روايات

رواية منقذي الفصل الثالث 3 بقلم نانسي محمد

رواية منقذي الفصل الثالث 3 بقلم نانسي محمد

رواية منقذي الجزء الثالث

رواية منقذي البارت الثالث

رواية منقذي الحلقة الثالثة

لتتجه إلى غرفتها ليقاطعها رنين هاتفها لتبتسم بحب :حبيبى وحشتينى اوى
سليم:باين اوى درجه انك وصلتي ونسيتى سليم وماما وحور كمان
نور :انا اقدر برضو انساه حد فيكم
مامت نور:اومال ليه متصلتيش من ساعة ما وصلتى ولا شرم غيرتك يا بت انتى
نور يضحك مرح :ست الكل انتى هنا وحشتينى يا كبيرة
حور أيضا:مش ست الكل بس إلى موجودة انا كمان موجودة
نور وهى تدخل الاسانسير :حورى وحشتينى يا زعبله يا صغيرة
حور بتدمر:متقوليش زعبله دى
نور بمرح:اقول براحتى يا حببتى انتى مش هتكبرى عليا يا ست حور
منه مامت نور:خلاص بقا كفايه مشاكسه منك ليها طمنينى عليكى يا حبيبتى عامله ايه اكلتى كويس فى حد ضايقك
نور:انا كويسه يا حببتى متخافيش على بنتك بميت راجل ولو على حد ضايقني حصلت مشكله بسيطه وحلتها وبقت تمام
منه بقلق:ليه ايه إلى حصل
لتحكى لها نور كل ما حدث معها اليوم باختصار
منه :نور خلي بالك من نفسك يا حبيبتي انتى فى مكان متعرفيش حد فيه
نور وهى تخرج من الاسانسير:متخافيش عليا يا ماما المهم تخلي بالك من نفسك
منه :نور كنت عايزة اكلمك فى موضوع
نور:هممم خير
منه:فى عريس كويس متقدملك
نور :تانى يا ماما مش قولنا نقفل على الموضوع دة وميتفتحش تانى
منه:يابنتى متوجعيش قلبى عليكى وخلينى اطمن عليكى قبل ما اموت
نور بدموع:بعد الشر عليكى يا ماما متقوليش كدة بس صدقينى مش هقدر
منه:ليه يابنتى تحكمى على حياتك بالوحدة عشان اختيار كان غلط فى حياتك
نور:ماما لو سمحتى قفلى على الموضوع دة
لتلمح زين امامها ومعه فتاه يحاوطها من خصرها لتنظر له بغضب وقرف وتسرع من خطوتها وتكمل كلامها مع والدتها بقهر:معنديش استعداد الاقى نفسى اتخنت وبقيت لوحدى تانى لو سمحتى ياماما خلينى كدة احسن ليا وللكل صدقينى انا كدة كويسه ومرتاحه
لينظر لها زين باستغراب وفضول من كلامها ليدخل هو والفتاه غرفته وتدخل نور غرفتها بجانبه
منه:يعنى إلى فى دماغك فى دماغك
نور بتعب وهى تذهب للشرفه:ايوة يا ماما لو بتحبينى بجد متفتحيش الموضوع دة تانى
منه بحزن :ماشى يانور ال انتى عايزاه
نور بحزن:ماما متزعليش منى انا اسفه بس والله ماهقدر
منه :ماشى يا حبيبتى المهم انك تخلى بالك من نفسك
نور :حاضر يا حبيبتى يلا مع السلامه
اما عند زين منذ دخوله الغرفه وهو فى حاله استغراب من نور ف نظرتها له جعلته يشعر انه يخونها
الفتاه بدلع :ايه زين باشا هتفضل واقف كدة كتير
زين ببرود:اطلعى برة
الفتاه:نعم دة إلى هو ازاى يعنى
زين وهو يمسكها من يدها ويتجه إلى الباب :يعنى اطلعى برة مش عايز اشوف وشك تانى
ليغلق الباب ويخرج إلى الشرفه ليلمح نور جالسه وبيدها الاب توب ولا بسه بيجامه مرسوم عليها أشكال كرتونيه ورافعة شعرها بعشوائيه وحاطه أقلام فى شعرها وبتراجع ورق كان باين عليها مركزة جدا شكلها كان طفولى جدا قاطع تأمله وتركيزها صوت هاتفها يدل على استقبال مكالمه فيديو كول
نور بفرحه:ملك وحشتينى
ملك :وانتى كمان يا حبيبتى وحشتينى اوى عامله ايه
نور: الحمدلله يا حبيبتى مصطفى عامل ايه
ملك: الحمدلله يا حبيبتى
لينا بحماس:وانا موحشتكيش يابت يانور
نور بضحك:لينو انتى كمان هنا الثلاثى اتجمع اخيرا
لينا :وحشتينى يا نونو
نور :وانتى كمان والولا يوسف وحشنى هو عامل ايه صحيح
لينا :كويس ياختى
نور :ايه دة هو عملك ايه زعلك ولا ايه
لينا:طول اليوم فى الشغل يانور مش بشوفه خالص
نور:ماهو يا معاقه فى الشغل عشان يتنيل تتجوزه بقا ونخلص منكم
لينا بحزن مصطنع :اخص عليكى يا نونو عايزة تخلصي منى هانت عليكى طبيخى
نور بشرشحه مصطنعه:طبيييخ طبيخ ايه عين خالتك دة هو انت بتسمى طبق الاندومي بتاعك دة طبيخ ما تحضرينا يا ملك
ملك بضحك:متنسيش البطاطس المحمرة
نور بضحك:على رأيك عليها طبق بطاطس محمرة مش عارفه سر التقطيعه كانى بمسك صوبع محشى
لينا بتذمر:يلا يا كلاب البحر خسارة فيكم تعبى
نور :اتنيلى اسكتى
ملك :نور انتى عارفه تنامى فى مكان تانى من غير كوابيس
نور بتنهيدة تعب:لا يا ملك مش عارفه طبعا لما جيت ونمت شويه كانت الكوابيس مش بتخلينى عارفه انام بس هعمل ايه بقا هصلى قبل ما انام واشغل قرآن جنبى لحد ما اصحى
لينا :معلش يا حبيبتى كلها اسبوع وترجعى اسكندرية من تانى
نور :بإذن الله يا حبيبتى
ملك:يلا يا نور روحى نامى عشان تقدرى تصحى للشغل بكرة واتسغطى كويس عشان بترفصى وانتى نايمه
نور:نسيتى ان لازم اغسل سنانى واشرب اللبن ولما الباب يخبط اقول مين
ملك :اتصدقى انك حيوانه
نور :من كرم اخلاقك يافندم
ملك :ابو شكلك يا شيخه
لينا :يا شباب والله كبرته الموضوع
نور :يوووه وانا مالى يا لمبى
ملك :غورى
نور بطفوله:جاك غورة تاخد يابعديدة
ليضحكو جميعا على طفولتها فهم دائما يشاكسون فى بعضهم
نور بحب :تصبحو على خير يا بت منك ليها
ملك ولينا:وانتى من أهل الخير يا جعفر
لتنهي نور المكالمه وعلى وجهها ابتسامه مشرقه فهي تحب صديقتها كثيرا لتدخل غرفتها ولم ترى الذى واقف ومصدوم من كميه تحولتها فهيا كانت شقيه على ناضجه على طفله لم تتعدى الخامسه من عمرها على فتاه همجيه بلسان سليط على فتاه ذو قلب حنون لم يراه مثله على أيضا فتاه تخاف مثل الطفله الصغيرة راه كل هذه الأشخاص فى محادثاتها مع اصدقائها كم هى فتاه متعددة الشخصيات ف دخل هو الاخر غرفته ليقم بعمله الذى جاء من أجله اما نور فهى بعدما ادت صلاتها واستماع القرآن الكريم غرقت فى نومها فى مرهقه اليوم
بعد منتصف الليل كانت تنام نور فى غرفتها لكن تشعر بحركه فى الغرفه لتفتح عينيها ببطئ لترا رجل مثلم وبيده سلاح
عند زين كان يتابع عمله لكنه توقف عن العمل وهو يتذكر هذه الفتاه وهى تقف امامه ب البرنس وشعرها البمتل وخدودها الحمراء وشفتها الصغير مثل الفراوله فكم كانت انثى كما قال الكتاب لقتطع هذا التفكير صوت إطلاق رصاص من غرفه نور

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منقذي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى