روايات

رواية ورد المجهول الفصل العاشر 10 بقلم رودينا محمد

رواية ورد المجهول الفصل العاشر 10 بقلم رودينا محمد

رواية ورد المجهول الجزء العاشر

رواية ورد المجهول البارت العاشر

ورد المجهول
ورد المجهول

رواية ورد المجهول الحلقة العاشرة

وفتحت الصندوق فوجدت الورد بجانبه رسالة مكتوب فيها (عارف يا ورد انك عنيدة و هتموتي و تعرفي انا مين )
ورد بغضب :ايدا ازاي حافظني اصلا
ثم رجعت رأسها للخلف ثم نظرت للسماء فقالت ورد :يا ترا هتكون مين اكيد آسر بس مش عارفه انا حيرانة ليه
ثم تنهدت وقامت واكملت مذاكرتها و نامت
_____________________________
ام عند اسراء
فكانت تدعو الله أن يسامحها على ما كانت ستفعله ثم قامت و توضأت اتصلي قيام الليل
ثم نامت
~~~~~~~~~~~~~~~~~
وصباح جديد يمر على ابطالنا ☀️
~~~~~~~~~~~~~~~~~
تستيقظ ورد من النوم لتذهب إلى الكلية
ورد :ماما انا نازلة
سندس :مع السلامه يا حبيبتي في رعاية الله
ذهبت ورد إلى الكلية
قابلت ورد صديقتها
ورد :اذيك يا اسراء
اسراء : الحمدلله بخير
ورد :مالك يا اسراء
حكت اسراء لورد على ما حدث لها أمس
ورد بغضب : كنتي عايزة تنتحري يا اسراء على ايييه هاااا افرضي الدكتور مكنش موجود ساعتها كنت هتعملي اي كنت هتكوني كافرة
نزلت الدموع من اسراء فاحتضنتها ورد
ورد بحنان :كنت عايزة تسيبيني يا اسراء يا حبيبتي ما تعيطيش الحمدلله أنه انقذك بس انا بس اتعصبت عشان خايفة ما اشوفكيش تاني
نزلت الدموع من ورد و اسراء
فربتت ورد على ظهر اسراء
ورد :بااس هشش اهدي
ثم مسحت ورد دموع اسراء
ورد :تعالي اغسلي وشك و بعدين نروح للمحاضرة
وذهبت ورد و اسراء للحمام و غسلت
اسراء وجهها و ورد أيضا
وذهبوا للمحاضرة
وانتهت المحاضرة وخرجوا
_____________________________
ام في مكان مجهول
ريماس : هاها كلها وقت و هترجعلي يا حازم
بنت معاها واسمها سوزي : انت للدرجاتي شريرة كدة مكنتش اعرف
ريماس :لاء اعرفي بعد كدة عشان مش واحد زيه يطردني هه
سوزي : آه انت عايزة تنتقمي من مين بالظبط
وقف ريماس و تقدمت في خطواتها قليلا و أعطت سوزي ظهرها وقالت :هه انتقم من مين ؟ سؤال حلو انا بنتقم من اي حد بيزعجني يا سوزي عشان مش انا ريماس الي حد يزعجها مش عارفين انا مين تمام يبقى اعرفهم انا مين
سوزي : امم بس ممكن يجيلك الوقت و ما تعرفنيش تنتقمي وتخسري كل حاجة
ريماس بابتسامة شر :لاء اطمني عمره ما هيجي
ثم توجهت ريماس واحضرت كأس خمرة وظلت تشربه وقد كانت ريماس لا تشعر بالعالم من حولها
سوزي بشر : كله باوانه يا ريماس
_____________________________
ام عند حازم
حازم : أما وريتك يا ريماس مش مشكلة اهم حاجة عندي ورد دلوقتي الخطة هنفذها في القريب و مش هحتاجك يا ريماس انت فاكرة نفسك ايه بردو مش هحتاجك
وكان صديقه يحلس بجانبه واسمه عيسى
عيسى :يا عم اتقي الله بلاش تعمل الخطة الي في دماغك ارجع لربما يا حازم ما ينفعش كدة
حازم :عيسى .. عندك كلام مهم قوله ما عندكش ما تتكلمش
عيسى :طب البنت دي ذنبها اي يا حازم ذنبها أنها ررفضتك و بتصدك
حازم :آه ومش حازم الدمنهوري الي يتعرض للرفض من لت زي دي
عيسى :صدقني يا حازم هيجي يوم واقول يا ريتني كنت سمعت كلامك
حازم بملل و عدم اهتمام :طيب طيب خلصت كلامك
عيسى :بردو ما فيش فايدة
حازم :عيسى انت ليه بتعمل فيه دور الي مستشيخ
عيسى :انا بقولك الصح
حازم :طب و لنفترض أن كلامك صح مين الي هيسمعلك ولا اصلا الي هيهتم لكلامك الناس ما عادتش تهتم للكلام دا
عيسى :فيه الي هيسمعلي عارف مين الي هيسمعلي الي بيخاف ربنا الي عايز يفوز بالجنة لأن قلة بيفوزوا بالجنة يا حازم انا نصحتك اكتر من مرة و دي يا حازم آخر مرة نتلاقى فيها سوا انت لا صاحبي ولا انا اعرفك
غادر عيسى المكان و كان حازم غير مبالي بالذي قاله عيسى
_____________________________
ام عند زهرة
زهرة كانت تبكي بدون سبب
فدخل عيد ووجدها تبكي توجه نحوها بقلق شديد وقال :زهرة .. بتعيطي ليه يا حبيبتي مين الي زعلك
زهرة والدموع في عينيها :مش عارفة يا عيد
عيد :امال بتعيطي ليه
زهرة و الدموع تسيل من عينيها :انا كنت قاعدة عادي لقيتني بعيط
عيد : هرمونات الحمل
زهرة بدموع :ممكن
عيد بحنان :طب بطلي عياط
زهرة :مش عارفة
عيد مسح دموعها واحتضنها
هدأت زهرة قليلا فكانت تحتاج إلى هذا الحضن
عيد احس بأن نفسها انتظم فنظر لها فوجدها نامت على كتفه
عيد : انا بحبك اوي يا زهرة عمري ما هقدر استغنى عنك
وقام باعدالها لتنام على السرير
وكانت زهرة لا تشعر بشيء من حولها
_____________________________
ام عند اسد
فقد ذهب إلى المنزل
و دخل البيت و جلس على سريره وهو يتذكر ما حدث له بالأمس
اسد : آااه لو مكنتش موجود ساعتها آه لو دا كان حصل كنت هبقى عامل ازاي مش عارف ازاي يا اسراء خليتيني احبك مع اني بشوف بنات كتير حلوة بس انت اكتر واحدة عجبتني فيهم يا اسراء اكتر حاجة بخاف منها انك متكونيش بتبادليني شعوري ساعتها مش عارف هكون عامل ازاي
مروة كانت تقف بجانب اسد ولكنه لم يلاحظها
مروة :جرح العشاق آاااه
اسد بخضة : بسم الله الرحمن الرحيم اي يا ماما مش تعرفيني انك واقفة جنبي
مروة : لاء يا حبيبي انا قولت اسيبك تكلم نفسك وتفكر اسراء بتحبك ولا لاء
اسد :يا ماما🙂يا خوفي كله تقولي لحد
مروة : هاا انا مقولتش لحد غير لعماتك وخالاتك و جيراني و صحابي
اسد بصدمة :ايييه😳 ماما مش احنا كنا متفقين ان انت ما تقوليش حاجة يخرابي انا اتفضحت🥲
مروة :طب هما عمامك وجيرانك وخالاتك وعماتك دول حد وصحابي كمان دول مش حد يا حبيبي
اسد : ماشي يا ماما🙂🥲 شكرا اوي 🙂
مروة :عفوا يا حبيبي اعملك الغدا
اسد : يا ريت يا ماما عشان انا على لحم بطني
مروة :حاضر
ثم قامت لتحضير الغداء و انتهت
اسد ذهب ليأكل
اسد :تسلم ايدك يا ماما الأكل تحفه
مروة : حبيبي يا ابني تسلم
انتهى اسد من الأكل وقال : الحمدلله الذي اطعمني هذا ورزقنيه من غير لا حول مني ولا قوة
ثم قام ليغسل يديه
_____________________________
ام عند آسر
آسر : صباح الخير يا بابا
الأب و اسمه حمدان: صباح النور يا آسر
آسر :انا رايح لإبن عمي شوية
حمدان :ماشي يا آسر
سمية :خد يلا استنى
آسر :نعم يا ماما
سمية :انزل هات الطلبيات دي من السوبر الماركت الي جنبنا
آسر: حاضر
و نزل لإحضار الطلبيات من السوبر ماركت
و أعطاها لأمه وذهب
آسر توجه للصيدلية فوجد ورد
آسر :اذيك يا ورد
ورد بابتسامة : ازيك يا آسر
آسر : الحمدلله
ورد بابتسامة :عايزة دوا اي
آسر ضحك وقال :لاء كنت عايز فريد
ورد :نينيني
آسر :دانت واضح انك مش بتطقيه خالص
ورد :أوية دا رخم اوي اوي اوي
فريد :ولما اطردك دلوقتي هتعملي ايه
ورد بخضة :اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
فريد :اي عفريت قدامك
ورد بتوتر :ل لاء طبعا يا استاذ فريد انت بتقول كدة ليه على نفسك
فريد : ولما اطردك دلوقتي يا ورد هتعملي اي
ورد :ولا حاجة انا كنت كدة كدة هسيب الشغل هنا و كنت هقدم استقالتي (مشوها وخلاص🌝🤓)
فريد : ايييه😳 ط طب يا ورد ل ليه
ورد بعدم اهتمام : اي المشكلة عادي
فريد بغضب :لاء مش عادي يا ورد
ورد نظرت له باستغراب
ولكن كان آسر عادي لأنه يعرف أن فرييييبيييييييييد………………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ورد المجهول)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى