روايات

رواية احببت زوجة اخي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم صفاء حسني

رواية احببت زوجة اخي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم صفاء حسني

رواية احببت زوجة اخي الجزء السادس والعشرون

رواية احببت زوجة اخي البارت السادس والعشرون

رواية احببت زوجة اخي الحلقة السادسة والعشرون

تنهد عمر بعد سؤال شغف وقال :
في يوم روحت علي شركة ندي عشان اسلم اخر ورق من المشروع سمعت صوت عالي من مكتب محمود
سالته شغف
مين الا كان بيتخانق ندى وابوها
هز راسه عمر بالنفى
لا ابوها وامها وسمعتها بتقوله

: انت عايزة اي من بنتي حرام عليك حرمتها من ابوها واخواها وعذبتها في طفولتها لحتي ما بقيت مش تثق في حد كمان بعت حتي يرقبها وكمان عاوز تفرض عليها الجواز ا بعد عنى بنتي
ومش هتتجوز الا من بتحبه
ضحك محمود بسخرية:
القطة المغمضة بدات تصرخ اعمل حسابك انا هجوزها غصب عنك ولو فتحت بوقي
مش هتلحقي هتفرح بيها وهتحصل ابوها واخواها
اتفضلي اطلعي بري احنا في شركة وفي البيت نتحساب
صرخت رباب وقالت
.دى شركة ندى من جدها مش شركتك وستنى يجي اليوم الا هخليه تتخلص منك ومن طمعك ولوا على جثتى
مازال محمود بضحكت
يوم ما تفكر تحكى حاجه ل بنتك هتكرهك انتى اكتر منى هى اصلا من زمان مش معتبرنى ابوها مش فارق معايا لكن انتى هتطلع فى نظرها ام خائنة خانت جوزها ولم عرف مات واتسببت فى ضايع ابنها
نزلت دموع رباب وصرخت
لكن مش ده الا حصل انت وابوى الا اقتلتوا عباس
وضيعت ابنى وبعد كده اخدونى وحبستنوا واجبرتونى اتجوزك مش عارفه وقتها عملت فى عقل بابا ايه علشان يوافق اجوز جربوع زيك ويسيب ابن الحسب والنسب قلبك وجعك اوى عشان بنتى حبت شاب بسيط فكرك بنفسك صح لكن الفرق ما بينك وبينه ان هو انسان لكن انت معدوم الضمير اتسلست حبه حبه وعرفت اسرار الشركة وسومت ابوى عليها علشان يجوزك لي ولم رفضك جن جنوك فكرهت ابوى فى حبيبي وفى عيلته وكنت زى السوس تخرب فى العائله ده وتظهر انك حبيبهم وتخرب فى عائلة ولم انا وعباس فهمنا العيبك سبنى الجمل بم حمل و هربنا وبدانا من جديد وكانت اجمل سنين فى حياتى لكن انت فضلت تنكش لحد ما عرفت مكانك قتلت جوزى اقدمى عينى وانا من الصدمة مقدرتش واغمى عليا ولم فوقت روحت ادور على ابنى كان ضاع منك لله يا شيخ والبت الا ربنا زرعها جوى عشان اكون فاكر دايما عباس سنين بتعانى مع واحد زيك وهى فاكر انك ابوها
1

اكمل عمر
انا حسيت بصدمة لم سمعت انى ابوى كان سبب في كل الخراب ده حمد الله انها مش اختي لدرجة ده ابوي حقير سابنى انا و امي
وجي هنا ويحرم ندي من ابوها وكمان اخد كل حاجة من أمها بس ازاي قدر يضحك على الست الطيبة ده هو احقر الإنسان ويا ترى كام واحدة غدر بيها ومين يشرب الذنب اكيد انا
، وقتها كنت تاهي بس وعد نفسي لحتى ما اموت لازم حق ندى يرجع

واتصلت بيها الوقت كانت اخر مرة اكلمه فيه
وقولت لنفسي انسي الموضوع
استغربت شغف وسالته
من فين عايز ترجع حقها ومن فين عايز تبعد عنها
تنهد عمر
ابوى ظلمها جدا هى وامها استحالة هى هتتقابل حبي لكن كان لازم ولم سمعت منها كلمة
الو وصرحت فى كل حاجه طيب اقولها ايه ابرر غيابه عنها ب ايه
هى حست بصمتى واعتطنى الجري ندي :
عمر ردي علي انت معي والله لو ما ردتي مش اتكلم معاك تاني
سمعت كلمة مش اكلمك تانى مقدرتش وطلبت منها اقبلها وقولت ليها
يا ندى انا أقدم الشركة بتاعتك
فرحت ندى وقالت :
بجد انا جاية بسرعه يا عمر تجري لا تنتظر الاسانسير بشوق ولهفة نفسها تعترف بحبها ليه بس مش عاوزة تخسر كرامتها ومش قادر تبعد عنه
ذهب عمر الى بنك قريب من الشركة وطلب يستدعي امانه خاصة ب الاستاذ منصور الببلاوى
وعشان هو رجل اعمال مشهور وكمان معروف بإخلاصه وتاكدة مدير البنك أنه يعمل عنده من كرت الشركة فتح صندوق خاصه بيه
خرجت ندى من الشركة تبحث بلهفة علي عمر يمين ويسار ونزلت دمعتين من عيونها وهي رجعا وجدت شخص يسحبها من يدها الي حضنه ويمسح دمعته
وقال
الدموع الغالي ده متنزلش تاني اوكي يا قلبي تحضنه ندى بقوة شديدة كاني طفله محمي في حضن ابوها
عمر كنت فين
ابتسم عمر :
نعم يا قلب عمر انا بحبك يا ندى بعشقك بجنون بعشق ندى وبس مش بنت صاحبه. الشركه او المال أو أي شيء بحبك بجنون وشغف لكن خايف اقرب منك اخسرك زى ما خسرت امي قبلك
عشان زى ما بيقول منحوس فى كل حاجه
كل ما يظهر حد في حياتى يضيع من بين يدي
ضحكت ندى ووضعت يده فى وجهه وقالت
اوعى تقول على نفسك كدة
قام بتقبيل يدها وقال
خلي بالك انتى كده هترتبط ب منحوس
موافقة تحب منحوس وتكون زوجته
فرحت ندى :
اه اه اه
سالها عمر :
اه ايه مش فاهم حاجه موافقه واللي لا
تتكلم ندى بفرحة
طبعا موافقه كنت خائفة لتكون مش حساس بي ومعتبرني مجرد صديقه او اخت
مش اكتر 6 شهور وانا اتجنني وقبلها غيابك عني كل ده خلنا خايفة ل اعترف بحبي لك ف اخسر صداقتك
باك
ابتسمت شغف وقالت
ياه على الحب طيب عملت ايه بعد كده
تنهد عمر :
مكنش اقدمى حاجه الا اعترف بحبي
واعترفنا بحبنا لبعض وكدة بدأت قصة حبنا

تنهدت شغف :
رحلة كبيرة فعلا كان اختبار صعب لم كنت فاكر أنها اختك
تنهد عمر:
فعلا كان اصعب احساس كنت متلخبط مشاعر خوف حقد كل شي
سالته شغف طيب :
طيب ايه الورق إلا خبيتها ب اسم منصور ويعرف بيه

تنهد عمر :
اكتشفت أن شركة محمود بتشتغل شغل هندسي فى قطاع غزة ل اسرائيل ب اسم شركة منصور
انصدمت شغف :
ازاى
تنهد عمر :
مستغرب ليه واحد زى محمود لازم يكون خاين كمان للعروبة كان بيساعد اسرائيلي بالمعدات عشان يبنوا الحائط العازل ما بين فلسطين وكل شبر فيها ولم عرفت المعلومة ده
شيلت الورق علشان مش فاهم حاجه بس كنت شاكك فيها لكن افترقنا تانى انا وندى وانتقلت ونسيت الموضوع
سالته شغف:
وليه افترقتوا
نهد عمر لان
طبعا محمود عرف ان عرفت بالوارق
مش سكت عرف يخفي اي اتصال ما بينا وحجب كل حاجه واتنقلت علي مرسي مطروح وافتكرت وقتها انها صعب نكون مع بعض

انا اتنقلت في فرع في مطروح ده الفرع الثاني هناك لان صاحب العمل الاستاذ منصور الببلاوى عرف اني بدرس في الجامعة ولازم احضر المحاضرات
………………………
وقتها ندى عرفت انى انتقلت مطروح وكانت حزينه جدا
ما بين نفسها
لي يا عمر مش قلت لي وفي نفسها ممكن يكون مش كان بيحبني بس ليه اعترف بحبه ليه وعدنى …..
.وتسكت والدموع في عينيها
كان عمر يحاول يتصل بيها كل لحظه والهاتف المحمول مغلق افتكر انها غيرت الرقم
حاول يعرف رقم تاني بس موصلش لنتيجة
عشان محمود كان متفق مع الشركة أن يقنني استخدام تليفونها معي ارقام واسماء معين مش يوصل ليهم غير مغلق

انصدمت شغف :
يا خبر يعني فضلت اقد اي تقريبا مش بتتكلموا
تنهد عمر: تقريبا
فترات الدراسي والعمل
تنهدت شغف
يعنى اول فترة انت إلا كنت تتهرب منها والفترة التاني هي إلا كانت بتتهرب منك
نفى عمر :
أنا كنت فاكر كدة و كنت قطعت الامل وكنت حاسس اني روحي بتنسحب مني ومش فاهم ليه عملت كدة وليه بعدت والا القريب من العين قريب من القلب
سالته شغف :
الفترة ده كانت كفيلة تخليكم تنسوا حبكم زى ما بتقول
تنهد عمر:
هفضل طول العمر فاكر قصة حبنا
علي الأقل في قلبي
اعتذرت شغف :
طبعا مكنش اقصدى
اكمل عمر:
علاقتني كانت عبارة عن سنه فراق وسنه حب
تنهدت شغف :
اول سنه اختبار ل مشاعركم تانى سنه حب من غير امل
……………………..
1

ابتسم عمر :
تحليل صحيح وقتها صدقت انى منحوس فعلا
كنت مركز في الشغل وتعليمى لحد فى يوم جاني اتصال من رقم غريب كنت قافله صامت بس كان بينور اقدمى

وبعد إلحاح شديد في الاتصال
رديت الو
وقتها ندى :
عمر انت فين بدور عليك 6شهور يا بشمهندس مش كان في مشروعات مشتركة ما بينا
مكنش عمر مصدق نفسه :
ندى انتي ندى بجد بس الرقم ده غريب ورقكم على طول مغلق مشروعات ايه
أنتي اللي استغنت عني
بررت ندى وقالت :
طبعا انت صدقت قلت خلصت من المجنون على الاخر
ضحك عمر :
والله وحشتينى جدا بالي 6شهور الضحكه مخصمنى
اتريقت ندى عليه :
ايه ياعم المنحوس اتزورك ازاي وانت في وسط الملفات ليلا ونهارا
ضحك عمر : من قولت ليك انى منحوس مصدقتنيش اه والله فعلا بس استني عرفتي ازاي اني طول الوقت بشتغل
ضحكت ندى :
عشان الا بيهتم بحد بيسال عليه مش زيك يا استاذ
برار عمر موقفه :
والله اتصلت كتير بالمكتب والبيت والمحمولة علي طول مش موجوده افتكرتك مش عاوز تردي علي
تنهدت ندى ٠:
عارفه والله ممكن اقابلك انا تحت الشركة
مكنش مصدق نفسه عمر :
بجد وترك الهاتف وجري علي السلم وهو مشتاق ل رويته وعندما رآه ضمها إلى صدره دون أن يشعر بنفسه كأنه طفل صغير رأي أمه بعد سنوات طويلة
كانت ندى سعيدة وهى فى حضنه
جدا لانها ايقنت أن بيحبها زى ماهي بتحبه استمر الحضن الدافئ للحظات ثم
قطعته ندى :
ايه يا عمر كل ده شنب وذقن انت مش بتحلق بقيت شبه اينشتاين بالظبط وضحكوا مع بعض
ابتسم عمر :
فعلا المنظر مش حلو لكن كنت مشتاق ليك كتير ليه اختفيتي الفترة الا فاتت
رفضت ندي تحكى ليه وقالت :
تروح عند حلاقة. وتلبس لبس شيك عشان نتقابل بليل وانا كمان اجهزي نفسي
ضحك عمر :
حاضر يعنى هى دى المشكلة.
وفعلا تقابل فضلت معاه 3ايام ورجعت وطلبت منه يطلب نقلها ويرجع ويحول ورقه هناك
ندى: لازم ترجع القاهر تعال اشتغل معي
رفض عمر:
انا مرتاح مع منصور بيه
ردت ندي:
انت اتستلم المشروعات المشتركة ما بين الشركتين وانت خلاص خلصت تعليمك
قال عمر:
أنا قدمت في ماجستير
ضحكت ندي:
في القاهر
ابتسم عمر:
ما انا بقول قدمت خلاص هنا لم قطعت الامل بس اوعدك اني هرجع
———————-
باك
هزت راسها شغف :
علشان كدة كنت مستعجل تخلص الورق
تنهد عمر :
هما شهرين انتظرت وقت يحصل النقل
كان ممنوع نقل ورقي رغم خلصت ودى دراسي اختياري وكمان منصور رفض اسيب الشغل هنا كنت بنزل كل خميس وجمعة ل ندى وارجع تاني لحد ما آخر مرة اختفيت واهيه
طلعت اتجوزت ودلوقتى طلع هو السبب هو إلا جوزها وبعدها عنى تاني مرة محمود بياخد كل حاجه بحبها منى
فى نفس الوقت عند ندى ومازن
كان مازن بحاول يوصل
مكان اخو ندي وفعلا قدر
ولعب دور الاخ
وفى يوم سال مازن
هي ندي تعرف من امتي ان انا اخوها
:
تنهد مازن:
من فتره قريبة وكانت نفسها توصل ليك ودورت عليك كتير وبسبب دا وافقت نتجوز أنا وهى وضحت بحبها و انا كمان عشان. ندور عليك وننقذك
استغرب نادر وسأله
يعني محمود مش كان بيدور على ابنه كمان
وانتم كنتم مانعنى
استغرب مازن كلامه وقال
هو انت فاكر انك انت وندى
بتكون اولاد محمود
ساله نادر: طيب ايه
ابتسم مازن وقال
لا طبعا هو فى اب يخطف ابنه ويسجنه
ندى وانت بتكون اولاد عباس حامد ومحمود حط أيده كل حاجه

بدا يربط الخيوط مع بعضها نادر وشعر أنه اتحط فى لعبة وقرار يعترف ل مازن كل حاجه وقال
أنا مش اخو ندى ومحمود استغلنى عشان العب اللعبة ده
أنصدم مازن
انت بتقول ايه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت زوجة اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى