روايات

رواية معلمة من الصعيد الفصل العشرون 20 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل العشرون 20 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الجزء العشرون

رواية معلمة من الصعيد البارت العشرون

رواية معلمة من الصعيد الحلقة العشرون

ف بيت صابر الكل كان قاعد ساكت

صابر: قومي شوفي ابنك يا هيام

هيام: اقوم اقول اي ابني اتكسر انهاردة يا صابر

رحاب: شوف بنتك عملت اي يا عم

صابر: عملتي اي

رحاب: كلمت عز و طلبت الطلاق

هيام: نعم انتي هبلة

موده بعيط: انا مش هكمل مع عز

صابر: هو ذنبه اي يا بنتي ده جدك انتي بتحبي عز

موده: مش مهم الحب أنتوا اهم حاجة

صابر: غلط يا موده غلط مش عشان جدك مش موافق تبوظي حياتك

هيام :ابوكي عنده حق عملتي كده لسه

موده: عشان مستحيل اشوف إهانة اهلي قدامي و اكمل مع نفس العيلة مستحيل انا رايحة اشوف حاتم و تمشي

حسناء: صلوا علي النبي يا جماعة قومي يا هيام يا حبيبتي

هيام: قلبي واجعني علي كسرة ابني

موسى: خلاص يا عمتو الحمدلله

يارا: خلاص بالله

ف اوضة حاتم كان قاعد علي السرير بصص ل سقف

موده: حاتم

حاتم: تعالي يا موده

موده: متزعليش يمكن مش خير لك

حاتم: مش زعلان الحمدلله قدر ربنا الحمدلله

موده: بالله ما تزعل ربنا يرزقك واحدة احسن منها

حاتم: مفيش احسن منها انا عايزها هي يارب يارب

موده: طيب اهد

حاتم: انا اول مرة قلبي يدق بجد

موده: خير خير

حاتم: الحمدلله

موده: طيب قوم تعال نخرج نقعد شوية برة

حاتم: لا هنام عندي شغل بكرة بدري

موده: تمام ربنا يوفقك و كانت خارجة و يسمعوا صوت إسعاف و صوت عالي

موده: اي الدوشة دي

حاتم: تعالي نشوف و يخرجوا و صابر كان خارج بيجري من البلكونة

موده: في اي يا بابا

صابر: الإسعاف داخلة الفيلا

هيام: يالهوي في اي و يجري صابر و حاتم و ينزلوا كلهم

عند الإسعاف طلعوا نبيل كان صابر و حاتم و موسى نزلوا و الستات وراهم

حاتم: في اي

عز: بابا واقع مرة واحدة

حاتم: خير خير

كاظم: يلا بسرعة ادخلوا جوا أنتوا

صابر: اصبر انا جاي معكم

حاتم: يلا

زهراء: انا مش هسيب بابا

ماهر: ادخلي جوا يا زهراء

زهراء: مش هسيب بابا

عز: طيب اركبي يلا و يركبوا كلهم و يمشوا كلهم ب العربيات ورا نبيل

****

ف المستشفي واقفين كلهم قدام اوضة الكشف و يخرج الدكتور

عز: خير يا دكتور

الدكتور: تعبان جدا قولنا بلاش ضغط عليه لحد ما يعمل العملية

صابر: عملية اي

الدكتور: نبيل باشا عنده سرطان

صابر: لا حول ولا قوة الا بالله

الدكتور: العدد كتير يا جماعة ياريت يفضل كام واحد بس و يمشي

عز: يعني بابا كان بتكلم بجد هو عنده سرطان

سهام بعيط: اه

ماهر: محدش فيكم قال ليه

سهام: هو مكنيش عايز يقولكم

الكل كان بعيط

صابر: خير يا جماعة خير اهدوا

كاظم: عز خد البنات و امشوا الوقت متاخر و خد حاد معك عشان المدرسة

جاد: انا مش ماشي

زهراء: ولا انا

سهام: لازم تروحوا مش هينفع نقعد كلنا ف المستشفي روحوا و تعالوا بكرة

زهراء: لا

هيام: روحي يا بنتي و انا هقعد معها

سهام: هتتعبي نفسك ليه

هيام: ولا تعب ولا حاجة انا هقعد معك و اسماء و حسناء يروحوا عشان واحدة تقعد مع دول و واحدة مع دول

اسماء: تمام و هنجي الصبح بإذن الله يلا يا بنات عز

سهام: عز يا بني رد عليا و موده شوفته كده جريت عليه

موده: عز عز اهد كل حاجة خير اهد حضنته و هو بعيط

موده: بس خير يا حبيبي

سهام: اهد يا بني ابوك كويس

عز: ازاي محدش يقولنا ازاي نخلي انهاردة يتعصب كده ليه محدش قال انا بابا لو حصله حاجة عمري ما هسامحك يا جدو /سليم كان قاعد بيعيط

صابر: بس يا عز عيب كده

عز: بس اي حياتنا بتدمر قدامنا و احنا مش عارفين نتكلم رفض عريس اختي و بوظ فرحتي و بابا بيموت بسببه و حياة ماهر باظت و بيري كان عايز يجوزها غصب عنها اي يحصل تاني

كاظم: عز بس

عز: قول بتعمل فينا كده ليه

سليم: عشان مش عايزكم تبعدوا عني انا خسرت بنتي زمان مكنتيش عايزها تبعد عني و هي مش فهمت كده فهمت اني رافض تتجوز صابر عشان مستوي غيرنا و انا كنت يعمل كده عشان تبعد عنه بس اتجوزته و سافرت معه و بعدت عني لما موده رجعت رجعت حياتي تاني كنت عايزها تتجوز عز عشان تفضل جنبي و بيري كنت عايزها تتجوز ماهر عشان تفضل جنبي و زهراء كنت عايز عريس مناسب و يوافق يقعد ف الفيلا معنا عشان محدش فيهم يبعد عني انا اتحرمت منهم كتير حاتم يا بني انا اسف علي الكلام اللي قولته والله انت احسن شاب اتقدم ل زهراء بس انا مش عايزها تسيبني انا مليش حد غيرهم هم حياة انا نفسي يقعدوا معايا مش اكتر البنات راحوا عنده

بيري: يا جدو ما احنا هنفضل معك احنا كلنا بيوتنا جنبك

سليم: بعد الجواز كل واحدة هتنسي و هتعيش حياة

زهراء: احنا برضو نقدر يا جدو احنا بنحبك أوي

سليم: انا اسف

زهراء: متقوليش حاجة بالله انت علي راسنا كلنا

موده باست ايده: انا بحبك أوي يا جدو

سليم ابتسم: ربنا يحفظكم ليا حاتم

حاتم: نعم

سليم: لسه عايز تتجوز زهراء الكل بص ل حاتم

حاتم بصدمة: اكيد طبعا

سليم: طيب يا بني انا موافق

حاتم بفرحة: احلف الكل كان فرحان

سليم: بس بشرط

صابر: لا كده كتير بقي شرط اي تاني

سليم: اسكت انت

صابر: حاضر أتفضل يا حاج

سليم: تجيب شقة ف العمارة اللي جنبنا و حفيدتي تفضل جنبي علي طول

حاتم: من عيوني حاضر

جاد: ما هو كان من الاول ولا كان لازم نجي المستشفى و نوجع دماغنا و نعيط/ الكل يضحك

الممرضة تطلع من عند نبيل

سهام: يا بنتي عامل اي

ممرضة: احسن بكتير بس فين حاتم

حاتم: انا

ممرضة: هو عايزك جوا

حاتم: حاضر

سهام: طيب ينفع ادخل انا كمان

ممرضة: هو قال حاتم بس

صابر: تمام يا بنتي روح يا حاتم شوف عمك عايز اي

حاتم: تمام و يدخل

حاتم: السلام عليكم

نبيل: وعليكم السلام تعال يا حاتم

حاتم: حضرتك كويس

نبيل: اه يا بني الحمدلله

حاتم؛طيب الحمدلله

نبيل: يا بني انا موافق عليك ل زهراء و هي موافقة و انا عايز اطمن علي بنتي معك اتجوزها يا حاتم

حاتم: عمي متخفيش انا هتجوز زهراء

نبيل: انا عارف الكلام

حاتم: خلاص يا عمي مفيش حاجة الحاج موافق

نبيل: موافق علي اي

حاتم: علي جوازي من زهراء

نبيل بفرحة: بجد الحمدلله الحمدلله

حاتم: الحمدلله

نبيل: خلي بالك منها زهراء غلبانة و طيبة

حاتم: ربنا يحفظك لينا هتكون كويس بإذن الله

نبيل: بإذن الله يلا اخرج و قال اني تعبان و هنام عشان محدش يدخل بعدك

حاتم: حاضر عايز حاجة

نبيل: تسلم يا بني أتفضل و يخرج حاتم

سهام: اي كويس

حاتم: اه الحمدلله بس هو نائم دلوقتي

سهام: الحمدلله انه كويس يلا عز خد البنات و امشوا

ماهر: هقعد معكم

سهام: لا يلا امشي عشان الاولاد ف البيت لوحدهم مع يارا و موسى يلا

ماهر: حاضر هيجي بكرة بدري

سهام: بإذن الله

صابر: امشوا أنتوا يا بنتي انا هقعد شوية

موده: تمام يلا يا رحاب

****

ف فيلا سليم نورسين و لين ناموا

يارا: مش هتنام انت كمان

سند: لما يجي بابا

يارا: بس الوقت متاخر أوي لازم تنام عشان المدرسة بكرة

سند هو جدو كويس

يارا: هيكون كويس بإذن الله

سند: طيب انا هقعد لحد ما بابا يجي

يارا حسيت انه خايف: طيب تعال ننام انا و انت و اخدته ف حضنها

يارا: مالك بقي

سند: انا متعود انام ف حضن عمتو زهراء عشان بخاف

يارا: طيب متخفيش يلا ننام انا و انت

سند: ماشي و يبدا ينام و يجي موسى

موسى: قاعدة كده ليه سند نائم كده ليه

يارا: خايف ينام لوحده اخدته ف حضني لحد ما ينام

موسى: تمام و يسمعوا صوت عربيات

يارا: واصلوا

موسى: يروح يفتح و يجوا الشباب يدخلوا كلهم

يارا: عمو عامل اي

بيري: الحمدلله كويس

ماهر: سند نائم كده ليه

يارا: كان خايف ف اخدته ف حضني و نام

ماهر: تسلم يا يارا هاته يا بنتي و ياخده منها

موده: فين لين

يارا: نائمة

موده: طيب حاتم اطلع هاتها عشان نمشي

اسماء: زهراء يلا يا حبيبتي عشان تتطلعي تمام

زهراء: حاضر

موده: تعالي هطلع معكي

حاتم: يلا لحد ما أجيب لين و اجي

موده: تمام الكل يطلع و موسى و يارا يطلعوا يقفوا برة لحدما حاتم و موده يجوا

اسماء: يلا يا بيري اطلعي نامي انتي كمان

بيري: حاضر يا ماما

اسماء: فين خطيبك مش ف ظرف احنا مش المفروض يكون جنبنا

بيري: يالهوي غيث انا نسيته و تطلع الموبايل

بيري: 20 مكالمة منه ده انا يعمل مني شاروما

اسماء: طيب اطلعي كلمه و نامي علي طول يلا

بيري: حاضر

***

ف اوضة زهراء

موده: انتي كويسة دلوقتي

زهراء: اه الحمدلله

موده: طيب اسيبك تنامي

زهراء: تمام يا حبيبتي موده

موده: نعم

زهراء: انتي طلبتي الطلاق من عز بجد

موده: للاسف اه

زهراء: طيب ليه تعملي كده انتي مالك و مالنا

موده: عشان صعب عليا اشوف اهلي حصلهم كده و اكمل حتي لو بحب عز

زهراء: يعني انتي بتحبي عز

موده: مين انا

زهراء: انتي لسه بتقولي حتي لو بحب عز

موده: ده ده ده

زهراء بضحك: بتحبه و الله بتحبه

موده: اه جوزي ولازم احبه

عز: وربنا و هو بيموت فيك

موده بصدمة: عز انا انا

عز: يالهوي يعني لازم طلاق عشان تقولي بحبك

موده: انا مش قولت حاجة انا لازم امشي حالا حالا و تجري

زهراء: روح وراها

عز: تمام و يجري انت يا بت اصبري ثواني

موده: بس يا عز

عز يروح عندها و يمسكها

موده: ابعد

عز: عملتي كده ليه

موده: عشان اهانة اهلي

عز: طيب و انا ذنبي اي

موده: جدك مش شايف اننا مش من المستوي

عز: ما هو قال كل حاجة بقي

موده: ما انا مكنتيش اعرف الاول

عز: طيب مش عايز كلمة طلاق دي أسمعها تاني

موده: حاضر

عز: بس بحبك دي عايز أسمعها علي طول

حاتم: و حياة طنط سهام ‘موده زقت عز

موده: حاتم

حاتم: مش عيب عيب تحضنها كده

عز: مراتي

حاتم: نتكلم بعدين عشان بليل و مش وقته يلا يا زفتة قدامي

عز: مدام عز لو سمحت

حاتم: طيب يلا يا مدام زفت عايز انام

موده بضحك: يلا يا حبيبي

عز: بت حبيبك اي انا بس اللي تقولي حبيبك

حاتم: لا هنقعد نتخانق كتير انا عايز انام

موده: يلا و تمشي

عز: ماشي يا حاتم لك يوم

حاتم بضحك: هنشوف سلام و يمشي

عز: ماشي ماشي مش هتكون جوز اختي تمام

***

ف صباح يوم جديد ف المستشفي

سهام: الحمدلله انك بقيت بخير

نبيل: الحمدلله يلا روحي نامي و تعالي بليل

سهام: لا مش هسيبك

نبيل: سهام اسمعي الكلام

سهام: بس انت لو سمحت

نبيل: مين برا

سهام: بابا و كاظم و صابر و هيام

نبيل: صابر و هيام هنا من امبارح

سهام: اه قاعدين

نبيل: ربنا يحفظهم

سهام: يارب

نبيل: بابا كويس

سهام: اه نفسه يدخل يشوفك

نبيل: خليهم يدخلوا دلوقتي

سهام: حاضر و تروح

سهام: بابا

سليم: نعم

سهام: تعال نبيل عايز يشوفك

سليم: بجد و يدخل ابني عامل اي

نبيل: كويس الحمدلله

كاظم: عامل اي دلوقتي

نبيل: الحمدلله

هيام: الف سلامة عليك

نبيل: الله يسلمك كده يا جماعة قاعدين من امبارح طيب روحوا و تعالوا تاني

هيام: انا قاعدة مع سهام عادي

صابر: يا سيدي قاعدين أهو مفيش اي حاجة

نبيل: فين الولاد

سهام: كلموني الصبح و قالوا هيروحوا المدرسة و يجوا علي طول و زهراء بتلبس و جاية

نبيل: تمام

****

ف المدرسة ف فصل جاد كان قاعد زعلان

يوسف: مالك يا عم جاد انهاردة

جاد: يعني أنتوا مش عارفين

مروان: لا في اي

تيا: مالك يا جاد

جاد: بابا

فيروز: ماله عمو

جاد بدموع: بابا موسى قام راح عنده و يارا راحت وراه

موسى: بس يا جاد صل علي النبي

يوسف: حد يفهمني

يارا: عمو نبيل ف المستشفي

تيا: اي هو كويس

جاد: بابا عنده كانسر

وائل: لا حول ولا قوة الا بالله

يوسف: طيب اهد هيكون كويس

موسى: اه بإذن الله و هيرجع احسن من الاول

جاد: يارب و تجي موده

موده: واقفين كده ليه الله مالك يا جاد

جاد: مفيش انا كويس

موده: طيب روح اغسل وشك و تعال يلا

جاد: حاضر كلمتي ماما

موده: اه و خالو كويس أوي الحمدلله متخفيش

جاد: الحمدلله و يمشي

موده: كل واحد مكانه يلا

***

ف المستشفي زهراء قاعدة ف حضن نبيل

سهام: يا بنتي ابعدي عن ابوكي شوية

زهراء: لا

نبيل: سيبك منها افضلي ف حضني كده علي طول

زهراء: يارب يا بابا و الباب يخبط و يدخل حاتم

حاتم: السلام عليكم

الكل: وعليكم السلام

هيام: تعال يا حبيبي

حاتم: عامل اي يا عمي

نبيل: الحمدلله يا بني تعبت نفسك ليه

حاتم: تعبك راحة

سهام: زهراء

زهراء: نعم

سهام: هاتي عصير من التلاجة لحاتم

زهراء: حاضر و تقوم و تجيب عصير و تجي

زهراء بكسوف: أتفضل

حاتم: تسلمي شكرا

زهراء بكسوف: العفو

هيام: عروستنا مكسوفة

حاتم: نجي نقرأ الفاتحة امت

سليم: اظن اننا ف المستشفي لما ابني يخرج

نبيل: انا هخرج خلال يومين و تعال بعدهم يا حاتم

سليم: ليه الاستعجال نخليها بعد شهر

حاتم: شهر مين يا حاج

سليم: صابر خلي الولد ده يسكت

صابر: بس يا حاتم غلط طبعا شهر حلو عشان يكون خطوبة مع كتب الكتاب

سليم: كتب الكتاب

صابر: اه ف السريع موافقين يا جماعة

حاتم: وربنا انا موافق موافق موافق

هيام بضحك: اهد يا بني

حاتم: اصبري يا امي عشان الحاج بيرجع ف كلامه

سليم: احترام نفسك

حاتم: نجي امت

سليم: لما نبيل يخرج

نبيل: يعني بعد يومين

سليم بضيق: تمام ماشي

هيام: طيب ازغرط ف المستشفي

نبيل: لما نرجع البيت بقي

هيام: بإذن الله

نبيل: فين كاظم

سهام: برة بيجيب حاجة و جاي و الباب يخبط و يدخلوا الشباب و البنات

سهام: اهلا بالدوشة

عز: حبيب قلب عامل اي

نبيل: كويس يا حبيبي الحمدلله

ماهر: الف سلامة عليك

نبيل: الله يسلمك فين نورسين و سند

ماهر: ف البيت مع يارا

نبيل: تمام فين جاد

موده: انا قولتله يروح عشان كان شكله تعبان و راح غصب عنه و قالي هيجي بليل

نبيل: احسن برضو راجع من المدرسة خليه يروح ينام شوية ازيكم يا بنات

:الحمدلله يا عمو ،كاظم يجي

كاظم: اهلا

بيري: بابا حبيبي

كاظم: فين الهبل بتاعك

بيري باستغراب: أهبل مين

كاظم: خطيبك مش عارف اني عمك ف المستشفي

بيري: تصدق مش عارفة انا بخاف لما يختفي فجأة كده

نبيل: هو مش كان ف المدرسة انهاردة

بيري: لا كان موجود بس انا كان عندي شغل كتير ف مش شوفته غير مرة و الباب يخبط و يدخل

كاظم: أهو المجنون واصل

غيث: مساء الخير يا جماعة معلش اتاخرت لحد ما لقيت برتقال و موز

سليم: بتقول اي

غيث: برتقال و موز مش جاين نشوف مريض ف المستشفي

سليم: امشي من وشي دلوقتي حد يجي مستشفي نضيفة ب برتقال و موز

غيث: طيب أجيب اي

سليم: شكولاتة

غيث: لا دي جبتها يوم قراية الفاتحة

سليم: قراية الفاتحة و فيها اي لما تجيبها تاني

غيث: طيب لما عمو يخرج بالسلامة اوعدك أجيب اتنين كيلو لحمة و اجي

سليم: امشي من قدامي يا غيث امشي

غيث: هاكل البرتقال و راح اقعد جنبه و يطلع برتقال خد يا حاج

سليم: امشي يا حيوان من هنا

غيث بياكل البرتقال: ده كرم الضيف عندكم يا حاج صح يا عمي عامل اي

نبيل: لسه فاكر الحمدلله كويس

غيث: طيب الحمدلله تأخد برتقال

نبيل: لا شكرا

غيث: خطيبتي

بيري: نعم يا اخرة صبري

غيث: خدي برتقال

بيري: لا شكرا

غيث: موده موزة ولا برتقال

موده: هات موزة

غيث: خدي

موده: شكرا تسلم

غيث: عز موزة ولا برتقال ولا اقولك خد حته من مراتك

ماهر: اي القرد اللي قاعد ده

كاظم: غيث

غيث: نعم يا عمي

كاظم: سيب بنتي

غيث: ليه يلهوي انا نسيت خد يا عمو موزة ولا برتقال

كاظم: برة

غيث: موزة ولا برتقال

كاظم: مش عايز منك حاجة

غيث: في اي يا حمايا

عز: يلا يا غيث من هنا

نبيل: يلا كلكم من هنا

زهراء: انا هقعد معك

ماهر: و انا

نبيل: طيب ماهر و زهراء يقعدوا و الباقي يمشي و انتي اول حاجة يا سهام انتي قاعدة من امبارح روحي و تعالي بليل

سهام: بس

نبيل: اسمعي الكلام بقي و خدي بابا معكي

سليم: لا انا مش همشي

نبيل: بابا لو سمحت

سليم: مش هروح ف مكان قاعد

غيث: خلاص يا عمو هقعد انا و الحاج ناكل برتقال لحد ما هم يجوا متخفيش عليه

سليم: انت اقعد

غيث: اكيد

سليم: طيب انا همشي

غيث بضحك: ليه بس

عز: بس يا رخم ملكيش دعوة ب جدو

غيث: جدو ده حبيبي و الله مش هتخلني اتجوز البت اللي هناك بقي

سليم: قولنا الخطوبة بعد اسبوعين

غيث: اسبوع بقي

سليم: اسبوع يا زفت

غيث: شكرا طيب ما نخليها فرح علي طول

سليم: بس يا غيث بس يا بني

***

 فيلا سليم يارا خرجت من اوضة نورسين و سند و كانت بتكلم حسناء

حسناء: ناموا

يارا: اه الحمدلله لين عاملة اي

حسناء: نامت الحمدلله من عندك

يارا: مفيش كانت طنط اسماء و مشيت عشان كده هفضل معهم

حسناء: تمام انا خمس دقائق هيجيب لين و اجي و موسى جاي عندك دلوقتي

يارا: تمام يا ماما يلا سلام

حسناء: سلام و تقفل

:واقفة عندك ليه؛ يارا بصت كان جاد

جاد: واقفة عندك كده ليه

يارا: انت هنا ليه

جاد: ده بيتي يا هبلة انتي اللي هنا ليه

يارا: عشان نورسين و سند

جاد: هم فين

يارا: ناموا

جاد: فين طنط اسماء

يارا: راحت تشوف عمو ف المستشفي

جاد: يعني احنا هنا لوحدنا

يارا: اه أتفضل بقي ف اوضتك لحد ما يجي موسى عشان مش هينفع نقعد لوحدنا انت مش المفروض ف المستشفي

جاد: هروح شوية و بعدين ده بيتي اجي في اي وقت براحتي و بعدين ما انتي لو رجعتي معنا كنت سمعتي موده هي بتقولي امشي و تعال شوية

يارا: لا سمعت يا بابا بس فاكرة اني في حد هنا تاني علي العموم أتفضل ف اوضتك

جاد: الله

يارا: صدقني مش هينفع نكون لوحدنا حرام أتفضل علي اوضتك و انا هدخل اوضة نورسين و سند و اقفل الباب

جاد: طيب ادخلي

يارا: لما تمشي انت الاول

جاد: هو انتي خايفة كده ليه علي فكرة انا مستحيل اعملك حاجة

يارا: ما انت بتكلم بنات و بتضحك عليهم

جاد: مين قالك

يارا: هو انا ف فصل تاني ما انا نفس الفصل و بيشوف بتعملوا اي

جاد: احم احنا صحاب عادي

يارا: صحاب بكلام حب و صور و فديوهات

جاد: الله انتي عارفة الصور و الفيديوهات كمان

يارا: اه اللي انت بتعملوا ده حرام

جاد: انا مش بعمل حاجة بالصور

يارا: ما بتاخدها ليه

جاد: مش عارف بس

يارا: طيب تمام خليك فاكر انك عندك اخت

جاد: اختي مش زيهم

يارا: هم مالهم هم بنات طيبين انت و صحابك ضحكتوا عليهم عشان بس رغبتكم

جاد: الغلط مش عندي الغلط عليها بتوافق تكلمني ليه

يارا: أنتوا الاتنين غلط غلط انك تضحكي عليها و هي غلط انها تكلم واحد زبالة زيك

جاد بصدمة: زبالة

يارا: اه و يلا امشي من هنا

جاد: انا ف بيتي

يارا: طيب و دخلت اوضة نورسين و سند و قفلت الباب ف وشه

جاد: ماشي يا يارا انا و انتي و الزمان طول هنشوف كلمة زبالة دي بعدين زبالة انا زبالة و الباب يخبط و يروح يفتح و كان موسى

موسى: انت هنا فين يارا

جاد: فوق ف اوضة سند و نورسين

موسى: أنتوا لوحدكم

جاد: اه بس هي قافلة علي نفسها باب الاوضة

موسى: ليه انت كلمتها

جاد: هو انا اقدر اكلمها اساسا دي عليها لسان سيبني بالله عشان هطلع اضربها

موسى: ليه عملت اي

جاد: وربنا هقولك و يقوله

موسى: ما عندها حق

جاد: يعني انت عمرك ما كلمت بنات

موسى: لا

جاد: ازاي

موسى: انا عارف اني الكلام حرام طالما مفيش عقد شرعي انا طلعت وسط اسرة ماشية بالدين صح و الكلام بين اي بنت بحدود و انس انا عندي أخوات بنات ولازم أخاف عليهم علي فكرة انا زي اي شاب نفسي اتكلم و كده بس خايف من ربنا و خايف علي اخواتي و مش هحب بنت غير لما تكون حلالي و لما شوفت حاتم أهو اكبر مني و عمري ما شوفته مرتبط ولا اي حاجة بالعكس بيحفظ علي قلبه عشان حلاله و ربنا رزقه باختك أهو

جاد: لا ما انا اختي محترمة سيبك مني انا فاشل و مش نافع معايا حاجة

موسى: ليه بتقول كده ما كلنا بنغلط و نرجع يعني انت فاكر انني ماشي صح طول عمري اكيد بغلط و ارجع و ده اهم حاجة اننا نرجع و نتوب لربنا

جاد: اكلت

موسى: لا خالتو حسناء جايبة اكل و جاية ورايا اصبر ناكل كلنا

جاد: تمام

***

ف عربية عز

غيث: جدعان

عز: خير

غيث: هو شكلنا احنا نحس انا و البت دي

بيري: نعم

عز: في اي

غيث: احنا اتفقنا اني هكلم عمو عشان نكتب الكتاب مع الخطوبة

موده: انتي موافقة يا بيري

بيري: اه

عز: اقولك حاجة

غيث: أتفضل

عز: احنا نقول ل بابا و نخليه يقول ل جدو صدقني كده هيوافق

غيث: اشطا جدا

عز: تمام بس ثواني انت كلمتها امت عشان تتفقوا

غيث: من يومين كده

عز: و انا مش قولت مفيش زفت كلام غير بعد كتب الكتاب

غيث: انا كنت بعرف رايها بس

عز: يعني هي مش ليها أخوات ولاد يعني ولا اي

غيث: خلاص يا عز مش حوار و يطلع سجائر

بيري بصدمة: اي ده

غيث: سجائر

بيري: انت بتشرب

غيث: اه من زمان

بيري: انا اول مرة اعرف ازاي محدش قالي

غيث: دي سجائر مش مخدرات يعني

بيري بصدمة: انا عمري ما شوفتك بتشرب ده من امت ده

غيث: مش بشرب كتير

بيري: عز انت كنت عارف

غيث: ما عز بيشرب هو كمان

موده: يا نعم

عز: و ربنا مش بشرب بيهزر انا عارف انه بيشرب سجائر انما مش بشرب و انت يا بني عايز تشرب لما نروح بلاش ف العربية

بيري: عربية ده انت يومك ازرق يا غيث ارمي القرف ده

غيث: بس يا بنتي

بيري بصوت عالي: انا مش بهزر

غيث: صوتك يا بنتي

عز: بس يا غيث نتكلم ف البيت

موده بهمس؛ خلاص يا بيري

بيري: يعني مش شايفة هو غلط

موده: طيب نتكلم ف البيت

بيري بغضب: حاضر

****

بعد مدة كلهم روحوا البيت و غيث كان واقف ف الجنينة و تجي بيري

غيث: يا هلا

بيري: انا زعلانة منك أوي

غيث: ليه

بيري: ازاي بتشرب سجائر حرام يا غيث

غيث: انا مش بشرب كتير

بيري: برضو غلط

غيث: طيب انتي عايزة اي

بيري: تبعد عنها

غيث: هحاول

بيري: و ازاي انا مش شوفتك قبل كده

غيث: ما قولتلك مش بشرب كتير

بيري: تمام بس بالله ابعد عنها

غيث: حاضر يا بيري حاجة تانية

بيري: لا

غيث: طيب انا كمان عندي طلب

بيري: اي

غيث: عايزك تلبسي الخمار

بيري: انا بفكر ف كده بقالي فترة بس خايفة من الخطوة دي انا لسه لبسة الحجاب من فترة

غيث: متخافيش اتكلي علي الله

بيري: هتبعد عن القرف ده

غيث: حاضر عشان خاطرك

بيري: عشانك مش عشاني صحتك اهم من القرف ده

غيث: حاضر

 ***

عند موده كانت بتكلم عز

عز :العمال جاين بكرة يعملوا الجناح

موده: مش اصبر لحد ما خالي يخرج

عز: هو اللي طلب كده لقيته بيقولي انا كلمت العمال و جاين بكرة المفروض يجوا الاسبوع الجاي

موده: خلاص تمام علي خير

عز: تعالي بدري بكرة عشان نشوف هنعمل اي

عز: خلاص بإذن الله بتعملي اي

موده: قاعدة عادي

عز: طيب ما تجي نخرج

موده: هنروح فين

عز: نلف بالعربية شوية انا مخنوق و عايز أشوفك

موده: طيب تمام يلا هلبس و انزل

عز: و انا كمان

موده: أضرب اي جلابية و انزل

عز: جلابية

موده: ما احنا هنقعد ف العربية مش هننزل

عز: طيب تمام

عز: يلا** بعد مدة عز كان واقف قدام العربية ب جلابية وهي نزلت ب اسدال

عز بضحك: لا احنا كده رايحين صلاة العيد

موده: يارب والله نروح نصلي مع بعض كده

عز: يارب و تكوني ف بيتي

موده: يارب

عز: يلا اركبي يلا

موده: يلا و يركبوا

عز: تاكلي اي

موده: ناكل ف العربية صح

عز: اه

موده: خلاص تعال نجيب بيتزا

عز: تمام

**

ف المستشفي جاد و سهام و ماهر و نورسين و سند راحوا ل نبيل

نورسين: جدو حبيبي

نبيل: حبيبتي عاملة اي

نورسين: الحمدلله انت كويس

نبيل: اه يا حبيبتي الحمدلله

جاد: الف سلامة عليك

نبيل: الله يسلمك عامل اي

جاد: كويس الحمدلله

نبيل: أدام الله حمدك

سليم: روحت المدرسة انهاردة

جاد: اه والله

سليم: تمام و الباب يخبط و يدخل غيث و بيري و زهراء

غيث: مساء الخير

سليم: اهلا

غيث: جدو حبيبي

سليم: مش ناقصة صداع اقعد ساكت

غيث: حاضر

زهراء: عامل اي دلوقتي يا بابا

نبيل: كويس الحمدلله

بيري: الحمدلله هتخرج امت يا عمو

نبيل: بكرة بإذن الله

بيري: علي خير

غيث: حماتي حبيبتي ازيك عاملة اي

اسماء: اهلا

غيث: و سهلا

اسماء: مستفز

غيث ابتسم برخمة و راح عند نبيل

نبيل بهمس: عايز اي

غيث: يوم الخطوبة اكتب علي بيري

نبيل: هي موافقة

غيث: اه والله

نبيل: طيب اتكل علي الله اتكلم و انا معك

غيث: حبيبي بقولكم يا جماعة

سليم: خير

غيث: كنت عايز اخد رايك يا جدو و يا عمو كاظم اني يوم الخطوبة يكون كتب الكتاب كمان

سليم: نعم انت بتقول اي

غيث: يا حاج صل علي النبي

كاظم: بيري انتي موافقة

بيري: اللي حضرتك شايفه

اسماء: معني كده انك موافقة

سليم: اكيد لا

نبيل: ممكن اقول رايي بيري شكلها موافقة لو سمحت يا كاظم انت و بابا خليهم يفرحوا عشان خاطري

كاظم: انا شخصيا موافق طالما بيري مبسوطة

سليم: انا ابني تعبان لما نمشي نتكلم ف الموضوع ده

نبيل: انا مش تعبان انا كويس و انا اللي طلبت من حضرتك كده عشان خاطري

سليم ..

غيث: وافق بقي

نبيل: عشان خاطري

سليم بضيق: تمام

غيث: إيوه يا جدو يا حبيبي و باس ايد نبيل

نبيل: مبارك يا بني

غيث: ربنا يحفظك لينا

نبيل: و يحفظكم ليا

اسماء: بعد إذنكم

غيث: مفيش زغروطة يا حماتي

اسماء بصت لغيث بقرف و خرجت

غيث: الله ازغرط انا يعني ولا اي

كاظم بضحك: لما نروح البيت نفرح كلنا

غيث بابتسامة: بإذن الله

****

ف عربية جاد كانوا بياكلوا بيتزا

موده: هنعمل الجناح ازاي

عز: انتي عايزه ازاي

موده: هو كام اوضة

عز: 2

موده: طيب تمام نعمل اوضة لينا و اوضة تاني نحط فيها كام سرير كده و يكون شكلهم حلو و الجناح كله يكون ابيض

عز: تمام

موده: و نعمل بلكونة شكلها حلو عشان نقعد فيها انا و انت كل يوم

عز: يا سلام تمام يا ستي

موده: ممكن طلب

عز: أتفضلي

موده: عايزة مرجيحة

عز: حاضر يا موده

موده: هتجيبها بجد

عز: اه انا عندي كام موده

موده: ربنا يحفظك ليا

عز: يارب

****

ف يوم جديد عند موده كانت بتجهز بسعادة و يدخل صابر

صابر: عروستنا صباح الخير

موده: صباح النور

صابر: رايحة دلوقتي تشوفي الجناح صح

موده: اه يا بابا

صابر: علي خير بإذن الله انا رايح المستشفي عشان خالك هيخرج انهاردة

موده: تمام يا حبيبي

***

عند عز كان واقف هو العمال و تجي موده

موده: السلام عليكم

عز: وعليكم السلام تعالي المدام شوفها عايزة تعمل اي و تقول موده عايزة اي

موده: كده تمام

:تمام يا فندم تحت أمرك

موده: شكرا لحضرتك

عز: اشتغلوا بقي براحتكم و لو عايزين حاجة كلموني

:تمام يا باشا أتفضل

****

ف المدرسة ف فصل جاد

يوسف: هي موده مش جاية انهاردة ولا اي

جاد: هتجي متأخرة بتعمل الجناح بتاعها

مروان: امت تتجوز عشان نقعد شهر من غيرها

يارا: احب اقولكم موده لما تتجوز مش هتقعد أجازة غير اسبوع

مروان: احنا صوتنا عالي أوي كده

يارا: اه و بلاش كلام علي موده كتير

يوسف: الله انتي مالك

يارا: بنت عمي

موسى: يارا اقعدي

يارا: حاضر

جاد: كلمها كويس يا يوسف

يوسف: حاضر طيب احنا هنقعد كده هو فين تامر ده كمان

رويدا دخلت بحزن: مستر تامر مش جاي انهاردة

موسى: احسن

جاد: طيب بما اننا قاعدين ما تجوا نلعب اي لعبة مع بعض كلنا

يوسف: اي

جاد: اي لعبة عايزين تلعبوا اي

يوسف: نلعب تحدي معهم و اللي يكسب ينفذ طلب التاني موافقين

موسى: اه يلا احنا فريق و أنتوا فريق 6 قدام 6

يوسف: اشطا يلا بينا نلعب اي

موسى: اي حاجة موافقة

يوسف: أسئلة

موسى: أسئلة

يوسف: أسئلة عامة و اللي يجاوب عليها يكسب

موسى: تمام واحد منك او مننا يسال

تيا: لا كده هيكون في غش عايزين حد غيرنا نهائي

امجد: هنجيب مين يعني

أيات: تعالوا نشوف اي حد

فيروز: كل الطلاب عندهم حصص دلوقتي

مروان: انا عارف هنجيب مين

……

غيث: مبدأ كده ٥ أسئلة نبدأ و معكم عشرين ثانية للتفكير و معنا طبعا استاذ عز و حرمه المدام موده و الأستاذة بيري ام العيال

يوسف: ابدا ان شاء الله احنا اللي هنكسب

موسى: هنشوف

غيث: اعزاء المشاهدين و المشاهدات احنا حالا ف مسابقة بين فريق جمع و وفق و فريق اخواتي و اول سوال معنا ف الرياضيات 15×20-20 =

يوسف: 0

غيث: اجابة غلط جمع و وفق عندكم اجابة

موسى: اه 280

غيث: اجابة صح

جاد: ليه ان شاء الله

غيث: عشان يا ساقط انت وهو الضرب بعد كده الطرح

عز: فاشلين

يوسف: اه صح

غيث: ندخل ف السوال التاني مين مؤلف فيلم ابن الحداد

مروان: يوسف وهبي

غيث: برافو 1/1 مصر فازت كام مرة بكأس العالم

موسى: ولا مرة

غيث: اجابة صحيحة

يوسف: علي فكرة السوال سهل و انا عارفه و مصر كلها عارفة

غيث: السرعة يا استاذ يوسف اللي يقول الاول

يوسف: تمام

غيث: دلوقتي لو فريق جمع و وفق قالوا السوال صح ف نقول مبارك لهم اما لو فريق اخواتي صح ف هيكون ليهم فرصة يرجعوا تاني نقول السوال مغني أغنية طال الغياب

مروان: مسلم

غيث: برافو برا اجابة صحيحة

موسى: ما انا مش بسمع اغاني

غيث: احنا قولنا من الاول نحدد نوع الأسئلة قولتوا اي حاجة

امجد: خلاص مش مهم يلا يا مستر أتفضل

غيث: السوال الاخر اللي هيحدد مين اللي يكسب اه اي هو السوال موسيقي تصويرية لو سمحت جاهزين

وائل: اه يلا

غيث: اختاروا اتنين منكم بسرعة

يوسف: مين ينزل

تيا: انا عادي

يوسف: طيب يلا

وائل: امجد انزل

امجد: تمام

غيث: معنا دلوقتي امجد و تيا اه نبدأ 33+3+30+3+333 في كام 3 ف الصورة

تيا: 8

يوسف بفرحة: إيوه بقي و يعملوا هيصة

غيث: ثواني ثواني الاجابة غلط

مروان: نعم

غيث: الفريق التاني عنده اجابة

امجد: اه 2

غيث: اجابة صحيحة مبارك فريق جمع و وفق مبارك حظ تعيس لكم يا فريق اخواتي

يوسف: ثواني ثواني

غيث: انا بقول كام 3 3 بس فاهم

جاد: اه اوف بقي

غيث: مبارك فريق جمع و وفق و يطلع موبايله و يشغل والله و عملوها الرجالة

غيث: عاش يا ابطال عاش

عز: بس يا بني بطل دوشة

غيث: جمع و وفق كسبوا

موده بضحك: والله أنت مجنون

بيري: عوض عليا عوض الصابرين يارب

غيث: استني العقاب يا شباب

موسى: هو مش عقاب عشان احنا أخوات هو طلب

يوسف: جدع يا موسى والله اي بقي

امجد: ننزل نصلي كلنا الظهر اي رايكم

عز: فكرة جميلة أوي

الشباب و البنات بصوا لبعض

تيا: بس احنا مش معنا حجاب

يارا: انا هتصرف يلا بينا بس

الكل: تمام يلا و يخرجوا كلهم

موده: ماشاء الله

عز: فكرة حلوة ربنا يحفظهم

الكل: يارب

غيث: لا احنا نلعب كل يوم نفس اللعبة و ربنا جو حلو بلا مدرسة بلا قرف

عز: انا كان نفسي جدو يكون هنا

غيث بضحك: اه كان زماني بيشوف مدرسة تانية

موده بضحك: بس اي جمع و وفق دي

غيث: انا اختارت الاسماء حسيت انهم حلوين كده أهو بنهزر شوية مع العيال عشان لما اموت يفتكروني

بيري: بعد الشر عليك

غيث: خايفة عليا

بيري: انا عندي حصة و تجري و موده تمشي وراها

عز: بتحبها يا غيث

غيث: مش عارف

عز: مش عارف ازاي

غيث: انا متعود عليها ف حياتي يعني لازم اشوفها كل يوم و تكون جنبي و بحب ارخم عليها أوي بس انت عارف ف الاول و الاخر ده أتفاق و فترة و كل واحد يروح لحاله

عز: طيب ما فترة و كل واحد يروح لحالة عايز تكتب عليها ليه

غيث: مش ده اتفقنا عشان جدك مش يجوزها ل ماهر

عز: ما هي خطيبتك

غيث: لا خطيبتي غير مراتي مراتي محدش يقدر يكلمها

عز: تمام علي العموم انا عارف انت طلبت تكتب عليها ليه بلاش حوارات

غيث: ليه

عز: عشان انت بتحبها بس خايف تقول كده

غيث: عز نكمل كلامنا بعدين عندي حصة يلا

عز: تمام

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معلمة من الصعيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى