روايات

رواية من أنا الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الجزء الثالث والعشرون

رواية من أنا البارت الثالث والعشرون

من أنا

رواية من أنا الحلقة الثالثة والعشرون

ا
الاء جاابت اخررها :ايه ده
قيس بصلها من فوق لتحت بسخررية :انتي شايفة ايه
الاء بدموع وقهر :انت عايز ايه بالضبط
قيس :ههههه انا مش عايز حااجة دلوقت وقربلها وشدها من وسطها لكن انتي لو محتاجة حاجة انا ممكن اعملهالك عادي جدا ده انتي برضه اخت الغالي علاء صديقي الصدوق
الاء بصتله بنضره مقهورة ومسحت دمعة نزلت على قلب قيس
الاء زقته لكن كان زي الجبل ما بيتحركش
الاء :ابعد عني
قيس 😉 :وانتي عاملة بنفسك ده كله على شان ابعد عنك ولا اقربلك
الاء كانت مصدومة منه جددا
قيس بعد عنها بضحك مصحوب بالسخرية :عموما كده كده ما كنتش هقربلك اصل البضاعة مش مشجعة قوووي
الاء غمضت عينيها بألم من الاهانات المتتالية بتاعته ومسحت دموعها ودخلت بدلت هدومها ببجامه ساتان اخضر وطلعت التراس تحت نظرات عينيه الي بتتصنع عدم المبالاة والنوم

الاء بنفسها :انا مش هفضل كده انا طول عمري قوية يلعن الحب على الي عملوه لو كان الحب بيذل صاحبه هدوس عليه بالجزمة انا من بكرة هنسى لو عرفت في يوم حد اسمه قيس البحيري وهشتغل وانجح واربي ابني لوحدي ومش عايزة حاجة منه ابدا
…………………………………………
عند علاء
خد اوضة في فندق
دماغه كانت هتتشل من التفكير مش عارف يتصرف هيعمل ايه لما العالم تعرف انه اخته حامل هيعمل ايه مع مسك ومع قيس هيعمل ايه مع عماد
علاء :باين اني عكيت الدنيا وغلطت جامد لما خدت قرار اني اجوز قيس لالاء لكن هعمل ايه دلوقت
هنا رن موبايله وكانت والدته الي بتضربله من الصبح وما بيردش
سهير بصراخ :انت ما بتردش من الصبح ليه هاااه انا قلبي قايد نار حرام عليكوا الي بتعملوه انت واختك فيا ده ارحمووني
علاء :انا اسف جدا يا مااما لكن كنت بحاول الاقي حل للمصيبة الي احنا فيها
سهير :حصل ايه رحتله وقالك ايه واختك عاملة ايه
علاء،:مش فاكرها ومتمسك فيها على شان الي ببطنها وانا مش عارف اتصرف وقيس وحش بلي يخصه مش عارف اتصرف ولا اعمل ايه
سهير :تعمل ايه في ايه انت تجيب اختك لهنا بأي طريقة دي العالم ممكن تاكل وشنا حامل ومن غير جواز
علاء :حاولت معااه جااامد الحقد والصحوبية عامية على عنيه دلوقت والشرع والقانون معااه دي مراته دلوقت والزفته حامل كمان يعني كل حاجة ضدنا
سهير :طب والعمل هتفضل عندك وعم مبارك هنا برضه ومفيش حد معااه
علاء :هرتب امووري وارسى مع الزفت ده على بر وبعدين هسافر
سهير :انا لازم اكلم الاء ضرووري تلفونها خارج التغطية لازم اكلمها
علاء :حاضر يا ماااما حاضر
علاء قفل مع ولدته وشرد
فلاش باك
مسك وهي بتتنطط :بجد بجد يا علاء هتيجي تخطبني من قيس
علاء بفرحة لفرحتها :ايووه هطلب ايدك منه قريب جدا اكيييد مش هسيب ابني يتحشر في بطنك
مسك بفرحة :انا بحببببك بحبببك قوووي
علاء :انتي تاااخدي بالك من رووحك وخدي الدوا ده وواضبي عليه انا جبته من الصيدلية دي الروشته الي انتي اديتهاالي
مسسك حضنته :ربنا يخليك ليا
باااك
علاء مسح على وشه بندم :انا نفسي افهم ايه الي حصل بالزبط وازاي وصلنا لهنا
ومسك موبايله وفتح على صووورتها وابتسم
عند مسك
قلبها كان واجعها جاااامد ودمووعها مش بتبطل تنزل
مسك بدموع :ليه ليه تعمل كده ليه تأذيني بالشكل ده انا حبيتك حبيتك اكتر من اي حاجة في حياتي وسلمتك وامنتك على نفسي ليه تطعن قلبي وتخووني كدده
مسكت موبايلها وضرربت على عماد
عماد ولاول مرره في حياااته كااان بيشرب ومش داري بروحه بيعمل ايه
مسك ضربت اكتر من مرره
عمااد بتووهان :ايووه عايزين ايه تاني
مسك باستغراب :عماد انت كوويس عماد الو
عماد بألم :كلهم خاينين مفيش حد نظيف الايام دي غيري انا بس الي نظيف من جوا ومن بره كله الايام دي ماشي ورا مصلحته على شان المصالح حب حياتي وعشقي يروح مني لاعز صاحب عندي هنبص في وش بعض ازاي قولولي ازاي انا هحسده عليها طول عمرري وهو هيشوفها بعيني طول عمره اعمل ايه اقتل قلبي الي بينبض بأسمها اززاي
مسك بسخرية :سافر اصل الي بيسافر بينسى اي حاجة ربطته بالمكان
عماد :هههههههههه انا طول عمري بعيد عنها لا نسيت ولا حنسى اااااه
مسك :عماااد انت بتشرب
عماد :ههه ايوه بشرب خدت ايه من المثاليات والرجل العاقل الي كلمته واحده الجدع والصاحب صاحبه غير اني خسرت حياتي كلها
مسك بغضب :عماد انت واعي بتعمل ايه انت من امتى بتشرب
عماد قفل في وشها الخط
مسك قلقت عليه جاااامد راحت خبطت على قيس
الاء كانت في التراس
مسك خبطت جااامد
قيس كان لسه مش نايم
قيس فتحلها بقلق :في ايه انتي كويسة حصل ايه
مسك بخوف :عماد عماد سكران طينة ودي اول مره يعملها وكان بيهلفط بكلام غير مفهوم الحقه يا قيس لا يعمل بنفسه حاااجة
قيس خبط ايده بالباب جااامد
والاء متابعه بدموع مش عارفه تعمل ايه
قيس :منك لله يا علاء الكلب كل ده بسببه وبسبب الزفته الي جووه دي
الاء مسحت دمووعها بغضب :تحترم نفسك وانت بتتكلم معاايا فااهم زاوعى مرره تانية تغلط فيا انا مش الجارية الي انت اشتريتها
قيس بغضب :عمااد هيموت بسببكم انتم وانتي ولا على بالك
الاء بصت في عنيه على شان تشوف رد فعله :طلقني وانا هتجوزه
مسك حطت ايدها على بوقها بصدمة
2
الاء،:اتصدمت ليه مش انت حاسس بالذنب على شان صاحبك انا دلوقت بعفيك من المسؤولية بتاعتي وبتاعة ابنك طلقني وانا هتجوز عماد اول ما اولد
قيس ما كانش عارف يقول ايه صدمته بطلبها وخلته يوقف قدام نفسه للحظة هو عايزها ولا عامل عماد حجة يذلها فيها اهي هتتجوز عماد ايه الي يخليه متمسك فيها
لكن في حاجة جواه مش قادرة تبعد عنها عايز يعاندها ويذلها
انا بعمل كل ده انتقاما لمسك انا متأكد من ده
+
الاء كانت بتنتظر رده بفارغ الصبر

وووووووووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من أنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى