روايات

رواية ملك روحي الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم أمل مصطفى

رواية ملك روحي الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم أمل مصطفى

رواية ملك روحي الجزء الرابع والثلاثون

رواية ملك روحي البارت الرابع والثلاثون

رواية ملك روحي الحلقة الرابعة والثلاثون

ملاحظه
1 _ أولا دي روايه يعني عادي يكون فيها أحداث غير واقعيه
2_ في ناس كتير التقرير الطبي أثبت بعد الكشف أنها حاله وفاه وفي منهم قبل الدفن أو بعده رجع للحياه تاني اعملوا بحث علي جوجل وشوفوا عدد الناس ده يعني مش خرافه ولا استخفاف بعقل القارء
3_ حصلت من ضمن خوارق الطبيعه يعني بعيد عن العلم والطب بتكون إراده ربنا أن كلمه أو لمسه ترد الروح لجسد
4_ في وحده من الفانز لما شافت الاحداث قالت أن ده حصل مع ابن عمها لدرجه انه اتحط في ثلاجه الموتي يوم بليله وهو فاقد الحياه وبعدين قبل الدفن لاقوا رد فيه الروح
5_ في أخت توفت وأختها رفضت تصدق أنها خسرت أختها الوحيده ورفضت تحضر مراسم الدفن الناس قالت سيبوها ولما نرجع من المدفن نعطيها مهدي رجعنا لاقينها توفت علي الكرسي زي ما هي في نفس وقت دفن أختها من الزعل علي فراقها اتغسلت ورجعوا دفنوها مع اختها ودي أنا شوفتها بنفسي
*********
تجمعت الفتيات حولها
وهم يبكون من مظهرها فهي في حالة هياج وبكاء شديدين
قام مازن بالاتصال علي محمود الأغا ده ماشي من ساعه
صرخت ملك بقوة وفقدت الوعي بين يد أدهم قام بحملها ووضعها
علي كنبه كبيره حاولوا إفاقتها ولكنها لم تستجيب
توقف الجميع عند سماع صوت مراد الذي هتف ألو حسام
لكن مراد صرخ فجأة حادثة أيه أنت مين وفين أخويا
للأسف الحدثه جامده ولما نزلنا نسعفه جه واحد وضربه بالرصاص
شكله مات لأن مافيش نبض
شعر مراد برعشه في جسده ليجلس وهو يهتف بمرارة مات أزاي أخويا مش ممكن يموت أنت فين
خلاص هبعتلك إسعاف وأنا هحصلك
تحدث الرجل برفض لا أنا هاخده والإسعاف يقابلني وأعطاه مواصفات السياره
قفل مراد ال فون وهو لا يستوعب ما يحدث ودموعه تسيل بصمت
كان أدهم يحمل ملك للذهاب إلي المشفي و توقف عند سماع
أسم حسام توقف ليعلم ما حدث
مين رد يا مراد
تحدث بدموع واحد قال أن حسام عمل حادثه ولما نزلوا علشان يسعفوه
جه واحد وضربه بالرصاص
صرخت الفتيات أما ناهد فقدت الوعي سندها زياد
بسرعه
بينما تحدث أدهم بقوة مش وقته مراد أجمد وخد مازن وحاتم وروحوا لحسام وأنا وزياد ومعتز
نروح المستشفى
*******
بعد الوقت كان الجميع في المشفي
وصل الإسعاف بحسام الجميع عند البوابة في إستقباله
شعروا بالغضب و الحزن لأن ملامحه مختفيه من الدماء وملابسه ممزقة
معتز بغضب والله لجيب حقك يا صاحبي وأدفع العمل كده حياته حتي لو هتكون أخر
حاجه أعملها
**************
خرج الدكتور من غرفة ملك قابله الكل بلهفه
خير يا دكتور
تحدث بعمليه المدام معندهاش حاجه عضويه دي حاله نفسيه
لما القلب بيتصدم بحاجه فوق إحتماله بيعطي إشارة للمخ يعزل الإنسان
عن الواقع علي هيئة غيبوبه
أدهم يعني أيه
يعني المدام الوقت في غيبوبه مانقدرش نحدد هتفوق منها امتي في الحاله دي المريض هو اللي بيقرر
تحدثه ليليان ببكاء يعني تفوق أمتي
والله ده بيرجع للمريض نفسه ممكن أسبوع شهر سنه
إحنا مش بنعرف نحدد لأن ماعندناش حاجه ملموسه وبنضطر نحط المريض
في العنايه علشان نتابع أعضائه الحيوية بس
ظلت ليليان تبكي بين أحضان أدهم يحاول تهدئتها لأنه أيضا
يتألم علي أخيه وأخته لكنه يمثل القوه أمامها
جلس الكل أمام غرفة العمليات
ينتظرون خروج أي احد فهو في الداخل منذ ساعتين
****************،
صرخ بقوه وهو يكسر الاشياء حوله يعني إيه إزاي هي في غيبوبه
تحدث الرجل بخوف من شكله والله ده ال حصل يا باشا
الدكتور بيقول الله أعلم هتفوق أمتي شهر او سنه الموضوع يرجع للمريض
للدرجادي بتحبه ليه فيه أيه زياده عني كل ما أحاول أبعدها عنه
ألاقيها بتقرب أكتر
إلتفت للواقف خلفه وهو حالته أيه
حالته خطر عنده نزيف داخلي و الرصاصه قريبه من القلب اتنقل ليه دم أكتر من مره
هتف شريف بضيق يعني أعمل كل ده علشان أخلص منه وتكون ليا تدخل غيبوبه
أرجع تاني وكل كبيره وصغيره توصلي فاهم
فاهم يا باشا ثم تحرك بسرعه للخارج حتي يبتعد
وضع يده علي قلبه وبعدين معاكي من يوم ما شوفتك وأنا مش عارف أهدي
أنا عايزك علي طول في
حياتي عايز قلبك وإلا ملهاش لأزمه عيشتي
*******
خرج الدكتور بعد 3 ساعات ركض عليه الجميع
تحدث محمود بخوف خير يا دكتور فريد
أدعولوا الحاله صعبه كان عنده نزيف وقلبه وقف مننا
ودخل غيبوبة إحنا عملنا ال علينا والباقي في إيد ربنا هو محتاج دعواتكم
تحدث أدهم لو سمحت يا دكتور عايز حسام ومدام ملك يكونوا في نفس الأوضه
مافيش مشكله العنايه سريرين بعد اذنكم
***************
وجه مازن حديثه للى لى حبيبتي لأزم تروحي علشان الأولاد
تحدثه ببكاء لا مش ممكن أسيب أختي وأبيه حسام
ضمها بحزن وولاد ملك مش محتاجين رعايه يعني لأم ولا أب ولا كمان خاله
يلا يا حبيبتي علشان محمد ومحمود
بصوا يا بنات إحنا هنقسم نفسنا فريقين فريق في القصر يومين وفريق هنا يومين
وبعدين نبدل وهنكون علي اتصال دائم حتي هايدي ومرام هيرجعوا القصر اليومين دول
حاتم ومهند طبعا كلنا نكون موجودين
***************
الجميع نفذ خطه أدهم وكل مجموعه لها وقت
بعد أسبوع مافيش جديد يا دكتور
للأسف مافيش أي إشارة علي تحسن الحالتين ومش عارفين أيه السبب
كان يجلس والد ووالدة ملك ووالد ووالدة حسام فهم رفضوا رجوع القصر
وجدوا دكاتره وممرضات يتوافدون علي غرفة العنايه بطريقه مريبه
وقف الكل يتابعوا ما يحدث من خلف الزجاج وجدوهم يقوموا بصدمات كهربائيه
ساد الهرج في الغرفه والكل في الخارج لا يعرفوا ما يحدث
خرج فريد بأسف وحزن البقاء لله يا جماعه لم يستطع إكمال كلامه عندما هجم عليه مراد
ولكمه بقوه مين ده ال مات
أما ناهد وآمال إنهاروا وأدخلوهم غرفتهم وحقنوهم مهدئي
دخل أدهم ومراد العنايه وهم ينظرون إلي أخيهم وأبيهم وهم لا يصدقوا أنهم خسروه للأبد
تحدث مراد بإبتسامه حزن وألم شوفت يا حبيبي ماقدرتش تبعد عنك حتي في الموت راحت معاك
علشان ما تحسش بالوحدة ربنا رحمكم من عذاب الفراق مسح دموعه لأن مافيش
حد فيكم كان يقدر علي فراق التاني
أما أدهم فلم يعد قادر علي مقاومة مشاعره بكي بشده وقرب سرير أخيه
من سرير ملك ووقف بينهم جذب يد ملك ويد أخيه ووضعهم بين يديه
وقام بتقبيلهم ظل يتحدث عن مدي حبه لهم وأنه سوف ينتقم ممن قام بهذا الفعل الشنيع وولادكم
هيكونوا عندي أغلي من ولادى ومتخافوش أبدا عليهم
ووضع جبهته علي يدهم
ظل يبكي أبتعد بوجهه بصدمه وظل ينظر ليد أخيه المحتضنة ليد زوجته
أدهم وهو مازال علي صدمته مراد نادى الدكتور حالا
مراد بدون سؤال توجه للخارج ورجع بالدكتور
وجد أدعم يتحدث بجنون أخويا عايش مامتش
الدكتور بحزن بس يأده جذبه أدهم بقوه أخويا حرك إيديه هو وملك أكشف عليهم تاني
رضخ الدكتور لطلبه بخوف من منظره وقام بالكشف تحدث بزهول فعلا فيه نبض
*****
وضرب جرس الإنذار رجع الجميع الغرفه حاول الدكتور إبعاد السراير ولكن أدهم رفض
وظل ممسك بيدهم بين يديه بسعاده
أما مراد ومازن جلسوا علي الأرض من شدة إنفعالهم وسعادتهم ودموعهم مازالت تسيل
وهم لا يصدقون ما يحدث
رجع جهاز القلب يصدع دليل وجود قلوب تنبض بالحياه
*******
بعد الإنتهاء الدكتور ال حصل ده معجزه من عند ربنا
ال حصل ده مالوش دعوه بالعلم ولا الطب لو رجعت لكتب الطب
علي مر العصور مش هتلاقي حاجه زي دي ممكن تحصل ابدا
مراد وهو مازال يجالس علي الأرض فعلا علاقة حسام وملك عودتنا علي كل حاجه
مستحيلة مش ممكن العقل يستوعبها
*******************
اجتمع الكل بعد سماع خبر الوفاه في غرفة ناهد وأمال
و أدهم يحكي ما حدث بسعاده أنا مش مصدق مجرد ما أيديهم
لمسوا بعض كل واحد ضغط علي ايد التاني كأن قلوبهم حسوا ببعض من لمسه وكل واحد
أطمن بوجود حبيبه المسه دي كانت سبب رجوع النبض أنا متأكد أن ربنا الهمني أن أضم أيديهم
بين إيديا علشان أنكتب لهم عمر جديد أد أيه إحساس جميل اه هما لسه في غيبوبة
بس أحسن من الموت
هتفت حور بحالميه أجمل قصة رومانسيه سمعتها
رهف بهيام إحساس جميل أن الروح تحس بحبيبها و تلمسه من بعيد
ألقت مرام السؤال الغائب عن الجميع فيه حد يعرف هما اتقابلوا أزاي
لي لي وليليان لا منعرفش
والد ملك :: بعد طلاق ملك بفتره الباب خبط ولقيت حسام بيعرفني بنفسه
ويقول انه سمع عن أخلاقها و علشان كده جاي يطلب إيدها
نظر كلا من حاتم لمعتز لبعضهم دون المشاركه في الحوار لأنهم الوحيدين الملمين بقصة حبهم وعذاب حسام من يوم رؤيتها
**********
بعد أسبوع أخر كانت لي لى وليليان عند ملك يرطبوا لها جسدها
فهم رفضوا أن تكشف علي غريب بينما هم يغيروا لها زي المشفي
قامت ملك فجأة وهي تصرخ باسم حسام
فزعه التوائم من الطريقة التي قامت بها لدرجة أن لى لى خبطة في السرير
خلفها من الخوف ولكنهم أستوعبوا أن حبيبتهم فاقت وتتحدث
صرخ الاثنتين وقاموا بإحتضانها وقاموا بتقبيلها من شدة سعادتهم
هتفت ببكاء حسام حسام أنا عايزه أطمن عليه
ليليان بفرحه أبيه بخير يا حبيبتي جنبك أهو
نظرة ملك للاتجاه الآخر وجدت حبيبها وملك قلبها يتمدد جوارها وجسده موصل بأسلاك كثيره
حاولت التحرك للإطمئنان عليه لكنها لم تسطتع
رنت لى لى جرس الإنذار أتي الدكتور المتابع وممرضه
دب الرعب في قلوب الواقفين خارج الغرفه فهم لايروا ما يحدث بالداخل
لآن ليليان قامت بإغلاق الستائر
أبتسم فريد حمدلله علي السلامه يا مدام ملك كله تمام و الدوخه دي لآن حضرتك
بقالك فتره مش بتتحركي كل مؤشراتك الحيوية تمام و تقدري تخرجي النهارده
لا مش هسيب جوزي هفضل معاه
تحدثه لي لي بتشجيع طيب نخرج نطمن الكل
خرج فريد بسعاده حمدلله علي سلامه مدام ملك يا محمود باشا
أحتضنوا بعضهم بفرحه كبيره
خرجت لى لى تأخذ إسدال من حقيبة والدتها لترتديه ملك
خرجت ملك ولى لى وليليان يقوموا بإسنادها
ركض أدهم أول شخص وقام بإحتضانها وظل يدور بها أمام الجميع
تحدثه بعتاب أدهم نزلني أنا مش ناقصه ذنوب
أدهم بحب أخوي ذنوب أيه يا هبله أنا أخوكي قام بإنزالها وقال بسعاده
أنا كده ا تأكدت أن حسام عدي مرحلة الخطر
جذبها مراد لأحضانه حمدلله علي السلامه يا قلب أخوكي
ملك بحياء الله يسلمك يا حبيبي رغم أن ملك لم تكن تسمح بحدوث ذلك وقد حملوها ذنب لكنها تغاضت عن فعلتهم
*** ***************

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملك روحي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى