Uncategorized

رواية حبيبة بالخطأ الفصل الرابع 4 بقلم سهير علي

 رواية حبيبة بالخطأ الفصل الرابع 4 بقلم سهير علي

رواية حبيبة بالخطأ الفصل الرابع 4 بقلم سهير علي

رواية حبيبة بالخطأ الفصل الرابع 4 بقلم سهير علي

اقترب مهند من رضوة وعيناه تخترقها ينظر لها فى عدم تصديق …هل هى الحبيبه المجهولة مدت له يدها بالخطاب كادت ان تقول ان هذا الحطاب وجدته امام عتبه الشقه 
رضوة وهو تمد له الخطاب ….ده ل. ولكن وجدته يصرخ فيه وهو ياخذ الخطاب …انتى ؟ يارضوة ….انتى ال بتحبينى
اتسعت عينا رضوة وقد تفاجات بما قاله …اخيرا شعر بها وعلم انها تحبه انها تذوب فيه تعشق عيناه ارتعشت شفتاها وهى تقول …ااانا انا 
مهند وهو يتعمق فى عينيها كانها يستكشف الحقيقه راى عيناها تلمعان هل هى لمعه الحب…انتى ايه؟
رضوة والموقف كله صعب عليها ابتلعت ريقها فى ارتباك …..انا بحبك من زمان قوى يامهند بس انت مكنتش حاسس بيا 
حاله سكون سيطرت على مهند وهو ينظر لها انه يعتبرها كاخته ولكن حدث شىء قد يقلب الموازين لقد شغلته بخطابات عبرت فيها عن حبها له الحب الذى ظلت تكتمه ولم تستطع ان تصرح له به مباشرة وجها لوجه حاول ان يقنع قلبه انه احبها فكلماتها كلهااحاسيس جعلت قلبه يستيسقظ من ثباته العميق كأنه نائم لسنوات مع اهل الكهف …كلماتها فجرت بركان العواطف الخامد بداخل قلبه …..رضوة تعالى معايا نقعد فى مكان هادى نتكلم
وذهبت معه وقلبها يرفرفر فى سعاده تنظر له بعيون والهة هائمه انها غارقه فى حبه حتى النخاع
سهير على…..
الله مش تقوليلى مالك من ساعه ما جيتى وانتى بتعيطى اتصلتى بيا فى التلفون زهرة تعالى ..انا عايزاكى ضرورى …..متتاخريش انا حاسه انى حموت …وانا جيت اهو فيه ايه انطقى ….لكن دنيا… عيناها تبكى بسخاء تشعر ان قلبها سينفجر ….من الالم والصدمه حبها تحول الى اخرى بالخطأ ….تود ان تصرخ فى ميدان عام …وتقول انه حبيبى انا …حبيبى انا واخرى اخذته منى بالخطأ كيف اعيده لى كيف اعيد حقى فيه لقد ظللت ايام وليالى اكتب احاسيى واترجم دقات قلبى له واسكب حبى فى سطور حتى شربه لكن فى الاخر اختلط عليه الكاس .. ياويلتى ماذا افعل فى مصيبتى ….لقد ضاع حبيبى الى الابد ….
زهرة بنفاد صبر . …..بصى انا حامشى ولم تبطلى عياط ابقى كلمينى
دنيا وهى تمسك بيدها وصوتها محشرش من الدموع …لا يازهرة عشان خاطرى لو سبتينى حموت ….انا تعبانه قوووى خليكى معايه وانا ححكيلك
زهرة ….اللهم طولك ياروح قولى فيه ايه مالك شكلك عملتى مصيبه 
دنيا ايوة فعلا انا عملت مصيبه ????????????????
زهرة بقلق ….خير قوليلى انا ملاحظه انك متغيرة ليكى فترة فيه ايه 
دنيا……… مهند افتكر ان رضوة هى ال بعتتله الجوابات 
تغمض زهرة عيناه وتبربش بعدم فهم جوابات ايه …….سهير على…
دنيا وهى تمسح دموعها ….اصل اصصل انا فكرت انى ابعت لمهند جوابات اقوله فيها انى بحبه ووفعلا فضلت ابعتله جوابات كل يوم جواب لحد اخر جواب بالصدفه رضوة تيجى فى نفس معياد رجوع مهند من الشغل وتلاقى الجواب افتكر انها هى ال بتبعتها 
زهرة……يانهارك اسود ….انتى ازاى تعملى كده انتى اتجننتى …انتى مش عارفه لو عرف انك انتى ال بتبعتى الجوابات حيحصلك ايه وليه مقولتليش كنت نصحتك قبل متعملى المصيبه دى………سهير على…….
دنيا ….كنت عارفه انك حترفضى …عشان انتى من الاول معارضه حبى ليه ….فى لحظه حسيت ان قلبى حينفجر مش قادر يتحمل كل الحب ال جواى ده ليه قالت ذلك وعيناها شاردة بعيد فاكملت وهى تتنفس بحب لقيت نفسى بمسك ورقه وقلم وبكتب كل الجوايا واعبر عن حبى واحساسى ولما كتبت حسي9ت براحه وشلت الجواب واحتفظت بيه ومبعتهوش .
زهرة ….طب حلو ايه ال خلاكر تتجنى وتبعتيه ….سهير على…..
دنيا …..احممم ….. اصلى حضرت فيلم ليلى مراد لما محمدفوزى بعتلها الجوابات وورد فحبيبته من غير ماتشوفه
نظرت زهرة لها ببلاهه ثم قالت …..نعم يختى انتى يبت اتجننتى ولا كنت مبلبعه حاجه 
دنيا وهى تخفض عيناها بخجل ….اهو ال حصل بقى 
زهرة ….ههههههه هم يبكى وهم يضحك والله معارفه اقولك ايه 
دنيا وتعود لدموع الحب الذى ضاع منها …..اعمل ايه يازهرة مانتى عارفه انى بحبه قووووى اعمل ايه فى قلبى قوليلى مقدرتش استحمل وانا كل يوم بشوفه بشوف عينيه وبسمع صوته وبيكلمنى وبكلمه غصب عنى وشعرت ان قلبها يخفق بشدة 
زهرة …..اسمعى يا دنيا …كويس ان ده حصل ياريت بقى تفوقى وتشوفى شغلك بدال متلاقى نفسك بره ومش بعيد تتطردى بفضيحه ولا يلفقولك تهمه حطى فى قلبك ياختى واسكتى
دنيا ….من خلال دموعها ووجع قلبها ….انتى بتقولي ايه يازهرة ازاي حبى يتحول لوحده تانيه بالخطأ ازاى 
زهرة……….. وهى تتأفف بعدم فائده من اقناعها …هوووف بقول ال قلبك مش راضى يسمعه انتى بتفكرى بقلبك والقلب بيفكر ويتصرف بال عايزه وبس انما انا بفكر بالعقل والمنطق …..وحاروح اشوف انا بقى شغلى ونصيحه منى كفايه لحد كده لحسن تتطربق على دماغك فى الاخر وتركتها وسط بركه من الدموع ..
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية العشق الطاهر للكاتبة نسمة مالك

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!