روايات

رواية من الجاني الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم هدى مرسي أبوعوف

رواية من الجاني الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم هدى مرسي أبوعوف

رواية من الجاني الجزء الثالث والعشرون

رواية من الجاني البارت الثالث والعشرون

رواية من الجاني
رواية من الجاني

رواية من الجاني الحلقة الثالثة والعشرون

اتي اتصال الي قسم الشرطه بوجود سيده مسنه مقتوله في الغرفه التي تعيش بها‘فاتي ضابط القسم والطبيب الشرعي ومعه بعض العساكر وبعد معاينة المكان جلس الضابط مع الطبيب يتحدثان.
الضابط : واضح ان اللي قتلها قتلها عشان يسرقها.
الطبيب بتعجب : يسرق ايه من ست غلبانه زي دي عايشه في اوضه تحت بير السلم! ؟
الضابط : ماهي بتشتغل شحاته يعني معها فلوس.
الطبيب : اه كده وضحت شاكك في مين ؟
الضابط : شاكك في الثلاثه اللي بيترددو عليها ديما ابن اختها حازم وابن اخوها فايز وابن جوزها تامر الكل شهد انهم هما دول اللي بيجو يزروها علي طول والثلاثه جم لها امبارح في نفس المعاد اللي حددته للجريمه‘ وانا بعت اجبهم وبينهم جم اهم.
اتي العساكر بثلاث من الشباب وبدأ الضابط التحقيق معهم كل واحد علي حدي
الضابط : حازم قولي امتي اخر مره جيت لزيارت عمتك ؟
حازم : من يومين جيت جبت لها شوية حاجات ومشيت علي طول.
الضابط : بس في واحده من الجيران قالت انها شافتك امبارح بالليل.
حازم : انا كنت مسافر امبارح ولسه جايه من شويه والست ام حسين ديما تتلخبط بيني وبين فايز مش بتعرفنا من بعض اصل نظرها علي قدها
الضابط : بس انا مقولتش ان ام حسين هي اللي قالت انها شافتك.
فايز : محدش اصلا بيسال علي عمتي ولا بيزورها غيرها عشان كده طبيعي انها تكون هي قالت.
………….
الضابط : قولي يا فايز امتي اخر مره جيت لخالتك ؟
فايز : اول امبارح عشان امبارح امي كانت تعبانه فمعرفتش اسبها واجي.
الضابط : بس في واحد من الجيران قالت انها شافتك وانت خارج تجري من عندها امبارح.
فايز بتلجلج : لاء محصلش انا مجتش امبارح اصلا وبعدين محدش يعرفني من الجيران اصلا.
الضابط : عندك شهود انك مخرجتش من البيت امبارح ؟
فايز بتلجلج : لاء لاني خرجت جبت الدوا لامي ورجعت ومخرجتش تاني وممكن تسالو البقال اللي جنب البيت هو شافني وانا رايح وانا راجع عشان فكيت الفلوس منه.
…………
الضابط : تامر امتي اخر مره جيت فيها زورت مرات ابوك ؟
تامر : اول امبارح وفضلت قاعد معها ساعتين.
الضابط : بس الجيران شهدو انك جيت امبارح شفاوك وانت داخل عندها.
تامر : محصلش انا كنت عندها اول امبارح وفضلت معها ساعتين هاجي تاني ليه ؟
الضابط : انت متعود تجلها كل قد ايه ؟
تامر : مفيش معاد معين بس بجلها كل فتره اجبلها اكل واقعد معها شويه اصلها بخيله جلده رغم ان عندها فلوس كتير.
….
الضابط للطبيب : واضح ان القضيه صعبه بس خلاص انا عرفت مين الجاني
وانت كمان عرفتو ؟

الحل

الضابط : بقولك يا تامر انت عرفت منين ان مرات ابوك عندها فلوس كتير ؟
تامر بتلجلج : كل الشحاتين معاهم فلوس مش محتاجه كلام يعني.
الضابط : بس انت قولت انها بخيله جلده مش غريب انك بتودها وتزورها رغم ان ابوك مات من زمان وهي طردتك من البيت ؟
تامر : ببر ابويا فيها ايه المشكله يعني.
الضابط : المشكله انك كداب انت اللي قتلتها وسرقت الفلوس اللي كانت محوشها ولما شافتك ام حسين استغليت ضعف نظرها وعملت انك ابن اخوها.
تامر : لاء محصلش انا هضيع نفسي علي ايه دي كانت فقريه ومعندهاش فلوس كتير.
الضابط : وقعت بلسانك عرفت منين انها معندهاش فلوس كتير ؟
تامر بتلجلج : هاه لاء انا بخمن مش اكتر.
الضابط : انت كداب انت اللي قتلتها وسرقت الفلوس متحولش تكدب اتكشفت خلاص.
تامر بندم : ضيعت نفسي علي الفاضي يا رتني حكمت عقلي ومقتلتهاش اديني هدخل السجن واخسر حياتي.
الضابط : يا عسكري امسكوه وهاتو معنا علي القسم عشان نكمل المحضر .

يتبع…

لقراءة اللغز التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من الجاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى