روايات

رواية وقعت في حب مجنونة الفصل السادس عشر 16 بقلم شهد محمود

رواية وقعت في حب مجنونة الفصل السادس عشر 16 بقلم شهد محمود

رواية وقعت في حب مجنونة الجزء السادس عشر

رواية وقعت في حب مجنونة البارت السادس عشر

رواية وقعت في حب مجنونة الحلقة السادسة عشر

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«بمنزل عائلة ملك»
حملت ملك فستانها الاحمر الرقيق الذي يصل لكاحليها ذو اكمام طويله تصل لما بعد المرفقين وتركت شعرها منسدلاً…جلست ملك تنتظر مجيئ قاسم بينما تتزكر ما حدث عنما ذهبو لشراء الفستان
“F. B”
كان قاسم يقود السيارة عائداً إلى المنزل وكانت إلى جانبه تحمل ما هو أخضر لها… وبل خالف كانت تجلس حور التي كانت تعبث بهاتفها ولم تنتبه لحديثهم
جز قاسم علي اسنانه بقوه مقترباً منها هامساًبحدا:
وحياة ابويا الي في البيت دا يا ملك لو ما لبستي عدل بكره لا هتشوفي
نظرت ملك له مبتسمه ببرود: هشوف ايه بااظبط حدد علشان البقي عرفه
ابتسم قاسم بصفرار وهو ينظر للأمام: هتشوفي الويل
نظرت ملك امامها وهي تقول ببرود: معنديش حاجه طويله اصل ما اتربتش تنهد قاسم وهو يقول بصوت هادئ هبعتلك زفت غيره
“B”
افاقت ملك من شرودها وهي تقول بضيق: لاء شهم وحمش قال ايه مش عاوزني البس لبس قصير تاني
جلست والدتها الي جانبها وهي تقول بشماته: احسن
نظرت لها ملك بغضب وهي تقول: هو انا ليه بحس اني مش بنتك صارحيني وقوليلي الحقيقه وانا مش هزعل وللهي بس قوليلي
نظرت لها ثم قالت وهي متجها نحو الباب: يلا يا بت انزلي وبلاش كلام فاضي علشان العريس وصل
وقفت ملك تحمل فستانها و تنظر لامها بحزن مصطنع وتقول: شكراً يا نبع الحنان شكراً
ام ملك: يلا يا ختي وبلاش هبل
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

«في القاعه»
امتلئت القاعه بالمعازيم…وبعد وقت بدء الحفلة… الجميع يجلس علي المقاعد الملتفة حول الطاولات التي تملئ المكان
صدح صوت تلفون حور.. نظرت حور الي الشخص المتصل لتفتح المكالمه وتقول… الو يا انثي البطريق كل ده تأخير
روفان: طب ليه الغلط بس.. وبعدين ما جتش من مرا اتأخر عليكي فيها
حور: طب انتي فين دلوقتي؟
روفان: انا قدام القاعه
حور: طيب انا هطلع اخدك خليكي معايا علي التلفون
روفان: يلا هستنكي
ملاك: طنط حور
حور بحب: نعم يا حبيبتي
ملاك: هو انتي هتمشي ليه
حور ببتسامه: لاء يا حبيبتي انا هخرج اجيب حد من برا
وهاجي تاني
ملك ببتسامة: ماشي انا حروح لعاصم
“ذهبت حور متجها الي الخارج لتصتدم بروفان”
حور بألم: ااااه يا غبيه مش تفتحي
روفان: انتي الي مش بتفتحي وانتي مشيه… وبعدين انتي ليه اتأخرتي كده
حور: بطلي رغي وتعالي يلا ندخل
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

قاسم: اتصل شوف زين اتأخر كده ليه
عاصم: استنا هتصل بيه…. الو ايه يا بني اتأخرت ليه كده
زين: خلاص انا قدام القاعه هركن العربيه واجي علطول
عاصم: ماشي بس بسرعه
ملك وهي نجذب عاصم من بنطاله وتصيح بضجر: يا عاصم رود بقي انا زهقت
ليغلق عاصم المكالمه مع زين ويدفعها بقدمه ويقول بصراخ ومراح في ذات الوقت: ايه يا زفته البنطلون عماله تشدي في
ملاك بغضب طفولي: ما انت الي مش بترض عليه
عاصم وهو يمسح وجهه بكف يده: الصبر يارب علشان ماقت*لهاش البت دي ها يا لوكا يا حبيبتي عوزا ايه
نظرت ملاك ببراءه: ممكن اروح لميس روفان
عاصم بستغراب: ميس روفان هي فين دي
ملك وهي تشير علي روفان اهي: عوزا اروح اسلم عليها يا عاصم
عاصم: لاء
ملك: يا عاصم عوزا اروحلها
قرر عاصم حديثه وهو يجذبها من يدها: مينفعش
قاسم بستغراب: ثانيه كده هو انتو تعرفو روفان منين
عاصم: دي الميس بتاعت ملاك في المدرسه.. بس السؤال هو انتو الي تعرفوها منين
قاسم؛ تبقي بنت خالت حور.. بس انت ليه يعني رافض
ان ملاك تروحلها
عاصم: علشان ما ينفعش
نظرت له بغبظ وهي تقول بعصبيه: ما ينفعش ليه هي هتاكولني
عاصم؛ انا قولت لاء
ابتعدت ملاك عنه وهي تقول بأسف: عاصم انا اسفه اوي
نظر عاصم لها وهو يضيق بين جفنيه: هتعملي ايه يا بت انتي
ركضت ملاك اتجاه روفان وحور وهي تصراخ بصوت عالي ليصل لمسمع عاصم: علشان كده
نظر عاصم لأ ثرها ببلاهة وهو يردد:انا اتقرطست
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
روفان: بت يا حور انا هروح علشان ابارك لملك وقاسم..
لتتوقف عن الحديث وهي تنظر بطرف عينيها لمن تركض نحوها
ملاك بسعاده: ميس روفان وحشتيني اوي
روفان وهي تنخفض لمستوها لتحمله وهي تقول بمرح: لحقت اوحشك ازي يعني وانا كونت معاكي في المدرسه الصبح
ملاك بحزن مصطنع: يعني قصدق ان انا بكدب

 

 

روفان بضحك: بت انتي انتي طلعه ممثله كده لمين
ملاك بضحك: مش عرفا
روفان: اه صح انتي جايا هنا مع مين
ملاك وهي تشير بيدها: جيت مع عاصم
حور بصدمه: لا ثانيه كده يعني ملاك تبقي اخت عاصم وفي نفس الوقت البنت الي بتحكيلي عليها روفان
روفان بستغراب: وانتي تعرافي عاصم منين
حور يبقا: صاحب قاسم وبيشتغل معانا في الشركة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«عند الاء و ام قاسم»
ام قاسم: ايه رايك في ده بقا
الاء: اووف مانتي متعرفيش حور بنتي مش هتوافق
علي حد وهتطلعلي كل عيوب الدنيا فيه
ام قاسم: اصبري احنا لسه في الاول لسه اكيد في ناس تاني لسه مجتش… ليدخل زين بهيبته المعتاده ليخطف انظار الحضرين
ام قاسم: اهو مفهوش ولا غلطه
الاء: ليكون خاطب ولاحاجه… ليأتي صوت حور من خلفهم وهي تقول هو مين ده الي خاطب
الاء برتباك لاء مفيش حاجه اكيد انتي سمعتي غلط
حور وهي تجلس امامهم مش عرفا ليه قلبي حسسني ان انتو الاتنين قعدين القعده دي وبتخططو لحاجه كده
ام قاسم بنخطط ليه بس وبعدين ايه دخلت المخبرين الي انتي دخلتيه دي
حور بمرح لاء بس ايه رأيك…. المهم يلا علشان هيلبسو الدهب دلوقتي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«عند قاسم و ملك»
ملك: ايه انت هتعمل ايه
قاسم بستغراب: همسك ايدك علشان البسك الدهب

 

 

ملك: لاء هو انت متعرفش انك لم تمسك ايدي ده يبقي حرام
قاسم ببتسامة: خلاص ياستي انا هنادي لماما هي الي تلبسك الشبكه
ملك ببتسامة: ياريت
قاسم: ماما تعالي
ام قاسم ايه يابني في ايه
قاسم ببتسامة لبسي انتي الدهب لملك علشان حرام يعني اني امسك ايديها وكده قبل كتب الكتاب
ام قاسم ببتسامة هاتي ايدك يا حبيبتي…. لولولولولي مبروك يا حبيبتي
ملك بخجل الله يبارك فيكي يا طنط
ام قاسم طنط ايه مش انا قولتلك تقوليلي يا ماما
ملك ببتسامة حاضر يا ماما
ــــــــــــــــــــــــــــــ

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعت في حب مجنونة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى