روايات

رواية وقعت في حب مجنونة الفصل العشرون 20 بقلم شهد محمود

رواية وقعت في حب مجنونة الفصل العشرون 20 بقلم شهد محمود

رواية وقعت في حب مجنونة الجزء العشرون

رواية وقعت في حب مجنونة البارت العشرون

رواية وقعت في حب مجنونة الحلقة العشرون

«في منزل عاصم»
كان يقف عاصم بعد انتهاء ملابسه ليأتيه صوت ملاك من خلفه وهي تنظر لهو بخبث: اش اش ايه الشياكه دي كله يا اخ عاصم رايح فين كده
لينظر لها عاصم بطرف عينه : ملكيش دعوه يا بت انتي
ملاك بمشاكسه: يبقي رايح علشان تقابل ميس روفان
عاصم: ملكيش دعوه قولت
ملاك: قول يا عم بقي رايح فين
عاصم ببرود: اما تكبري هبقي اقولك… ليقطعه صوت رنين هاتفه
ملاك: مترد يلا
عاصم: مانا هرد يختي وبعدين يلا اطلعي شوفي هتعملي اه
ملاك وهي تتجه نحو الباب و تدبدب بقدمها علي الارض: اووووف دي مابقتش عيشه دي
عاصم بستغراب: لاء اكيد دي مش طفله زي الاطفال العدين…ليرن هاتفه مرا اخرا
ليمسكه ويرد: الو
روفان بخجل: الو استاذ عاصم معايا
عاصم بفرح : ازيك يا انسه روفان
روفان: الحمد لله
عاصم: اهلك وفقو ولا لاء
روفان: ايوا
عاصم: اوكي انا هستنكي في المطعم الي كان في الاجتماع
روفان: تمام
ليغلق عاصم معها متجهاً الي الاسفل ليركب سيارته متجاً للمطعم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في منزل حور»
حور بمرح: ماما امي يا ماا متردي عليه يا حجه
لتخرج الاء من المطبخ وهي تمسك سل*اح من اسل*حة الام المصريه
حور بخوف مصطنع: ايه يا لولو استهدي بالله بس وبعدين اسل*اح يطول يا حجه
الاء بعصبيه: طب ولهي يا حور الكلب انتي لو متلمتيش لهخلي الشبشب ده يعلم علي وشك
حور: لاء وعلي ايه الطيب احسن
لاء: كنتي بتنادي عوزا ايه يا زفته انتي
حور: لاء ولاحاجه كنت بس عوزا اقولك اني هنزل اشتري اندومـــــ… اااااه طب علفكره مية مرا هقولك ان الشبشب بيوجع علفكره
الاء بعصبيه: طب ما انا عارفه ان هو بيوجع.. وبعدين تعالي هنا يا بت هو مش انا قول مفيش اكل اندومي تاني علشان بيجيب امراض
حور: ياستي هو انا بقولك تكليه انا الي هكله يعني متخفيش
الاء: بت انتي هتجبيلي جلطه ولهي
حور: بعد الشر يا لولو يا قمر يلا بقي مع سلامه عوزي حاجه من تحت اجبهالك معايا
الاء: بت اخفي من وشي بدل ما اقوم او*لع فيكي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في منزل ملك»
ملك بمرح: ادخلي يا ست إسراء
لتدخل إسراء بسعاده و بحماس: خالتو عمله ايه
لتنظر ام ملك بسعاده لإسراء ثم اسرعة بضمها الي صدرها وهي تبكي وتبتسم بذات الوقت: إسراء وحشتيني يا قلب خالتك
بدلتها إسراء العناق: وانتي وللهي يا خالتو
ملك بحزن مصطنع: اه مهو من لقي احبابه نسي اصحابه
ام ملك بضحك: بس يا بت انتي… ومن ثم تنظر للوقفه بين زراعيها وهي تقول: وانتي يا بت اعملي حسابك مفيش سفر تاني امك قبل ما تموت وصتني عليكي وانا هنفز وصيتها ومش هخليكي تبعدي عني تاني
إسراء بحب:المفجاء ان انا خلاص مش هسافر تاني
ملك يفرحه:يجد يا بت يا سوسو
إسراء بضحك: تخيلي يا اخت كوكو
ملك بعصبيه مصطنعه: بس يا زفته هو مش انا قولتلك مية مرا مش بحب الاسم ده
إسراء بحب:خلاص يا ستي منزعليش…وبعدين تعالي هنا وقوليلي عامله ايه مع خطيبك
ام ملك:ده الواد هيطفش من كلمها الدبش ده…ونبي يا بنتي فهميه ان دي مش طريقه تتعامل بيها مع خطبها
ملك:استغفر الله العظيم هو انا ليه حسا ان هو الي ابنك مش انا
ام ملك: لاء انتي ما فيش فيده فيكي…. انا هقوم اكمل الاكل علشان انا لو فضلت اتكلم معاكي من هنا للصبح انتي مش هتفهمي برده
(احم احم تعريف سريع كده عن إسراء علشان محدش يتلغبط.. إسراء تبقي بنت خالت ملك… وكانت مسفره برا البلد علشان كانت بتكمل تعلمها برا البلد… إسراء بعد اما امها وابوها اتوفو في حدثه عاشت مع خالتها الي هي ام ملك طبعا واعتبرتها زي امها.)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في المطعم»
وصل عاصم و روفان وجلسو علي احدا الطولاط بعد السلام
عاصم: تحبي تشربي ايه
روفان: لا شكراً ولاحاجه بس عوزا كوباية مايه… امم اكيد في حاجه بسبب العزومه الي جت فجاه دي صح يا أستاذ عاصم
عاصم: اولا بلاش أستاذ دي ثانيا بقي اه صح في سبب علشان العزومه الي جت فجاه دي
روفان بستغراب:ايه؟!!
عاصم: بصي كده وبدون مقدمات بصراحه انا معجب بيكي وبحبك وعاوز اتجوزك علشان كده انا جبتك هنا علشان اكلمك في الموضوع ده… فايه رايك موفقي تتجوزيني ولا لاء
روفان برتباك: انت بتقول ايه؟؟ انا عوزا امش لو سمحت
عاصم: طيب علي راحتك انا قولت اعرفك بس علشان اما اجي اتقدم.. يعني تبقي عرفه وعنك خلفيه بل موضوع يعني
روفان ببلاهة: هتتقدم لمين؟.. هتتقدملي انا.
عاصم بضحك: تحبي اروحك
روفان وهي تأخذ شنطتها وتركد من امامه برتباك وهي تقول: لأ لأ شكراً عرفه الطريق
وخرجت روفان من المطعم بسرعه بينما يبتسم عاصم علي خجلها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«عند قاسم وزين في قسم الشرطه»
“بعد اما قاسم حكه كل حاجه لجاسر عن المشكله الي بين زين و سرين ”
قاسم: زي ما بقولك كده يا جاسر
جاسر: بس الي انا مش قادر افهمه ايه علاقه حور بل موضوع ده من الاساس
زين: ماهو انا بعد اما اكتشفت الي سرين كانت عوزا تعملو فيه انفصلت عنها علطول وطبعا هي ملحقتش تاخد مني اي حاجه… ودلوقتي هي رجعت علشان افتكرة ان انا بحب حور .. فهي عوزا تنتقم مني عن طريق ان هي تأ*ذي حور
قاسم: احنا عوزينك تسعدنا علشان نحمي حور من شر سرين وطبعا تتس*جن علشان تريح الكل من شرها
جاسر: بس في مشكله احنا اه هتقدر نحمي حور بس احنا مش هنعرف نحبس سرين علشان مفيش اي داليل علي ان هي عوزا تخ*طف حور
قاسم: طب ول عمل ايه دلوقتي
جاسر: سبني بس انهارده افكره وهرد عليك بكره واقولك علي الخطه… ومتقلقش يا عم حط في بطنك بطيخه صيفي بنت عمك محدش هيعرف يأذيها خالص
قاسم بضحك: بقي بزمتك في ضابط محترم يقول حط في بطنك بطيخه صيفي
جاسر: انا مش عارف انت ليه بتعلق علي كل كلمه بقولها
ليقف زين من مكانه هو يقول: طب نستأذن احنا بقي علشان اتأخرنا.. واتشرفت بحضرتك يا جاسر بيه
جاسر: لاء بيه ايه بس قول جاسر علي طول احنا بقينا اصحاب خلاص… يعني مبقاش في رسميه بينا
قاسم بضحك: جاسر بيه… عشت و شوفت اليوم الي
اشوف فيه حد بيكلمك بحترام يا جاسر
جاسر بغضب مصطنع: طب وللهي لو ما مشيتش من وشي دلوقتي لاهرميك في الحبس يا قاسم الزفت انت
قاسم بضحك: انا بقول امش بكرامتي احسن
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعت في حب مجنونة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى