روايات

رواية حكاية قمر الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الجزء الثاني والعشرون

رواية حكاية قمر البارت الثاني والعشرون

رواية حكاية قمر الحلقة الثانية والعشرون

نسترجع مع بعض آخر أحداث الجزء اللي فاات

احمد : كويس اوي انا كنت متأكد انها مش بتكدب … طيب سيب الملف هنا هشوفوا بنفسي

رأفت : اتفضل يافندم .. عن اذنك

احمد بيفتح الملف .. اول حاجة عينه جت عليها اسمها .. قمر عبد الحميد صالح

احمد بصدمة : عبد الحميد صالح !!!! .. معقولة تكون دي قمر اللي بدور عليها من سبع سنين

فلاش باك □

احمد : اهلا اهلا ياعبدالحميد .. نورت الشركة

عبد الحميد : منورة بيك ياصاحبي

احمد : انا مصدقتش لما بلغوني انك عاوزني .. اخيرا افتكرتنا ياراجل فينك

عبد الحميد بحزن : اهو موجود

احمد : مالك ياعبد الحميد في حاجة .. اتكلم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عبدالحميد : انا ف مصيبة يااحمد .. وملقتش غيرك اقولو انت الوحيد اللي بثق فيك من زمان .. صحيح الزمن بعدنا بس انا عارف انك متغيرتش

احمد : وانا قد الثقة دي .. احكي ياعبد الحميد وان شاءالله اساعدك ع قد مقدر

* عبد الحميد حكاله اللي حصل زمان *

احمد بضيق : معقولة ياعبد الحميد انت تعمل كدا.. تسيب مراتك وبناتك ..

عبد الحميد : كان نفسي ف حتة عيل يشيل اسمي ..

احمد : مش مبرر انك تسيب بناتك علشان العيل .. ماكنت صبرت كان ممكن ربنا كرمك بيه

عبد الحميد : الشيطان غلبني .. من وقت ماسبتهم معرفش عنهم حاجة

احمد : لو دي المصيبة اللي بتتكلم عليه .. ف حاول توصلهم

عبد الحميد: مش دي المصيبة .. انا بعد ما طلقت غادة وسبتلها البنات .. روحت اتجوزت .. ع امل تجيبلي حتة عيل .. ودا اللي حصل جابت العيل .. الفرحة مكنتش سيعاني ..

احمد : كمل ايه حصل

عبد الحميد : اكتشفت من قريب ان الولد مش ابني .. ومراتي ضحكت عليا وكانت بتخوني ونسبت الولد ليا علشان تورثني ..

احمد : انت متأكد ان هو مش ابنك !! عرفت منين

عبد الحميد : سمعت مكالمة بينها وبين الحيوان اللي بتخوني معاه .. عاوزة تخلص مني .. شكيت ف ابني عملت تحليل DNA *بدء يعيط* مطلعش ابني يااحمد

احمد: طيب اهدا بس وقولي تحب اساعدك في ايه واعملوا

عبد الحميد عطاله ظرف كبير : خد دا يااحمد دي كل الحاجات اللي امتلكها .. كتبتها باسم قمر بنتي الكبيرة .. ودا نتيجة التحليل .. ودي الصورة الوحيدة الي معايا ل قمر وهي صغيرة .. انا عاوزك تدور ع بنتي بنفسك … لما تلقيها تديها كل الورق دا .. وتطلب منها انها تسامحني هي وغادة وبنتي التانية .. حتي معرفش اسمها ايه ..

احمد : طيب وانت هتعمل ايه مع مراتك ..

عبد الحميد : هاخد منها حقي

احمد : طلقها وخلاص ياعبد الحميد .. متأذيش نفسك

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عبد الحميد : مبقتش باقي ع حاجة .. انا ضيعت كل حاجة كويسة ف حياتي .. واديني بتعاقب عليه .. بس حقي مش هسيبوا يااحمد

* بعد فترة وصل لاحمد خبر موت عبد الحميد ع ايد مراته وعشيقها واتقبض عليهم واتحكم عليهم بالاعدام واللي ساعد ف كدا احمد و قدم التحليل والولد اتحط ف دار أيتام واحمد فضل سنين يدور ع غادة وقمر معرفش يوصلهم وموت مراته نساه الموضوع *

____

احمد اتصل بالسكرتيرة : اطلبي سامح بسرعة .. خلي يجيلي المكتب

السكرتيرة: حاضر يافندم

_____________________________

ليل ماشية طول الطريق تعيط قعدت ع الرصيف وبتعاتب نفسها : ليه كدبتي ياليل ليه .. بتقولي انك بتكرهي الكدب وبتكدبي .. زعلانة علشان كدبوا عليكي كلهم وانتي بتكدبي .. عاوزة تبقي شبههم .. ليه عملتي كدا …انتي غبية غبية ..

وبدءت تفتكر

فلاش باك

فاطمة : هتعملي ايه مع ليل ياقمر .. هتقوليلها ايه ع غادة

قمر : هقولها ماتت ياستي .. مافيش حل غير دا علشان ليل تنساها.. مش عاوزة اشوف قلبها موجوع وتسأل نفسها مليون سؤال علشان تعرف ليه امنا سابتنا

فاطمة : هتكدبي عليها زي ماامك عملت زمان وقالتلها ان ابوها مات .. ليل لازم تعرف انهم مماتوش .. هتكدبوا لحد امتا .. مصيرها هتعرف

قمر : قوليلي طيب انتي حل تاني .. حل ميوجعهاش زي مانا اتوجعت .. اقولها ابوكي سابنا علشان كان عاوز ولاد .. ولا اقولها امك سابتنا علشان هتتجوز راجل تاني ؟؟؟ اقولها ايه . . انا تعبت ياستي تعبت .. كل حاجة اتحطت عليا انا لوحدي علشان الكبيرة.. انا مش كبيرة انا صغيرة اووي مش حمل كل اللي بيحصلي دا ..

فاطمة: اهدي ياقمر ياحبيبتي متعمليش ف نفسك كدا

قمر : قوليلي طب انتي هقولها اييه.. غير انهم ماتوا .. ع الاقل متكرههمش زي ما كرهتهم

فاطمة: اعملي الي يريحك يابنتي .. مش هقولك لا

قمر حضنت فاطمة وقعدت تعيط

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وليل واقفة برا وسمعت كلامهم وجريت ع اوضتها تعيط.. واللي كانت خايفة منه قمر ليل عرفته للأسف

_______________________________

سامح : خير يا احمد

احمد : اقعد يااسامح اقعد .. امسك .. فاكر الصورة دي

سامح بص ف الصورة : أيوة طبعا دا ياما دورنا ع البنت الي ف الصورة وملقنهاش .. انت ايه فكرك بيها

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قمر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى