روايات

رواية مجنونه الليث الفصل الأول 1 بقلم أسماء حبيب

رواية مجنونه الليث الفصل الأول 1 بقلم أسماء حبيب

رواية مجنونه الليث الجزء الأول

رواية مجنونه الليث البارت الأول

رواية مجنونه الليث الحلقة الأولى

🌿 مجنونه الليث.. 💚
في الجامعه كان بنتين مشين مسكين ايد بعض….
نسمه…. تفتكري هيجي النهارده يا نجمه.
نجمه بزهق….. انا افتكر اننا نروح نفطر علشان مشتمش بالام وخفي تلزين زي العيال النايتي وخلينا نفطر زي البنأدمين يا نكد.
نسمه…. كدا يا نجمه.
نجمه…. كداااا يا نسمه ومدي علشان خاطري المحاضره قربت تبدا ولسه مش اكلنه.
بعد ما دخلو كفتريا الجامعه وبيكلو.
نسمه…. طيب من غير زعيق انا جالي عريس ورفضته.
نجمه بصدمه… نعم يا بت ومش تقوليلي ثم انك رفتي يا يا خميره نكد يا بت احنا عيزين نفرح.
نسمه بغيظ….. عايزه تفرحي علي قفااايه طيب ما تفرحينه انتي.
نجمه وبلعت الاكل….. منين انا ؟! طيب انا رضيه زمتك دي منظر اشكال تتحب امي كانت بتقولي كنا بنخوف العيال بيكي في الشارع وانتي صغيره.

 

 

نسمه بضحك….. حرام عليكي يا نجمه هههه دا انتي قمر.
نجمه بتنهيده….. قمر بالستر يختي بس هو يجي وانا هكلبش فيه هو وامه.
نسمه….. اي دا في خناقه بتهيألي هناااااك.
نجمه…. نفسي في يوم تقوليلي خبر حلو علطول سده نفسي؟!
نسمه هي ونجمه راحو نحيه الخناقه وشافو شاب ببدله ماسك بنت بين اديه وبيزعق في مدير الجامعه نفسه.
مدير الجامعه….. اسفين يا ليث باشا مش هتتكرر تاني.
ليث بغضب….. قسماً بربي والكلااااام للكل الي هيفكر تاني يتعرض لأختي همحيييه فهمين.
نجمه ادخلت….. ما تستهدي بلله يا باشا كدهون وصلي علي النبي في قلبك ما الدنيا كلها مشاكل الله… ثم ان الكتكوته دي قمر انا ذات نفسي بعاكسها هههه احم سوري.
كان ليث بصلها جامد…… ابعدي يا شاطره.
نجمه بشهقه… انااا يسمع من بقك ربنا يخويه دا انا عايده سنتين ومشيه في التالت وعلي العموم سبلي اختك دي ومتخفش في ايد امينه… اسمك اي يا قمر.
البنت بصت لخوها…. اقولها يا ليث.
ليث بص لنجمه….. انتي مين.؟!
نجمه بفخر…. نجمه القاضي بت اكبر تاجر سمك في الحي بتاعنه.
ليث بسخريه…. وانا برضو شامم ريحه ظفاره في الموضوع.
البنت بهدوء…. اقولها اسمي يا ليث.
ليث بهدوء….. استني يا روح.
روح بابتسامه…. حاضر.
نسمه…. يا عيني دي غلبانه خالص.
روح بصت لخوها…. ليث هو انا غلبانه خالص.
ليث بزهق….. سيبك منهم يلا تعالي معايه.

 

 

نجمه…. بتتعنتظ علي اي يا عم كلنا ولاد تسعه روح بشنباتك الي شبه شراشيب المقشه.
ليث بسرعه حط مسظس علي رسها.
نجمه بسرعه…… إلهي تنستر اهلي مش حلتهم حد غيري توبه يا بيه.
روح…. هههههه ينفع اصاحبهم يا ليث.
ليث بصلها…. دووول يا روح.
نسمه بغيظ…. يا عم مش كدا احنا محترمينك بس علشان مسدسك.
روح… طعمين اوي.
نجمه….. الله يسترك يا بنتي والله دا انتي الي طعمه.
ليث بجديه وبكلم نسمه ونجمه…. لو حصل حاجه لختي ه…
نجمه قطعت كلامه وبتقلده…. هتمحيه من علي وش الارض ايه خلاص فهمنا.
روح سابت اخوها ووقفت جمبهم….. خلاص يا ليث بقي انا مع دول اهم.
نسمه بهمس لنجمه….. هم لي محسسنا اناا قراطيص لب.
نجمه…. اسكتي دا معاه مسدس خديه علي قد عقله العمر مش بعزقه…. احم متخفش عليها دي في ايد امينه يا سعاده الباشا.
ليث بص لنجمه ونسمه بتحزير ومشي.
نجمه بتنهيده…. الحمد الله مشي يا ساااتر انتي عايشه مع دا ازاي.
روح…. دا طيوب خااالص وبعدين كنت عايزه اطلب منكم طلب.
نجمه….. اطلبي عادي بس من حيث الفلوث مش هقدر اسلفك معلش مش بخل لا سمح الله بس ممعيش غير حق المواصلات .
روح… هههه تؤ تؤ انا معايه فلوس بس كنت عايزه ابقي كدا زيكم بعرف اتكلم كدا فهماني.
نسمه بضحك….. ههههه بلطجيه معاكي المعلمه نجمه مش هتخدي في اديها غلوه.
ـــــــــــــــــــ في قسم الشرطه ــــــــــــــــــــــ
ليث دخل والكل بأدي التحيه العسكريه ودهل مكتبه..
ليث قعد ورفع سماعه الموبيل….. الضابط جمال يجي بسرعه.
مسك ملف وقعد يقلب فيه لحد اما سمع صوت تخبيط علي الباب….. اتفضل.
دخل الضابط جمال وادي التحيه العسكريه…. تمااام يا فندم.
ليث…. اقعد يا جمال.
جمال….. خير يا ليث باشا.
ليث….. لسه معرفتش الشحنه الاخيره الي اتسامت مين كان وراها.

 

 

جمال….. والله يا باشا حاولنا وسهرنا للتين بس شكل الراجل دا مش سهل لان الشحله اتسلمت بحري وكمان الشحنه معرفناش اتسلمت فين بس المرشد قالي انعا اتسلمت ووصلت وتصرفت.
ليث….. اممممم طيب.
جمال….. يا باشا انا مش عارف انت لي مش راضي تخلينا نمسك حد او نهجم لي.
ليث بهدوء…. اتفضل علي مكتبك يا جمال.
جمال بتنهيده…. حاضر يا باشا عن اذنك.
______ في سفينه وسط البحر _______
شاب بضحك…… الله عليك يا ريس وعلي دماغك المتكلفه.
عاصي ومغطي وشه بصوت رجولي صلب …… متفرحش قوي كدا.
الشاب….. لي بس يا كبير هو في حد يقدر علي الاسطوره عاصي الماسي.
عاصي بمكر….. لما تلاقي امورك ماشيه ومفيش حاجه موقفاكر اعرف انك في خطر يا خضر.
خضر…. مش فاهم.
عاصي…. لنا تعرف عدوم تعرف تاخد حظرك منه والاوراق تبقي مكشوفه لاكن ادام في اوراق مستخبيه اعرف ان في خطر عليه.. هايزكم تخدو حظركم.
خضر….. اكتر من كدا.
عاصي….. وبزياده كمان.
خضر باستغراب…. اومرك يا كبيرنا.
عاصي ومش باين غير عنيه بس من تحت القناع الي لبسه وبصوت واطي …. مين دا الي بيحاول يلعب معايه مييين؟!….. خضر جهزلي عربيه عند المينا بسرعه.
خضر بصدمه….. انت ه هتنزل يا كبير.
عاصي….. ايوه نفذ.
ــــــــــــــــــــــــ عند بوابه الجامعه ــــــــــــــــــ
كانت نسمه ونجمه وروح خرجين وبيكلو لب..
روح…. ههههه وبعدبن عملتي اي بقي.
نجمه….. ولا حاجه رجعت الفلوس للراجل وبابا اداعني علقه متينه من الي قلبك يحبهااا تلت ايااام كانت عنيه شبه الصنين ورماااا ومش ظاهره اصلا.
نسمه….. انتي هتروحي ازاي يا روح!
روح…. ليث جاي ياخدني.
نجمه….. معاه عربيه.
روح…. اااه.

 

 

نجمه…. احممممم متخليه يخدنا لفه مش هنعطله يعني والله لفه وحده.
نسمه….. المسدس ياااا نجمه.
نجمه بصدمه…. احنا مشيين يا روح عايزه حاجه.
روح…. علي فكره انتم وخدين فكره غلط عن ليث دا طيووب جدا.
كان ليث في اللحظه دي وصل وشاور لروح.
روح… تعالو تعالو.
نسمه مسكت في نجمه ومشيو ورا روح.
روح…. ممكت يا ليث تلف بالعربيه شويه صغيرين .
ليث….. نعم.
روح…. علشان خطري يا ليث.
ليث…. طيب.
نجمه…. يس يسسس يلا بينا يا نسمه.
ركبو كلهم وليث اتحرك.
نجمه بتعيط…. مش مصدقه اخيراً حققت حلمي.
روح…. بتعيطي لي بس.
نجمه…. متعرفيش قد اي كان نفسي اركب عربيه شيك كدا.
كوتش العربيه فرقع وليث وقف العربيه.
نسمه….. يا فرحه ما تمتم.
ليث بعصبيه…. مسمعيش صوت وحده فيكم.
ليث نزل وكان بيغير فرده الكوتش بس حس بحركه غريبه وان كان حد بيراقبه.
دخل العربيه بسرعه وطلع سلام….
نجمه…. والله هدفع تمانها بس مش تموتني اععععع.
ليث بسرعه… اربطو حزام الامان.

 

 

نجمه باستغراب… حزام مين يا خويه.
ليث اتحرك باعلي سرعه عنده.
نسمه بخوف….. لو سمحت وقف نزلناااا دا مش طرقنااا.
روح بخوف…. في اي يا ليث.
ليث خرج راسه من العربيه وبضرب نار.
نجمه بصدمه…… الله يرحمك يا ماما انا جيالك في السكه اهو.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مجنونه الليث)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى