روايات

رواية من اكون الفصل الثاني 2 بقلم ملك ناصر

رواية من اكون الفصل الثاني 2 بقلم ملك ناصر

رواية من اكون الجزء الثاني

رواية من اكون البارت الثاني

رواية من اكون الحلقة الثانية

سارة: ايه ازاي يعني.. قولتها بذهول وانا مش فاهمه ايه اللي البنت الغريبه بتقولو ده..

البنت: انتي سارة انتي مرات اسر انا عرفاكي انتي.. انتي ازاي عايشه انا مش مصدقه اني شايفاكي..

سارة بعدم استيعاب: لا لا استني فهميني انا مش فاهمه حاجه..

البنت: انتي مو.تى من خمس شهور والكل كان عارف ده..

سارة بصدمه: اييه

البنت بقلق: انتي مين..

سارة: ممكن تطلعي معايا الشقه تفهميني كل حاحه عشان انا مش فاهمه.. حسيت انها خايفه شوية مني.. متقلقيش صدقيني انا مش فاهمه حاجه عايزاكي تفهميني اكتر..

فعلا اخدتها وطلعت شقتي مكنش فيها حد كنزي في الحضانه واسر في الشغل..

سارة: اتفضلي اقعدي..

قعدت وابتديت احكيلها كل اللي حصل معايا..

سارة: بس ده كل اللي حصل..

شهد: مستحيل انا شوفتهك بعنيا وانتي خارجه مي.ته من اوضه العمل.يات كان وشك مش باين من اثار الحاد.ثه

سارة: بس انا لما صحيت كان في كام جرح وملامحي باينه عادي حتى زي مانتي شايفه كده وشي مفيهوش حاجه وعدا شهر بس..

شهد: انا مش فاهمه اي حاجه..

سارة بتفكير: انتي قولتي انى مت من اد ايه؟!

شهد: من خمس شهور تقريبا..

سارة: طيب بصيلي كده كويس انتي فعلا شايفه البنت اللي كنتي بتشوفيها من خمس شهور..

شهد ركزت في ملامح سارة وقعدت دقايق تدقق فيها..

شهد: انتي من بعيد وبالشكل العام نسخه منها بس من قريب في شوية اختلاف في الملامح.. يعني مثلا انتي منخيرك اصغر منها شوية.. وكمان سارة كان عندها حسنه تحت شفايفها مكنش حد يقدر يشوفها غير اللي بيقعد معاها كتير.. حتى شعرك متغير شعر سارة كان طويل..

سترة حطت اديها على سارة: انا مش فاهمه اي حاجه انا حاسه اني تايهه ان مين..

شهد ربطت على كتفي بحنان: اهدي يا حبيبتي.. بصي انتي مش هتعرفي حد بالكلام اللي انا قولتهولك ده وانك قبلتيني اصلا وهتاخدي رقم تليفوني وتحاولي تراقبي اسر وتفهمي اكتر من بنتك وتوقعيها بالكلام واي حاجه جديده تحصل تتصلي بيا وتقوليلي تمام..

سارة: تمام..

عدا يومين على حديثي مع شهد اليومين دول اتغير حالي بقيت تايهه ومش فاهمه حاجه بحاول افهم من اسر او من حماتي الاتنين بيقولولي نفس الكلام اللي انا عارفاه..

في يوم كنت قاعده مع بنتي لوحدنا وهي كانت قاعده بترسم جمبي.. فجاه لقيتها قربت مني وفي اديها ورقه بشوفها واتصدمت لما شوفتها راسمه رسمه لمكان وكاتبيه عليه مستشفى وكانت راسمه اسر جوزي وبنتين ورسمه نفسها وسرير عليه واحده بس وشها مش موجود..

استنتجت ان البنتين دول هما حماتي وشهد وانها الطفله الصغيرة وشاور على اللي نايمه على السرير..

سارة: مين دي يا حبيبتي..

كنزي: دي انتي يا ماما..

سارة: انا.. اشمعنى رسمتي الرسمه دي..

كنزي: علشان انتي كنتي في المستشفى من ايام كتير وشوفتك كده وبعد كده قعدت كتير اوي مستنياكي ومش بتجيبي وبابا بيقولي انك تعبانه وفي المستشفى وانا كنت بقعد مع تيتا مستنياكي لحد ما جيتي..

كنت بسمع الكلام ده بصدمه.. ده نفس الكلام اللي قالتهولي شهد يعني هي مش بتكدب!!

فضلت قاعده بفكر لحد ما اسر جه وانا مخدتش بالي من وجوده..

اسر: سارة.. سارة

انتبهت ليه: ها.. اسر انت جيت

اسر: ايه يابنتي بقالي ساعه بنادى عليكي روحتي فين..

سارة قامت: معاك اهو.. حمدلله على السلامه.. احضرلك الاكل

اسر: اه ياريت انا جعان اوي هدخل اغير هدومي لحد ما تجهزي الاكل..

دخلت حضرتلو الاكل وقعدنا ناكل وانا كنت لسه سرحانه وهو كالعاده عمال يتكلم معايا عن يومه كان عامل ازاي وقابل مين واتكلم مع مين بس انا مكنتش مركزة معاه..

اسر: سارة انتي مش مركزة معايا خالص مالك في ايه..

قررت اني هقولو كل حاجه مانا بصراحه مش قاظرة اسكت اكتر من كده.. قومت وجيبت الرسمه اللي كنزي رسمتها..

سارة: ممكن تفهمني ايه الصورة دي..

شافها وعلى وشو علامات عدم الفهم: ايه ده مش فاهم..

سارة: انا هفهمك.. دي انا وده انت ومامتك وشهد وكنزي صح..

اسر بدأ يظهر عليه القلق والتوتر: وبعدين..

سارة: ودي مستشفى صح..

اسر قام من على الاكل بغضب: انا مش فاهم عايزة توصلي ايه..

سارة: كنزي رسمه الرسمه دي وقالتلي اني اللي نايمه ظي هي انا وكان من زمان مش من شهر وانت قولتيلي اني مخدتش غير واحد بس لحد ما فوقت ممكن تفسير لكلامي..

اسر: دي مجرد رسمها عيله صغيرة رسماها..

سارة بغضب وصوت عالي: لا مش مجرد رسمه.. وبدأت احكيلو كل اللي شهد حكتهولي..

سارة بدموع: اسر ارجوك فهمني انا مش فاكره اي حاجه ومش فاهمه حاجه انا مين..

اسر مسكها وفضل يهز فيها بجنون: انتي مراتي سامعه انتي سارة مراتي

سارة بعدت عنو بخوف: انا مش سارة.. انا لو كنت سارة كنت افتكرتكوا.. الدكتور قال اني لو قعدت مع ناس بحبهم وعارفاهم كتير هفتكرهم.. وانا لسه مفتركتش حاجه ومش قادره افتكر.. مش قادرة اتعود على حياتي الجديده افهم بقا..

اسر اخدت تليفونه ونزل من الشقه بغضب اما انا فحضنت كنزي لانها كانت بتعيط وخايفه..

سارة: اهدي يا حبيبتي متخافيش مفيش حاجه..

تاني يوم اتصلت على شهد وقولتها كل اللي حصل.. وقالتلي اننا لازم نتقابل.. وفعلا اتقابلنا ولاقيتها واخداني لمستشفى بس مش دي اللي كنت فيها ايوة مش دي انا فكراها كويس..

سارة: انتي جبتيني هنا ليه..

شهد: دي المستشفى اللي كنا فيها ساعه اما مو.تي من خمس شهور هنسأل على اسماء المرضى اللي كانوا هنا من خمس شهور ممكن نلاقي اسمك فيهم لو لقينا معناها انك انتي مش سارة..

قلبي دق بعنف وخوف من المستقبل وفعلا دخلنا وسألنا وانتظرنا كتير اوي لان الموضوع فات عليه شهور كتير ومكنش سهل ابدا اني الاقي اسمي.. وبعد انتظار دام ساعتين..

لقيت الممرضه اللي كانت بتساعدنا وبدور على الاسماء جت جريت عليها بسرعه انا وشهد..

شهد: ها لقيت الاسم..

الممرضه: انتي قولتي اسمها سارة محمد الهشيمي..

سارة بتوتر: اه

الممرضه:……….

بصينا لبعض انا وشهد و……….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من اكون

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى