روايات

رواية ملاكي البريء الفصل الرابع 4 بقلم أمل علي

رواية ملاكي البريء الفصل الرابع 4 بقلم أمل علي

رواية ملاكي البريء الجزء الرابع

رواية ملاكي البريء البارت الرابع

رواية ملاكي البريء الحلقة الرابعة

* في يوم جديد يحمل الكثير من المفاجآت لجميع أبطالنا*
“وكيف أقول لك عُد اليّ وانت من ابتعدت” 😔💔
كان مراد في غرفته كلما تذكر ما قالته يغضب يشعر بالغيرة مسح علي شعره بغضب طرق الباب ثم فُتح ودخلت سيلين
سيلين وهي تقف على الباب :صباح الخير
مراد بضيق :صباح النور
سيلين وقد لاحظت توتره :مالك ي مراد
مراد :هاه لا متاخديش في بالك مشكله صغيره ف الشغل وهحلها…… انتي صحيح عاوزه اي
سيلين : اه صح يلا جدو قالي اطلع اقولك تنزل كلنا تحت
مراد :اه طب انزلي وانا جاي وراكي
ذهبت سيلين ومراد حاول أن يهدأ ثم نزل خلفها
وجد الجميع ينتظره ظل ينظر لليان بحزن لا يدري ما بها عرفها منذ وقت طويل كانت دائما مرحة لم يرها بذلك الحزن من قبل ابدا جلس على الطاوله أمامها وهي لم تنظر له ابدا وهو كان يريد ان يتحدث معها لكن لا يعرف ماذا يقول حتى انتهت من طعامها فترك طعامه ايضا
ليان :سلام ي جدو
مراد :استنى نوصلك في طريقنا
ليان :لا شكرا أدهم هيوصلني احنا اتفقنا
ملك :لي مش هتروحي بعربيتك
ليان :عطلت وبعتها عالتصليح
أدهم :يلا ي ليان
ليان :يلا
كان مراد في هذه اللحظة يريد أن يصفعها لأنها تتجاهله بهذة الطريقه
ذهبت بينما هو ذهب مع سيلين لكن كان عقله مع ليان
وذهبت ملك الي الجامعه
___________________
* في الجامعه *
نور :اي ي ملك مجتيش لي امبارح انا قلقت عليكي اوي
ملك :لا عادي مكنتش قادرة فمجتش
نور بغمزة :هو انا مقولتلكيش
ملك :لا مقولتليش
نور :إمبارح إياد كلمني
ملك : إياد 😳
نور: اه إياد
ملك :وبعدين
نور :اتكلمنا شويه وبعدها عزمني على حفلة عيد ميلاده يوم الجمعه الجاي
ملك بتوتر :واتكلمتو ف اي
نور :عادي خبطت فيه وانا ماشيه بس كنت قاصدة الصراحة فنزلت ألم الكتب وانا بعتذر منه قام لمهم معايا فضل باصصلي شويه ولجمالي وسحر عنيا اللي ميتقاومش بعدها قالي لا عادي ولا يهمك وكان زوق اوي معايا وبعدين سألني انتي وراكي حاجه اخر الاسبوع قلتله ليي قالي اصلي حفله عيد ميلادي وعازم كل اصحابي فحبيت اعزمك لو تقلبي الدعوه وانا ما صدقت بس عملت نفسي تقلانه ومش هينفع والكلام دا لحد ما أصر عليا ووافقت اصلي بيني وبينك الواد قمر وفي كل مواصفات فتى أحلامي وانا ما صدقت لاقيته فهوقعه ف حبي يعني هوقعه ف حبي
ملك بحزن :اه اوك
نور :اه نسيت اقولك سأل عليكي وكان فاكرني هقابلك ولما عرف انك مجتيش قلق بس قلتله انك كويسه و هتيجي بكرة وبس
ملك فرحت لانه سأل عليها لكن حزنت بسبب نور فهي توقع اي شاب في حبها بسهوله وكانت شاردة
…. :ملك
نظرت لمصدر الصوت وجدته إياد
ملك بسعادة وتظاهرت بالبرود:اي
إياد :لاحظت انك مجتيش امبارح خوفت يكون جرالك حاجه
ملك :لا شكرا ي إياد انا كويسه
إياد : تمام
ثم نظر لنور بإبتسامه فحزنت ملك
إياد :هاه هتيجي ولا اي
نور :تمام هاجي
إياد :ملك انا عازمك على عيد ميلادي يوم الجمعة
ليان بتردد :اي لا مش هينفع
إياد :هتكسفيني
ملك :والله ممكن هشوف بس اوعدك هحاول اجي
إياد :وانا هستناكي
ثم نظر ل نور :ممكن اتكلم معاكى شويه
ملك :طب انا هستناكي ف الكافيه
نور :تمام
ذهبت ملك ولكن تركت عقلها مع إياد ونور ي ترى فيما سيحدثها
ذهبت ملك الي هناك وطلبت عصير وجلست تدون بعض الملاحظات وتذكر نفسها بدروسها الي ان أتت نور
نور :اي ي لوكة دايما كدا بتذاكري
ملك :قل أعوذ برب الفلق بطلي نق بقاااااا
نور :شوفتي قمر ازاي
ملك :مخدتش بالي
نور :فصيله اوي علفكراااا………. المهم عارفه كان عايزني ف ايي
ملك :ف اييي
نور :كان بيعزمني على العشاء
ملك :وانتي اي نظامك وافقتي
نور :طبعا هي دي فرصه تتفوت دا إياد الشافعي بنفسه عازمني عالعشا
ملك :اه طب يلا ورانا محاضرة
نور :مش بقولك فصيله انا بقولك إياد وانتي تقوليلي محاضرة
وذهبو الي المحاضره وكانت نور تنظر ل إياد طوال الوقت بينما ملك كانت في عالم آخر وهي تفكر ان إياد لا يستحق نور فهي تعلم صديقتها تفعل اي شيء لأجل المال
……. :انتي ي آنسة
كان الصوت عالي جدا انتبهت ملك لتجده يحدثها هي
ملك ببلاهة :انااا
……… :طبعا انتي…….. انا كنت بقول اي
نظرت له ملك وهي لا تدري ماذا تقول
ملك :سوري ي دكتور مكنتش مركزه
….. :طبعا ما انتي قاعده تبصيلي ع الولاد هتركزي ازاي انا مش فاهم اللي زيك تدخل جامعه لي طالما معجبه بيهم اوي كدا كنتي اتجوزي وريحينا
ملك وهي على وشك البكاء لكن تماسكت :انا مسمحلكش تتكلم عني كدا مش معنى انك الدكتور بتاعي انك تقول اي كلام من دماغك وتصدقوا
هو بغضب :لا دانتي قليله الأدب بقا غلطانه وكمان متربيتيش
ملك :لحد كدا وكفايه انا متربيه وكويس اوي علفكراااا يمكن انت اللي متربتش عشان كدا شايف الناس كلها زيك نظر لها الجميع بصدمة ونور وإياد الجميع حملق بها لتدرك هي ما قالته وجدته ينظر لها بغضب قليلا وسيقتلها
هو بغضب وصوت هز جدران المكان :برااااااا واستنيني عند مكتب العميد
ملك خرجت وهي خائفه جدا بالتأكيد سيطردها
اتصلت ب أدهم وهي تبكي
_________________
كان ادهم قد أوصل لليان وذهب الي شركته وأثناء العمل ورده اتصال من ملك ليجيب بمرح :لحقت اوحشك
ملك وهي تبكي :الحقني ي أدهم
أدهم برعب على أخته :في اي ي ملك
ملك :انا ف الجامعه اتخانقت مع الدكتور وروحت على مكتب العميد الحقني ارجوك
أدهم :اهدي انا جاي
نزل وركب سيارته وذهب إليها بسرعه بينما عند ملك
ذهبت إلى مكتب العميد وكانت خائفه جدا ولكن تظاهرت بالقوه
دخلت ووقفت لتجده دخل من الباب خلفها مباشرة
العميد بهدوء :اي اللي حصل ي أكمل
أكمل بغضب :الهانم قاعده تبص عالولاد ومش مركزه ف محاضرتها وفي الاخر تقولي انت متربتش
المعيد :الكلام اللي بيقوله د. اكمل دا صحيح ي انسه
ملك :اه انا قولت كدا بس هو اللي قالي اني متربتش واني قليله الأدب وكان قليل الزوق معايا
أكمل بغضب :لا دانتي متربيتيش بقا وعايزة تتربى رفع يده ليضربها ليدخل أدهم في نفس ذات اللحظة بغضب ويمسك يد أكمل ويقف أمامها
أدهم بغضب :انت ازاي تجيلك الجرأه ترفع إيدك عليها ي حيوان
أكمل بإستهزاء :دلوقتي عرفت هي جابت قله الادب دي منين وبعدين انت ازاي تدخل كدا
تجاهله أدهم ونظر لها
أدهم :انتي كويسه
ملك بدموع :اه انا تمام
أكمل :شايف البجاحة وصلت لفين حضرتك جايبلنا واحد منهم لحد الجامعه
نظر له أدهم بغضب وهو يكاد يفتك به :انت ازاي تتكلم عليها كدا ي حيوان كان على وشك ضربه الا أن العميد تتدخل
العميد :اهدا حضرتك اتفضل اقعد
جلس ادهم وهو يريد قتل ذلك الرجل
العميد :اقعد ي أكمل
جلس أكمل وهو ينظر لأدهم بتحدي
أدهم :تقدر تقولي اختي عملت اي حضرتك
نظر له أكمل بصدمة اهي أخته لينظر له أدهم بقرف
اكمل :الانسه كانت سرحانه ولما بسألها ف المحاضره تقولي سوري مكنتش مركزه
أدهم بغضب :عشان كدا كنت هتضربها
أكمل :لا اصلها كانت سرحانه في الشباب ومركزه معاهم وسايبه محاضرتها وكمان تبجح وتقولي انت متربتش
نظر أدهم لملك :قولتيله كدا ليه
ملك :عشان هو قالي اني متربتش واني قليله الأدب وقال كلام كتير في ما معناه اني بتاعه شباب
أدهم :اختي مغلطتش انتي قليت أدبك عليها فعلا وهي دافعت عن نفسها مش أكتر
أكمل بعصبيه :لا غلطت وهتعتذر
أدهم :موافق بس انت كمان تعتذر
العميد :هو دا الحل فعلا ي أكمل
أكمل :أعتذر لي ولمين ل دي وهو انا كنت قلت حاجه غلط
أدهم :انا مسمحلكش تتكلم عنها كدا وقبل ما تفكر انك تضايقها افتكر اني عندها اخ اسمه أدهم الكيلاني هيطربقها فوق دماغك
أكمل :إظاهر اننا متفقناش بس انا مش بسيب حقي عن اذنك ي حضرة العميد
أدهم :فكر بس تلمسها وورحمة أمي لهقتلك ب إيدي
نظر كلا منهم الي الاخر بغضب كبير واتجه أكمل للخروج نظر لها بنظرة ارعبتها وقفت هي خلف ادهم ثم ذهب اكمل واخذ ادهم اخته وذهب للقصر
(أكمل عز الدين رجل في بداية الثلاثينات من عمره يملك من العمر 32 عاما وسيم وجذاب جدا بجسد رياضي ضخم وشعر أسود وعيون سوداء وبشرة قمحية ملامحه جذابه بشكل كبير شخص عصبي جدا مغرور بدرجة كبيرة لا يترك حقه مهما حدث ينتقم بأساليب مكارة جدا ماهر ف الكذب جدا يعشق النساء كثيرا ولنري ماذا سيحدث وما الذي سيفعله هذا المكار المغرور)
___________________
ذهبت ليان الي مكتبه ودخلت
ليان :استاذ عمار في واحد عايز يقابل حضرتك
عمار :هو مين
ليان : صهيب الأحمدي
عمار :اه طب دخليه
ليان ذهبت وبعد قليل دخل صهيب وأعطت ليان ملف ل عمار وذهبت
وكان صهيب يراقبها الي ان خرجت
صهيب :مين المزة دي… واحدة جديدة مش كدا
عمار :صهيب ملكش دعوه بيها خليك معايا جاي لي
صهيب :جاي عشانك ابوك قالب عليك خالص لحد امتى هتفضل سايب البيت
عمار :انا حر طول ما هو بيعمل اللي ف دماغه انا كمان هعمل اللي في دماغي
صهيب : يعني دا آخر كلام عندك
عمار :اهه
صهيب :تمام انا هقوله ولو اني مش عارف فيها أي يعني لما تتجوز البنت اللي هو اختارهالك
عمار :عشان انا حر مش من مزاجه كدا يروح يكلم ابوها عشان يحطني قدام الأمر الواقع واوافق
صهيب :ي سيدي جرب تقابلها يمكن تعجبك
عمار :لا ي صهيب
صهيب :عشان خاطري انا البنت والله زي القمر ومثقفة
عمار :هشوف ي صهيب
صهيب :انا مظبط كل حاجه خليت ابوك عمل حفلة وهيعزمها هي وأهلها وشوية ناس معرفه واهو تبقى حجة انك تقابلها
عمار :الله ده انتو مظبطين كل حاجه بقا
صهيب :معلش
عمار :ماشي تمام… بس عندي شرط هعزم انا كمان حد كدا من صحابي
صهيب :اعزم اللي يعجبك اهم حاجه تيجي
عمار :اوك
اتجه صهيب للخارج وكانت ليان ذاهبة الي مكتب عمار
صهيب :عفوا يا انسه
ليان:اتفضل
صهيب :انتي متجوزة او مخطوبه
ليان :لا لي
صهيب :اصلك بصراحة حلوة اوي
ليان بكسوف :احم عن اذنك
صهيب :لا متفهمينيش غلط انا مش بعاكسك انا بقول اللي عيني شايفاه
ليان :اوك عن اذن حضرتك
صهيب وقف أمامها :هو انت مشغولة لدرجة انك حتى مش عايزة تردي عليا
ليان :اه وياريت تسيبني امشي
صهيب :يرضيكي يعني اسيب عقلي وامشي الناس تقول عليا اي مجنون
ضحكت ليان
صهيب :الله طب م انتي عندك سنان اهو دانا فكرتك مبتضحكيش عشان سنانك واقعه……….. ايوه كدا ي شيخة افتحي الشباك وسيبينا نشوف الشمس
ضحكت ليان اكتر
صهيب :لا متفتحيهوش اوي كدا لأحسن الناس تبص علينا
ليان نظرت له
صهيب :لا انا بهزر معاكي ي قمر
ليان :عادي محصلش حاجه بعد اذنك ورايا شغل
ذهبت ليان
صهيب :يلهوووي عالقمر يناس انا شكلي هجيلك كتير ي عمار
ذهب وهو يبتسم 😁
ليان ذهبت الي عمار
ليان :استاذ عمار في شوية أوراق محتاجين توقيعك
بدأ عمار يوقع الملفات دون قراءتها
ليان :ليه مراجعتش الملفات الأول حضرتك
نظر لها عمار :معتقدش اني محتاج اراجعه وانا معايا سكرتيرة شاطرة راجعته
ليان ابتسمت على ثقته بها
بعد أن انتهى من توقيع الأوراق
عمار :ليان
ليان :نعم ي عمار بيه
عمار :في حفلة عاملينها قريب اتمنى انك تحضريها هي هتكون خاصة شوية يعني ناس معينه قرايبنا بس هما اللي هيحضروها
ليان :هو يعني لازم اجي
عمار :لو مش عايزه براحتك بس انا اتمنى انك تكوني موجوده
ليان ابتسمت وهو ابتسم لها وخرجت
جلس يتنهد بغضب :عمار لما اشوف اخرتها معاك يا علاء باشا عندك دا هيوصلك ل اي
انتهى الدوام وذهبت ليان الي المنزل ________________
كان عمار ذاهب إلى شقته التي يسكن بها الان ويفكر فيما سيحدث لحياته بسبب والده الي أن استفاق على فتاه أمام السيارة حاول إيقاف السياره لكنها صدمها لكن لم تكن الضربة قوية
أوقف السيارة ونزل بسرعه ليطمئن عليها وكان هناك بعض من الناس ينظر لما حدث لها
عمار :انتي كويسه
نظرت له بغضب :كنت هتقتلني وتقولي انتي كويسه لما انت اعمي بتسوق لي
عمار :تصدقي انا غلطان اني نزلت اطمن عليكي
….. :لي وهو انت مكنتش عاوز تتطمن كمان شايفين ي ناس هو اللي خابطني وكنت هموت وبيزعقلي اه ي رجلي رجلي ضاعت خلاص انا هتصل بالبوليس وهتتسجن ياربي هروح ازاي دلوقتي
عمار ببعض الشفقة :تعالي اوصلك
……؛ لاء اديني فلوس اروح المستشفي
عمار :قولي كدا بقااا عايزة فلوس
…. :اه طبعا حقي اومال عايز تخبطني وتمشي كدا
اخرج عمار الكثير من المال وأعطاها لها
عمار :عايزة حاجة تاني
…… : لاء كدا تمام يارب يكفو….. دانا لسه هشتري فستان مكان دا اللي باظ بسببك
عمار :ما خلاص اديتك فلوس انتي اي
…… :بص ممكن توصلني المستشفى بعد اذنك
عمار بخنقه :تعالي لما نشوف اخرتها
اوصلها الي المشفى واطمئنت انه مجرد جزع بسيط وخرجا من هناك وكان عمار سيذهب ليجدها ركبت السياره
عمار :عايزه اي كمان
…. :ممكن توديني المول بعد اذنك
عمار :اللهم طولك ي روح
…… :مش خبطني لازم تستحمل
عمار :ياريتك كنتي موتي وريحتيني
واوصلها الي المول واجبرته ان يدخل معها واشترت فستان جميل لونه ازرق وكان جميل جدا عليها نظر لها بإعجاب واضح فهي رائعة حقا كانت ستدفع الا انه دفع لها ثمن الفستان
……. :انا هدفع
لم يجبها ودفع
عمار :اعتبريه اسف بسيط عن اللي عملته
…… :انت حر كله من فلوسك ي……. إلا صحيح انت اسمك اي
عمار :انا عمار الأحمدي وانتي
….. :انا نور بس معقول انت عمار الأحمدي ابن علاء الأحمدي دانا لو كنت اعرف
عمار :كنتي هتعملي اي😂
نور :كنت هاخد منك فلوس اكتر
عمار :ي بنتي مش كل حاجه فلوس
نور :اي دا انت قلبت ملك كدا لي
عمار بإستغراب :مين ملك دي
نور :صحبتي اللي كل ما اتكلم تقولي مش كل حاجه بالفلوس كلامها كله حكم تحسها خارجه من روايه
عمار :انتي اي ربنا يهدك😂
نور :علي العموم شكرا على كل حاجه انا همشي عشان اتأخرت ودعها عمار وهو يبتسم على اسلوبها لم يستطع عدم تذكرها فهي شخصية مرحة ولطيفه جدا
(عمار الأحمدي يملك من العمر 34 عاما شاب وسيم جدا بعيون سوداء وبشرة قمحية وشعر اسود وجسد رياضي شخصيته جذابه هو هادئ ورزين ويستطيع التحكم بغضبه شخص ذكي وناجح هو واباه لا يتفقان ودائما في مشاكل لأنهما عنيدان بشدة قرر اباه ان يزوجه وقال له ف النهايه بعدما رتب كل شيء لذلك تعاركا وترك لهم المنزل وذهب والان هاهو سياقبل تلك التي اختارها والده)
لديه اخ واحد وهو
(صهيب الأحمدي يملك من العمر 29 عاما شخصية مرحة الجميع يحبه دمه خفيف ودائما الفتيات تحبه وتعشقه وهو يتسلي بهذا يحب تعلق الفتيات به كثيرا لنرى من تلك التي ستغير رأيه ي ترى…… شاب وسيم وجذاب عيونه عسليه وبشرته بيضاء تميل الي القمحية وشعره بني طويل وبجسد رياضي رائع يشبه الفنان التركي ألب نافروز لنرى ماذا سيحدث مع هذا الموز احم اقصد الوسيم)
__________________
* في تركيا *
* حوار مترجم بالتركي *
“كيف لشخص أن يقع في الحب من نظرة”
لميس :عمر بيك انتهينا
عمر :اعلم تستطيعين الذهاب
كانت ستذهب ليوقفها صوته
عمر :انتظري نسيت اخبارك استعدي للسفر
لميس :لماذا
عمر :سأكون المسئول عن مشروع القريه السياحية الجديده واوامر مراد بيك صاحب الشركة ان القريه السياحيه هذه المرة ستكون في مصر لانه بعد انتهائها سيفتتحها بحفلة زفافه
لميس :وهل سنسافر ضمن الفريق
عمر :نعم
لميس بفرحة :انا لا أحلم أليس كذلك
عمر : لا لا تحلمين
لميس :عفوا تحمست لانني كنت اتمنى ان اكون ضمن فريق العمل لكن…..علي كل حال يكفي انني سأذهب
خرجت لميس وهي سعيدة وعمر ابتسم وأكمل :لكي ما تريدين ستكونين ضمن فريق العمل قريبا
_____________________
مراد :ليان
نظرت له ليان :اي
مراد: في اي يا ليان انتي بتعامليني كدا لي
ليان :كدا اللي هو ازاي يعني
مراد :مش زي العادة
ليان :واي هي العاده
مراد :فاكرة زمان مكنتيش بتخبي عني حاجة وكنا أحسن من كدا
ليان :اديك قولت زمان كل حاجه بتتغير ولا اي
مراد :يعني اي
ليان :يعني اعتبر نفسك مرجعتش وياريت لو متتكلمش معايا تاني
مراد :انتي لي مش طايقاني
ليان نظرت له كانت تتمنى ان تقول له انا انني احبك حد الجنون لا انا أعشقك لكنك نسيتني وانا احاول ان انساك أيضا لكن هذا صعبا كثيرا كيف استطعت انت نسياني بسرعه الا يؤلمك قلبك مثلي
واخيرا استطاعت التحدث :لا عادي بس انت مش مراد بتاع زمان اللي كنت اعرفه انت اتغيرت اوي انا مراد اللي كنت اعرفه لسه مجاش الله أعلم هيرجع امتى وذهبت وتركته
وهو كان حزين بسبب كلامها فيما تغير مازال يعاملها كالماضي ماذا تقصد ظل في حيرته طوال اليوم ولم تخرج هي من غرفتها حتى على العشاء صعدت إليها ملك وتناولا الطعام معا وحكيا لبعضهما ما حدث وتناقشا طويلا
___________________
كان إدهم عائد الي المنزل في حين رنّ هاتفه امسك الهاتف بضجر ليجيب :الو
……. :الو انت أدهم مش كدا
أدهم صُدم ونظر للهاتف يتأكد من صوتها😳😮
وأتى اليه الصوت الذي سيقلب حياته رأسا علي عقب 🪄🧡❤‍🩹
_____________

يتبع….

لقراءة الفص التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاكي البريء)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى