روايات

رواية وقعت في حب مجنونة الفصل الثامن 8 بقلم شهد محمود

رواية وقعت في حب مجنونة الفصل الثامن 8 بقلم شهد محمود

رواية وقعت في حب مجنونة الجزء الثامن

رواية وقعت في حب مجنونة البارت الثامن

رواية وقعت في حب مجنونة الحلقة الثامنة

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في فيلا عاصم تحديداً علي سفرة الطعام»
ملاك: يوووووووه بقا يا عاصم
عاصم: عوزا ايه يا بت انتي
ملاك: خلص اكل بسرعه
عاصم: استغفرالله العظيم الواحد مش عارف يفطر زي العالم والناس في البيت ده وبعدين تعالي هنا انتي عوزي مني ايه علي الصبح يا بت انتي
ملاك: يلا علشان متأخرا علي المدرسه يا عمنا
نظرعاصم لملاك مضيقاً بين جفون عينه بشك: ايه التغير اللمفاجئ ده يا بت
نظرت ملاك لعاصم و هي تتصنع الصدمه: تغير ايه بس يا اخويا يا حبيبي
عاصم: بيتهيألي كده انك كنتي مش بتحبي تروحي المدرسه يعني ولا ايه
ملاك: بيتهيألك انت بس لكن انا ياختي بحب المدرسه اه وللهي زي ما بقولك كده
رفع عاصم طرف شفتيه مستنكراً: وده من ايه انشاء الله
ضمت ملاك يدها لصدرها تتحدث يثقه: ميس روفان
شرد عاصم علي ذكر اسمها وهو يتذكر كيف كانت تتعامل مع ملاك بلطف
افاق عاصم من شرودوه علي صوت ملاك وهي تلوح امام وجهه: سرحت في ايه يا درش
نظر عاصم لها مدققاً في حديثها: يا ايه ياختي
اعادت ملاك تكرار الكلمه مرة اخرا: يا درش
امسك عاصم بأذنها مردفاً بت انتي متأكده ان انتي طفله علشان افعالك دي مش افعال اطفال خالص
ام عاصم : ملاك مش قولنا نبطل الكلام الوحش ده هاها
ملاك: وانا ايش عرفني انو كلام وحش الله
ام عاصم : خلاص متقولهوش تاني مفهوم
ملاك: حاضر يا ماما
رمش عاصم عدات مرات بدون تصديق: ايه الطاعه دي يا اخت انشراح
ملاك: ابداً وللهي يا سماح ياختي دي ميس روفان هي الي قالت لازم نسمع كلام ماما وبابا علشان ربنا يحبنا
عاصم: طيب قومي ياختي علشان اوديكي المدرسه علشان متأخرش علي الشركه
ملاك: ماشي يلا
«صعد عاصم السياره متجه الي الروضه ليوصل ملاك اولاً ثم يذهب الي الشركه»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في شركة المنشاوي»
“في مكتب ملك”
حور: بت يا ملك عوزا اسألك سؤال
ملك؛ اسألي يا ست حور
حور: ايه رأيك في قاسم ابن عمي ينفع عريس ولا لاء
غمغمت ملك بمشكاسه: ايه هيتجوز ولا ايه
حور: يا بت انجزي وجوبي علي السؤال الي انا سألتو
وضعت ملك ساق فوق الاخري: ايه مؤهلاته
حور بنفاز صبر من غباء ملك: يا بت اخلاصي علشان انا معنديش صبر
اخفضت ملك قدمها تتحدث بجديه مضحكه: تمام يا فندم استاذ قاسم بسم الله ماشاء الله مال وجمال ولولولولولولي
حور: بس بس انا الي غلطانه اني سألت وحدا مجنونه زيك
ملك: بضحك شكراً شكراً علي مدحك الجميل فيا
“ليقطعهم دخول عاصم”
عاصم: قاسم جوا
ملك: اه
عاصم : ملك هي مين البنت دي مشفتهاش قبل كده في الشركه
ملك: دي حور سكيرتيرة زين وتبقي بنت عام قاسم
عاصم: يا عيني يا بنتي انتي مالقتيش غير انك تشتغلي مع زين
حور: اعمل ايه بس نصيبي اني اشتغل مع حد زي زين
ملك: لاء دي ماتتوصش دول طول اليوم عملين زي القط والفار ومش مبطلين خناف
عاصم: يلا هو زين ابن حلال ويستهل ده مفيش سكيرتيره بطول معاه اكتر من شهر اما ادخل الشوف قاسم علشان سايب الشغل كله لي من امبارح
وهي*ولع فيا
ملك: يلا بسرعه قبل ما يديك محضره من المخضرات بتعتو عن الاستهتار بل شغل
عاصم: عندك حق سلام
ملك: سلام يا خويا
حور: انا همشي انا كمان علشان متأخرش علي الاجتماع
ملك: ماشي يا حبيبتي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في المدرسه»
كانت روفان تقف امام الاطفال حين ولجت ملاك للداخل وعلي ثغرها بسمه حماسيه لا تفرق وجهها لاجل لقاء روفان
ملاك: ميس روفان
روفان: حبيبتي عامله ايه
ملاك: الحمدلله
روفان: يلا يا لوكا خشي اقعدي علشان اشرح الدرس يا حبيبتي
ملاك: حاضر يا ميس روفان
ذهبة ملاك للجلوس علي المقعد الخاص بها
وقفت روفان امام الاطفال تخبرهم بموعد اسئلة اليوم لينكمشوا الاطفال بخوف بادي علي معالم وجوههم
الطفوليه
فنظرت لهم روفان ببسمه هادئة تبث الطمأنينه لهم: الي هيعرف هنسقفله والي مش هيعرف هنعرفه
نظرو لها الاطفال بذهول كئنها صنعت معجزة ما
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في إحدي المطاعم.. بعد الانتهاء من ذلك الاجتماع غادر الجميع ليبقي كلا من زين وحور»
زين: حور لو كده رواحي ومتروحيش علي الشركه وتعالي بكره في معادك انا اساساً مش هروح النهارده
حور: خلاص ماشي
وحملت حور حقيبتها استعداداً للرحيل فأوقفها صوت زين: تحبي اوصلك
حور مردفة بحدة: ليه شايفني مكسحه او مشلوله
ولا يعني علشان معاك عربيه عاوز توصلني وتشوف نفسك
قاطعها زين: بس بس اسكتي انتي ايه لسانك ده مش بيتعب من كتر الكلام وبعدين هو الواحد لما يتعامل معاكي كويس تكلميه بل اسلوب ده
حور ببرود: خلصت علشان عوزي ارواح
زين بعصبيه: اتفضلي يا ختي
رفعت حور رأسها في كبريأء ومن ثم اكملت سيرها نحو المنزل والاخر ينظر بزهول من هجومها المستمر علي من يتحدث معها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في مدرسة ملاك بعد انتهاء اليوم الدراسي »
روفان: ملاك حبيبتي انتي وقفا كده ليه
ملاك: مستنيا عمو علشان يروحني
روفان: طيب يلا بقا علشان تروحي علشان العربيه جت
ملاك وهي تدخل الي السياره: سلام يا ميس
روفان: سلام يا حبيبتي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في منزل حول»
لاء: انتي هتفضلي قعده كده قدامي كده كتير
حور: استغفر الله العظيم هو في ايه يا ماما انا نفسي اعرف ليه قعدتي بتخليكي تتعصبي
الاء: ما هو ده الي معصبني انك قعده كده لا شغله ولا مشغله
حور: طب وللهي كده حرام ما هو مفيش ام بتعامل بنتها الوحيده المعمله دي ده انتي لو مرات ابويا مش هتعملي معايا كده
الاء: يا بتي انا تعبت منك اعمل ايه معاكي يعني مشاء الله
تروحي تشتغلي امبارح والنهارده قال ايه امدير قالك رواحي بدري النهارده ليه يعني هي كانت شركة ابوكي وانا معرفش
حور بلامبالاه: انا مش عرفه ليه حسه في كلمك كده ان انتي مش مصدقاني
الاء بشهقه: بت يا حور لا تكوني عمالتي مصيبه من مصيبك السوده
حور: لاء يا ست الكل مصيبت ايه بس هو انا بتاعت مصيب بس صلي علي النبي كده في قلبك يا لولو
لاء: بعد لولو دي يبقا مش عمالتي مصيبه وحده ده مصايب بنتي وانا عرفاكي مش يتعرفي تقعدي كده من غير مشاكل
حور بخوف مصطنع: طيب اهدي وانا هعترف علي كل حاجه
لاء: قولي عملتي ايه يا اخرت صبري اوعي تكوني اتخانقتي مع حد من الي شغلين في الشركه
حور: لاء عيب عليكي هو انا بتاعت الكلام ده بردو
الاء: امال اتخانقتي مع مين
حور بلامبالاه: مع المدير بس
الاء: مع مين يا بنت الموكوسه اتخنقتي مع المدير
حور: ايه ده ماما هو انتي هتتحولي ولا ايه اصبري بس و استهدي بلله يا نبع الحنان الس*لاح يطول كده يا وليه ايه
يا حجه انتي هتعملي في بنتك الوحيده ايه يعني مش مستهله كل ده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بااااااااااااس البارت انتها+تفااااااااااال يا جماعه علشان
التفاعل بيحمسني اني اكمل

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعت في حب مجنونة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى