روايات

رواية ولكنك السبب الفصل الثالث 3 بقلم حياء الرفاعي

موقع كتابك في سطور

رواية ولكنك السبب الفصل الثالث 3 بقلم حياء الرفاعي

رواية ولكنك السبب الجزء الثالث

رواية ولكنك السبب البارت الثالث

رواية ولكنك السبب الحلقة الثالثة

.. ولكنك السبب..
بقلم.. حياء الرفاعي..
ماهي: جاسر بيه في خناقه كبيره بره مع حد من الموظفين وحد من الطلبه الي جايين الاجتماع .
جاسر: ايه، طب فين الخناقه وليه اصلا حصلت
ماهي : المفروض تشوف وتحل المشكلة.
.. نزل جاسر وادهم عشان يشوفوا ولقوا شاهي الموظفه وحور عمالين يتخانقوا ..
حور: بقولك ايه يا بت انتي انا مش ناقصه وزهقانه لوحدي متجيش بقي ترفعي منخيرك في السما محسساني انك مدير الشركه ، انتي اصلا عامله زي السيد قشطه.
شاهي: بقولك ايه لمي لسانك انا اصلا مينفعش اكلم مع حد زيك بيئة ومش من مستوايا والعصبية الزيادة بتبوظ بشرتي عشان واحده زيك شوارع.
حور بعصبية: شوارع مين يا جربوعه انتي انا الي شوارع وانتي شكلك زي زبالين الناصيه وبشره مين اللي تبوظ ده انتي حاطه سته كيلو مكياج على وشك ده انتي لو غسلتي وشك هيلاقوكي اشرف كوخه ومش بعيد تكوني عجرم نفسه بقولك ايه كلو الا انك تشتميني ده انت ليلتك مهببه .
… وراحت حور نزلت فوق شاهي ضرب وعض لحد ماجابت آخرها .
أدهم: الحق يا عم بسرعه.
. راح جاسر ليحاول يفك حور من شاهي اللي باظت وفي الاخر اتحكم فيها بسبب جسمه العضلات وكده .
حور. سيبوني عليها دي مش عاوزه الا كده بنت المفلسه دي والله السيد قشطه اتظلم لما شبهته بيكي .
شاهي . اوعي كده ده انتي تربيه شوارع انت ازاي تخشي شركه محترمه زي دي انتي اصلا مش متربيه.
.. حور زهقت اوي من الكلمه دي وبتحاول تفك من جاسر الي شايلها ومكتفها وهي عامله زي العصفور بين أيديه
حور. لا انتي كده خلاص معتش فيه رحمه مين دي اللي مش متربيه يا واطيه يا بيئة يا زباله طب والله مانا سيباكي انهارده يا مسوسه .، ونطت حور على شاهي زي المفترس وفضلت تشد في شعرها وجاسر شدها تاني بس حور كانت ماسكه في شعرها لحد ما البروكه طلعت في ايديها .
حور. ههههههههه دي طلعت بروكه يا بنت القارعه مش قولتلك كله صناعي ده انتي طلعتي عجرم من غير نانسي.
، الكل فضل يضحك على شاهي وحور اللي احرجتها ومنظرهم ، جاسر فضل شايل حور لحد ما راح المكتب وحور اللي بتحاول تنزل بس طبعا جاسر متحكم ، بعد ما راحوا المكتب
حور. شكرا جدا ممكن تنزلي بقا .
جاسر: انزلي يا ختي ، اقدر اعرف انتي مين وايه اللي عملتيه برا ده
حور. هي الي قليله الادب ، انا بسألها وبقولها فين مكتب المدير ردت عليا بأرف وتقولي وانتي عايزاه ليه قولتلها الكليه بتاعتي بعتاني عشان اتابع عشان انا الأولي على دفعتي قالتلي دي منظر واحده الأولي على دفعتها ومن هنا وبدأت الخناقه ، بصت حور لجاسر وبتقوله انا مش عارفه ليه انت بعدتني عنا دي كانت عايزه تتربي .
،، جاسر اول ما شافها اتصدم من جمالها كانت أموره اوي وخدودها حمره عشان كانت زهقانه وكده .
جاسره في سره : يخربيت جمالك هو انتي حقيقة فعلا.
حور. افندم .
ادهم دخل بكل عفويه ايه ياعم انت بتاخد البت لوحدك ولا ايه ، اوه اوبا ايه ده ايه القمر ده دي عامله زي حوريات.
جاسر. مش تخبط يا غبي وايه الي انت بتقوله ده .
حور: بقولوكو ايه فين مدير الشركه دي حد يوريني مكتبه عشان اخلص من ام اليوم ده وامشي اشوف اللي مستنينا ، بقولكم ايه هو المدير ده عامل ازاي انا بسمع أنه عصبي ومش بيكلم مع الناس كتير وبيقولو عليه قمور كده .
جاسر : عصبي وقمر اه سمعتي ايهحاجه تانيه
حور: لا مسمعتش انا اصلا مبحبش اعرف حاجه عن حد
ادهم: طب مسمعتش حاجه عن ادهم المنشاوي.
حور : لا انت تعرفه
ادهم: اه احب اعرفك انا ادهم المنشاوي وده جاسر الشرقاوي المدير.
حور: ايه هو انت المدير
جاسر: ايه المواصفات مش متطابقة معايا ولا ايه
حور: لا متطابقة بس مش واضح انك عصبي ( في سرها ،، من ناحية انك قمور ده انت مز انا طول عمري بشوف الناس دي في المسلسلات التركيه بس مشوفتهاش على الحقيقة.)
جاسر: انتي بتقولي ايه في سرك كده
حور : ايه لا مش بقول حاجه ، بما انك المدير يلا بقا شوف حضرتك هعمل ايه .
( بيعدي اليوم على ابطالنا عادي ويجي تاني يوم اللي هو كتب الكتاب بتصحي حور تاخد الشاور بتاعها وتنزل تفطر وتساعد امها في البيت والأكل وتساعد كارمن في مذكرتها ، وبيصحي جاسر من النوم بياخد الشاور بتاعه ويلبس قميص اسود وبنطلون اسود وجذمه سوده والساعه بتاعته ويرش البرفان بتاعه اللي بيجذب اي حد وبينزل يفطر مع أبوه وبيعرف أن لازم يجي النهارده بدري عشان كتب كتابه )
فريده ام حور: حور يا حبيبتي يلا اطلعي بقا صلي كده واجهزي عشان زمان اونكل والعريس و المأذون جايين وانا وكارمن جايين عشان نحضرلك شنطتك .
حور بحزن: حاضر يا ماما.
وبتطلع حور وبتصلي فرضها وبتلبس وتجهز شنطتها والباب بيخبط عليها وبيكون ابوها .
جلال الاب : يلا يا حبيبتي عشان المأذون جه تحت ، هتوحشيني اوي اوي يا حور اوعي يا بنتي تكوني زعلانه مني انا عايزك تسمحيني والله غصب عني .
حور بدموع: متقولش كده يا بابا انت كمان هتوحشني برده .وبتحضن ابوها وهي بتعيط.
بتنزل حور مع ابوها ولما تنزل بتقعد جمب المأذون وده كله وهي باصه في الأرض وعنيها ملانه دموع وبتحس بقبضة في قلبها لما المأذون يقول جملته الشهيرة.. بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير… هنا بتنزل دموع حور اللي مقدرتش تتحكم فيها وبتشوفها امها واختها وبيروحو عشان يسلموا عليها قبل ما تمشي وبتسلم عليهم حور بحرارة وبعدين بيجي ابوها وبقولها أن جاسر مستنيها في العربيه بتودع حور أهلها وبتروح تركب العربية وكان جاسر واقف قدام العربيه مستنيها واول ما بيشوفو بعض .
جاسر : هو انتي
حور : هو انت 😲

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ولكنك السبب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى