روايات

رواية ميرنا الفصل السادس 6 بقلم ريم محمد

رواية ميرنا الفصل السادس 6 بقلم ريم محمد

رواية ميرنا الجزء السادس

رواية ميرنا البارت السادس

رواية ميرنا الحلقة السادسة

_ميرنا بصدمة:أدريان!!
_أدريان:تعالي لعالمي عشان تفهمي كل حاجة أنا عايش في البحر؛ أنا أمير البحر وليا زعانف زي حورية البحر كدا، وعايش فى المحيط
_ميرنا بذهول:أنتوا موجودين بجد!!
_أدريان:أنا قدامك اهو، هبدألك القصة من البداية؛ أنا كنت عايش طبيعي مسالم وفى حالي وبما ان ليا منصبي كان بابا عايز يفرح بيا وجبلي عرايس كتير، لحد ما ست جتلي وعرضت عليّ بنتها وقالتلي اتجوزها بس رفضت مكنتش شايف اى وحدة مميزة كدا تستاهل تكون مراتي، مفيش وحدة شدتني غيرك
*بعد ما رفضتها فضلت شهرين طبيعي بعدها القت عليّ لعنة انّي ملاقيش فتاة أحلامي وأفضل عازب
فضلت كتير اوي ادور عليها او على بنتها ملاقتهاش نهائي كأنها اتبخرت*
*لحد ما رحت لشخص بيفهم فى الحاجات دي قالي حلك أنك تلاقي بنت بتحبك بجد وهي برا العالم بتاعك هي بشرية، وأنت نفسك هتحبها وهتتشد ليها وهي الوحيده اللي هتسيطر على قلبك، قررنا نندمج مع عالم البشر*
*وفتحت سلسلة مطاعم في مصر كلها، لحد ما شوفتك صدفة
اتشدتلك اوي بطريقة رهيبة وشوفت فيكِ كل القبول كأن جمال البنات كلها اتجمع فيكِ طبعًا مكنتش مصدق إن فعلا شوفتك، وعرفت من ساعتها انك هي البنت اللي الراجل دا قالي عليها*
*ولما عرفت أنك مقدمة فى المطعم دا وافقت علطول وقررت اقربلك بس كنت خايف تحبيني وتتعلقي بيا وخايف تعرفي الحقيقة لاننا من عالمين مختلفين مش مناسبين لبعض، يوميًا كنت في صراع وحبكِ ليكِ بيزيد خوفت من مشاعري*
*عارف مكنش ينفع أظهرلك نهائي عشان التعلق دا، بس غصب عني
لاني عرفت معنى الحب معاكِ*
*ومن ضمن اللعنة دي؛ الجانب المُظلم اللى بيسيطر عليّ دي من ضمن اللعنة، ساعة ما خوفتِ مني
وقتها قلبي وجعني وكرهت نفسي*
*دا بعد ما فوقت من اللى كنت فيه طبعًا، واستوعبت اللى حصل
قررت أمحي كل حاجه خاصه بيا واختفي وبس، حتى المكان اللي اتقابلنا فيه كان جزء من العالم اللى انا عايش فيه، مخلتش حد فاكرني غيرك، انا اتوجعت يا ميرنا*
*خوفت عليكِ فقررت الانسحاب
عشانك، بس لما راقبتك لاقيتك حزينة وزعلانة على فراقي
قررت مكنش اناني وافهمك كل حاجه، بعدت؛ عشان احميكِ*
*الست دي كانت بتحاول توجعني فيكِ وعرفت أنك نقطة ضعفي
الحل الامثل لطرفين البُعد؛ عشان احنا الاتنين من عالمين مختلفين
حتى لو حولتك؛ هيكون صعب اوي عليكِ تكوني حورية بحر
رغم أنك الانسب ليا فى كل حاجة *
*عمري ما شوفت غيرك معايا ولا هشوف، بس حمايتك اهم*
_ميرنا بحزن ممزوج بصدمة:اللعنة!
_أدريان بإبتسامة:اتفكت يا عيون أدريان لان اللى بينا حب حقيقي
_ميرنا:بس أنا عايزه افضل معاك علطول
_أدريان:كنت مفكر انه مستحيل تتفك طالما متجوزناش بس اتفكت
بس حبي ليكِ حقيقي، لو كملنا هتتأذي جامد وانا مرضاش ليكِ الاذية
_ميرنا ببكاء:ليه انا لما صدقت حبيت حد بصدق
_أدريان بحنان:علفكرة آسر بيحبك، كان ممكن أمحي حبه بس لا مش هتفضلي وحيدة، آسر أنسب شخص ليكِ أنا حبك الحقيقي عارف بس مش مناسب ليكِ يا ميرنا
_ميرنا بتحدي:بس مش هسيبك خالص
_أدريان:لا مينفعش خالص نكون لبعض
_ميرنا:منا محبتش غيرك ولا هحب
_أدريان بحزن:بلاش مجازفة يا ميرنا عشان متتعبيش وهتخاطري عشاني مش مستاهلة النهايه المناسبة لحبنا الفراق، دلوقتي آسر قالب الدنيا عليكِ بيحبك بجد اعتبريني ذكرى حلوة فى حياتك
وانا عمري ما هنساكِ، خدي وقتك لما تتعافي منّي وبعدها ارتبطي بآسر مفيش أحن منه عليكِ
_ميرنا:عايزه اشوف العالم بتاعك
_أدريان:مفيش مشكلة هحولك هحاول على اد ما اقدر متعبكيش وانتِ بتتحاولي
*حولني لحورية بحر، ورحت شوفت قصره ومعاملة الناس له، بهيبة و وقار له احترامه ومكانته وهو شخص تاني خالص معاهم
غير ما بيعاملني، حسيت بإحساس حلو جدًا وكنت فرحانة أوي
وأنا جمبه، مش عايزة أسيبه خالص *
*بحس براحة وأمان وأنا معاه حبيته بجد، وقلبي اتعلق بيه*
_ميرنا بإصرار:حولني هعيش معاك
_أدريان:لأ، هرجعك عالمك أحسن
*لاقيته رجعني البيت فى وسط دهشتي!، لاقيت آسر جه ناحيتي بيطمن*
_آسر:حمدلله على سلامتك، كنتِ فين فضلت أدوّر عليكِ
_ميرنا بشرود:كنت في مشوار خاص، خاص بيا بس
_آسر:أزاي مش فاهم
_ميرنا:مش مهم تفهم المهم انا فاهمه
_آسر:مش حابب أكون متطفل، زي ما أنتِ شايفه
_ميرنا:أنا كويسة تقدر تمشي
_آسر:ممكن اسألك سؤال؟، فين دبلتك؟
_ميرنا:فكرتني، اتفضل الدهب بتاعك
_آسر بصدمة:أنا عملت حاجه زعلتك؟
_ميرنا:لا بالعكس أنت شخص كويس جدًا بس مش شيفاك مناسب ليا ربنا يرزقك باللي أحسن مني
_آسر بحزن:مفيش أحسن منك يا ميرنا، عموما هيفضل عرضي موجود
هسيبك تعيدي التفكير تاني
_ميرنا:أدريان صح؟
_آسربتوتر:أدريان مين؟
_ميرنا:هو اللى اقنعك اني ممكن ارجعلك
_آسر:بصراحة اتكلمنا، وانا عند كلامي يا ميرنا، معاكي وقت تفكري
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*قررت أقف قدام البحر اللى عند المطعم، وبصيت للمية اتخيلت أدريان قدامي أنا مش شايفة غيره*
*بعدها استوعبت اللى حصل! *
*روحت البيت واتصلت على آسر كتير ملقتش حد بيرد، قررت أرن على أدريان لاقيته واقف قدام الباب *
_ميرنا بصدمة:أنت آسر وأدريان شخص واحد
_أدريان:عشان اكون معاكِ، هعيش بشخصية آسر حتى عمرك ما شوفتِ آسر وأدريان سوا، فضلت كتير أدرب على شخصية آسر عشان يكون ليّا مكان في العالم بتاعك وليا اسم
_ميرنا:طب ليه مقولتش انك شخص واحد
_أدريان:كنت حابب تكتشفي دا بنفسك، طبعًا بتسألي قدرت أكون آسر ازاي من غير ما تشكي
*أنا عندي القدرة أغير صوتي بس الشكل لا فطبعا لبست باروكة وحطيت عدسات عشان اغير شكلي وغيرت استايل لبسي ومشيتي حتى
قررت مدخلكيش فى اللعنة نهائي لحد ما افكها هديكِ تلميح اني انتحلت شخصية تانيه *
_ميرنا:هتفضل زي الهربان!
_آسر:انا مش هربان الحكاية كلها هغير اسمي وبس وانا زي ما انا
فضلت اجل وعملت انك مخطوبة لبشري عشان محدش يوصلك ولا يعرف انك هي البنت دي عشان محدش يأذيكِ وقت ما كنتِ معايا
مكنش في خطر عليكِ اول ما عرفت أنك بقيتِ موجوده وهتفكي اللعنة
قررت أظهر بشخصية آسر ومعرفهاش انك هي دي لحد ما حلتها لمحتلك اني آسر وأدريان فى نفس الوقت
_ميرنا:لما لاقيتك متوتر كدا وبتحاول تقتنعي بآسر وانه كويس وعارف تفاصيله شكيت، ومن طريقة كلامك
_أدريان:حتى لو مكنتيش عرفتِ كنت هقولك، وجبت وحدة غير أمي واتكلمت معاها على أساس ان فعلا فى بشري فى حياتك لانهم عرفوا انه انا البشري بس انتِ مين ميعرفوش
*لانك لو مرتبطة ببشري دا ينفي انك البنت دي*
_ميرنا بإعجاب:أحييك على ذكائك دا
_آسر:انسي أدريان بقيت آسر، المهم تتجوزيني؟؟،
_ميرنا بحب:موافقه طبعًا، اخيرًا هتقدر تكون في عالمي
“النهايه”

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ميرنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى