روايات

رواية وقعت في حب مجنونة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم شهد محمود

رواية وقعت في حب مجنونة الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم شهد محمود

رواية وقعت في حب مجنونة الجزء الثالث والعشرون

رواية وقعت في حب مجنونة البارت الثالث والعشرون

رواية وقعت في حب مجنونة الحلقة الثالثة والعشرون

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في منزل زين»
وتحديداً في غرفته… ليستمع زين لصوت دق الباب
زين: ادخل
ام زين بهدواء: مالك يا زين فيك ايه انهارده
ليعتدل زين في جلسته وهو يقول: ولا حاجه يا امي شوية مشاكل في الشغل
ام زين: لاء مش شوية مشاكل في الشغل هو انا مش عرفك يعني اكيد في حاجه كبيره حصله معاك انت مش عاوز تقولي يا زين… بقي هتخبي علي امك يا زين الي شالتك في بطنها 9 شهور
ليقوم زين بتقبيل يد والدته وهو يا قول: انا مش عاوز اتعبك بس يا ماما بمشكلي
ام زين: يعني لو متعبتش علشان هتعب علشان مين يعني
زين وهو يبتسم بستسلام: خلاص يا ماما هحكيك
ام زين: احكي يلا
زين بتنهيد: سرين يا ماما

 

 

ام زين يشهقه: وايه الي رجع الحربايه دي علي حياتك تاني
زين بيأس: مش عارف يا ماما عوزي مني ايه تاني والمشكله ان هي جيه وعوزا تأذي حد ملوش اي دخل في المشكله
ام زين: ومين الحد ده
زين: حور السكيرتيره بتاعتي… سرين عوزا تأزيها علشان فكره ان هي حبيبتي
ام زين: وانت هتعمل ايه كده في بنت برئيه هتتأزي وهي ملهاش اي ذمب
زين: انا كلمت ظابط وهيسعدنا علشان نخلص من سرين دي خالص ونستريح من شرها
ام زين: خير ما عملت يابني… يلا بقي يا حبيبي نام علشان شكلك تعبان اوي
زين: حاضر يا ماما تصبحي علي خير
ام زين بحب: وانت من اهله يا حبيبي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في منزل حور»
الاء بصدمه: يعني افهم من الي انتي حكتهولي ده ان الغبيه روفان دي اتقدملها عاصم المدير التنفيزي للشركه الي انتي شغاله فيها والغبيه دي مشيت وسابته من غير ما ترد عليه
حور: اينعام
روفان: يا جماعه ما تبصو لنص الكبايه المليان يعني انا لا وفقت ولا رفضت
حور: وبعدين
روفان بغباء: وبعدين ايه

 

 

حور بنفاز صبر: يارب الصبر من عندك يارب… يا غبيه يعني هيكون علي ايه اكيد يعني علي عاصم انتي موفقه عليه ولا لاء
روفان بصراحه: مش عرفه يعني هو بني ادم كويس واي بنت تتمناه بس
حور: بس ايه
روفان: يعني حسه ان كل حاجه جت بسرعه
الاء: ادخلي نامي يا حبيبتي علشان الوقت اتأخر ومش هينفع تروحي لوحدك في ساعه زي دي وسيبي كل حاجه علي ربنا وادعي لو فيه الخير ليكي ربنا يقربه منك ولو هبيقي شر ليكي ربنا يبعده عنك
روفان: يارب يا خالتو
الاء: يلا يا حور ادخلي نامي انتي كمان
حور: ماشي يلا يا روفان تصبحي علي خير يا ماما
الاء: وانتي من اهله يا حبيبتي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«في منزل قاسم»
كان يجلس قاسم في غرفته ليرن هاتف ليقوم باخده والاجابه عليه دون انظر علي هويه المتصل: الو
ملك: قاسم
ليعتدل قاسم في جلسته ويقول بهدواء: نعم يا ملك في حاجه
ملك وهي تحول عدم البكاء: قاسم متذعلش مني انا مكنش قصدي اقول كلام يزعلك وللهي بس انت عارف ان انا كده دبش وعلطول مسحوبه من لساني
قاسم بحزن مصطنع: لا لا يا ملك انتي جرحتيني في مشعري وكسرتي قلبي
ملك بحزن وهي علي وشك البكاء وقد ظهر في صوتها: انا اسفه وللهي مكان قصدي اقولك كده
قاسم ولم ينتبه لنبرة صوتها: لا يا ملك ما تحوليش انتي مش بتحبيني
ملك ببكاء: لاء يا قاسم وللهي انا بحبك
ليبعد قاسم الهاتف عن اذنيها وهو ينظر اليه بصدمه ثم يرجعه وهو يقول بخوف: ايه يا ملك في ايه انتي بتعيطي كده ليه
ملك ببكاء: علشان انت فكرني ان انا مش بحب بس وللهي انا بحبك اوي
قاسم: يا بنتي انا بهزر معاكي وللهي بهزه الله يخربيتك
ملك: وللهي بحبك يا قاسم بس انا شخصيتي كده دبش اعمل ايه ومش عرفه اغيره… بس وعد انا هغيرها علشان متزعلش مني تاني
ليغلق قاسم الهاتف مع ملك دون ان يجيب عليها… ويركض للخارج متجه لمنزل ملك
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

«في منزل ملك»
دخلت إسراء الغرفه لتجد ملك تبكي لتركض عليها وهي تقول بلهفة: ايه يا ملك في ايه انتي بتعيطي كده ليه
ملك ببكاء: هو انا كان كلامي دبش اوي مع قاسم يا إسراء
إسراء: بصراحه ايوا
“لتزداد ملك في البكاء ”
لتقوم إسراء بضمها: يا بنتي في ايه طب فهميني وبعدين انتي ليه بتسألي السؤال ده
ملك ببكاء: علشان انا عرفه اني دبش وقاسم كده هيكرهني
إسراء وهي تقوم بمسح دموع ملك: اهدي كده… وبعدين ايه الهبل الي انتي بتقوليه ده.. قاسم بيحبك اوي.. وبعدين انتي عارفه ان قاسم بيموت في دبشك ده
“لتنظر لها ملك بستغراب”
لتكمل إسراء: اه وللهي بيحبك اقولك ليه
ملك بصوت مبحوح اثر البكاء: ليه
إسراء: علشان لو حد غريب فكر بس يديقق بنص كلمه انتي بتردي عليه وبتعلميه الادب من اول وجدين
: صح علي فكره
ليلتفتو للصوت ليجدوه قاسم… لتقوم إسراء بلخروج من الغرفه وتركهم ليتحدثو براحه اكثر وتركت ايضا الباب مفتوح
قاسم: ملك
ملك بصوت ضعيف: نعم
ليتقدم قاسم منها ويقوم بل جلوس علي ركبتيه امامها و هو يقول: اوعي يا ملك تغيري من شخصيتك علشان اي حد حتي لو كان الحد ده انا وبعدين تعالي هنا هو انا قولتلك ان انا عوزك تبطلي دبش علي الاقل ابقي مطمن وانا سيبك وعارف ان لو اي حد ديقق تعرفي تصديه وتخدي حقق منه وبعدين انا بحبك كده زي مانتي دبش ومش عاوزك تتغيري
“لتضحك ملك علي كلامه”
قاسم ببتسامه: تعرفي انا نفسي في ايه دلوقتي ياملك
ملك بستغراب: ايه
قاسم: نفسي احضنك
“لتنظر لهو ملك بعدم فهم”
قاسم: مش قادر اشوف دموعك… ويلا بقي علشان اعرف احضتك
“لتنظر لهو ملك بعدم فهم مرا اخري”
ليكمل قاسم كلامه: اصل جبت المأذون وانا جاي
ملك بصدمه: نعاااام.. انت بتهزر صح يا قاسم
قاسم ببتسامه: لاء وللهي حتي اتصلي بحور هتلقيها زمنها جايا هي وماما وبابا ومرات عمي
ملك بعدم تصديق: وحيات امك يا قاسم
قاسم بضحك: حبيبي الدبش الي رجع تاني
“لتبتسم ملك بخجل”
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

«في غرفة الجلوس»
فاقت ملك من شرودها علي جملة المأذون الشهيره
“بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير”
ضمها قاسم بشده بينما هي مازالت لا تستوعب انها واخيرا تزوجت الشخص الذي لطلامه احبه قلبها
لتفوق من شوردها علي صوت حور وهي تصرخ بمرح وتقول: بقي في حد عاقل يكتب كتابه الساعه 12 بليل
قاسم بستفزاز: مش انا عمالت كده
حور ببلاها: اه
قاسم: يبقي فيه
حور بسخريه: طيب يا خويا… وبعدين يلا بقي علشان الحق انام علشان اعرف اصحي بكره بدري علشان الاستاذ زين ما يعلقنيش علي باب الشركه بكره
قاسم: يلا يا ختي خلينا نوصلكو في طريقنا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور ساعه
امام منزل حور
حور: يلا سلام وتصبحو علي خير…. لو سمحت يا عمو امسح رقمي من عند ابنك المجنون ده علشان ميعرفش يتصل بيها تاني ويصحيني من احلاها نومه بسبب الافكار المجنونه الي بتخطر علي باله
عم حور: بضحك اعمل في ايه بس انا شكلي كده هتبره منه قريب بسبب التصرفات الغريبه الي بيعملها دي
قاسم بحزن مصطنع: كده يا بابا بتتفق انت و بنت اخوك
علي ابنك الوحيد
ابو قاسم؛ انا مش بتفق عليك بس مفيش حد يعمل الي انت عملته ده
قاسم بضحك: انا كده بحب ابقي مختلف عن الناس
حور: طب سلام بقي علشان انا زين هيعمل مني بكره بطاطس محمره لو اتأخرت بكره عن معاد الشغل… وانا كده مش هعرف انام
ابو قاسم: ماشي يا بنتي يلا تصبحي علي خير يا حبيبتي

 

 

حور: وانت من اهله يا عمو… تصبحي علي خير يا مرات عمي
ام قاسم: بحب وانتي من اهله يا حبيبتي
حور: وهي نتظر لقاسم وانت مش هقولك تصبح علي خير
قسم وهو يقوم بتشغير السياره: مش عاوز من وشك حاجه
حور وهي تتجه لباب المنزل: طب سلام ولا اقولك من غير سلام كمان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعت في حب مجنونة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى