روايات

رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل السادس عشر 16 بقلم رنا أحمد

رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل السادس عشر 16 بقلم رنا أحمد

رواية مهرة فارس الصعيدي الجزء السادس عشر

رواية مهرة فارس الصعيدي البارت السادس عشر

رواية مهرة فارس الصعيدي الحلقة السادسة عشر

في جناح جاسر وفريد ..
الكلمه الي أطلقها جاسر كانت زي الرصاصه الي أصابت الهدف في قلب كل واحد منهم وخصوصا منه الي فضلت بصاله بجمود وكأنها مش مصدقه الي حصل لان الي حصل بالنسبه ليهم كلهم كان أشبه بالكابووس اما بالنسبه لمنه كانت سكينه دبحتها في لمح البصر ليسير جاسر الي الأسفل بغيظ وغضب يملأ قلبه .
فريد بسخرية وحزن علي حياه اخوه الي بتبوظ /ها كده ارتاحتوا خلاص هديتوا كده جاين بربطه المعلم متفقين ومصدقين الي بنتكم التافه دي قالتوا علي اساس ايه متجوزه واحد من الشارع مش ابن خالها الي متربي في وسطيكم وعلي ايديكم وانتوا عارفينه كويس اوي كده خلاص خلصت وكويس اوي أنها خلصت بدل ما بعد كده كنت هلاقي علاقه اخويا مع مرائته في سريره الكل عارفها افرحوا ببنتكم بقا الي بقت مطلقه حتي قبل ماتتجوز بس دي نهايه التسرع والغباء .
*************************.

 

علي شط البحر .
كان واقف وهو بيص للبحر بقلب موجوع قلب بيصرخ بخنقه وضيق كفايه انت اتحملت كتير اوي اسئله كتير كانت بتنهش في قلبه من غير رحمه والجواب الابشع الي وصل ليه أنها منه مبتحبوش لو كانت بتحبه ازي قدرت تقولي عليه كده وتشوه صورته قدام أهلها والوجع اللاكبر ليه عيطت وانهارت وهي بين أيديه في لحظه اي ست بتتمناها مع جوزها وخصوصا لو كانت بتحبه معقول يكون تعود بس مفيش اي حب وفجاه في وسط كل الصراعات دي حس بايد بتبطب علي كتفه بحنان .
مي بابتسامه /مساء الورد علي احلا ظابط في الدنيا كلها واحلا ابن خال في الدنيا دي .
جاسر باستغراب وحده /مي انتي بتعملي ايه هنا ي بت في وقت زي ده .
مي بابتسامه وفرحه /يلهوووي ي ناس علي الي خايف عليا انا جايه مخصوص علشانك تليفونك بقاله كتير مقفول بس ابليكيشن العربيه عرفني انك هنا وجيت علطول امسك ي سعه الباشا .
جاسر باستغراب /ايه لزمه الهديه دي ي مي.

 

مي بابتسامه/النهارده الي يوم الي اتريقيت فيه من رائد للمقدم انا حافظه التاريخ عقبال مليون ترقيه ي حبيبي .
جاسر بسخرية ووجع/شكرا ي مي تخيلي محدش افتكر غيرك .
مي بابتسامه عاشقه/علشان انت مش في قلب حد غيري انا .
جاسر بحده /مي احنا اتكلمنا في الموضوع ده وكان ووعدتيني تنسي .
مي بابتسامه/دوس علي زرار وانا انسا خالص المهم سيبك من الموضوع ده هتعزمني فين بمناسبه الذكري الحلوه دي .
جاسر بضيق /معلش ي مي سمحيني انا مش المود لاي حاجه خالص .
مي باستغراب /مالك ي جاسر فيك ايه مفيش غيرها طبعا منكده عليك عيشتك مش كده ي ساتر بت رخمه ونكديه ومقرفه .
جاسر بسخرية وحزن /علشان كده طلقتها .
مي بفرحه معرفتش ازي تتداريها /بجد ي جاسر بجد.
جاسر وهو بيهدم فرحتها بثقه /كانت لحظه شيطان ي مي بس برضه هي حب عمري .
مي وهي بتكلم نفسها بتوعد/ابقا قابلني لو رجعت مرائتك مره تانيه دي فرصتي ومش هضيعها من ايدي ابدا ي جاااسر انت بتاعي انا وبس .

 

جاسر بخنقه وضيق/يلا تعالي علشان اروحك .
مي بابتسامه/يلا ي حبيبي.
///////////////////////.
في جناح منه وتسبيح…
منه كانت قاعده بتعيط من غير توقف ورحمه كانت تبكي بحسره علي حياه بنتها الي ادمرت بتقرب منهم تسبيح بغيظ شديد.
/انا بجد مش عارفه انتوا بتعيطوا وعملينها مناحه ليه مايغور في ستين داهيه عيل مغرور ورخم عمل كده علشان مكسوف من الي عمله قالك ارمي القنبله في وشهم علشان اندمهم وانتوا بصراحه حققتلوا كل الي هو عوزه .
رحمه بدموع وغيظ /اخرررسي ي بت اخررسي انا الي استاهل دي عيله انا الي المفروض كنت اوزن الأمور مش اروح اقول ل ابوكي واكبر الموضوع واهو خرب فوق دماغنا واختك بقت متطلقه قبل حتي ماتتجوز ي مصيبتك ي رحمه ي مصيبتك .
تسبيح بغيظ شديد/ولا خرب ولا حاجه بكره تتجوز سيد سيده وانتي طبعا ي ماما مغلطيش لما قولتي ل بابا لأن جاسر باشا كان لازم يعرف انها وراءها رجاله مش سايبه هي .
رحمه بدموع وتعب /اسمعي ي بت منه بكره هنروح للدكتوره نكشف عليكي .
منه بصدمه /دكتوره تكشف عليا ليه ي امي .

 

رحمه بحده /هو ايه الي ليه ي بت مش لازم نطمن حصلت حاجه كده ولا كده .
منه بدموع وخوف /ايه ي ماما الي بتقوليه ده الموضوع كان عادي موصلش للي حضرتك بتقوليه ده .
رحمه بغضب جحيمي وهي ماسكها بتتضرب فيها بغل .
/ولما هو محصلش حاجه ي بنت الكلب ايه حكايه اغتصبني دي ليه عملت كل ده وقولتي الكلام ده ي بنت الجزمه .
تسبيح وهي بتحتضن منه لتصرخ بغيظ /سبيها ي ماما حرام عليكي هتموت في ايديك سبيها حتي لو مكنش جاسر وصل للي انتوا فاهمينه بس برضه اتجاوز حدوده معاها وكان لازم يتحاسب .
رحمه بدموع ووجع/عيطي ي بنت الكلب مانا الي خلفتي خلفه هبله ابقا شوفي بقا مي لما تعرف هتستغل الفرصه ازي بكره تلاقيهم قاعدين في الكوشه وانتي بتغني ظلموه .
تسبيح بغيظ شديد/ما في ستين داهيه هما الاتنين نفس العينه الوسخه .
رحمه بحده /اخرسي ي بت وحسك عينك تفتحي بوقك بكلمه واحده في الموضوع ده ولا تشعليلها واتعدلي شويه مع فريد مش هيتبقوا انتوا الاتنين خايبين.

 

تسبيح بحده /فريد ده خلاص انتهاء بالنسبه الي بعد الي عمله اخوه وحالا ي امي شبكته وكل حاجته هتروحله .
صفعه قويه جدا نزلت علي وشها من رحمه لتتحدث بحده وتحزير ..
/قسما بالله ي تسبيح لو سمعت الكلام ده تاني لقطعلك لسانك فاهمه ولا لا انا فعلا معرفتش اربيكم بس انا من هنا ورايح هكسركم فاهمه ي بت .
تسبيح وهي تحدث ذاتها بضيق وحده/قسما بالله ي فريد لخليك تكره عيشتك واكسر قلبك زي ما اخوك كسر قلب اختي .
**********************.
في جناح مهره وفارس .
كانوا الاتنين قاعدين بحزن شديد.
مهره بدموع ووجع/هنعمل ايه دلوقتي ي فارس ابني قلبه اتكسر عجبك الي حصل ده .
فارس بحزن شديد/ي عني هو ابنك سكت مارد اعتباره وطلق البت قدمنا كلنا.
مهره بحده /كنت عايزه يعمل ايه ي فارس انا الي مش مصدقه الي حصل من منه بنتي الي مرييها ولا رحمه ولا سالم الي عملوه مكنش هين ابدا ي فارس .
فارس بجديه/مفيش حاجه في أيدينا نعملها دلوقتي غير أننا نستنا ونشوف ربنا كاتبلنا ايه .
*******************.

 

بعد مرور وقت ..
منه كانت قاعده بتعيط في اوضتها بعد الكل مانام سمعت صوت عربيه جاسر لبست شال علي بيجاماتها ونزلت تجري للتحت .
في الجنينه ..
جاسر كان داخل الفيلا بس وقف لما شافها بعيونها الي تقريبا منفوخه من العياط بس اتجاهلها لكن وقفها صوتها الحزين والموجوع .
/كنت فين ي جاسر لحد دلوقتي .
جاسر بحده /وانتي مالك كنت فين الي يشغلك كنت مطرح مكنت وبعدين ايه واقفه قدامي بالبيجامه وشعرك انتي ناسيه انك بقيتي محرمه عليا عايزه الشيخه تسبيح تقيم علينا الحد .
منه بدموع /وايه الهديه الي في ايدك دي .
جاسر بحده/ميخصكيش تعرفي وبعدين ايه ده واقفه مع واحد كان عايز يغتصبك توتو ايه مش خايفه حد يشوفك معايا .
منه بدموع وصراخ/اه اقلب بقا الطربيزه عليا أنت الي خوفتني ي جاسر انت عارف اني ماليش في المسخره دي .

 

جاسر بغضب شديد/اخررسي بقا انا مش عايز اسمع صوتك اصلا مسخره انتي كنتي مرائتي ي هانم ايه لما حضنتك وبوستك ايه خبطت علي اوضتك الفجر قولتيلك تعالي ارقصيلي شويه وبعدين مش خلاص الموضوع خلص سبيني بقا .
منه وهي تمسك يده بدموع /قدرت تنتطقها ي جاسر بالسهوله دي هونت عليك .
جاسر بوجع ومراره/مانا هونت عليكي وشوهتي صورتي قدامهم كلهم وخليتيني قدامهم واحد زباله كفايه اوي انك طلعتي حاجه خاصه زي دي للناس دي لوحدها صغرتك في نظري اوي عمري مهقدر اثق فيكي تاني ي منه عن اذنك .
منه بدموع ووجع /براحتك ي جاسر بس خليك عارف انك ملكي وبتاعي مهما الوقت عدي ومش هسيبك ل مي فاهم .
جاسر بسخرية ووجع/اه قولي بقا كده مي هي دي العقده الي عندك بس خليكي عارفه ي منه أن أي حاجه ممكن تحصل وممكن في لحظه تبقي مرائتي اه وعلي فكره مي هي الي جبتلي الهديه دي لانها افتكرت اليوم الي اتريقت فيه الي سعادتك مفتكرتهوش اصلا بس انا ساعتها كنت هعديه مش هعلقلك المشنقه زي مانت عملتي عن اذنك ي بنت عمتي .
ليرحل جاسر الي الاعلي لتجلس هي بدموع ووجع فقد خسرت بغبائها كل شي .
***********************.

 

في جناح جاسر وفريد ..
فريد كان راح جاي بقلق علي جاسر خصوصا أنه مكنش بيرد علي التليفون ليسير جاسر ليسرع إليه فريد بخوف .
/جاسر انت كويس ي حبيبي .
جاسر بابتسامه وتعب /ايه ي ابني القلق ده انا كويس هيحصلي ايه ي عني.
فريد بجديه /هو كل الي حصل ده مش حاجه ي جاسر .
جاسر بسخرية وحزن /عادي الي حصل ده كان لازم يحصل انا تعبت ي فريد بس الي حصل النهارده خنقني بس متقلقيش علي اخوك انا ظابط واعرف اقف علي رجلي واعدي اي موقف نام يالا تصبح علي خير .
فريد بابتسامه /وانت من أهله ي حبيبي .
******************.
صباااحا .
في شقه رشا وأحمد .
في غرفه مي ..
كانت واقف مي وهي في قمه شياكتها دخلت رشا بجديه .
/مي ممكن اعرف انتي حجزتي الكافيه الي جنبنا ده ليه.

 

مي بابتسامه خبيثه /هعمل فيه حفله احتفال بذكري ترقيه جاسر .
رشا بحده /اظن ان جاسر في ظروف متسمحلوش بالفرح دلوقتي كفايه الي هو فيه المفروض كنت روحتي ل منه هونتي عليها مش بنت خالتك .
مي بضحكه عاليه/هههههه لا بجد ضحكتيني ي امي انا هكلمها متقلقيش بس مش هههون عليها توتو انا هحرق دمها واقولها أن جاسر خلاص بقا بتاعي انا وهي خلاص راحت عليها هههههه.
*****************.
في جنينه فيلا القناوي ..
جاسر كان قاعد بشرود وحزن ليجلس فارس بجانبه .
جاسر بجديه /طبعا حضرتك جاي تلومني مش كده .
فارس بهدوء/لا مش جاي علشان الومك ولا حاجه انت معزور في الي حصل بس كنت هسالك ناوي علي ايه .
جاسر بحده /مش هردها لعصمتي تاني ي بابا الي تشوه صورتي وتكشف اسررنا عمره مهامنها تاني علي حياتي ابدا .
فارس بجديه /جاسر منه متسرعه لكن بتحبك وانت عارف كده كويس .

 

جاسر بجديه /الحب مش كل حاجه ي بابا انا لو عايز الاقي الحب اقدر القيه بسهوله لكن الثقه مش هتلاقيها بالساهل ي بابا انا ومنه في حاجات كتير بينا اتكسرت مش هينفع اصلحها .
مهره بابتسامه /عامل ايه ي قلب ماما .
جاسر بابتسامه /الحمد لله ي امي فريد راح الشركه .
مهره بجديه/ايوه ي حبيبي سال علي تسبيح لقاها راحت الجامعه لوحدها مستنيتش لما يوصلها كل يوم بس اتعصب جدا بس راح الشركه لانه عنده اجتماع مهم .
جاسر بضيق /انا كنت عارف ان تسبيح هتشتغله في الازراق بسبب الي حصل بيني وبين منه .
مهره بجدية/علي فكره مي كلمتني طالبه أننا نتجمع كلنا عندهم النهارده قعدت تتحايل عليا ساعه أن كلنا نروح فقولت مروح نغير جو معاهم ونسليهم علشان احمد مسافر.
فارس بجديه /خلاص مفيش مشكله نروح بلغي الكل ي مهرتي .
*******************
في الكافيه …
كان الجميع يجلسون لتتضي تلك الانوار علي المسرح لتظهر مي بشكل ساحر وهي تمسك المايك.
/عائلتي الي بموت فيها نورتونا النهارده طبعا كلكم بتسالوا انا ليه عامله الحفله دي انا عملاها ل حبيبي وابن خالتي وابن عمتي واجمل مقدم في الدنيا كلها مبروك ي جاسر عقبال ماتبقي وزير الداخلية يارب .

 

منه بوجع ومراره/اه ي حربايه .
مي وهي تقترب منه بابتسامه دلع /ممكن ي جاسر ترقص معايا .
جاسر بابتسامه /اكيد.
ليمسك يدها ليصعقوا من تلك التي تمسك يد جاسر بتملك لتتحدث منه بغيظ شديد.
/معلش ي مي انا الي هرقص مع جاسر اصل انتي قصيره بالنسبه ال جاسر بس احنا ليقين علي بعض اوووي .
لكن كانت الصدمه للجميع عندما دفع جاسر يدها .
/بس انا مش شايف دلوقتي أننا ليقين علي بعض ي منه …..يتتتتتتبع .
تفتكروا منه هتتصرف ازي في الموقف ده 🤔🤔.
جاسر عنده حق في الي عمله 🤔🤔.
فريد هيتصرف ازي مع تسبيح 🤔🤔
تفتكروا مي هتنتصر 🤔🤔🤔.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مهرة فارس الصعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى