روايات

رواية وحوش الأرض الفصل الرابع عشر 14 بقلم منة ضياء

رواية وحوش الأرض الفصل الرابع عشر 14 بقلم منة ضياء

رواية وحوش الأرض الجزء الرابع عشر

رواية وحوش الأرض البارت الرابع عشر

رواية وحوش الأرض الحلقة الرابعة عشر

بسم الله..
ايهاب مشى و كان طاير من الفرحه و ركب العربية بتاعته و راح عند مروة اخته يفرحها علشان هو واثق ان مفيش اي حد هيفرحله قد اخته توامه..
بعد ما ايهاب مشى وعد فضلت واقفه مكانها سرحانه هي قدرة تشوف حب ايهاب ليها بس معقول هي هتقدر ترد الحب ده ليه؟!!
طلعت اوضتها و قعدة ع السرير و حطت بوكيه الورد جنبها و فكرت انها تتصل ع ياسين تقوله بس رجعت ف كلامها و قالت انها هتكلم ياسمين هتكون الطف..
اتصلت ع ياسمين و ملقتش رد و جابت رقم ياسين و حيرانه تتصل ولا لا و ف الاخر قفلت الفون و حطته جنبها بزهق.. وعد حست بالجوع لانها ماكلتش حاجه طول اليوم نزلت عملت اكل واكلت حاجه بسيطه.
وفضلت تفكر ف بكرا و اللي هيحصل فيه..
خرجت وعد و قالت للشغالين و هما فرحوا جدا و زغرطوا و عملوا جو ف الفيلا و بداو ينظموا الفيلا و يزينوها..
____

 

ايهاب رجع الفيلا و كانت مروة ف اوضتها فوق.. ايهاب دخل وكان بيجري من كتر السعاده و طلع بسرعه لمروة خبط ع الباب خبطه سريعه و مستناش الاذن و دخل ع طول..
مروة كانت بتسرح شعرها ايهاب جري عليها واخدها بالحضن بفرحه كبيره..
مروة اتخضت و فكرته بيعيط : ايهاب.. ايهاب ف اي مالك؟!!
ايهاب طلعها من حضنه : مروة انا مبسوط اوي اوي.. مبسوطه بجد.
مروة ابتسمت لما شافته فرحان لفت شعرها : اي ي عم الدخله دي خضتني… بس قولي مالك فرحان كده ليه اشجيني..
ايهاب بضحكه : وافقت عليا خلاص ي مروة وافقت..
مروة بصدمه و فرحه : اي.. ده بجد
ايهاب ضربها ع راسها : ي بت انت اتصدمتي كده ليه.. انا متصدمتش كده 😂
مروة : اعاااا.. انا فرحانه اويييي.. وحضنته بفرحه.
مروة : ايهاب انا عايزه اشوفها..
ايهاب : احم.. بكرا هتشوفيها ف الخطوبه.
مروة بعدم استيعاب : خطوبة مين معلش؟!

 

ايهاب : ما انا هخطبها بكرا.. و هتكون الحفله ف الفيلا بتاعتها و ده طلبها.. و يلا ف حاجات كتير عايزك تعمليها..
مروة بجديه : ايهاب انت بتتكلم بجد؟! انا متخيل انت بتقول اي.. انت بتقول الخطوبه بكرا !! يعني هي هتلحق تجهز ف الوقت القصير ده.. لا لا مستحيل لا و الفستان و شهقت اوعى تكون ناوي تعمل الخطوبه اي حاجه و تيجي ع فرحتها لا انا مش هسمحلك بكده نو.. نو
ايهاب : خلاص فصلتي؟!! سبيلي فرصة اتكلم طيب…
بصي انا عارف ان الوقت قصير بس انا بمكالمه مني هيكون الفستان عندها الصبح بالكتير اوي.. و البت بتاعت الميكب دي بمكالمه مني بردو اجيبها ع الميعاد و انتي عارفه ده كويس.. وانتي ي ستي فستانك هجيبهولك مع فستان وعد..
مروة اطمنت ان وعد هتكون مرضيه : تمام.. كويس انك مخطط لكل ده.
مسكها من ايدها و قعدوا يلا ما انت اللي هتختاري معايا الفستان انا عارف ان ذوقك حلو.. قعدوا يتكلموا مع بعض وقت طويل..
_____
ياسين ف المستشفى هو وجاسر و ياسمين و الوقت بيعدي عليهم ببطء شديد..
ياسين : بابا خد ياسمين وارجعوا الفيلا ارتاحوا..
جاسر : لا انا مش همشي من هنا.. خد انت اختك و ارجعوا الفيلا..

 

ياسمين : لا انا مش هسيب ماما و امشي.. سيبوني هنا معاها..
جاسر : خلاص نبقا هنا مع بعض..
ياسين : تمام..
_____
تاني يوم..
وعد قامت من النوم ع حوالي الساعه 10.. قامت اخدت شاور و نزلت تحت علشان تعمل القهوة بتاعتها لكن اتفاجاة بفستان جميل باللون الذهبي و واحده بتظبط الطرحه بتاعته عليه.. و الشغالين بيزينوا الفيلا و الجنينه و الكل رايح جاي ف الفيلا و ف بنات متعرفش هما مين اصلا.. وعد نزلت ع السلم بخطوات بطيئه و قربت من الفستان و هي مبهوره بجماله..
وعد : احم.. هو مين اللي جايب الفستان ده.. معلش يعني هو انت مين اصلا.. وبصت حواليها بغباء معقول تكون دي مش الفيلا بتاعتي وانا اتخطفت.
ضحكت البنت عليها : لا يا انسه انت ف الفيلا بتاعتك.. وانا علا و استاذ ايهاب بعتني هنا لحد عندك و لو الفستان محتاج اي تعديل انا تحت امرك..
وعد ابتسمت : تمام شكرا يا علا..
و دخلت ف الوقت ده امل..
امل: السلام عليكم..

 

وعد واقفه و مصدومه.. هي الفيلا بقا اي حد يدخلها كده..
امل : انت الانسه وعد صح.
وعد هزت راسها : تقريبا.. احم ايوه صح.
امل: انا امل و بعتني استاذ ايهاب علشان اعملك الميكب بتاع حفلة الخطوبه.. والف مبارك
وعد حست انها فرحانه : احم.. الله يبارك فيكِ.
وعد سابتهم و خرجت الجنيه و شافت الانوار و الزينه و البلالين متعلقه بطريقه جميله جدا..
وعد بابتسامه قربت من واحد : احم.. هو استاذ ايهاب بردو اللي بعتكم تعملوا كل ده؟!
محمود ابتسم : ايوه بالظبط احنا هنخلص شغلنا كمان ساعه و هنمشي ع طول.
وعد هزت راسها و دخلت الفيلا تاني و شافت الكل شغال بنشاط و الكل بيبارك ليها.. دخلت عملت قهوتها و اخدتها و طلعت اوضتها شافت فونها بيرن و كان ايهاب..
وعد ردت : الوو
ايهاب : مفيش حتى صباح الخير.. يعني اللي عملته ميستهلش منك كلمة صباح الخير.
وعد : احم.. صباح الخير
ايهاب : صباح النور.. قوليلي الفستان وصلك صح.
وعد بابتسامه : ايوه كل حاجه حلوه اوي بجد شكرا.

 

ايهاب : الحمدلله انه عجبك.. عايزك بقا تجهزي كده ع راحتك علشان البسك الدبله ف ايدك انهارده ي وعدي..
وعد : ا.ان شاء الله.. يلا عايز حاجه سلام.
ايهاب ابتسم : سلام.. و قفل معاها..
_______
بقلمي منة ضياء♡
ياسين قام وراح علشان يطمن ع امه و استاذن انه يشوفها قبل العمليه..
ياسين دخل ع هالة : صباح الخير يا امي.. عامله اي
هالة كان باين عليها التعب اوي : صباح. الخير. يا. حبيبي
ياسين باس راسها..
هالة : ياسين..
ياسين : نعم يا امي.
هالة رفعت ايديها ع خد ياسين : وعد.. ياسين متسبش وعد لوحدها البت غلبانه و ملهاش حد.. ياسين انا عايزه اشوفها.
ياسين غمض عيونه بزعل : حاضر.. هروح اجيبها علشان تشوفيها.
هالة ابتسمت.. وياسين راح يشوف اخته و ابوه قبل ما يروح لوعد..
عدى الوقت و ياسين مقدرش يسيب امه و يروح لوعد..

 

وعد كانت قعدة زعلانه لانها وحيده.. مسكت فونها و رجعت اتصلت ع ياسمين و فعلا ردت..
وعد : الوو يا ياسمين عامله ايه..
ياسمين بعياط : انا مش كويسه خالص ي وعد..
وعد بخضه : ياسمين ف اي و بتعيطي ليه..
ياسمين : ماما تعبانه اوي ي وعد و هتدخل العمليات الوقتي و الدكتور بيقول انها تعبانه اوي..
وعد: تعبانه؟!! ط. طب قوليلي انتم ف اي مستشفى
ياسمين : احنا ف مستشفى**
وعد : طب انا دقايق و هكون عندك..
قفلت معاها وعد و نزلت جري ركبت عربيتها و راحت ع المستشفى..
كانت الممرضه بتجهز هالة لدخولها العمليه.. دخلت ياسمين و اتكلمت معاها و قالت لها ان وعد جايه..
وعد وصلت و كانت هالة لسه هتتحرك و تدخل العمليات.. جريت عليها وعد حضنتها بخوف و عياط..
هالة بتعب: وعد.. بس ي بنتي بلاش عياط.
وعد بدموع : ماامااا.. ان شاء الله هتكوني كويسه
هالة ابتسمت : اخيرا قولتيلي ماما..
وعد : انتي حقيقي ماما 🥺انتي قدرتي تحسسيني بوجود ماما جنبي.
اجى ياسين و اتفاجا بوجودها بس مش مهم.. قرب حضن امه بدموع و دعالها تقوم بالسلامه و ياسمين و جاسر و كانت هالة فرحانه لانها شايفاهم كلهم متجمعين..
الممرضه اخدت هالة جوا اوضة العمليات و اتقفل الباب 😑
وعد قربت من ياسمين و اخدتها ف حضنها و الكل خايف و بيدعي انها تطلع بخير..
_________

 

ايهاب بدا يجهز بس اتصل ع وعد..
وعد شافت الاتصال و اخدت الفون وراحت بعيد و ردت : احم.. الوو
ايهاب : جهزتي و لا لسه
وعد عيطت..
ايهاب : وعد ف اي..
وعد : انا ف المستشفى** .. ف شخص غالي عليا اوي تعبان و مقدرش اسيبه.
ايهاب : طب انا جايلك الوقتي.
وعد قفلت معاه : تمام..
و بعد حوالي ربع ساعه اجت احلام اخت هالة و جوزها عماد اخو جاسر و معاهم ابنهم مالك 29 سنه متزوج و هاني 24 سنجل و اخته مليكه الاصغر 18 سنه ..(هما كانوا ف السفر و اول ما عرفوا بان هالة تعبانه رجعوا ع طول)
قربت احلام من ياسين و سلمت عليه هو و ياسمين و سالت ع هالة..
ياسين : هي بقالها حوالي تلت ساعه ف العمليات.. الكل قعد يدعيلها..
ايهاب وصل المستشفى و اتصل ع وعد و هي قالتله ع مكانهم بالظبط.. و اول ما شافها راح عليها : ف اي ي وعد.. و مين اللي تعبان..
وعد : ماما هالة.. احم… والدة ياسين صاحبك
ايهاب اتصدم و قال لنفسه : للدرجه دي هي مهتمه و متعلقه بيهم..
ايهاب و وعد كانوا واقفين قصاد بعض بيتكلموا.. ياسين رفع عيونه عليها بالصدفه شاف ايهاب و اتفاجأ للمره التانيه وجودهم مع بعض غير طبيعي..

 

ياسين اتنفس غيظ و قام يروح عليها لكن وقف ع صوت خروج الدكتور من العمليات..
الدكتور خرج من العمليات بكل حزن : انا مش عارف اقولكم ي جماعه اي بس انتم عارفين ان دي اقدار و ان كل واحد ليه عمر و..
الكل كان مترقب كلامه و خايفين من اللي هيقوله الكل بيطرد الفكره من دماغه محدش عايز يسمع اي كلمه زيادة بيتمنوا ان اللي بيفكروا فيه ده ميكونش صح..
الدكتور : البقاء لله.. المريضه اتوفت ف العمليات..
الكل اتصدم الصمت ساد المكان كله..
ياسين عيونه تايهه و مش مصدق اللي سمعه و ياسمين واقفه مكانها و دموعها نازله بصدمه وعد اول ما سمعت الدكتور رجعت لورا خطوه و الدنيا بتلف بيها جاسر شريط ذكرياته هو و هالة بيتعاد قدامه احلام صدمتها و فكرت انها مشافتش اختها بقالها فترة و ملحقتش تكلمها مخليها مش عارفه تنطق عماد و مالك و مليكه و هاني الكل بيتنفس بخوف..
الدكتور بحزن و اسف : انا عارف ان اللي انا قولته ده صعب بس احنا عملنا اللي علينا و الاعمار بيد الله.. الدكتور سابهم و اتحرك..
فاقت ياسمين من الصدمه و صرخت صرخة سمعت كل المستشفى صرخت بوجع و قهر.. وعد افتكرت وفاة امها و ابوها و الوقتي هالة.. مكنتش مصدقه اللي هي فيه قعدة مكانها و ضحكت بصوت عالي و دموعها مغرقه وشها ايهاب خاف عليها و قرب منها و هي انهارت تماما و كانت بتعيط بوجع كأن هالة امها اللي ولدتها فعلا..

 

ياسين حاول يجمع شتات نفسه و افكاره : لا.. لا ده كدب ايوه بس يا ياسمين قومي ي وعد قومي ده الدكتور غلط و اكيد مش قصده ع امي..
احلام حست ان الدنيا بتلف بيها و كلام الدكتور بيتردد تاني جواها و وقعت فقدة الوعي..
حالة انهيار محدش عارف يسيطر عليها قام جاسر و اخد ياسمين و ياسين ف حضنوا و عيطوا التلاته..
عماد شال احلام و دخلها اوضة كشف و الدكتورة اجت و حاولت تفوقها..
_______

كانت نازله ع السلم بتجري لكن رجلها فلتت و وقعت و… 😁😁😁

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وحوش الأرض)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى