روايات

رواية وقعت في حب مجنونة الفصل السابع 7 بقلم شهد محمود

رواية وقعت في حب مجنونة الفصل السابع 7 بقلم شهد محمود

رواية وقعت في حب مجنونة الجزء السابع

رواية وقعت في حب مجنونة البارت السابع

رواية وقعت في حب مجنونة الحلقة السابعة

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نظر عاصم لملاك بخوف: ايه يا ملاك في ايه
اشارت ملاك للاعلى فنظر عاصم مسرعاً لما تشير فوجدها تشير علي أحد المنازل فنظر لها بستغراب
فاردفت ملاك بحماس: ميس روفان
عاصم بستغراب: ايوا يعني عوزا ايه
اردفت ملاك برجاء: عاصم عوزا انزل اسلم عليها
اغلق عاصم النافذه مرا اخرا يشرع في تشغيل السياره
مرا اخرا لستكمال الطريق رافضاً تماماً ان يقوم بل سماح لملاك بل سلام علي روفان… بينما ملاك لم تتوقف عن الثرثره و هي تُلح عليه لكي تذهب لها
حرك عاصم رأسه بنفاز صبر يرفع سبايته محذراً اياها: انزلي شورلها من تحت بس
أومأت ملاك بسرعه و من ثم ترجلت بحماس من السياره تقف بداخل الحديقه تشير لها من الاسفل
بينما روفان كانت تنظر الي السماء بشرود حين انتبهات لتلك الصغيره التي تشور لها
عقدت روفان حجبيها بتسأل قبل ان تضع القبعة الخاصه بل بيچامة علي رأسها هابطة للأسفل… انخفضت روفان لمستوي ملاك تمسح علي شعرها تهتف بتساؤل: بتعملي ايه هنا يا لوكا وفي حد معاكي ولا لاء
اشارة ملاك بتجاه عاصم بنفي: لاء مش لوحدي اخويا بره مستنيني وانا شوفتك من العربيه قولت اجي اسلم عليكي
قبلت روفان وجنتها تشير ببتسمه: طيب يلا عشان اخوكي مايقلقش عليكي
تمسكت ملاك بكف يدها تسحبها خلفها و هي تردد انها تريد تعريفها علي عاصم
ورفان تحول ان تفلت يدها من فبضت تلك الصغيره
بينما عاصم كان يقف يعبث بهاتفه مستند علي السياره بنتظار ملاك حين لمح بطرف عينه تقدم ملاك منه برفقة تلك الفتاه الجميلا!!
اخيراً تركت ملاك يد روفان لتشير علي عاصم: ميس روفان ده عاصم اخويا
ونظرت الي عاصم مشيره الي روفان ببرأة اطفال:عاصم دي ميس روفان ايه رأيك بقى
عاصم بستغراب: رأيي في ايه
ملاك: اوووف متفتح مخك شويا كده
عاصم وهو يض*رب ملاك خلف رأسه بخفه: بت انتي متأكده ان انتي خمس سنين
ملاك بلامباله: اه وللهي يا اخت انشراح امهم ايه رأيك بقا علشان انا زهقت
عاصم بسخريه: رأيي في ايه يا سماح ياختي
ملاك و هي تض*رب رأسها بيدها: يابني انت غبي
مش انت المفروض هتخطب ميس روفان يعني اكيد لازم تشفها قبل ما تخطبها علشان تعرفها صح ولا غلط
عاصم في نفسه: اه يا ملاك الكلب وللهي لا هاقت*لك علشان استريح منك
روفان بأحراج: ملاك حبيبتي ايه الي انتي بتقوليه ده
ملاك: مش انتي……
ليضع عاصم يده علي فم ملاك يمنعها من اكمال حديثها و هو يقول لروفان: فرصه سعيده ان انا اتعرفت علي حضرتك يا أنسه روفان وانشاء الله نبقا نتقابل مرا تانيا بس لازم نرواح دلوقتي علشان ملاك تلحق تنام علشان عندها مدرسه الصبح
ابتسمات روفان بمجامله علها تنتهي من هاذا الموفق المحرج: اه اكيد انشاء الله
عاصم وهو يحدث ملاك: يلا يا ختي علشان منتأخرش
تمسكت ملاك بكف عاصم وبلكف الاخر تودع روفان والاخري تلوح لها مودعه ايها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في صباح يوم جديد في شركة المنشاوي تحديداً قي مكتب قاسم»
قاسم: انسه ملك انا كونت عاوز رقم والد حضرتك
ملك بستغراب: ليه هو انا عملت حاجه وبعدين هو انا مش كبرت علي موضوع استدعاء ولي الامر ده
قاسم : استدعاء ولي امر ايه بس
ملك: امال عاوز رقم بابا ليه انشاء الله
قاسم: كونت عاوز احدد معاد مع الحج واجي اشرب عندكو شاي
ملك بغباء: ليه هو انتو معندكوش شاي في بتكو
قاسم بنفاز صبر: بت هو انتي الغباء الي عندك ده وراثه ولا عن مجهود منك
ملك: استغفرالله العظيم انا بتشتم ليه دلوقتي هو كان حد كلمك انت الي بتقول عاوز اشرب شاي عندكو وانا بسألك سؤال عادي
قاسم: وهو لما حد بيقولك عوز اشرب شاي مع بابكي يبقا عاوز ايه
ملك بغباء: مش عرفه بس اكيد معندوش شاي في البيت
قاسم بعصبيه: لاء يا ملك معنديش سكر فا قولت اجي اشرب شاي عندكو
ملك: خلاص ولا تزعل نفسك انا هبقا اجبلك كيس سكر وانا جيا بكره
قاسم بعصبيه من غباء ملك: ملك اطلعي برا ومش عاوز اشوف وشك انهارده
ملك: هطلع خلاص متزوقش بس
«بعد خروج ملك»
قاسم في نفسه: انا ايه بس الي خالني احب وحده غبيه بس مش كنت اركز شويه قبل مأتنيل وحبها
«ليق*طع حبل افكاره صوت فتح الباب»
حور: ايه يا عم بقالي ساعه بخبط علي الباب سرحان في ايه
قاسم: لاء ولا حاجه
حور: عليا انا ده انا الي مربيك
قاسم: لاء وللهي مفيش… اسنتي كده انتي قولتي ايه مربياني يابت انتي هبله ده انا اكبر منك بخمس سنين
حور: يا عم انت هتركز علي كل كلمه اقولها المهم بقا كنت سرحان في ايه
قاسم: هحكيلك بس ما اتقوليش لحد
حور: متخفش سرك في بير
قاسم: اهو انا مش بخاف غير من الجمله دي.. المهم هحكيلك انا في بنت بحبها وعاوز اخطبها
حور بفرحه: لولولولي وعند بيت ام فروق وهيبقا عندنا فرح في العيله لولولي
قاسم: بس بس يا حور الكلب كل ده وسرك في بير
حور: يو مش بفرح بخويا الكبير مين بقا البنت دي يلا بقا قول
قاسم: ليه علشان تروحي تقولي للشركه كلها
حور: قول انت بس و انا وللهي ما هقول لحد
قاسم: امري الي الله خلاص يا ستي هحكيلك بصي انا معجب بملك الي شغاله معانا هنا وعوز اروح اتقدملها
حور: حلو طيب ما تروح تتقدم
قاسم: بس في مشكله صغيره
حور: وايه المشكله دي
قاسم: طلعة غبيه اوي انا بقولها عاوز رقم ولدك بتقولي ليه هو انا مش كبرت علي استدعاء ولي الامر
قوليلي ونبي اعمل معاها ايه ولا بقولها عوز معاد علشان اشرب شاي مع الحج بتقولي ليه هو انتو معندكوش شاي في البيت
حور بضحك: يا عيني يا بني وللهي صعبت عليا وانت هتعمل ايه معها ايه بقا
قاسم مش عارف بس هحول اوصل لابوها من غير ما هي تعرف علشان مشاء الله هي غبيه يعني لو انا قولتلها انا بحبك كده في وشها مش هتفهم وللهي
حور بضحك: يا عيني طب وانت ايه الي جبرك علي كل ده
قاسم: اعمل ايه بقا بحبها.. بس غريبه يعني زين سيبك كل ده من غير ما تشتغلي
حور: بس يابني يحسن ده بيجي علي السيره وبعدين هو مش في الشركه اساساً علشان عندو اجتماع الساعه وحدا وانا هجيب ورق الصفقه واروح علي المطعم الي فيه الاجتماع
قاسم: علشان كده قاعده بتتكلمي برحتك
حور: وللهي زهقانه وشكلي كده هطلع اقعد مع ملك دي حتي هتبقا مرات اخويا
قاسم: مش عارف انا ايه الي خلاني احكيلك
حور: يا عم ماتخفش ده انا هسعدك واعرفلك بطرقتي الخاصه هي كمان بتحبك ولا لاء
قاسم: ماشي ياختي اما اشوف هتعملي ايه ويلا اطلعي شوفي هتعملي ايه علشان انا ورايا شغل كتير ومش فضيلك
حور: خلاص ياعم بقا هي دي كلمة شكراً علي الي هعملهولك
قاسم: حور اطلعي بدل وللهي هتصل بزين واخليه يجي الشركه
حور: انا كنت طلعا اساساً من غير ما تقول
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعت في حب مجنونة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى