روايات

رواية وحوش الأرض الفصل الحادي عشر 11 بقلم منة ضياء

رواية وحوش الأرض الفصل الحادي عشر 11 بقلم منة ضياء

رواية وحوش الأرض الجزء الحادي عشر

رواية وحوش الأرض البارت الحادي عشر

رواية وحوش الأرض الحلقة الحادية عشر

ف الفيلا كانت مروة اخت ايهاب قعدة و مسكه فونها ف ايديها بقلق : يا ترى نفذت الخطه زي ما قولتلك ي ايهاب ولا لا.. ياريت وعد تتقبل ايهاب.. واتنهدت وقعدة ع طرف السرير.. يارب الفكرة تنجح والاقي ايهاب داخل فرحان.. او داخل و هي ف ايده علشان اتعرف عليها..
عند وعد و ايهاب..
ايهاب قرب ع وعد و مسك ايديها و هي تحت تاثير الصدمه..
ايهاب : وعد ممكن تسمعيني و تسبيلي فرصة اتكلم واقولك كل اللي ف قلبي..
وعد عيونها بتلف ف المكان : معقول مش ياسين اللي قالي اجي هنا؟! وانتبهت ع ايده اللي متبته ف ايديها.. سحبت ايدها بسرعه ورجعت لورا خطوتين : اي ده انت بتعمل اي..
ايهاب : وعد ابوس ايدك افهميني.. انا والله بحبك و مستعد اعمل اي حاجه علشانك..
وعد فاقت من شرودها واخدت نفس طويل : استاذ ايهاب.. انا لما اجيت الشركه عندك كنت جايه علشان محتاجه شغل لكن دلوقتي لا حضرتك شايف ان حياتي كويسه و بقا عندي فيلا.. ف حضرتك حاول تبعد و تنساني زي اي موظفه ف الشركه و مشيت..

 

ايهاب شاور بايده ع تربيزه كان عليها مفرش ابيض و عليها ورد احمر..
ايهاب: طب ممكن نقعد نتكلم..
وعد : انا شايفه ان الكلام ف حاجه مستحيله ملوش لازمه..
ايهاب بحزن : طب نتكلم شوية وبعدها هسيبك تمشي زي ما انتي عايزه..
وعد باستسلام راحت معاه و قعدة و هو قعد قدامها..
ايهاب : وعد هو ممكن اسالك سؤال و تجاوبي بصراحه..
وعد : احم.. اتفضل
ايهاب : ليه رفضاني.. هو انتي بتحبي؟!
وعد اتصدمت من سؤاله و مش عارفه تقول اي بس هزت راسها بمعني لا..
وعد : لا مش بحب ولا عمري حبيت ولا حسيت طعم الحب ولا حتى عارفة معنى الحب الحقيقي..
ايهاب : طب ليه رفضاني؟!
وعد : صدقني انت مينفعش تحبني علشان ف حاجات كتير لو عرفتها مش هتتقبلها.. ولا اي حد غيرك هيتقبلها.
ايهاب : وعد انا عايزك زي ما انتي كده ع بعضك..
ف الوقت ده وصل ياسين و استغرب وعد بتعمل اي هنا مشى ف اتجاه الورد لحد ما وصل عند ايهاب و وعد واتصدم لما شافهم قعدين مع بعض..

 

ايهاب مسك ايد وعد : صدقيني و لو لمره واحده بس..
وعد شافت ياسين شدت ايدها بسرعه من ايد ايهاب : ياسين..
ايهاب وقف : ياسين انت بتعمل هنا اي.. و كمل باستغراب هو انتم تعرفوا بعض..
وعد شافت نظرات ياسين اللي متطمنش خالص : ياسين ممكن تسمعني..
ياسين : اووه اسف بجد قطعت قعدتكم الحلوه و افتكر لما كانت ايديهم ف ايد بعض و الورد الاحمر اللي ع التربيزه الظاهر انها كانت قعدة رومانسيه و انا قطعتها.. اسف مره تانيه و لف ضهره و لسه هيمشي وعد جريت عليه مسكته من دراعه : ياسين ممكن تهدى و قعدة رومانسيه اي و زفت اي.
ايهاب اتعصب علشان مسكت ياسين من دراعه راح بسرعه شدها ورا..
ايهاب : ممكن اعرف انتم تعرفوا بعض منين و ازاي..
وانت اي اللي عرفك ان احنا اصلا..
ياسين بص لوعد : مكنتش اعرف ان الحوار كان مهم اوي لدرجة انك اضايقت اوي كده لما قطعته..
وعد بعصبيه زقت ايهاب وراحت ع ياسين : ياسين بالله عليك اهدى و اسمعني..
ياسين : انا كنت مفكر انك كنت بتضايقي لما بتخرجي مع شباب بسبب عصام.. بس اهو عصام راح وانتي زي ما انتي الظاهر انه بقا طبع واتعودتي عليه..

 

وعد حست بخنقه و زعقت : ياسين انا مسمحش ليك تتكلم بالاسلوب ده و بصت لايهاب و انت كمان ابعد عن طريقي بقا..
ايهاب حس ان كل حاجه كان بيبني فيها اتهدت ف ثانيه : ماشي ي وعد بس و رحمة امي ماهسيبك انتي ليا و بس.. و مشى ركب عربيته و هو مش قادر يجمع افكاره و شاغل تفكيره اي العلاقه اللي تربط بس وعد و ياسين.. ايهاب قعد يلف بالعربية بخنقه و حيرة..
_______
بقلمي/منة ضياء
ياسين : اي بقا كلامك وجعك اوي كده..
وعد : ياسين والله انا جايه و كنت (كانت هتقوله انها جايه و مفكره انه هو اللي هيكون موجوده لكن سكتت)..
ياسين : هاا.. كملي كلامك و لا مش لاقيه حاجه تقوليها اصلا.. اتمنى تكون صدقه ف شغلك معايا و متكونيش قولتي كل اسرار الشغل اللي انا امنتك عليها..
وعد هزت راسه بدموع : ياسين.. كفاية قلة ثقه لحد كده كفايه..
ياسين سابها ومشى و مش عارف هو اتعصب ليه للدرجه دي.. ما هي حياتها و هي حره..
وعد قعدة مكانها و عيطت بصوت عالي : ليييه.. ليييه بقيت لوحدي تاني ليه كده ليه بعد ما اتمسكت بيه و قولت هو كفايه ف حياتي ليييييييه انا تعبت.. كل يوم شعور الوحده بياكل فيا ليييه اتكتب عليا الوحده..

 

وبعد كام دقيقه قامت و مسحت دموعها وراحت ع عربيتها و حاولت تهدى علشان تعرف تسوق.. وبعدها اتحركت ع الفيلا بتاعتها و كل الاحداث بتتعاد تاني قدامها و ندمت انها متصلتش ع ياسين من الاول و قالتله ع الرساله.. و سالت نفسها بم انه مش هو اللي باعت العنوان يبقا هو كان عايز يشوفني ليه؟! انا لازم اعرف.. وصلت الفيلا و طلعت ع اوضتها ع طول دخلت تغسل وشها و عايزه تعرف ياسين كان عايز يشوفها ليه!!! اتنهدت وقالت لنفسها : مش وقته ي وعد مش وقته خالص.. اكيد هتعرفي مع الوقت.. وراحت ع سريرها نامت من التعب..
اما ياسين فهو كان متعصب جدا و سايق بسرعه و وقف فاجاه ع جنب و كلم نفسه بعصبيه : انا غبي و هفضل طول عمري غبي.. انا اللي اديتها اهتمام لحد ما استغفلتني.. انا اللي بفكر فيها دايما و ف مستقبلها.. انا اللي كنت رايح علشان افرحها واقولها انها ممكن تدخل الجامعه و تكمل تعليمها بس خلاص معتش هفكر فيها التاني الظاهر انها عارفه مصلحتها كويس و دور العربيه و راح ع الفيلا..
ايهاب قعد يلف بالعربية و مش عارف يروح فين جواه احساس بخنقه.. و قرر يروح ع الفيلا علشان اخته لوحدها ف البيت وكده هيكون اتاخر عليها..
ايهاب دخل الفيلا و مروة راحت عليه بابتسامه : هاا طمني عملت اي مع المزه.. وافقت عليك صح انت اصلا متترفضش غير من العبيطه ههههه.. وبعد كشرت لما شافت ملامحه جامده و ف عيونه حزن.. مروة اتكلمت بقلق: ايهاب هو ف اي انا بدات اقلق..

 

ايهاب : مفيش حاجه ي مروة اتطمني كل حاجه تمام..
مروة : تمام اللي هو ازاي يعني.. هو انت ناسي اني اختك و كمان توامك يعني انا حاسه بيك.. و مسكت ايده تعالي اقعد كده واحكيلي اي اللي حصل..
ايهاب قعد و بدا يحكي كل حاجه بكل حزن..
مروة : نهار ابيض يعني ياسين صاحبك ده طلع يعرف وعد..
ايهاب: انا خايف يكونوا بيحبوا بعض.. بس هي قالت انها عمرها ما حبت.. وكمان قالت مينفعش تحب و تتحب علشان ف حاجات لو عرفتها مش هتقبلها.. بصراحه مقدرتش افهم منها اوي لان ياسين اجى وكل حاجه اتهدت..
مروة : ايهاب.. انت قولت انك بتحبها يبقا متتخلاش عنها..
ايهاب:…
..
* ف واحد تحت بيقول انه عايز يشوف حضرتك ضروري.. 🙄

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وحوش الأرض)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى