روايات

رواية ونس العمر الفصل الأول 1 بقلم مي محمد

رواية ونس العمر الفصل الأول 1 بقلم مي محمد

رواية ونس العمر الجزء الأول

رواية ونس العمر البارت الأول

رواية ونس العمر الحلقة الأولى

“اللهم صل وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين بعدد كل شيئ وملئ كل شئ”
_______________ (ونس العمر)
-“جبريل”!!!
دخل بخضه المطبخ وهو بيقول:-
-في إيه؟
-عيالك أكلوا الزبادي الطم من عمايلكم ديّ الطم؟
ضم كتافي ليّ وهو بيقول:-
-الخدود القمر ديّ مينفعش نلطم عليها أبدََا.
بعتلك” مراد”يجيب غيرهم وأهم حاجه مش تبع المقاطعه كدا حلو ياحلو؟
بعدت بدلع وأنا بقول:-
-يبقي أشتركت في الجريمة ديّ.
لعب في شعره وهو بيبتسم :-
-أقفشتهم متلبسين وقولت أشارك يرضيكي مشاركش؟
-لا أزاي شارك وأفقع مرارتي أنت وعيالك.
غمز بحب:-
-أنا أقدر ياجميل.
رفعت حاجبي بستنكار:-
-بتغمزلي يا”جبريل”؟
وأنا آقول “إيوب”و”مراد” طالعين مُنحلين لمين!
-طالعينلي مش عجبك يا”ميوي”؟
-عجبني ونص ياعيون ميوي.
لعب فيّ دقنهُ وهو بيقول:-
-بقولك إيه ما تفكك من السحور وتيجي تحكيلي حدودته.
زقيته بره المطبخ وأنا بقول:-
-الحدودته مش دلوقتي، وبعدين أنت ألي هتبتدي بالحواديت مش كل سنه أنا ألي أبتدي، وأتفضل شوف عيالك يلا.
دخلت المطبخ من تاني وهو فضل واقف:-
-فتحت راديو مقفلش أنا مني لله.
طلعتلهُ رأسي بشر:-
-بتقول حاجه؟
-بقول إني نازل لعبدهُ أكيد أبنك “أيوب” لابد عندهُ، وأستاذة “ليلي”بتلعب مع “جوري” و”مراد” سهران مع صحابهُ في الشارع.
-تلملي الأوباش دول وتجولي خلال ربع ساعة.
ضحك وهو بيردد:-
-عليّ آخر الزمن ولادي بقوا أوباش!!
____________
تعالوا أعرفكم عليّ عيلتي الجميله… بكل بساطه أنا “مي”متجوزه حبيب عيوني”جبريل” من ٢٥ سنه وعندنا :
” إيوب، مراد، ليلي”هتتعرفوا عليهم مع الوقت أكتر لكن الي أقدر أقولوا إن “إيوب” كبيري متخرج َوشغال مع “جبريل” فيّ المحل بتاعنا،وكاتب كتابهُ عليّ جوري بنت عبدهُ ألي “ليلي”يعتبر مقيمه عندها لأنها بتحفظها قرآن من صغرها ما لولو آخر العنقود وعندها ١٠ سنين، و”مراد”دا بقا حبيبي لكنهُ مصيبهُ وفيّ ٢ آداب.
هنحكي عن عيله بسيطه أتبنت عليّ الحب والين والدين.
عايشين فيّ حاره مليانه ونس وموده.
مفيش صراعات، ولا كره، ولاحقد، ونس وبس.
____________
أتلمينا حاولينا الطبلية وإحنا بنتسحر.
أبتسمت بخوفت وأنا جوايا مبسوطه بلمتنا وبدعي من قلبي ربنا يديمها عليا، نعمه لو فضلت أحمد ربنا عليها عمري كلهُ مش هوفي،بصيت نحيت “جبريل لقيتهُ باصصلي وعيوني موضحه كل المشاعر ألي جوانا.
غمزتلهُ َوبعدين طبطبت عليّ” إيوب”:-
-كويسه” جوري”ها؟ تقريبََا نسيت إن دا بيتك وبقيت مقيم عند عمك عبده.
ضحك وهو بيبص ل” جبريل”:-
-روح قلبي ياماما ولازم أمضي حضور كل يوم عندها وأطمن عليها.
-واضح إنك نسيتي أيام ما كان جدهُ بيلالي من بابا.
ضحكت بكسوف و”جبريل” ضحك بصوت مسموع :-
-أحلي حاجه إنك طالعلي ياواد.
بدون تفكير قولت:-
-دي حقيقة بجد أنا فرحانه إن “أيوب” مبيتكسفش يظهر حبهُ زيك.
أتفاجئوا من ردي و”مراد” كعادتهُ المرحه صفر بأعجاب:-
-أيوه يا”ميوي”.
أتنهد وهو بيكمل:-
-أعقبال ما أتنيل أقع أنا كمان.
-تتنيل؟
قالتها”ليلي” بستنكار.
ضربها بخفه عليّ قفاها:-
-بس يا أم لسان ونص.
______________
وخلص السحور وسط هزارنا ورغينا وقبل الفجر بساعة أتلمينا حاولين بعض كعادت كل سنه و”جبريل” أتكلم:-
-السنه ديّ أنا ألي هبتدي علشان “مي” هانم قالت كدا.
-بلاش رخامه أنت بتحكي أحلي مني.
قربني لي والولاد قدامنا:-
-هحاول أصدقك… ها ياولاد نبتدي بمين النهارده؟
“ليلي”أتكلمت:-
-أحكلنا يابابا عن ال١٠ المبشرين بالجنه.
“مراد” وإيوب” أيدوا كلامها وهما بيضموها:-
-اه يابابا بما إن كتير مننا ميعرفهومش.
-خلاص اتفقنا.
كان هيكمل لكن قرآن الفجر بدأ فضحك بهدوء:-
-الكلام أخدنا…نعرف أساميهم النهارده، وبكره نحكي عن أول واحد اتفقنا؟
-اتفقنا.
-هقولهالكم بطريقه جميله وتعرفوا تحفظوها:-
من أصحاب رسول الله رجال عشرة
خير الناس بعد الرسل كرام برره
صدقوا العهد مع الرحمن
فجزاهم فرحاً ومسرة
بشراهم بالجنة سبقت يا للبشرى يا للبشرى
أولهم والد عائشة زوج رسول الله وبكره
أبو بكر أول من أمن الصديق رفيق الهجرة
كان يحب رسول الله أبداً ليس يخالف أمره
أنفق أعتق لم يتردد يرجو الله فعظم أجره
والثاني عمر الفاروق يخشاه الشيطان ويكره
كان رقيق القلب قوياً نزل الوحي يوافق فكره
فتح الأمصار بإيمان حكم فعدل وترك الأثرة
كان الإسلام غريباً حتى أعز الدين بعمر
ذو النورين الثالث وهو عثمان ذو جيش العسرة
كان حيياً كان رفيقاً يحيي الليل ويكثر ذكره
بايع عنه رسول الله يوم البيعة تحت الشجرة
جمع القرآن وأرسله للأمصار بأيدي سفرة
والرابع أقربهم رحماً ابن العم وزوج الزهرة
باب العلم علي كان ولي رسول الله وظهره
كان كهارون إلى موسى يحفظ سره يشدد أزره
أحب الله محب علي وابنيه الحسنين الخيرة
طلحة في أحد لا يخشى أبداً ما يفعله الكفرة
صدق الله العهد وأنفق مالاً لا يحصى من كثرة
وحواري رسول الله الزبير سريع الكرة
يعدل ألفاً بين الناس لا يحمل حقداً أو غدراً
سعد خال رسول الله جاهد للإسلام ونصره
كان مجاب الدعوة أبداً وتقياً لا يطلب شهرة
وسعيد بن زيد بن عمرو بن نفيل ذي الفطرة
خاض حروباً قاد فتوحاً وشجاعته رفعت ذكره
والزاهد عبد الرحمن بن العوف وسيد زهرة
تاجر صدق ينفق كرماً أم رسول الله وبره
عامر وهو أبو عبيدة لم تستطع الدنيا أسره
فتح الشام أمين الأمة عرف الناس جميعاً قدره
من أصحاب رسول الله رجال عشرة
خير الناس بعد الرسل كرام برره
أبو بكر عمر وعثمان وعلي وسعيد وسعد
طلحة والزبير وعامر وابن العوف تمام العشرة.
-غششهم من الأنشودة ألي سمعتهالك.
ضحكوا كلهم وهو بصلي بشر:-
-ماشي يابنت محمد.
الله أكبر الله أكبر.
صرخت بخضه :-
-ملحقتش أشرب.
ضربوا كف بكف وهما بيتوجهوا للحمام علشان يتوضوا وأنا فضلت واقفه مكاني بضيق:-
-ياشويه أوباش مشربتش.

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ونس العمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى