روايات

رواية وليا معاه حكاية الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم أميرة صلاح

موقع كتابك في سطور

رواية وليا معاه حكاية الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم أميرة صلاح

رواية وليا معاه حكاية الجزء الرابع والثلاثون

رواية وليا معاه حكاية البارت الرابع والثلاثون

وليا معاه حكاية
وليا معاه حكاية

رواية وليا معاه حكاية الحلقة الرابعة والثلاثون

انت عارف انا كنت لكام ساعه مفكراك عندك قلب وكنت اوقات بحس انك بني ادم بتحس وبتخاف وبتعيش وبتضحك هههه عارف
بلي كنت لما الاقيك بتضحك بحس بحاجه غريبه جوايا
حاجه بتقولي
مهو انسان عادي اهه يبنتي
فكرتك للحظه عندك رحمه عندك روح جواك قلت يمكن اللي حصلك وانت صغير دا اثر عليك
مهو الصراحه يأثر في اي حد كنت بقول دا هيخليك من جواك احسن وارحم
اة هتبقي من برة راسم وش عشان الناس كلها تخاف منك بس من جواك هتبقي طفل عايز تتحضن وحد يطبطب عليك احساسي
وانت بتحضني يوم ما حكتلي علي هند واحساس الكسرة اللي كانت جواك وجعتلي قلبي
قلت ان كل اللي انت محتاجه حد تحكيلة وتشكيله همك حد يحسسك انه جمبك ويقولك مش هسيبك
للحظه حسيت نفسي معاك بنوته ممكن تعيش مع جوزها
اة احنا م الاول محبناش بعض بس مش كل حاجه بالبدايات في ايات كتير حلوة زي اخر شوية ميه اخر حته في الشوكولاته اخر نظرة
بتبص عليها لحد هيوحشك اخر كلمة اخر حضن اخر مسكة ايد لو اهتمينا بالنهايات زي البدايات كده هتلاقيها فيها حجات حلوة
كتير
بس انت اهتميت بالنهايات مقدرش انكر دا
بس عارفه يت ايه يت لعبتك القذرة يت حياة بني ادم وشفت اخر نظرة ليه وهو مكسور شفته وهو بيترجاك بس احيك قدرت
تحسسني انك ممكن في يوم تبقي كويس وقدرت تخلي قلبي للحظه يضحك انا عارفه من زمان اني هبله
اة واالله دايما باخد علي دماغي عشان كدا عمري ما رضيت احب ولا اتحب عارف انت كسرة القلب دي بتبقي اصعب من اي حاجه
وجع قلبك اللي بتحسه دا مش سهل وانتو دايما بتحبو توجعو القلب ماشاء االله
بس حتي محولاتي اني مدخلش حد جوا قلبي فشلت حتي لما اتجوزت قلت مش هحب بس برافو عليك
انت مش بس كسرت قلبي ولا نظرتي للدنيا ولا الحياه اللي كانت جوايا
ولا الابتسامه اللي مكنتش بتفرقني
انت حرقتني اة واالله انا حسا بحرقا جوايا زي ما تكون جبت سكينه سخنه وفضلت تضربني بيها
كنت بحاول انا اللي اخليك زيي وتضحك دايما وتبطل التكشيرة دي
هههه بس برضو طلعت انت اشطر مني وهتخليني انا اللي زيك انا طول عمري براعي ربنا في كل تصرفاتي
حتي لما اتجوزتك زعلت وقلت يعني انا عمري ما حبيت عشان مستنيه الحب الحلال اللي يعوضني وكمان هتجوز واحد مش بطيقه ؟
بس قلت خير والحمد الله
االله اعلم ربنا كتبلنا ايه ورضيت بحكم ربنا وخدت الموضوع هزار ومقالب وضحك بس مكنتش عارفه اا هتوصل بيك تموتني وانا
حيه تطعني في اكتر حاجه تمسني
وتطلعني وحشه ادام اكتر واحد بحاول علي قد مقدر ابقي كويسه قدامة
دا انا يا شيخ مرضتش بيك غير عشان خطرة
رضيت باللي انا فيه دلوقتي عشان مشفش في يوم لحظه حزن في عنيه تيجي انت بعد اللي عملته دا كله
وبعد التضحيات دي كلها في لحظه وحده تضيع كل حاجه ?
انا لو اعرف انك واطي اوي للدرجادي كنت وقفت ادمهم كلهم وقلتلهم لا .
مهو اشوف زعلهم ساعتها احسن ما ابقي ادمهم متجوزة وممسوكه في شقه مع واحد تاني
دايما كنت بضحك واقول لا انا مش هحب.
كويس اني ابقي كدا حرة ومعنديش حاجه مقيداني وكنت بزعل اوي علي اي بنت بتتجرح بس كنت مفكرة ان الموضوع عادي يعني.
اول مرة اعرف انه كدا انا عمري ما حسيت الاحساس دا او عمري ما حسيت اني ميته من جوايا اوي كدا اوعي تكون مفكر كل دا
عشان انا وثقت فيك يوم ولا كدا
لا لا ابدا انا كل الموضوع اني مكنتش متصورة ان في ناس وحشه اوي للدرجه دي
بس اعتبر اي حاجه اتكسرت فيا زي فنجان وقع منك وانت بتشرب قهوتك الصبح وارميه في اقرب زباله وكمل حياتك ولاااا يهمك
..
كل دا وحسام بيسمعها وهو مش بينطق ولا كلمه كل اللي كان بيقوله لنفسه اا سبب كل دا وهي اللي راحت لمصطفي وهي اللي
مش كويسه من الاول
بس صعبت عليه اوي بكلمها وحس انه وحش اوي مشي لحد عندها عشان يخدها يقعدها ف العربيه فضلت هي تبعد عنه وتبعد اديه
..
سبني بقه
انت لسه عايز مني اي
مش دمرت اللي عايز تدمرة وخلصت وفزت .. امشي بقه وسبني يا اخييييي..
وعلت صوا جامد في الشارع قام حسام حاطط ايده ع بوقها عشان محدش يسمعها وفضل يبص حوليه قعدت تزق فيه وتتكلم
وبوقها مكتوم..
حسام: وطي صوتك هتفضحينا..
مسكتتش حبيبه برضو وقعدت تزعق وتعافر فيه قام حسام ضارب دمغها بدماغه في لحظه حبيبه كانت غايبه عن الوعي
بص عشان يتاكد ان محدش شفهم وشلها ودخلها ع العربيه ومشي
طول الطريق فضل يبص عليها وعلي كمية البؤس اللي في ملامحها اللي عمرة مشفها عليها
لحد ما وصلو شلها وطلع بيها شقتهم وفتح النور ودخل الحمام فتح الدش وحطها تحته فجأة وحده حبيبه فاقت وصوتت من الميه
وحولت تطلع بس غصبها اا تقف ..
حسام: مش هتفوقي من اللي انتي فيه دا غير كدا..
قعدت تبصله وعنيها مترلتش من علي عنيه والمية نزله فوقيها وهدومها كلها اتبلت استسلمت ووقفت تحت الميه وهي مبتتكلمش ولا
بتتحرك
وقعدت في البانيو وهي ضامه رجليها باديها وبصه للارض طلع حسام برة وغير هدومه وسمع صوت الباب راح فتح لقاه والده..
اتفضل يابابا..
لا يا حسام انا مس هدخل تعال انت
انا عايزك..
حاضر..
نزل حسام ورا بباه وقعدو في الريسبشن
وساله مجدي: ايه اللي حصل النهاردة دا يا حسام..
اللي حضرتك شفته..
انا مشفتش حاجه
انا عايزك انت اللي تقولي..
يا بابا حبيبه..
اتعصب والده وقاطعه وقاله : انت كداااااب يا حسام كل اللي حصل ادمنا دا كدب اللي انت عملته دا كلو كدب حبيبه تعرف
مصطفي منين يا حسام ? مصطفي دا صاحب طفولتك
ثانيا هو في واحد يعرف ان مراته بتخونه ويتصل بحماه وابوة عشان يجي يشوفو
ولنفرض انك كنت عايز تجبنا نشوف ونشهد علي اللي حصل
في واحد يشوف مراته بتخونه ويبقي بالبرود دا
وكمان انت عرفت منين اا كانت عنده في شقته.. ?
يا بابا انا متأكد اا كانت ريحاله وشفتها وهي بتركب معاه..
ااةة متاكد
طب اتاكدت ازاي بقه يا حضرتك الظابط فهمني بس عشان انا في برج من دماغي هيفرقع خلاص
انا كنت مفكر الايام هتغيرك بس الظاهر الايام بتوحشك اكتر خلتك اسود من جواك لا عندك لا قلب ولا رحمه ولا حتي ذرت رجوله
انا كنت اتصور انك تعمل ااي حاجه
شوف اي حاجه غير اا توصل للشرف طب يا سيدي افتكر انك كان عندك اخت في يوم من الايام
بس هي ارتاحت
اة واالله لاا مشفتش اخوها في يوم زي دا.
دا انت حتي معرفتش تعمل شغلك كظابط كويس وجاي تضحك علي اللي مربيك علي استاذك
انا بجد مش عارف اقول اي
اقول ايه للراجل اللي جيبلنا بنته امانه انا مكنتش عارف افكر ولا اتكلم
ولا اقول اي حاجه انت متعرفش ان الراجل ممكن يروح فيها عارف يعني اي تربيته وشقي عمرة بيروح .
زي منا شايف تربيتي وشقي عمري ضايع ادامي
يا اخي ادعي عليك ولا اعمل ايه بس حسبي االله فيك..
بابا لو سمحت افهمني انا مظلمتش حبيبه ولا اتبليت عليها
انا بحد شفتها وهي بتركب معاه ف العرببه
ولما اتصلت بيك اتصلت عشان تعرفو وتشوفو اللي عملا نفسها ملاك دي في الحقيقه ايه..
هو انت يبني مبتعرفش تفرق بين ولاد الناس وولاد الشوارع ابدا
كرهك وعقدتك من ناحيه منار خلتك معنتش تشوف.. ?
طب يا بابا حضرتك تقدر تقولي هي ليه رحتله ولا ليه ركبت معاه..
لا دا اللي انت هتفهمهولي
انت عرفت حبيبه علي مصطفي ليه؟
حكاله حسام علي الموضوع كله وعلي الاتفاق اللي كان متفقه مع حبيبه..
مجدي: طيب لما هي قالتلك انت اللي معرفني عليه نكرت ليه؟
عشان كنت عايزة انتقم منها في اي حاجه..
فهمت منها؟
عرفت هي راحت هناك ازاي ولا ليه شفت حالتها كانت عمله ازاي
ولا علطول جريت واتصلت بينا
حسام انت بطريقتك دي مش هتنفع
انت دمرت حياا عشان اي عشان وسواس بيجري في دماغك
ملوش اي لزمه حرام عليك يبني اللي انت بتعمله فينا وفي نفسك دا
انا تعبت منك تعبت من كل شئ
من تصرفاتك من السواد اللي جواك فوق
فوق قبل ما تاكل نفسك وتاكل كل اللي حواليك..
يا بابا انا فايق واالله
بس مش معقولة ابدا اشوفها بتركب مع واحد عربيته وترحله شقته
واقول دي اكيد ليها عذرها واشوف حصلها ايه
انا مش غلط هما كلهم اللي غلط معلش بعد اذنك انا هطلع..
طلع حسام شقته وساب بباه وهو حزين عليه..
بعد ما دخل الشقه لقي حمام اوضتهم مقفول ولسه حبيبه جوا فضل يفكر في كلام بباه وكلام حبيبه وحس انه اضايق اكتر واتعصب
فضل يسال نفسه هو لحد امته هيفضل يسمع كلام زي دا
هما ليه دايما بيطلعوه هو الغلطان
هو عيب لما يدافع عن بيته وعن شوية الكرامه اللي لساله!!
وقام وقال بصوت عالي : لا انا مش غلط ولا عمري كنت غلط وراح عند باب الحمام وفضل يخبط علي حبيبه وطبعا زي ما كان
متوقع مسمعش اي رد منها رجع تاني علي سريرة ونام للصبح
صحي علي صوت في الاوضه بص لقاها سالها : انتي بتعملي ايه..
مجوبتوش وفضلت تحضر في شنطتها وقف جمبها
حسام : سالت سؤال تبقي تردي عليه..
بصتله ووشها مرهق والسواد تحت عنيها وبرضو مردتش عليه
كانت وقفه فالاوضه ومش حسا باي حاجه حواليها
حطت هدومها في الشنطة وجهزت نفسها
مسك حسام الشنطة ورما اللي فيها علي الارض..
انتي راحه فين بعد اللي حصل امبارح دا ابوكي وخلاص معدش هيبصلك
ولا هيدخلك بيته
راحه لمين بقه ان شاء االله..
قعدت حبيبها ع الارض وفضلت تحط الهدوم في الشنطة..
حسام: انتي معندكيش دم ولا بتحسي ? انتي اللي زيك المفروض يدفن نفسه بالحيا
ويبقي ملوش عين اصلا
انتي لا هتلمي هدومك ولا هتخرجي برة الشقه انتي دلوقتي تحت رحمتي انا.. واللي اقول عليه هو اللي يمشي
ولا عايزاني اروح لابوكي واقوله بنتك عايزة تمشي
ويا تري راحه لمين المرة دي..
سمعت حبيبه الكلمه دي قامت من علي الارض وبكل قوا ضربته بالقلم وعنيها فيها إصرار وحزن رهيب
اتغيرت ملامح حسام كلها وحط ايده علي وشه
برقلها ومسك اديها
وقال بكل عصبيه: انا لو كنت سكت اول مرة فاكيد مش هسكت المرادي ودلوقتي احنا لوحدنا وهاخد حقي بايدي..
زقها على السرير وبدأ يفتح زراير قميصه
اول ما حبيبه شافت كدا حولت تترل بسرعه من علي السرير جري حسام عليها وثبت اديها وفضل يبصلها وهي نايمة
انا عرفت الواد مصطفي كان هيموت عليكي لي
مهو حقه
بجد جامدة يعني انتي ادامي طول الفترة دي وانا زي الاهبل وسيبك
وكمان حلالي!! لا اعترف اني غبي المرادي ..
وبدأ يمسك هدومها
صوتت حبيبه وقالت : يا عمو مجدييييي..
حط ايده علي بوقها : هههه اي هتصوتي وتقوليلو جوزي عايز ياخد حقوقه مني ولا اي
اللي انا هعملة دا حقي
ومحدش يقدر يقولي حاجه عليه وكمان انتي بتقوليلي انك شريفه انا هعرف دلوقتي..
قعدت تتكلم وبوقها مكتوم فشال اديه من علي بوقها
انا شريفه غصبا عنك يا زباله
واللي انت عايز تعمله دا مش حقك ولو طلعت علي اقرب قسم هلبسك قضيه وبتهيقلي انت عارف الكلام دا
ولا الدين ولا القانون يوافق علي حاجه زي دي
اللي انت بتعمله دا اسمه اغتصاب..
طب منتي بتعرفي تتكلمي حلو اهه
بس برضو هعمل اللي انا عايزة وغصبا عنك ومش هتقدري تعملي حاجه
والقسم اللي انتي بتتكلمي عليه
انا ممكن ادخلك فيه ومتخرجيش منه طول عمرك..
وانا مش هخليك تعملي حاجه حتي لو هموت فيها
كفايا اللي انتو عملتوة فيا بقه حرام عليكو..
واارت وفضلت تزق فيه وتحرك رجلها..
انتو مبتفكروش في اي حاجه غير كدا مش عايزين غير جسم وخلاص واحد يخدرني والتاني يقولي حقوقي واول حاجه بتفكرو اا
هتكسرنا هي دي
حرام بقه انا مش جسم انا بني ادمه
انتو حيوانات ربنا يخدكو انا تعبت
واالله تعبت من اول ما شفتك
من اول ماجيت هنا
من اول لحظه جمعتنا انا كنت مستريحه عايشه حياتي بروح الكليه وليا صحابي عمري ما تعبت كدا
يارب يارب خدني انا معنتش قادرة واالله كدا كتير عليا..
وفضلت تصرخ بصوت عالي وتعيط حاول يحط ايده علي بوقها : اسكتي االله يخربيتك..
زقت ايده وقامت وقفت وهي بتشورله..
ابعد عني
واالله العظيم لو وصلت اني احدف نفسي من الشباك
انا معدش عندي حاجه مهمه
ولا حاجه ازعل عليها
خلاص انت دمرت كل حاجه..
حست بزغلله قعدت تفتح عنيها وتقفلها وحطت اديها علي قلبها وهي لسه بتشورله
انا عمري ما هسمحك وهروح لربنا اقوله انك ظلمتني
وامتني زور
وبعدتني عن اقرب الناس ليا..
قعدت علي الارض وهي بتتألم اول ما حسام شاف كدا قرب منها
شورتله عشان يبعد
متقربش مني ..
نامت علي الارض ومبطلتيش صريخ من الالم اللي فيها ومشلتش اديها من علي قلبها
جري حسام وقعد جمبها وحط راسها علي رجليه
حطت اديها علي بوقها وفضلت تكح
بصتله والدموع من عنيها
وسالته : لي.. ?
قفلت عنيها ودمعتها نزله منها
واترمت اديها علي الارض
كانت كلها دم اتخض حسام وبص علي بوقها لقاه بيجيب دم
قام وفضل يلف حوالين نفسه وهو مش عارف يعمل ايه
جري وفتح باب الشقه ونادا علي بباه وممته
قبلوة وهو شايل حبييه علي درعاته وبيجري بيها اتخضو من المنظر ومن شكل حبيبه سأله بباه في لهفه..
في اي يا حسام ايه اللي حصل..
مش عارف يا بابا مش عارف ايه اللي حصلها..
لا حول ولا قوة الا باالله..
نزلو وحطها حسام في الكرسي اللي وراه مع والدته ومسك والده التليفون واتصل بوالد حبيبه وبعد ما قفل معاه ..
حسام اطلع علي مستشفي الهلال..
لي يا بابا دي بعيده اوي في مستشفي اقرب..
اطلع عليها بس يبني
في دكتور هناك هيستنانا..
ماشي يا بابا..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وليا معاه حكاية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى