رواية نيران وصالي الفصل الثاني 2 بقلم زهرة الربيع
رواية نيران وصالي الجزء الثاني
رواية نيران وصالي البارت الثاني
رواية نيران وصالي الحلقة الثانية
الزباله اللي محدش رباها وبتعاكس جوزك دي تبقى بنتي
جمال قال كده واخذ بنته ومشي وسابها واقفه مصدومه جدا من اللي عملته
بدات الناس تمشي واحده واحده وطارق كان مصدوم جدا وهو بيبص لاجواء الحفله اللي فضيت واحلامه اللي طارت معاها في الهوا اتنهد ودخل على البيت بياس شديد
وصال جريت وراه وبقت تقول بدموع طارق طارق لو سمحت اسمعني طارق ارجوك خلينا نتكلم
طارق كان ماشي بسرعه ومش راضي يرد عليها فمسكت ايده وقفتو وهي بتقول طارق اسمعني ا…
بس انتفضت لما دفع ايدها وقال بحده …..اسمع ايه
…ها اسمع اييييييه بصي الحفله اللي كنت بحلم بيها انتي دمرتي لي شغلي وانا قلت لك بدل المره 1000 عدي يوم انهارده لكن لا ما هانش عليكي تشوفيني مبسوط
وصال نزلت دموعها وقالت… انا يا طارق مش عايزه اشوفك مبسوط انا مقصدتش ان كل ده يحصل..اما لقيتها ماسكه فيك بالشكل ده مقدرتش استحمل دي دي قاصده تتمايع عليك انا شوفتها و..
بس اقطعها لما قال بزعيق شديد… كفايه جنان بقى الهبل ده مش موجود غير في دماغك انت وبس..البنت جزمتها اتكسرت وساعدتها وبس لكن هفهم واحده زيك ازاي واحده قرويه متربيه مع البهايم انا غلطت لما اتجوزت واحده ما تناسبنيش اصلا مش عايزه اشوف وشك انهارده اوعي المحك قدامي جاتك القرف
بقلم…زهرة الربيع
قال كده ومشي على الاوضه بغضب شديد وقفل الباب بقوه وصال فضلت واقفه مكانها بدموع وبقت تبكي بقوه وهي مش مصدقه الكلام اللي قاله لها
كانت واقفه ست كبيره وجمبها بنت في العشرينات وكانو مبسوطين جدا باللي بيحصل عكس ست تانيه في الخمسينات اتنهدت بحزن وقربت منها و قالت تعالي معايا يا حبيبتي باتي معايا النهارده
وصال اترمت في حضنها وبقت تبكي بشده وقالت… شايفه عمايل ابنك يا مرات عمي سمعتي قال لي ايه
امه اتنهدت وقالت… معلش امسحيها فيا يا حبيبتي والله هو ما واخد باله اصلا بيقول ايه …كمان انتي غلطتي ياوصال يا حبيبتي ده من الصبح بيوصي فيكي يلا تعالي معايا وربنا ان شاء الله يحلها
وصال راحت معاها وهي بتبكي
والبنت بصت للست اللي جمبها وقالت…تفتكري هيطلقو يا ماما
امها قالت..حقه لو اطلقو يا رودينا هاجوزك ليه على طول الخايب الي مبيفهمش مش كان اتجوزك انتي بنت عمه بدل ما رايح يجيب التافهه دي اللي هتضيع مستقبلو
رودينا ضحكت وقالت…ما هيه كمان بنت عمه يا ماما
امها قالت بضيق…ايوه بنت عمه بس متربيه في الارياف متفهمش في حياة المدينه مش زيك
رودينا قالت بضيق…اهي دي عجبتو اكتر مني الغبي انا اصلا حظي زفت لولا ان ابوها وامها ماتو وجات تقعد هنا عند عمها مكانش حبها واتجوزها ..بس ملحوقه
اما طارق كان في الاوضه بياخد شاور وبيحاول يهدي الغضب اللي جواه غمض عينيه بألم لما افتكر الكلام اللي قالهولها ونظره الصدمه اللي في عيونها ..اتنهد بغضب من نفسه وقال كان ايه لازمه الكلام ده بس
بس قال بغيظ …هيه كمان تستاهل
وخرج من الحمام وبقى يحاول ينام وهو بيقنع نفسه انها تستاهل كل كلمه قالها
في نص الليل وصال كانت نايمه مع حماتها وحست بايد بتمشي على خدها فتحت عيونها بخضه واتفاجئت بيه قدامها لسه هتصرخ من الخضه بس حط ايده على بقها وقال بسرعه وهمس…اشششش اسكتي احسن ماما تصحى… يلا قومي معايا هنروح اوضتنا
وصال بصتله بدهشه واول ما نزل ايده من على بقها قالت بصوت واطي…نروح اوضتنا ليه انت مش قولتلي مش عايز تشوفني
طارق باس كفة ايدها بحنيه وقال….حقك عليا ما انت عارفه اني بقول اي كلام لم اكون متعصب…يلا بقى والله مش عارفه انام من غيرك
وصال كانت متضايقه من الكلام اللي قاله وقالت… لا بس انت هنتني وانا مش هاجي معاك
طارق بصلها بغيظ وقال… هو مين يزعل من مين
وصال قالت بسرعه…. انا طبعا مهما كان اللي حصل ما ينفعش تقول لي الكلام اللي قلته قدام الكل يلا روح نام لوحدك
طارق ضحك بخفه وقال…لو مقومتيش لوحدك هشيلك وامشي بيكي مش بمزاجك
وصال قالت بغيظ منه… اللي معاك اعمله ولسه هتسحب الغطاء عليها شده منها وشالها بسرعه وطلع جري بيها وهي بتضربه وبتحاول تفلت منه بس مش عايزه تزعق عشان والدته ما تصحاش
بقلم…زهرة الربيع
طارق اخذها على الاوضه وقفل الباب برجله وحطها على السرير وقرب منها وقال ….ده مكانك اوعي تبعدي عني حتى لو انا اللي طلبت منك
وصال قالت بغضب شديد ….لا مش عايزه انام جنبك احسن القرويه اللي جايه من تحت البهايم توسخلك السرير
ولسه هتقوم شدها لحضنه بسرعه وقال… حقك عليا ما كانش صح اقول كده… وبعدين يا ستي حتى لو انتي اتربيتي هناك فاحنا كلنا اصلنا من هناك انتي ناسيه انك بنت عمي ولا ايه ولا علشان بابا قعد هنا في المدينه وانا اتربيت هنا يبقى خلاص بقيت من هنا….انا مببقاش قاصد ازعلك يا وصال مع انك بتبقي قاصده تزعليني
وصال بصتلو بكسوف ونزلت عيونها وقالت… ابدا يا طارق والله انا مش ببقى قاصده اي حاجه ….انا لما بشوف اي واحده قريبه منك مش بعرف ايه اللي بيحصل لي….والله حتى ما بفتكر اللي قولته
طارق ابتسم وقرص خدها بخفه وقال…يسلملي اللي بيغير اللي خسرني كتير
وصال ضحكت بخفه وكسوف على تريقته وقالت… معاك حق انا غلطت قوي انهارده
طارق شدها لحضنه وقال…انا معرفتش انام ابدا من غيرك انا انهارده قلقت على نفسي كده مهما عملتي معايا ما اقدرش ابعد
وصال بصت لعيونه وقالت… وتبعد ليه اوعى تبعد انا بحبك قوي
طارق قرب من شفايفها وقال بهمس…و انا بدمن وجودك انتي حياتي كلها انا مهما خسرت انتي مكسبي
وصال ابتسمت برقه وقالت… طيب انت مش جبتيني علشان ننام يلا نام بقى عشان انا حاسه انك شكلك ناوي على مشروع تاني
طارق غمز وقال… اسيبك تنامي من غير ما اصالحك
وصال قالت بسرعه …انا اتصالحت خلاص.. واصلا تعبانه من الحفله ومش قادره و…
بس قطع جملتها لما قرب منها و غابوا مع بعض في لحظات جميله نسيوا الوقت فيها
في صباح يوم جديد طارق قام من النوم ما لقاش وصال في الاوضه اخذ شاور ولبس وجهز ونزل علشان يشوفها
وقفت قدامه بنت عمه على السلم وقالت …صباح الخير يا طارق قلبي عندك على اللي حصل امبارح ما لحقناش نكلمك
طارق اتنهد وقال… حصل خير يا رودينا كل حاجه ليها حل
ولسه هينزل وقفت قدامه تاني وقالت …الا مشكلتك انت ما لهاش حل لان انت مشكلتك مراتك زي ما انت قولت امبارح بالظبط دي واحده ما تناسبكش مش من مستواك ..لو عايز الحل المناسب ابعد عن الشر وغنيله
طارق ابتسم بخبث وقال وهو بيبعد عنها…..اديني بعدت قولي لي بقى تحبي اغني لك ايه
رودينا بصتلو بغيظ شديد من تريقته ونزلت بغضب
طارق ابتسم بسخريه وطلع على المطبخ على طول
كانت وصال بتجهز الفطار هي ووالدته ولسه هيدخل سمعها بتقول ..بس بقى يا حماتي وفضل بقى يقول لي معلش وما كانش قصدي وانتي اصلا ما غلطتيش امبارح الغلط غلطي لاني وقفت معاها وفضل يتحايل عليا كتير جدا لحد ما نمت وهو لسه بيتحايل ما اعرفش بعد كده زهق ونام ولا ايه اللي حصل
بصت لها بعدم تصديق وقالت… يا سلام
وصال قالت بسرعه….اه طبعا لتكوني مش مصدقاني
حماتها لسه هترد دخل طارق وقال ..طبعا مصدقاكي انتي عمرك كذبتي خالص
وباس والدته من خدها وقال صباح الفل يا ست الكل
وصال اتكسفت وبقت تقطع الاكل من غير ما تبص له ووالدته ضحكت وقالت… صباح الفل يا حبيبي اتاخرت كده ليه
طارق قرب من وصال وباسها من خدها وابتسم وقال بغمز …اصلي طولت قوي في المحايله امبارح دول كانو شويه محايله عجب
وصال بصتلو بغيظ وداست على جزمته وهو اتألم وضحك عليها والدته ضحكت وقالت…. ربنا يديم المحايله يا ابني قصدي يديم المحبه
قالت كده وطلعت
وصال بصتلو بغيظ وقالت… ايه قله الادب اللي بتقولها قدام امك دي
طارق ضحك وشدها عليه بقوه وقال …وبالنسبه للي انتي قولتيه
وصال بصت بعينها شمال ويمين بتتهرب من نظراته وقالت… انا ما قلتش حاجه
طارق ابتسم وقال…اممم مقولتيش… بقى انا فضلت اتحايل للصبح وانتي نمتي وسبتيني ده انا ما قولتش كلمتين واتدلقتي على طول
وصال ضربته في صدره وقالت…. لا انا ما اتدلقتش بس انا كنت بوفر عليك وقتك علشان عارفه معاك شغل الصبح
طارق ضحك وباسها من خدها بقوه وقال …يسلملي اللي بيقدر وباسها من خدها الثاني وقال… واللي بيفكر
وقرب من شفايفها وقال…و اللي بيخدر …ولسه هتبعد قرب منها في لحظه جميله جمعتهم
بعد عنها بالعافيه وقال بهمس…. ما تيجي نطلع فوق احسن …احنا عرسان جداد وبتوحشيني قوي
وصال ابتسمت بكسوف وبقت تحاول تبعده وبتقول ….بس بقى احنا في المطبخ احسن حد يدخل …على فكره انا ضد ان الواحد يعمل الحركات دي في المطبخ ممكن حد يشوفنا و
بس مكملتش جملتها وشافت رودينا جايه من بعيد قالت بسرعه…. بس يعني معاك انت حاجه تانيه انت بتوحشني قوي واتعلقت في رقبته وقالت بهمس قدام شفايفه…. كنت تهبل امبارح
طارق ابتسم وقرب منها تاني
وهنا دخلت رودينا واتصدمت بالمنظر وقالت بسرعه ودموع… انتو بتعملو ايه
بقلم…زهرة الربيع
طارق بعد عنها بخضه…ووصال اصتنعت المفاجاه
رودينا قالت بزعيق ودموع ….انتو مش عندكم اوضتكم ايه السفاله دي
طارق قال بارتباك…. طيب خلاص يا رودينا وطي صوتك مكناش نعرف انك هتيجي و
بس قاطعتو وقالت ….اصلا ما يصحش تعملو كده في المطبخ حتى لو مش هاجي ….وكملت قاصده تغيظها …دي مراتك يعني عندكم اوضه مش واحده من اللي كنت تزنقهم عند الحيط
ولسه هتمشي وصال قالت بغضب…. هي قالت ايه قولتي ايه يا حربايه
رودينا كملت قاصده تجننها وقالت ….قولت اللي سمعتيه يا حبيبتي جوزك استاذ في الحركات دي وبيتقنها قوي
قالت كده ومشيت وسابتها هتتجنن
وصال بصت له بزهول وقالت…. انت كنت بتقرب للحربايه دي يا طارق وووووو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نيران وصالي)