روايات

رواية وقعني صعيدي الفصل الأول 1 بقلم مريم محمد

رواية وقعني صعيدي الفصل الأول 1 بقلم مريم محمد

رواية وقعني صعيدي البارت الأول

رواية وقعني صعيدي الجزء الأول

رواية وقعني صعيدي
رواية وقعني صعيدي

رواية وقعني صعيدي الحلقة الأولى

مريم بصريخ و دموع:لا يا بابا مستحيل اسافر الصعيد
الاب بحنيه:وده ليه يا مريم اي السبب
مريم:مستحيل اروح هناك انا عيشت عمري كلو في القاهره و تعليمي في القاهره مستحيل اروح هناك دول ناس جهله
الاب بحده:مريم متنسيش أن الناس البتقولي عليهم جهله يكونو اهلك و لو علي انك عايزه تعيشي في القاهره احنا هنروح نقعد شهرين بس
مريم بدموع:طب و دراستي
الاب:يخليكي تنقلي هناك و انتي ناقص شهر علي الامتحانات يعني كل حاجه هتكون هناك بعدين هنرجع علي قاهره و حياتك هترجع طبيعيه
مريم:توعدني أن مهما حصل هنرجع القاهره
الاب:اوعدك+عايز اعرف انتي خايفه لي
مريم:انا مش خايفه يا بابا ممكن اعرف بقا هنمشي امتي
الاب:انهارده علي فجر انشاء الله
مريم:تمام يا بابا عن اذنك هطلع اجهز حاجاتي
الاب:اذنك معاكي
(اعرفكم علي بطلتنا القمر تكون مريم عندها17 سنه في تالته ثانوي عام علمي قصيرة القامه لون عيونها زرقه لون بشرتها بيضه مثل الحليب شعرها اصفر و طويل و شفايفها كريزيا )
(اعرفكم علي اب اسمو عزت عنده40 سنه طويل القامه طيب جدا يحب ابنته الواحيده الذي لم ينجب غيرها )
(ملحوظه مامت مريم متوفيه و هيا تكون الطفله المدلله لابوها)
نرجع لقصتنا
علي فجر
عزت ابو مريم:يلا يا مريم هنتأخر اكتر من كدا اي
مريم و هيا نازله من علي مدرج :انا جيت اهو يا بابا
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
في حته اول مره نروحها في الصعيد
احمد:كيف عمي جاي و متقوليش يا ابوي
الاب بصرامه: ما انا قولتلك يا ولدي اهو كنت اقولك كيف وانت في شغلك
احمد بحترام:المفروض كنت اكون موجود من بدري عشان نرحب ب تقالدنا و عاداتنا
الاب:انا مجهز كل حاجه
احمد :بحترام التشوفو يا ابوي
(اعرفكم علي بطالنا الجامد جاموده اسمو احمد الحديدي يبلغ من العمر 24 عام طويل القامه و عريض لون بشرته قمحاوي عينه اسود ك سواد الليل شعره اسود ك الفحم مخلص دراسه و هو يكون دكتور في كلية الطب الجميع يخاف منو انو احمد الحديدي يا ساده)
نرجع لقصتنا
عزت:يلا يا مريم وصلنا
مريم بقرف:يعع اي المكان المقرف ده لا مستحيل نقعد هنا
عزت بحده:اوعي يا مريم تقولي جوه كده
مريم:خلاص يلا يا بابا
و نزلو و اترحب بيهم ترحاب شديد
احمد و هو بيحضن عمو:كيفك يا عمي
عزت:بخير الحمدلله يا ولد اخوي
ام احمد:ازيك يا مريم يا بتي منوره الصعيد و انا اقول الصعيد شعت نور أكده ليه اتاريها منوره بيكي
مريم بخجل:منوره بناسها يا طنط
ام احمد:وه اي طنط دي قوليلي يا مرت عمي
مريم بخجل شديد :حاضر
ابو احمد الهوا يكون اسمو سليمان:اتفضلو ادخلو نورتو القصر
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
سليمان :اطلعي يا مريم يا بنتي ارتاحي عقبال ما يجي معاد الفطار
مريم:حاضر يا عمو
سليمان:وصلها عند غرفتها يا احمد
احمد بحترام :حاضر يا ابوي
احمد و هو بيطلعها غرفتها:في حد يجي الصعيد لابس اللبس ده
مريم ببرود :حاجه تخصني
احمد بغضب و صوت منخفض:شكلك متعرفيش بتتكلمي مع مين
احمد بحده : اعرفك بنفسي انا احمد الحديدي
مريم بتحدي:و انا مريم الحديدي
احمد ببرود:غرفتك اهي
و مشي و سابها
دخلت مريم الغرفه و هيا تتمتم في سرها
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
في صباح يوم جديد ملئ ب الأحداث علي ابطالنا
يطرق الباب عدت مرات
مريم بنوم:مين
الشغاله:انا يا هنام الفطار جاهز
مريم بنوم:ماشي نازله شكرا
قامت مريم بنوم دخلت الحمام خدت شاور ولبست شورت جينز اسود و تيشيرت فوق الكمر ابيض و كوتشي ابيض و رفعت شعرها زيل حصان و رشت المعطر الخاص بها و نزلت
مريم:صباح الخير
الجميع بصدمه من لبس مريم:صباح النور
احمد بعصبيه:ايه الجرف الانتي لبساه ده يا بت انتي
سليمان :اهدا يا احمد البنت اول مره تيجي متعرفش حاجه
احمد بحده : انا حظرتها امبارح و هيا مصممه تعند
مريم بصوت عالي :اظن دي حياتي وانا حره انا اللبس اي
احمد بعصبيه:علي اساس انا هموت من غيرتي عليك ما تولعي و تلبسي الانتي عايزاه بس مش هنا احنا في الصعيد مش في القاهره
مريم بزعيق:انا قولت العندي وياريت متدخلش في حاجه متخصكش
عزت ابو مريم بحده:مريم وطي صوتك من امتي وانتي بتكلمي كده
مريم بصدمه:انت بتكلمني كده عشان ده
احمد بعصبيه:اقسم ب الله انا هسكت عشان خاطر عمي بس بعد كدا متزعليش لو مديت ايدي عليكي
مريم ببرود:اي ده اوبسي ده انت طلعت مش راجل
احمد بغضب :ووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعني صعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى