روايات

رواية ملكة روحي الفصل الثاني 2 بقلم ندى سعد

رواية ملكة روحي الفصل الثاني 2 بقلم ندى سعد

رواية ملكة روحي الجزء الثاني

رواية ملكة روحي البارت الثاني

رواية ملكة روحي الحلقة الثانية

كنت متاخره عن شُغلي وماشيه بمد گاني بجري وحاسه ك اني سامعه صوت بينادى عليا لحد مافاجاءه لقيت شاب وقف قدامي وحاطط ايدو ع ركبوا ويبياخد نفسه بالعافيه
وهو باصص ناحيت الارض كده ومد ايدُ بشئ وقال
-قطعتي نفسي اتفضلي
~بركز لقتها مفاتيحي ببُص لشنطتي لقتها مفتوحه مقفلتهاش من سربعتي
ببص ناحيه الشاب مره تانيه.
بشگُر..حلت الصدمه ع قلبي اول مالشاب اتعدل ف وقفتهُ نفس لون العيون اللي كانت رُعبي
واماني هي هيبته
-شهد
~نفس نبرت صوته حطيت ايدي ع قلبي وخد المفاتيح ومشيت دون كلام خلاص مبقاش لهُ لازمه خلاص خد قراري من زمان وصلت الصيدليه بعد ماكنت حاسه اني كنت ماشيه ف صحراء ملهاش نهايه
مبقتش عارفه اركز ف الشغل ف استاذنت ومشيت
الو مريم خمس دقائق وتبقي عندي ف البيت
ايه ده مش انتي ف الشغل

 

 

استاذنت
تمام اول ماتدخلي من الباب هتلاقيني وراكي اهو كويس الباب ف وش الباب
~ قفلت معاهاووصلت البيت ماهي الصيدليه جانب البيت بكام شارع ودخلت اوضتي وبقيت متنحه للسقف
•هااا مالك بقا
=خضيتني ف باب ياحبيبتي خبطي… ايه اللي ف ايدك ده
•ايه شيبسي حسيت هترغي كتير ف قولت اتسلي
=اهاااا ياعره الصحاب
بتكلم والشيبسي ف بُقها ارغي خليني اسمع
=انتي بتذليني يامريم
•بهزر معاكي انا اقدر مالك
=اياد
كلت شيبسيايا تانيه اياد مين
=ركزي يامريم العماره اللي قصادنا شوفته انهارده
•كُح گحُ هموت سيرته لسه وحشه كل مابنجبها
=لا انتي اللي طفسه يامريم
•احكيلي ايه اللي حصل اقبلتيه ازاى
بُصي ياستي ………..
وبس ده اللي حصل ايه رجعهُ بعد سنتين سافر من غير مايقولي وهو كان المفروض هيتقدملي خدعني كنت عملتله ايه عشان يعمل فيا كده
مريم حضنتني وطبطبت عليا اهدي ياحبيبتي بصي من ناحيه تانيه انك اتعلمتي درسين مهمين ان قلبك مش لاي حد للي يُصونه ف الحلال و التاني اي علاقه غير شرعيه حرام
=عندك حق
~حقيقي الصحاب دول نعمه گبيره ف حياتنا

 

 

يلا يلا قومي گُلي شيبسيكي وبعد كده هاتيه كباب عشان اكُله معاكي بره بقا عايزه انام
•اها يانادله انا هروح اقعد مع طنط سعاد بره بتتفرج ع مسلسل هندى من اللي بيقعد عشرين سنه ده
=هههههه المسلسل ده بقالو سنتين ونفسي اوصل لنهايته يبقي اقفلي الباب وراكي والنور
~باست راسي وطبطبت عليا وقالت حاولي متفكريش ف حاجه مع اني متاكده انه هيحصل العكس
اكتفيت بابتسامه وهي طلعت اتقلبت شمال ويمين ووقفت عن الحركه وانا بفتكر اول مره جهه فيها وسكن قصادى كنت انا ومريم واقفين ف البلكونه لحد ماسمعنا صوت حاجه بتتهبط جامد بصينا لمصدر الصوت ككان الشقه اللي قصادنا ساكنه سگُان جُداد كان شاب ف شكله ف بدايه العشرينات كده كان واقف ف البلكونه وبيحط كارتين ع الارض
مريم:مالك متنحه كده ليه
=اصل اول مره اشوف قمر ع الارض كده عادى
ظهر صوت تقريبا مامته وهي بتنادى عليه يااايااد
اياد الله هي اسمه حلوة زيه
•والله ادخلي ياشهد ومشوفش البلكونه دى مفتوحه تاني
=قلبك قاسي يامريومه
تاني يوم
نزلت اجيب حاجات من سوبر ماركت قابلتهُ ف طريقي وكان بيسال عن صيدليه قُريبه داليتهُ عليها
اياد:شكرا انا ساگن جديد هنا ف لسه بتعرف ع الاماكن
=ولايهمك اهلا بيك عن اذنك بقا
-اتفضلي

 

 

جبت طلباتي وروحت لقيت ماما واقفه ف البلكونه مع طنط سُعاد مامت مريم وبيكلموا حد قصادهم بَبص لقيتها مامت اياد اتعرفوا عليها وخُد ع بعض ف وقت صغير وبقينا احنا عندهم ياهما عندنا ياعند طنط سعاد
وطبعا اتعرفت ع اياد اكتر ومريم مكنتش بطيقه كانت بتخاف ياخُدني منها متعرفش انها جُزء مني
مريم : يابنتي متامنيش لحد بعيون ملونه
شهد : ايه يامريم
مريم: باين اووى حبكوو لبعض
ف مره كنا متجمعين شاورلي ادخل البلكونه دخلت
اياد:عايز اقولك حاجه
شهد:ايه
اياد:پحبگ
~صدمه ع فرحه ع ميكس جوايا مخليني اقوم اطنطط
اياد:ومتاكد انگ بتحبيني
~هي مالها بردت كده ليه
اياد:صح
اتكسفت وبقيت بفرُگ ف ايدى اووى
كمل گلامه انا هاااجي اتقدملك ياشهد مش هاسمح تبقي لحد غيري
~بعدها بكام يوم اكتشفت انه سافر من غير كلام وسلام
فوقت من الذكره قومت اتوضيت وصليت ركعتين لله اريح بيهم قلبي
وبعدين قومت نمت عشان شُغلي تاني يوم صحيت لڜُغلي صليت الصُبح ونزلت وف طريقي لقيت اللي وقف قدامي فجاه گان هو بصيت بالاتجاه التاني وكملت طريقي ف وقف ف طريقي تاني
=وبعدين بقا
-مش هتحني ،عارف اني غلط اني مقُالتلكيش بس كانت ظروف غصب عني و فهمتيني غلط انا بحبگ ومازالت بحبگ انتي وبس ياشهد
=خلصت ..قلبي غالي ومش هيروح الا للغالي ابعد بقا عن طريقي وحياتي
-مش بمزاجك ع فكره مش هيبقي طريقك لوحدك
=مش انت اللي تقرر يااستاذ اياد
~قرب مني وبص ف عيوني جامد
وبنبره هاديه قال اومال مين ياشهد
بصيت ف اتجاه تاني اهرب بيها عن عيونه
وقولت اللي يستاهلني مش يخدعني

 

 

-مكنش عايز يوصلك الاحساس ده استحاله افكر اني اخدعك
=عديني بقا
نبرته اتغيرت وقلبت للجد ماشي ياشهد اسمعي بقا طريقنا واحد وحياتك مرتبطه بحياتي وهافكرك بكلامي ده
قال كلامهُ ومشي المغرور
وانا كملت طريقي للصيدليه ف نُص اليوم مريم رنت عليا
شهد:خير
مريم:انتي فين
شهد:ف الملاهي
مريم :ياعره الصحاب كنتي خُديني معاكي اعتبريني صاحبتك
شهد: مريم عندي شغل لما اروح هزرى براحتك
مريم :خلاص بقولك انتي اجازة امتا
شهد : الخميس
مريم: ده امتا
=بعد بكرا يامريم سلااام
•حلو اووى سلام
•ازيك ياطنط عفاف اياد هنا
° ايوا نايم ممكن تصحيه ادخلي طيب ياحبيبتي لحد مااصحيه
– ع الصبح انتي يابومه
•حيوان براس كلب وخساره فيك الجميل اللي هعملوا معاك
-انتي وجِميل هو بيجي من وراكي حاجه عدله اصلا
•اهدي يامريم اهدي
مانت عندك لسان اهو روح الحق البت اللي هضيع من ايدگ ولا هتبقي فرحان وهي مع غيرك -قولي بس عشان افهم
بت مين انتي بتقولي اي اي مبرشمه انا كنت شاكك فيكي اصلا
•سامعه ياطنط عفاف انا قولت ده بني ادم براس كلب محدش صدقني شهد جايلها عريس انهارده
-مش ههتوافق

 

 

• ايه الثقه دى طب خُد الگبيره بقا هي اللي جايبه ده زميله ف الشغل ومعجب بيها وخد معا….د….انت رايح فين ياااياااد فجاه بنتكلم ومكملتش كلامي ولقينا فتح الباب ونزل ونادي عليه عشان ننبهُ انه نازل بلبس البيت
عفاف : معرفش بيحبوا بعض وبيعملوا كده ليه مش فاهمه
مريم :سيبگ منهم ياطنط وقوليلي عندك اي يتاكلي
عفاف :عندي رنجه تعالي ناكل
~ ايه صوت الخبط ده هي الساعه كام
١٠
مين جاي بدري كده دلوقتي
خليكي هقوم هاشوف مين
والدها فتح الباب اياد اي يابني حاجه حصلت
اياد: عمي انا طالب ايد بنتك
بص عليه من فوق لتحت كده وضحك وقال اللبس وتعالي نتكلم ع الاقل نكون صحينا
بص ع نفسه واتصدم لما لقه نفسه بلبس البيت وان مخدش باله من الوقت وقال انا آسف ياعمي
جهه الليل
مريم : اه ياشهد هتحطي روج انهي لون
كاشميري ولا نيبيتي النيبيتي بيبقي حلو عليكي
=مش هاحط
مريم: طب ايلاينر
=مش عايزه
مريم: احسن خساره فيه
= ربنا يهديكي تعرفيه عشان تكلمي كده
مريم :الله مش هياخد صاحبتي مني ويعمل حسابهُ هابقي حماتهُ التانيه
دخلت ماما يلا شهد
طلعت مكنتش مكسوفه قد ماكنت متوتره يارب يطلع خير
دخلت وانا باصه ع الارض ومريم جانبي همسة ف ودني وقالت ع اساس انك بتكسفي اووى يعني
خبطها ف دراعها وكملت بس ايه القرف اللي لابسه ده
همستلها بس يامريم عيب يسمعك
مايسمعني
وقطع كلامنا الجُمله الشهيره اللي بتتقاال نسيب العرسان
طلعوا بعدها سمعت صوت عارفه كويس
– قمر وانتي مكسوفه
بصتلهُ بصدمه
اياد:ايه مستنيه حد تاني
=عملت فيه ايه
-كنت هعمل لو مكنش سمع الكلام
=وانت جاي بقا فاكرني هوافق عليك

 

 

-قولتلك هتبقي ليا
=هارفُض
– انتي مجنونه ومحدش هياخد بكلامك
=انا مجنونه يااياد
-مجنونه بحبي
=مغرور
-بحبگ
=انا مش بحبك
-عارف بتعشقيني
=بتحلم
-بيكي ..ولو رفضتي هرمي نفسي
وقام وقف ايه يامجنون خلاص
-قوليها
=بعد كتب الكتاب
-ياوعدى
*********
بعد كتب الكتاب همس ف ودني
-مش قولتلك طريقنا هيبقي واحد
=بحبگ💜
سگن لگ شئ بداخل قلبي فاحتلهُ فاصبح قلبي گلهُ لگ💜

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملكة روحي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى