روايات

رواية ملكتني طبيبه الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم ريتال أحمد

رواية ملكتني طبيبه الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم ريتال أحمد

رواية ملكتني طبيبه الصعيد الجزء الثالث

رواية ملكتني طبيبه الصعيد البارت الثالث

رواية ملكتني طبيبه الصعيد الحلقة الثالثة

صقر : طب اشطا ي بابا هنقعد قد ايه .
وليد : اسبوعين كده ولا حاجه او حته شهر و نرجع مثلا على بدايه الجامعه بحيث جامعه اختك و بنت عمك .
صقر : ي بابا انا اصلا مقدم على اسبوع اجازه بس .
الام : جرا ايه ي ابني انت بتحوش في اجازه انت و الواد ادهم .
ادهم : ي خالتي ي خالتي ده انا شايلهم لي وقت عوزه كده و غمز .
فهم صقر كل حاجه لان ادهم حاكي له كل حاجه .
صقر : طيب ي خويا ريحك نفسك لان باقي كتييير و كتيرر اوي .
الكل بستغراب .
وليد : باقي كتير على ايه ي صقر .
ادهم بتوتر : ها ولا حاجه ولا حاجه ي عمي المهم المهم انا طبعا مش هينفع اجي معاكم الصعيد انا اخدت الاجازه دي ارتاح حبه بس اصل مش برتاح في الشغل الا لما صقر يكون موجود معايا .
وليد بسرعه : انت في حاجه في مخك ياض ولا ايه انت طبعا لازم تكون معانا ي متخلف انت زي صقر بالظبط زي ايه ده انت غلاوتك عندي اكتر من غلاوت الواد صقر ده .
صقر و هو بيسفر : اوبا ده انا اتبعت في سنه ي جودعان .
سماح : ي ادهم ي حبيبي احنا استحاله نطلع من غير .
ادهم ب همس لي صقر : في مزز هناك يسطا .
صقر بنفس المس : يعني من بدايتها بتبص لي بره ي معفن .
ادهم بهمس : ي جدع دي تصبيره كده .
وليد : جرا ايه ي معفن منك ليه بتقولوا ايه كده .
يارا : بتقولوا ايه بقي أن شاء الله انا عاوزه اعرف .
سماح : ده انت بت حشريه .
يارا ببرائه : اعمل ايه بس ي في الفضول الي هيموتني .
وليد بجده : طب قوم ي خويا انت و هوا هزوا طولكم ده خلونا نستفيد من طولكم الي قد الباب بحاجه عدله .
ادهم : الحق يسطا ابوك بيقر على طولي .
صقر : مش لما الحق نفسي انا كمان ها ي ولدي العزيز افندم ي بابا نعم .
وليد : قوم ي خويا انت و هوا نزلوا الشنط بتاعت السفر الي فوق الدولاب الي في البدروم.
ادهم : عونيا ي حج .
صقر : ده انت تؤمر ي سيدت المعلمين .
يارا : انت جزار لحمه ي بابا .
وليد : شكلها كده ي بنتي والله المهم نوليني التلفون ارن على عمك اقول له .
يارا : حاضر يسطا .
سماح بصويت : ي خرابيييي.
( طبعا طبعا اول م سمعنا أن وليد عندوا شركه قولنا بس ده اكيد ايه مراتوا ست راقيه و بنتوا بت كيوت و هشه و طريه و نعمه بس لاااا عكس كده خالص بالص مالص .)
سماح : جرا ايه ي بنت الجزمه مخلفه سوائه توكتوك .
يارا ببرود و هي بتدي التلفون لي وليد : لا ي مامتشي سواقت موكروباص ي اوختشييي .
وليد : طب بطلي هبل بقي علشان هرن على عمك .
أما بقي في الصعيد عن حامد و هند و سما و الجده ف كان الكل قاعد على الغده في صمت تام بس قطع الصمت ده رنت تلفون حامد الي قال بصوت عالي .
الله ده اخوي وليد و رد بس اول م رد قالت الجده بصرامه : افتح مكبر الصوت ي حامد ي ولدي .
و هنا بقي هند و سما خافوا جدا ل الجده تعرف بموضوع الخطه الي عملينها علشان سما تكمل دراستها.
حامد رد و قال : ثانيه يما الله بص ي واليد السلام عليكم ورحمه الله وبركاته عامل ايه ي خوي ده حتى امك قالت ليا افتح المكبر علشان تكلمك
طبعا وليد فهم انوا ميتكلمش عن موضوع الجامعه ده نهائي و قال : و عليكم السلام ورحمه الله وبركاته عامل ايه ي حامد انا بخير الحمد لله الله طب متجيب ي شيخ اكلمها ده انا حتى عندي حته خبر ليها أنما ايه هيفرحها اوي اوي .
اخدت الجده الفون و قالت : الو كيفك عاد ي ولدي ايه الاخبار متوحشه لك قوي قوي.
وليد : و انت اكتر والله ي امي انا بخير الحمد لله انت عامله ايه و صحتك عامله ايه .
الجده : اني بخير ي ولدي ايه س ولدي ي وليد ايه الخبر الي هيفرحني قوي ده ؟
وليد : انا كنت برن اقول لكم اني جاي الاسبوع الجاي الصعيد باذن الله نقدي معاكم اسبوعع
الجده بفرحه كبيره : الله الله ده يوم ألهنا ي ولدي بس ايه اسبوع دهون عاد يوه بها بنتك لسه بتدرس في المدرسه ولا ايه .
وليد : لا ي امي بنتي في الجامعه و عندها اجازه .
مكملش كلامه لأن الجده قالت بشهقه .
ايهي ي وجعه مربربه بقي بتك تكسر سن العشرين وهيا لساتها متجوزتش ي نهاري ي نهاري تعرف تعرف لو الناس عرفت هنه في البلد هيعملوا ايه و اني الي بقول مش مشكله ي بت خليها هيا و بنت عمها ياخدوا شهاده الثانويه العامه معانيها مش هتستفاد منيها واصل و هتتركن في الدولاب و أكملت الجده بسخريه : ولا البت بنتك العانس هيا و بنت اخوك هيبروزوا و اني مخبراش واصل ولا ايه .
وليد بصدمه و يارا و سماح لان وليد فاتح مكبر الصوت علشان يارا تكلم جدتها .
قالت يارا بهمس لي امها : ي حلوتي الحقي ي امي بنت عانس يما و ضحكت يارا .
سماح : بس ي بت .
وليد : عانس ايه بس ي امي .
كانت قاعده سما بتسمع الكلام ده من دون أي ردت فعل لأنها ياما سمعتوا من جدتها و فضلت تكمل أكل بكل برود عادي و كان محصلش حاجه
الجده : اسمع يا وليد انت تيجي و تشوف لي البت دهين عريس و ي ريت يبقي اتنين علشان المحروسه التانيه ولا اقولك ابن عمها موجود صحيح .
وليد بندفاع بس بحترام في نفس الوقت : معلش ي اني بنتي مش هتتجوز الا بعد الجامعه و دراستها و ابني مش هيتجوز بالطريقه دي .
الجده : انت بتعصب اوامري ي وليد ها بتقول لي كلمت امك لا و بتكسرها .
حامد : م خلاص بقي ي اني لما يجي بسلامه هوا و مرته و عياله نبقي نشوف ايه الي هيحصل واصل كده .

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملكتني طبيبه الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى