روايات

رواية مختمرة بين يدي شيطان الفصل الثامن 8 بقلم إيمان عكاشة

رواية مختمرة بين يدي شيطان الفصل الثامن 8 بقلم إيمان عكاشة

رواية مختمرة بين يدي شيطان الجزء الثامن

رواية مختمرة بين يدي شيطان البارت الثامن

رواية مختمرة بين يدي شيطان الحلقة الثامنة

رعد : يعني ايه
ريحان : يعني لازم تتغير
رعد : وهو انا قولتلك مش هتغير
ريحان : رعد بجد قولي الحقيقه هتتغير بجد ولا بتقولي كده وخلاص
رعد بصوت عالي : ولو متغيرتش هتعملي ايه
ريحان : هنفصل عنك
رعد اقترب من ريحان وامسك فكها وضغطه عليه بشده
رعد بزعيق: اوعي تقولي كده تاني علشان متشوفيش الوش التاني
مفههههوم
ريحان بوجع وقد انهمرت دموعها : ااه مفهوم
وتركها في دموعها وذهب
عند علياء وبلال
حسنا ها هي علياء اصبح وجهها ذابل وعينيها دائما حمراء من كثرة البكاء واصبحت نادرا ما تأكل
علياء : انا تعبت بجد مش عارفه اعمل ايه طب اكلم اهلي هيقولهم علي حكايه امير الزفت طب اهرب هروح فين
ودخل عليها بلال في هذه اللحظه
بلال بجمود : روحي كلي حاجه علشان متقعيش من طولك وتعمليلي مشاكل بمنظرك ده
ذهبت علياء من امامه من دون كلمه
بلال : ولسه ياما هتشوفي مني
ثم ذهب الي المستشفي
بلال :دكتوره انا هخشلها انهارده صح
الدكتوره :اه اتفضل حضرتك بس ده مجرد اختبار هنشوف هتتقبلك ولا لاء
بلال :انشاء الله هتتقبل
ذهب مع الدكتوره ليدخل غرفة اخته التي لم يراها منذ مده كبيره
بلال :شكرا يا دكتورة
ودخل الغرفه
بلال :السلام عليكم ورحمته الله وبركاته
جودي :
بلال دخل وجد جودي جالسه علي السرير وتنظر الي الحائط بضياع
بلال :جودي حبيبتي انا اخوكي بلال
جودي :
بلال اقترب من جودي وحاول ان يمسك يديها
ولكن جودي انتفضت من مكانها
جودي :متلمسنيش ابعد عني
بلال :جودي حبيبتي اهدي انا اخوكي بلال اهدي يا حبيبتي
وكان يقترب منها
جودي : ابعد عني ابعد متقربليش ابعد عني
بلال :خلاص اهدي والله هبعد بس اهدي
جودي : ابعد ابعد ابعد عني متلمسنيش ارجوك متلمسنيش
ظلت تصرخ بهذه الجمل ثم
وانفجرت في البكاء
بلال لم يتحمل منظرها وخرج من الغرفه
وجاءت الدكتورة عندما سمعت صوت صراخ جودي ودخلت سريعا وبعد قليل خرجت وكان بلال بالخارج يجلس ويضع رأسه بين يديه
الدكتوره :استاذ بلال
بلال :هي عامله ايه
الدكتوره :انا قدتها حقنه مهدئ وهي نايمه دلواقتي بس للاسف حضرتك هتقعد شهر مش هتقعد معاها علشان هي كده لسه في الحاله
بلال :يعني ايه انا لما صدقت انها فاقت من الغيبوبه واستنيت شهرين مشوفهاش تقوليلي لسه هستني شهر كمان
الدكتوره :استاذ بلال دي حاله اغتصاب يعني من اكتر الحالات الي بتقصر علي النفسيه وبقدي لحالات اكتئاب وانتحار وحالات كتير فارجوك لازم تفهم ده
بلال :تمام
وخرج من المستشفي وهو في قمه غضبه وحزنه علي اخته
نعم هذا ما يحصل لهن هذا واكثر بكثير حالات لاتوجد كلمات تستطيع التعبير عن هذه الحالات حالات الاغتصاب يكون اضرارها علي الفتايات تدمرها جسديا ونفسيا وتدمر مستقبلها نعم الرجال لا يتضرروا لماذا لان مجتمعا ليس مجتمع عادل ابدا يلوم الفتاه ام الرجل لا فهو رجل يفعل مايريد حقا اتعلمون اذا رجعت الفتاه الي حياتها الطبيعيه فلن تسلم من نظرات المجتمع ينظرون اليها كانها المذنبه حقا ما هذا الظلم اهذا ما يقوله الدين اهذا ما يامركم به دينكم ان تكونوا من اكثر الشعوب ظلما ان الله يامرنا بالعدل ونحن مسحنا هذه الكلمه من عقولنا
ارجعوا لدينكم يرحمكم الله
بلال :والله لخليكي زيها
عند بسمله وبسنت
بسمله :يلا يا بسنت علشان نروح
بسنت :استني انا بعت السواق علشان مالك كلمني وقالي هيجي يوصلنا
بسمله :تمام
بسنت :بس و ليه مكلمكيش انتي
بسمله : علشان انا قولتله
فلاش باك
بسمله :مالك عايزه اكلمك في حاجه
مالك : نعم يا قلبي عايز ايه
بسمله : مالك حرام الي احنا بنعمله ده
مالك :هو ايه انا مش فاهم
بسمله :بص انا كنت ببحث علي النت عن شروط الخطوبه الشرعيه ولقيت ان كل حاجه بنعملها حرام
مالك : زي ايه
بسمله :زي مثلا كلمنا طول الوقت علي الموبيل ده حرام و انحنا نخرج مع بعض برضه حرام هي ريحان دايما كانت بتقولهملي بس انا نستهم نسيت شروط الخطوبه الشرعيه علشان كده مقولتلكش من الاول
مالك :خلاص يا قلبي الي تشوفيه
بسمله :برضو مينفعش تقولي قلبي ولا روحي ولا الكلام ده وكمان مينفعش تفضل تبوصلي زي دلواقتي كده وانا كمان مينفعش افضل ابصلك يعني نغض بصرنا عن بعض
مالك :خلاص انا معاكي من انهارده هنخلي خطوبتنا شرعيه وانا هبحث عن الشروط علشان ابقي اعرفها وانفذها تمام
بسمله :تمام بجد يا مالك شكرا انك فهمتني
مالك :طبعا افهمك انا لو اعترضت ابقي مش بحبك وخايف عليكي
نهايه الفلاش باك
بسنت :اه بس علي فكره كده فعلا احلي بكتير
حقا ما اجمل الالتزام بالاسلام وما اجمل الحب الحلال الذي يبني علي التقوي والخوف من الاخره كان من الممكن ان يثور مالك ويقول ماذا هل انتي مجنونه ام انكي قرارتي ان تكوني شيخه ويستهزاء بكلامها ولكنه حقا يحبها ويخاف عليها من الاخره ويريد ان تكون من الفائزين في الدنيا والاخره واريد ان انصحك اذا ثار عليكي فاعلمي انه لن يكون خيرا لكي اختاري من يجعلكي تقربين من الله من يجعلكي تذهبي في طريق الخير طريق التقوي احسنوا اختيار الرجال لتستريحوا باقي حياتكم
وبعد قليل وصل مالك واخذ الفتاتان الي القصر
في المساء
عند علياء وبلال
بلال وصل الي الفيلا
بلال بغضب : علياااء
علياء :نعم
بلال : انتي بت حيوانه وقذره وسفله
علياء :انا عملت ايه
بلال :اختي في المستشفي بسببك وبتقولي عملتي ايه
علياء :اختك ايه انا معرفش اختك انا مضرتش حد انا معرفش اختك هاذيها ازاي
بلال :متكدبيش
علياء :طب هي اختك ايه الي جرالها
بلال :ايه الي جرالها انا هقولك ايه الي جرالها
وظل يقترب منها وهي ترجع حتي امسكها
بلال :انا هوريكي انتي عملتي ايه في اختي
علياء :لاااااا
عند ريحان
ريحان : رد يا رعد انا عماله اتصل بيك من الصبح رد
وفي هذه اللحظه وجدت سياره رعد
ريحان : اخيرا
وركضت باتجاه باب القصر
ريحان : رعد قلقتني عليك مبتردش علي تليفونك ليه
رعد ببرود : مكنتش سامعه
ريحان : رعد انت بتكلمني ببرود ليه
رعد : ريحان انا تعبان وعايز انام تصبحي علي خير
تركها وذهب الي الغرفه
ولكن ريحان لم تتركه وذهبت خلفه
ريحان : رعد انا
قطعت كلامها عندما رأت

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مختمرة بين يدي شيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى