روايات

رواية ملاكي البريء الفصل الأول 1 بقلم أمل علي

رواية ملاكي البريء الفصل الأول 1 بقلم أمل علي

رواية ملاكي البريء الجزء الأول

رواية ملاكي البريء البارت الأول

رواية ملاكي البريء الحلقة الأولى

*هناك أُناس بالحياة لا نستطيع موافاة حقوقهم لنا ونظل نحبهم ويحبوننا بلا سبب*
ليان :صباح الخير يا جدو
عبد الرحمن (الجد) :صباح النور ي حبيبة جدو
ليان :تفتكر انهاردة ايي
عبد الرحمن :اي 🤔
ليان :عيد ميلادك طبعا كل سنة وانت طيب 😘
عبد الرحمن :عمرك ما بتنسي
ليان :اومال عيب عليك وكمان في مفأجأة
عبد الرحمن :ي سلااام المرادي بقا هتبقي اي بس بلاش تبقى حاجه مجنونة من اللي بتعمليها
ليان :تؤتؤ ثق فيا 😉
عبد الرحمن :حيث كدا بقاااا اطمنت
عبد الرحمن :اومال فين ملك وأدهم
ليان :ملك في الجامعه وأدهم فوق
ليتكلم من خلفها :بتجيبي في سيرتي ليي ي بت انتي
ليان :رايق انت انهاردة ف اي
أدهم :اخرصي انتي دلوقتي
ليجلس على السفرة
أدهم وقد بدأ بالاكل:كل سنه وانت طيبه يا جدو اما انا عندي ليك حتة مفأجأة
عبد الرحمن :اي ناوي تتجوز
أدهم :اكيد لا ي جدو
عبد الرحمن :يبقى مش هتعجبني
أدهم بخبث: ولو عجبتك
ليان :بما انك واثق يبقى هي مفأجأة حلوة بقا
أدهم :ليكو عندي خبر ب مليوون مفأجأة
عبد الرحمن :ما تقول يا ابني
أدهم :مراد جاي
سكون حل فجأه ف المكان لتنظر له ليان بصدمة أقال مراد احقا سيأتي بعد كل ذلك الوقت لتسأله بصوت خافت : مراد هيجيي انت متأكد
أدهم :طبعا متأكد اتصل بيا وقال انو نقل شغله مصر لفترة مؤقتة عشان عايز يرجع يحضر عيد ميلاد جدو ويفضل معاه فترة وبعدها هيرجع تاني
فرحت ليان بشدة بداخلها ابعد كل هذا الوقت سيعود انتظرته كثيرا استراه مجدداً
أدهم :اي مالك القط كل لسانك ولا اي
ليان :هاه لا ابدا بفكر في حاجه كدا
أدهم : اوك استنوني عالغدا هروح اجيبه من المطار واجي اوكيي
ليان بسعادة :اووكيي
اتجه أدهم الي الشركة
بينما ليان كانت في عالم آخر كانت سعيدة سعادة لا توصف
ليان :انا شبعت ي جدو
واتجهت لغرفتها بسرعه وكانت ستطير من الفرحة ظلت تقفز وتصرخ بسعادة وتغني
بصوت عالي اتجهت الي خزانتها وبدأت بإستخراج الملابس
اختارت فستان ابيض طويل الي أسفل الركبة وب كت به حزام اسود لامع ف المنتصف وارتدته وصففت شعرها الحريري وتركته مفرودا ووضعت القليل من احمر الشفاه الهادئ كانت جميله جداً فهي اساسا جميلة
(ليان خالد هي فتاة جميلة بملامح رقيقة وبشرة خمرية وعيون رمادية مجنونة ومرحة ولكن شخصيتها برغم كل ذلك الجمال والمرح الا انها قوية وذكية مميزة حقا تجعل كل من يراها او يتحدث معها يحبها بشدة فهي تفهم الجميع وتعرف كيفيه التحدث مع كل شخص عن غيره تملك من العمر 27 عاما
ليان ليست حفيدة عبد الرحمن حقا هي ابنة خادمة ف القصر وكان والداها متوفي وتوفيت امها أيضا وليس لديها احد حتى عمها تركها لم يُرد أن يتحمل مسؤوليتها لذلك اعتني بها عبد الرحمن فهو كان يحبها بشدة حتى انها دخلت الجامعة وتخرجت من كلية السن بتقدير امتياز تربت مع أدهم وملك لذلك فهم قريبون من بعضهم جدا
هذه هي قصة بطلتنا)
___________________________________
* ف الجامعة *
كانت ملك جالسة على طاولة تأكل لوحدها وتراقبه من بعيد كان يتحدث مع أصدقائه ويضحكون وهي تنظر له بحب واضح بينما جاء أحدهم وجلس على طاولتها
:ملك
انتبهت ملك :اممم
:عامله إيه
ملك :كويسه وانتي
نور:انا تمام
ملك:شكلي في مصيبة
نور :مش اوي يعني بصي ي ستي انا اتقدملي عريس
ملك :ورفضتيه
نور : صح
ملك : وبعدين
نور :اهلي مضايقين عشان كل ما يجيلي عريس ارفضه وكدا
ملك :وبترفضيه ليه يعني ال 29 اللي اتقدمولك مفيش ولا واحد فيهم عجبك
نور: مش كدا بس كلهم اللي لسه متخرج وبيكون نفسه وهيخطبني سنتين على ما اخلص الجامعة واللي عايزني اقعد مع امو عشان مشلولة واللي موظف ومرتبو على قدو بس مجهز كل حاجه واللي مش حلو وحاجات كتير معجبتنيش
ملك :اومال انتي عايزة اي
نور :انا عايزة واحد قمر وموز كدا زيي ويبقى مستواه المادي عالي ومناسب ويعيشني ملكة يرضيكي القمر دي م تعيش ملكة
ملك : ي نور مش كل حاجه بالفلوس واللي هيعيشك ملكة دا مش بفلوسوا لا دا بحبو ليكي هتحسي وانتي معاه انك طايرة من الفرحة وانك ملكة كمان وبعدين مفيش حد مش حلو مش معنى إنك ربنا إداكي الجمال دا إنك تشوفي الناس وحشة او اقل منك فاهمة
نور : بس بس خلاص اي المحاضرة بتاعه كل مرة دي يلا ي ستي المحاضرة بدأت
ملك : مفيش فايده فيكي يلا ياختيي
__________________________________
* في الشركة *
أدهم كان يعمل بجد ليدخل من الباب احد ما لينظر ليجدها هي فيغضب
أدهم بغضب :انا كام مرة اقولك متدخليش غير لما اسمحلك ي إنجي
إنجي بدلع :في اي ي أدهم
أدهم وهو ينظر لها بغضب :في اني حزرتك الف مرة ابعدي عني انتي اي مبتفهميش
إنجي :بس انا بحبك ي أدهم
أدهم :😡امشي ي إنجي عشان مش عايز اتهور عليكي
اتجهت إنجي وجلست على مكتبه :لا مش همشي إلا لما نتكلم ي أدهم
ليزفر أدهم بغضب 😤:همشي انا اخذ اغرضه من علي المكتب وخرج بسرعة وغضب
إنجي :لا ي أدهم مش هتخلص كدا انا بحبك ومش هسيبك واكيد هتحبني بمزاجك او غصب عنك
______________________________
* عند أدهم *
خرج من الشركة بغضب َاتجه الي مكانه المفضل على البحر ونزل ف مكان ما ووقف ينظر للبحر بأمواجه اغمض عينيه ليعود بذاكرته
* Flash back *قبل 7 سنوات
أدهم :خلاص بقا اسف سامحيني
:اممم لا مش انت قولتلي اني تافهة وبعدين دانا بريحك مني بطلت احكيلك تفاصيلي التافهة
أدهم : لا انا كنت غلطان بقالي يومين بعتذر خلاص بقا انا اسف قصصك مش تافهة ولا تفاصيل يومك انا في اليومين دول حسيت اني أيامي مملة لما مكنتيش بتحكيلي عن يومك وقصصك وتفاصيلك خلاص من انهاردة مش هتبطلي تحكيلي يلا بقا
:امممم هفكر …….. فكرت خلاص سامحتك
أدهم : بالمناسبة دي بقا نفسك ف اي
:متأكد
أدهم :طبعا يلا قولي
:عايزة اركب في اليخت اللي هناك دا بس مش دلوقتي
أدهم : خلاص اوكي…… دلوقتي بقا نفسك في اي
: نفسي تفضل جمبي كدا على طول
أدهم ابتسم وهو ينظر لها :انا مستحيل اسيبك ابدا انتي حبيبتي انا وبس
لتبتسم هي وتحتضنه :انا بحبك اوي ي أدهم
أدهم بحب :وانا بعشقك ي شمس مستحيل احب حد غيرك ابدا مهما حصل ♥️
____________________*back*
نظر للبحر وهو يتألم ثم اتجه إلى المطار ليحضر مراد
* أدهم طارق الألفي هذا الوسيم صاحب ال 30 عاما ببشرته القمحية وعيناه السوداء وشعره الأسود جسده رياضي طبعه صعب فهو عصبي و شخصيته جادة يقضي معظم وقته في العمل لا يسمح لأحد أن يتدخل ف اموره الشخصية يكون حنون ومرح مع ملك وليان فقط لانه يشعر معهما بالراحة كثيرا ولهذا الوسيم قصة أيضا سنعرفها لاحقا *
___________________________
عادت ملك الي المنزل بعد الجامعه ذهبت إلى غرفتها ليفتح الباب بسرعه نظرت في إستغراب لتجد ليان واقفه وعلى وجهها ابتسامه كبيرة
ملك بمرح :اي الجميل فرحان اوي كدا لي
ليان :مراد راجع
ملك :بتهزري
ليان :لا أدهم قال انو رجع عشان جده وحشه اوي وعايز يشوفه في عيد ميلاده وهيقعد فترة دا حتى نقل شغله 😊
ملك :و اي كمان
ليان :يعني هشوفه بعد كل دا انا بحبه من وقت ما كنت صغيرة فاكرة لما كنا صغيرين وكنا بنلعب وكان دايما يلعب معايا انا بس ويجبلي شوكالاته وفاكرة قبل اما يسافر من 13 سنه لما قالي انا بحبك ي ليان ووعدني انو هيرجعلي فاكره واهو رجعلي
ملك : امم فاكرة ولما ضرب أدهم عشان لعب معاكي لوحدكو
ليان : بس تفتكري هو فاكر
ملك :اه طبعا مين دا اللي ينساكي ي روحي
ليسمعوا صوت سيارة أدهم لتقفز ليان بسرعه وصل وصل
ونزلت هي وملك بسرعه
* بينما ف الاسفل *
دخل أدهم ومراد وكانو يتكلمون ويضحكون ليجد جده في استقباله احتضنه ورحب به جده ترحيبا حار ودخل القصر ولكن كان معه فتاه جميله ب شعر اصفر وعيون زرقاء ورحب بها الجد أيضا ثم انتبهو لصوت نزول أحدهم على الدرج نزلت ملك وليان
ملك :اهلا ي أدهم واتجهت الي مراد وصافحته انت مراد مش كدا
ابتسم ونظر لها :ايوه
ملك : انا ملك
لتقترب ليان وكانت تنظر للفتاة بإستغراب صحيح ان مراد لديه أخت لكن ليست بهذة المواصفات تجاهلت أفكارها لترحب به
ليان :ازيك ي مراد انا..
مراد :انتي ليان
فرحت ليان بشدة وهي تنظر له بسعادة وكأنها تطير ف السماء
ليتكلم الجد أخيرا :ليان
نظرت له ليكمل :مش هتسلمي على خطيبة مراد
نظرت له بصدمة وكانها قد ارتطمت بالأرض فجأه لتتحول ابتسامتها الي صدمة
ليان بصدمه :خطيبته😲🙀

يتبع….

لقراءة الفص التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاكي البريء)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى