روايات

رواية منقذي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم نور الفجر

رواية منقذي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم نور الفجر

رواية منقذي الجزء الثالث والعشرون

رواية منقذي البارت الثالث والعشرون

رواية منقذي الحلقة الثالثة والعشرون

-كتب كتابك اخر الاسبوع علي هادي
نظرت له بصدمه
-ا انت بتقول ايه…انا مستحيل اتجوز هادي ….مستحيل
نظر لها بحده
-انا مش مستني منك رفض ….كلامي هيتنفذ
نهض وتركها في صدمتها
دخلت إلى غرفتها وكانت تشتعل غضبا
-مسحيييييل….مش هيحصل
حطمت كل ما في غرفتها ورمت زجاجت العطر علي النافذه لتتحطم
كانت تأخذ أنفسها وصدرها يعلو ويهبط من الغضب
-استحاله…. ابقي… مرات…. القذ’ر ده
دخلت الي الحمام وخذت دش لعله يخفف من غضبها
خرجت وبدبت ملابسها لجينز اسود وبلوزه سوداء وخرجت من المنزل
___________
-انت فين
-جايه اهو…..انتي منمتيش ليه
-هنام اذاي وانا مستنياك
-متقلقيش عليا انا جي ….نامي لسه فاضل كتير عباق ما اجي
-طب بقولك
-فيه ايه…محتاجه حاجه اجبهالك
-لاء…هتعمل ايه في موضوع دلال
شعر بي الحزن من ذكر هذه الموضوع
-معرفش
-يعني ايه….هتسيب البنت متعلقه كده….انت خاطبها بقالك سنه ونص
-م…مش قادر على الخطوه دي
-ايه…انال خطبتها ليه
-ممكن نتكلم لما اروح
-ماشي….خلي بالك من نفسك
اغلق معها
وضع الهاتف في جيبه وغير الطريق من المنزل للمكان المفضل له. …ليتخلص من الهموم
____________
كانت جالسه علي كبوت العربيه الخاصه بها وتتضع السمعات في اذنها وتستمع لاغنيه المفضله لها
وتنظر للنجوم كانت السماء صافيه للغايه عكس حياتها الملئ بي المشاكل
-بابا…ماما
فرت دمعه من عنيها
-انا بجد تعبت….تعبت انا ..عععععععععااااااااا…انا تعبانه
كانت تتصرخ تعبر عن الضغوط التي تمر بها …تخرج كل ما بها….صمتت وعاد الصمت يحل في الارجاء
حتي سمت صوت …يدل علي عبور سياره ولكن لم تهتم
كانت شارده حتي سمعت
-ضوء
التفت لتري مصدر الصوت
____________
-ااهه…علي…ياعلي
-ايه..ايه
-ابنك ده مش بيبطل حركه
-طالع لي ابوه
-اه..اه عفروت
وضع يده على معدتها المنتفخه بسيب حملها
-حبيب بابا مزعل ماما ليه…اهدي كده كلها نص شهر وتشرف
-علي خير ان شاء الله
-ان شاء الله
-علي
-ايه
-اسلام اخباره ايه
تنهد بحزن علي حال صديقه فمنذ انفصاله عن ضوء وهو قليل الكلام وصعبي ولا يتهم سويا بي العمل…وما حدث مؤخرا يؤثر عليه
-قول الي اقدر اقوله انه تعبان
-هو بجد هيتجوز دلال
-مش المفروض دي صحبتك تكوني فرحانه عشنها
-بص هي صحبني اه بس…بس اسلام مش الشخص المناسب ليها
-ربنا يسهل…ملناش دعوه
-ماشي
___________
-بتعمل ايه هنا …لوحدك
نظرت له انه ذالك الشخص التي كانت عندما تحزن تلجاء له انه هو من كان اعدها للحياه بعد ان كانت عباره عن جسد فقط ….وقف بجورها الي ان تحسنت
كانت تنظر له فرت دمعه من عينها مسحتها سريعا
-مفيش
عادت تنظر إلى الفراغ مره اخره
-ضوء
تقدم ووقف امام سيارتها
-ممكن اقعد
لم ترد عله
جلس الي جورها ليتفاجاء بها تميل برأسها علي كتفه
عم صمت لبضع دقائق..حتي
-تعبت….الدنيا بتثبت ليا كل يوم اني مكنش مفروض اكون موجوده….خسرت حجات كتير اوي….علتي وكل الي اعرفه….الدنيا دي وحشه اوي بجد…..الناس كلها طلعت خبيثه مفيش حد صافي النيه….محدش بيدي حاجه بدون مقابل…..انا حرفيا ادمرت
كان صامت يستمع لها تركها تفرغ ما بدخلها
-بس حبي لكي كان من غير مقابل
اعتدلت في جلستها ونظرت له
-وجدنا مع بعض غلط من الاساس
-ضوء انا مليش ذنب….واكيد بابا معملش كده
-لاء…انا شوفته. …شوفته بعني
-شفتي ايه…وهو بيمته’وم
صمتت
شفتي ايه يا ضوء
-ك..كنت تحت السيره…و وسمع صوته…كان د..ديما بيجي عندنا….و..و
-وبعدين
-سمعت صوت ضر’ب نا’ر
-يعني مش متأكده من اهو الي عمل كده
-ايه…لاء…ه هيكون مين يعني….هو الي كان موجود…وو وانا عرفه صوته
-ايوه بس…
-ماعك دليل
صمت
-لما يكون معاك دليل ابقي اثبت كده
-ضوء…ده ولدي….انا متأكد انه عمره ما عمل كده
-وايه الي يخليلك متأكد اوي كده
-م..معرفش بس…ده ابويا
-والي ما’توي دول كانوا اهلي
-ممكن نوصل لي حل
-حل…حل بعد20سنه حل ايه ده
-اي يحل يرضكي…بس تفضلي معيا….ده مش بيبطل يفكر فكي
اشار الي قلبه
-انا مش هيرضني غير اخد حقهم…سعتها ابقي ارضي…..الحقيقه واضحه عمي قالي كل حاجه
-وعمك عرف ازي يومها….مش الباب اتقفل بعد ما خرج
-ا..ايوه…ا انا معرفش انا فةقت لقيت نفسي في المستشيفي
-يعني متعرفش …اذا كان بابا كان لوحده ولا لاء
صمتت وهي تفكر في كلامه…من الممكن ان يكون صحيح…فقد صاغ عمها الحادثه وكأنه رأها
-مش مهم. …لما يكون معاك دليل ابقي قولي عليه
نزلت من علي كبوه السياره وهو نزل ايضا
نظر لكا منها الي الاخر وذهبت الي سيارتها وانتطلقت
نظر في الافق ثم ركب سيارته وغادر
___________
عاد الي المنزل وهو يفكر في ما حدث…يجب ان يثبت برائه والدته حتي يستعيد حبيبته
صعد الي الغرفه. …وبدل ملابسه وجلس ظل يفكر الي ان توصل الي امر ما
-بكره الصبح هروح هناك
__________
في الصباح في الشركه
-اسماء….تعالي المكتب فورا
-حاضر
دخلت اسماء
-ايوه
-الاوراق الي ادتهالك لسه معاكي ولا فين
-ايوه…معيا في المكتب
-طب هتيها
-حاضر
خرجت ودخل هادي دون طرق الباب
-ايه…متعلمتش حد يخش كده
-عادي داخل علي مراتي المستقبله
شعرت بي الغثيان عندما قال ذالك
-احنا هنا في الشغل….وبعدين مين قالك اني هوافقك
-انتي مش قبلاني ليه…علي الي حصل واعتذرت
-هي كوبيا اتكسرت….انت اصلا لا تطاق
-اديني فرصه
-ارجوك اخرج بره…وريا شغل كتير
-هتوفقي عليا رغم عنك…كده كده كتب الكتاب مفضليش عليه كتير
خرج وتركها…فماذا ستفعل في تلك المساله
-اهاااا
__________
-رايح الشغل
-لاء…مش هروح النهردا
-امال…علي فين العزم
-راح مشوار
-والمشوار ده بيتطلب اخد مفاتيح البيت القديم
نظر لها كيف عرفت
-مفيش حاجه بتتحرك في البيت الي لو وانا عارفه…..رايح تعمل ايه هناك
-هدور علي حاجه
-وايه ايه
-حاجه ارجع بيها قلبي
خرج من المنزل
-ربنا يبرد قلبك
_____________
-انتي منزلني يوم اجزتي خير
-اركب بس العربيه
-اهو ركبت…فيه ايه
-عيزك تجي معيا
-فين
-بتي القديم
-ليه
-في حاجه عايز اتأكد منها…كل خاجه بابا كانت هناك
-امم …وطب انا لزمتي ايه
-هتدور معيا …ما انا مش هقراء كل الورق لوحدي
-يا مسهل…اطلع..اطلع
_____________
كانت جالسه تفكر في الكلام الذي قيل لها….وتحاول ربط الامور معا…صحيح ان عمها يفعل اي شئ من اجل المال…لانه كان يضربها في ما مضي ان اخذت اي مال دون علمه وكان بعد ان اخرجها من المصحه جعلها تعمل…..نعم هو خبيث وقد كان وائل يمتلك مال كثير…هل من الممكن حدوث ذالك. …لا لا…فا في النهايه هو شققه لن يصل بيه طمعه الي قتله….اة روبما
امسكت راسها في كثرة التفكير
-اعملك قهوه
نظرت الي اسماء
-لو مش هتعبك
-لاء خالص…هعملها وجبهالك….شكلك متعب
ابتسم لها….لقد تعرفت عليها أثناء علمها كانت حالتها الماديه سئ للغايه جعلتها تعمل معها انها فتاه تستحق كل خير
____________
-ياربي…هو مش بيرد ليه…اوووف…روحت فين يا اسلام
-لو سمحتي
-ايوه…اساعد حضرت ازي
-هي وفاء هانم القيها فين
-وفاء هانم. ..والدت اسلام
-ايوه يابتي عايزها ضروري
-في حاجه اقدر اسعدك
-لاء انا بس عيزه عنونها
-ماشي….اتفضلي
-شكرا
اخذت السيده العنوان وغادرت
-مين دي …وعيزه منها ايه
_________
-انا هتمعي كده….خط ابوك ده صغير اوي
-اقراء …انت ساكت بطل تذمر
-أمري لله ….يوم اجازه اقعد اقراء…ده انا مابحبهاش اصلا
-عليي…قصر الكلام
طل يبحثان ويبحثان
-بص….اسلام
-ايه
-تعالي اقراء كده
مافي المذكره:
اليوم ده بجد صعب عليا….حاسس بذنب كبير…مش قادر اقول لحد علي الي حصل….قلبي وجعني….انا تعبت….شوفت كل حاجه ….ومش قادر اقول….السكون عن الحق وحش اوي
علي:هو بيتكلم علي ايه
اسلام:اسكت خلنا تكمل
كمل:
خسرت اعز صديق ليا بسبب شويه طمع…..مكنش مفروض اسمع كلامه….سناء حذرتي بس انا مسمعتش لكلمها
تحدث اسلام بتعجب
-سناء..!!..مين دي
-ابوبا ابوك كان بيخون امك
-اسكت بدل ما ايد قلم يسكتك
-سكت
اكمل:
كان معها حق…جاسر ده خبيث جد….هيقتلم ابني لو قولت علي الي حصل….ربنا يسمحني لاني فعلا مش قادر اقول لحد
تحدث علي
-هو قاصده على ايه….انا مش فاهم حاجة
-انا الي فاهم يعمني…..ومين سناء دي اصلا
-ممكن واحده من معارف ابوك
-خلنا لما نروح اسائل ماما….يلا كمل شوف حاجه تنيا
__________
-هتروحي
-لاء هخرج….تجي معيا
-مفيش مشكله
-طب يلا
_________
-جايه اهو….لحظه
فتحت الباب لتجد
-سناء

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منقذي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى