روايات

رواية منقذي الفصل الثالث عشر 13 بقلم نانسي محمد

رواية منقذي الفصل الثالث عشر 13 بقلم نانسي محمد

رواية منقذي الجزء الثالث عشر

رواية منقذي البارت الثالث عشر

رواية منقذي الحلقة الثالثة عشر

نور بدموع وصدمه:ان انا انا اسفه شكلى جيت فى وقت غلط
زين برجاء:نور
ميرنا بغيظ:انت يا غبيه مش فى باب تخبطى عليه ولا اهلك معلموكيش يعنى اي ادب
زين بغضب:ميرنا اخرسى اطلعى برة
ميرنا:انت بتتردنى عشان دى
نور وه تهج”م عليها :انا بقا هوريكى ازاى انا غبيه ومتعلمتش الادب يا تربيه …. انا هوريكى اكون مين عشان تتكلمي معايا انا كدة
اما ميرنا ف كانت تحاول ان تبعدها عنها لكنها مسكينه وقعت تحت يد النور
زين وهو يحاول ان يبعد نور عن ميرنا:يانور اهدى هتم”وت فى ايدك
نور بعصبيه:انا هوريكى يا زبال”ه ازاى تغلطى فى اسيادك دة انتى عامله شبه البرص الجعان يا معفنه
زين :يابنتى اهدى بقا
نور وهى تبعد زين عنها بغضب :اوعااااا ايدك دى عنى انت فاهم مش عايزة اعرفك تانى
زين وهو يركض خلف نور :نور يانور اسمعينى الناس كلها اتفرجت علينا
نور وهى تدخل الاسانسير:ملكش كلام معايا عمرك ما هتنضف بس الغلط مش عليك الغلط عليا انا عشان عرفت واحد زيك كان لازم اعرف انك عمرك ما هتتغير
زين برجاء:طب اسمعينى بالله عليكى متظلمتيش
نور بسخريه:مظلمكش طب كان فاضل اي تانى عشان اتأكد انك مش مظلوم ياترى
زين وهو يقف امامها :ايوة مظلوم لازم تسمعيني يا نور
نور وهى تبعده عنها وتخرج من الاسانسير:مبقاش ليك كلام معايا
زين :والله العظيم مظلوم طب اقولك على حاجة
لتقاطعه نور وهى تركب سيارتها:ولا تقولى ولا اقولك مبقاش فى حاجة تتقال يا مستر زين
لتتركه فى صدمته ف كان يعيش اجمل ايام حياته مع نور وفى لحظه تبخر كل شيئ وأصبح ماضى لكن لم يقف سيفعل كل شيئ حتى يظهر برائته امامها
اما عند نور ف كانت فى حاله انهيار كانت سواقتها سريعه جدا لتذهب إلى مكان لا يوجد به احد أمام البحر ببكاء:حرام عليك ليه تعمل فيا كدة لييييه تعمل كدة دة انا حبيتك عطيت لقلبى فرصه عشان يحبك بس انت قتل”تنى خونت حبى ليك طب لييييييه لييييه حرام عليك بقا ااااااااااااااااااه
شايفة الناس من وراء نظارتي ناس غاوية تفاهة
اللي حصلي كرهت مرايتي معدتش طايقاها
شايفة الناس من وراء نظارتي ناس غاوية تفاهة
اللي حصل لي كرهت مرايتي معدتش طايقاها
كان لازم بالعقل أحسبها قبل ما أهين نفسي وأعذبها
لازم بالعقل أحسبها قبل ما أهين نفسي وأعذبها
والفرصة اللي تسبني أسيبها مفضلش وراها
آسفة يا قلبي عشان سلمتك لقلوب مش بتحس
ملهمش في طيبة ولا مشاعر ليهم الشكل وبس
آسفة يا قلبي عشان سلمتك لقلوب مش بتحس
ملهمش في طيبة ولا مشاعر ليهم الشكل وبس
جرحوني أنا وإنت وخدعونا نسيونا ولما افتكرونا
كشفوا لنا حقايق خلونا على الرف بنترص
على الرف بنترص
عدا يومين ونور مبتخرجش من اوضتها حتى منه حاولت تعرف مالها مكنتش بتتكلم اتصلت بزين لما فشلت انها تعرف مالها
زين بلهفه:الو يا طنط
منه:ازيك يازين عامل اي
زين :الحمدلله نور عامله اي دلوقتى
منه:انا بتصل بيك عشان كدة نور من ساعه ما جت من يومين وهى مبتتكلمش ولا بتخرج من اوضتها عايزة اعرف انت عملت فى بنتى اي انا ما صدقت انها رجعت مبسوطه تانى
ليتنهد زين ويحكى لمنه كل شيئ:وبس هو دة الى حصل ومن وقتها بحاول اوصلها مش عارف
منه:كل إلى بنيته اتهد يا زين نور عمرها ما سمحت حد خانها
زين بدموع وصوت مخنوق:يا طنط اقسم بالله انا بحبها وعمرى ما خونتها انا بعمل كل حاجة عشان اخليها تحبى اقوم اخونها مين عاقل يعمل كدة
منه:نور حبتك يازين
زين بلهفه:بجد طب عرفتى ازاى هى قالتلك
منه:لا هتقولى ازاى بس هى مبتتكلمش مع حد حتى مش راضيه تاكل انا خايفه عليها ليحصلها حاجة
زين بتفكير:طب يا طنط تسمحيلى ان داليدة تيجى تشوفها
منه:طبعا يابنى انتم تنوره فى اي وقت
ليغلق زين مع منه ويتصل على شقيقته لياتيه صوتها بمرح
داليدة :اي يا زيزو
زين :داليدة انا محتاجك
داليدة بقلق:زين مالك يا حبيبي
زين:هعدى عليكى وهحكيلك كل حاجة فى الطريق
داليدة :نص ساعه وهكون جهزت
بعد فتره كان زين قدام الفيله بتعته وركبت داليدة جمبه
داليدة بقلق:اي يا زين فى اي
زين :نور
داليدة:مالها نور
زين:بصى يا داليدة انا بحب نور وعايز اتجوزها واكمل معاها حياتى كلها وبقيت اعمل حاجات كتير عشان تحبني بس حصل حاجة كدة بوظت كل إلى عملته
داليدة:حصل اي
زين:ميرنا جت الشركه
داليدة بضيق:ودى بقا عايزة اي تانى مش كفايه إلى حصل زمان
زين قال ل داليدة كل حاجة حصلت واي الخطه إلى هو عايز يعملها
داليدة:تمام يازين هعمل كل إلى انت عايزه بس ودينى على بيتها
بعد فترة كانت داليدة فى بيت نور
منه:ازيك يا حبيبتي نورتى
داليدة:بنورك يا طنط معلش جيت فجأه
منه:ياخبر ابيض يا بنتى انتى تنورى فى اي وقت
داليدة:ربنا يخليكى يا طنط ممكن ادخل لنور
منه:اتفضلى يا بنتى اوضتها إلى هناك دى
لتذهب داليدة إلى غرفه نور وتطرق الباب لياتى صوتها من الجهه الأخرى:مش عايزة اكل يا ماما لو سمحتى
لتدخل داليدة إليها بمشاغبه:طب لو انا الل بخبط منفعش
نور :داليدة تعالى ادخلى
داليدة:عامله اي يا حبيبتي وليه مش عايزة تاكلي
نور :ماليش نفس
داليدة:لا الكلمه دى عيبه فى حقى لما تتقال وانا موجوده قومى اجهزى عشان نتغدى برا عارفه ان اكل برة ليه طعم تانى وبيفتح النفس
نور:معلش يا داليدة ماليش نفس والله
لتقاطعها داليدة :بلا ماليش نفس بلا كلام فاضى يلا بس دة انا هعزمك على بيتزا إنما اي حكايه قومى يلا يلاااا
بعد فترة فى المطعم كانت نور اعدة ومتضايقه:طب ادينى جيت اهو عايزة اي بقا
داليدة :عايزة اي يعنى هناكل
نور:داليدة
داليدة :اي
نور :متكدبيش عليا المطعم مافيهوش حد غيرنا
داليدة بتنهيدة:زين حكالى كل حاجة
نور:ااه زين خير وبعتك ليا لي بقا
داليدة:نور اسمعينى انت ظالمه زين
نور بسخريه:بجد والله ظالما زين فعلا ظالما يعنى
داليدة:نور ممكن تسمعيني هوريكى حاجة ومنها هتحكمى عليه
نور بإستغراب:حاجة اي دى
داليدة وهى تعطيها هاتفها:بصى كدة زين دايما بيكون حاطت كاميرا صوت وصورة فى المكتب بتاعه بصى كدة
اخدت منها الفون وفضلت تتفرج وهى على آخرها حست انها فعلا ظلمته لما مسعتهوش
داليدة :شوفتى انك ظالمتي
نور بدموع:انا شوفته بعينى لما شوفته بالمنظر دة مكنتش عارفه اعمل اي
للتفجأء بزين يجلس بجانبها :تعملى انك تسمعينى
نور بكسوف:زين انا
زين:انتى اي بس دوختينى وراكى
داليدة :استاذن انا بقا اي خدمه يا زيزو
زين:حبيبتى تسلملي
نور بإحراج:داليدة انتى رايحه فين
زين:عايزة تقعد تعمل اي بقا
نور بتوتر :يعنى ماما عارفه ان خارجه معاها هى
زين بخبث :والله ومن امتى ماما بتمنعك منى بقا
نور:هااا
زين :هااا اي بس يا نور انا مكنتش عايش اليومين إلى مشوفتكيش فيهم دول
نور :…
زين وهو يمسك يد نور:نور عايز اقولك على حاجة
نور بتوتر واضح:عايز اي
زين يركع امامها :نور انا بحبك وعايز اكمل حياتى كلها معاكى تقبلى تكونى حبيبتى ومراتى وبنتى وكل حياتى
نور بدموع فرحه:زين انت
زين بأبتسامه جذابه:انا بحبك يا نور من يوم ما شوفتك حبيتك وبقيتى مش بتفارقى خيالى لحظه واحدة وافقى يانور وانا هخليكى اسعد واحدة فى الدنيا دى كلها
نور بفرحه وهى تحتضنه :موافقه
زين وهو يدور بها :بحبك يا نورى بحبك
نور :وانا كمان
زين بمشاكسه:انتى كمان اي
نور بكسوف:يا زين بقا
زين بضحك :خلاص خلاص بقيتى فراوله خالص تعالى ناكل انا عرفت من طنط انك مكنتيش بتاكلى اليومين إلى فاتو
نور :مكنش ليا نفس
زين بغباء مصطنع:ملكيش نفس ليه
نور:واحد اسمه زين كدة افتكرته بيخونى
زين بشهقه :يالهوى وبعدين احكى يابنتى
نور بضحك:والله يا خالتى الموضوع كبير
زين بتمثيل:لا لا احكى يابنتى اتفضلى هو مزعلك للدرجادى
نور بتمثيل:اه والله يا خالتى كان مزعلني اوى
زين بتقليد سيدة شعبيه:منه لله البعيد حسبنا الله فى عشان زعل القمر ده
نور:لا لا متقوليش عليه كدة دة حبيبي هو إلى كان بيلحقنى من كل نصيبه كنت بقع فيها
زين:وهفضل طول ما انا عايش وقلبى دة بينبض هفضل عايش عشان احميكى من اي حاجة
نور بحب :ربنا يخليك ليا يا زينى
زين: قولتى اي
نور:قولت ربنا يخليك ليا
زين :لا إلى بعدها
نور بكسوف :زينى
زين بغمزة :ايوة بقا
نور :اي بقا بلاش رخامه
زين:حاضر يا نورى إلى اميرتي تؤمر بيه
نور بحماس :طب يلا ناكل بسرعه عشان نقول لماما وسليم
زين بحب :عيونى اطلبى إلى تحبيه
بعد فترة فى سيارة زين
نور بتذمر :يازين عربيتى مين هيجبها
زين:هبعت حد يجبهالك لحد البيت متخافيش
نور:زين العربيه تجيلى النهاردة
زين :يعنى هروح بيها فين يانيله
نور :ممكن تخدها تبيعها قطع غيار بيقوله ان الحاجات دى غلت اوى
زين:أهو كتر ما بتتفرج على المحقق كونان دماغك باظت
نور :كونان فى عينك شغل حاجة بدل الصمت دة
زين :شغلى إلى انتى عايزاه
في ليلة حلوة غير كل الليالي
عيونه فجآة نادت لي أنا
لا دريت أنا باللي شاغل لي بالي
ولا مين وإيه جابني هنا
لاقتني فجآة بتعود عليه
وإيه اللي جد في حياتي إيه
أتاري هو اللي غيّر لي حالي
ومكان ما يكون هروح أنا
عيني خذ عيني وجنبك ليلة خليني
ولا حاجة ترضيني غير إني معاك
قولها لي من ثاني حياتي الجاية وحشاني
ما خلاص غيرني يوم لقاك
عيني خذ عيني وجنبك ليلة خليني
ولا حاجة ترضيني غير إني معاك
قولها لي من ثاني حياتي الجاية وحشاني
ما خلاص غيرني يوم لقاك
نصيبي إني أقابله والليلة دي
عيونا تتلاقا في نفس المكان
لقانا حاسة إنه مكانش عادي
ده نصيب مكتوب لي من زمان
لاقتني فجآة بتعود عليه
وإيه اللي جد في حياتي إيه
أتاري دنيتي احلوت قصادي
وخلاص باين آن الآوان
عيني خذ عيني وجنبك ليلة خليني
ولا حاجة ترضيني غير إني معاك
قولها لي من ثاني حياتي الجاية وحشاني
ما خلاص غيرني يوم لقاك
عيني خذ عيني وجنبك ليلة خليني
ولا حاجة ترضيني غير إني معاك، معاك
قولها لي من ثاني حياتي الجاية وحشاني
ما خلاص غيرني يوم لقاك
عيني خذ عيني وجنبك
ليلة خليني وجنبك
قولها لي من ثاني حياتي الجاية وحشاني
ما خلاص غيرني يوم لقاك
زين :يا رايق انت
نور بغرور مصطنع:طول عمرى يا حبيبي
زين :طب يلا يا ماما وصلنا
نور بتوتر:زين انا متوترة اوى
زين وهو يمسك يدها:متخافش انا معاكى أهو خدى نفس وخبطى يلا
نور عملت زى ما زين قالها فتح ليهم سليم
سليم بإبتسامه:اخيرا خرجتى اتفضل يا زين
زين :عيب عليك لما تشك فيا ياسولى
سليم:منك لله يا نور
نور:بتدعي عليا يا بغل
زين:متدعيش على حبيبتى
سليم :لا بجد هى بقت كدة يعنى بس عموما الف مبروك يا زين
نور:اي دة هو انت كنت تعرف
منه:زين جه تانى يوم من رجوعك من السفر وقالنا انه بيحبك بس خايف يصارحك ف قال يستنى شويه لحد ما تحبيه بس خلاص شكل كدة طلعتى بتحبيه
نور بكسوف:يا ماما
منه بضحك:ربنا يسعدك يا بنتى يارب
زين:انا بستاذن حضرتك أن هاخد نور ونبدأ نجهز تجهيزات خطوبه داليدة لأنها خلاص كمان اسبوع مش عايزك تخافى عليها
منه:واثقه فيك يابنى انك هتحميها بحياتك انا موافقه
زين :طب يلا يا نورى
نور :طب هنروح فين
زين :مفجاءة
بعد فترة كان زين ونور واقفين قدام استديو
نور بعدم فهم :احنا بنعمل اي هنا
زين :هتعرفى لما ندخل
فى الداخل
زين :اعرفك بقا يا نور دة بشمهندس عز الدين إلى هيخرجلنا الاغنيه بتعتنا
نور :اغنيه مين ياحبيبي
زين :اغنيتنا
نور :لا لا مستحيل أغنى
زين :هتغنى يا نور
نور :وانا قولت مستحيل
بعد فترة
عز الدين:باااس كدة كفايه اوى النهاردة يا انسه نور كنتى رائعه
نور بفرحه:مرسى يا بشمهندس
زين:فرحانه
نور بحب :اوى ربنا يخليكى ليا
زين :بحبك
نور :احم زين
زين بضحك:انتى بتحفظى أسمى يا بنتى يلا يا كسوفه
نور :زين انت عرفت منين ان هعرف أغنى
زين :سألت مامتك وبعدين انتى قولتيلى وقت ما كنتى بتحكى عن عمر دة
نور وهى تمسكه من خدوده:حبيبى بيغير
زين:لو أطول مخليش حد يبصلك هعملها
نور:انا مش فارق معايا اي حد غير وجودك معايا وبس
زين بخبث :جايه تقولى الكلام دة واحنا فى الشارع مقولتيش ليه واحنا فى المطعم
نور :زين اتلم يلا بقا نروح
عدا اسبوع ونور وزين كل يوم بيروحه يسجله فى الاستوديو لحد ما جه وقت الفرح نور كانت مع داليدة طول اليوم وزين بيرتب لحفله الخطوبه
داليدة :نور اي رأيك كدة احلا
نور:والله العظيم قمر
داليدة :انتى الى قمر انا عايزة أشوف رد فعل زين لما يشوفك هيعمل اي
نور:بس متفكرنيش رد فعله مخلينى قلقانه
داليدة بضحك:اهدى خلاص هنشوف رد فعله دلوقتى أهو بيخبط
نور بتوتر:طب اعمل اي دلوقتى
داليدة :قومى افتحيله انتى
نور :لا لا خايفه
داليدة :اهدى يا بنتى وسمى الله كدة وافتحى
نور:حاضر
نور قامت وفتحت الباب:ايوا يا زين فى حاجة
زين:انا سمعت الصوت دة قبل كدة ينهارك اسود نووور

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منقذي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى