روايات

رواية متيم بقدر الفصل الثاني عشر 12 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية متيم بقدر الفصل الثاني عشر 12 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية متيم بقدر الجزء الثاني عشر

رواية متيم بقدر البارت الثاني عشر

رواية متيم بقدر الحلقة الثانية عشر

قدر بتوتر من قربه لها ففهد احننا لااززم نننزل..
ففد ابعد خصلات شعرها بحنان وهمس لها متخفيش انا مش هغصب عليكي لحاجه …
لكن دلوجتي عايزك بخصوص منى..
قدر منى ..
فهد ايوه منى ونصر..
قدر بانفعال متجيبش سيرت ال*** ده قدام يافهد..
فهد لسانك ياقدر لسانك وبعدين نصر ابن عمنا واكبر منك ومينفعش تغلطي فيه.
قدر واد عمي ..انت فاكر اني شايفه ود عمي دني لو اطول تطلع روحه بيدي كنت طلعتها ربنا ياخده هو واخواتها..
فهد بتحذير. قدر مسمعش الكلام ده تاني منك..
قدر لا يافهد انت مكنتش معانا لما عملوو فينا االلي عملوه ..دول استغلووو تعب ابويا وخدوو كل حاجه يملكها ومش بس كده نصر اللي جاي تدافع عنه دلوك خد منى عافيه عارف يعمي ايه البت تتاخد عافيه من بيت ابوها وهي مش لاجيه حد يحميها ..
دول مش جرايب دول عجارب يافهد ربنا ينتقم منهم ..وبدأت انفاسها تضيق.وهي تبكي بحرقه. من ساعت ماابوي تعب وكل يوم علي يجي يضربني ويهني ويهملني جتتته مرميه عالارض..
فهد مسح دموعها طب اهدي خلاص ياقدر هتتعبي كده..
لكن شهقاتها بدأت تعلوووو جذبها فهد بقلق واحتضنها حتى تهدأ خلاص حجك عليا ياقدر ..مجصدش ازعلك..
قدر انت مش عارف هما عملوو فينا ايه يافهد مش عارف ولاعشت اللي انا عشته بسببهم..
فهد عندما شعر بانها هدأت خلاص متبكيش اني بس كنت عايز ندي لنصر فرصه وحده يتكلم مع منى ..شكله ندمان وعايز يرجعها..
قدر انت بتجول كده يافهد انت بعد كل عمايلهم فينا..
فهد قدر افهمي انتي مش صغيره واني اللي اعرفه ان منى كانت بتحبه ..مش يمكن هي هتوافج ..
قدر لا منى مش هتوافج يافهد اختى واني عارفاها..
فهد طب عشان خاطري خلينا نكلمها عشان توافج تقابلها ومتخفيش مش هيعملها حاجه اني معاها ومش ههملها تعمل اي حاجه هي مش رايداها..
قدر بضيق لكن..
فهد عشان خاطري ياقدر نكلمها.
قدر حاضر يافهد مع اني عارف اللي فيها..
********
معتز يمه البنت بنت ناس ومحترمه ومؤدبه انتي معترضه على ايه..
امه لأ يامعتز مش هتتجوز متطلقه اني عايزه افرح بيك.يابني ..
معتز منتي هتفرحي بيا يمه ..منى طيبه اوووي وهتحبيها..
والدته جولتلك لأ يامعتز وانت مش عازيني اغضب عليك..
معتز اني هتحوزها يمه وفجتي او لا هتجوزها..
والدته يبجى لا انتي ابن ولا اع. ليوقفها لا يمه لا متحطنيش بالموقف ده اني مش هعرف استغنى عنك ولا هعرف اهملها اني من ساعت ماشفتها وروحي بجت فيها..
والدته مش هتجوزها يامعتز على جتتي.
معتز بعد الشر عليكي ياغاليه لكني مش ههملها وصدجيني مش هتشوفيها هاخدها ونعيش بشقها تانيه.
والدته بغيظ ايووا جول كده من دلوك لعبت بدماغك وعاوزك تهمل امك..
معتز يمه اي الكلام ده يمه انتي نور عيني.
والدته بص يامعتز يااني يا البت دي وانت اختار..
معتز….اني طولت اللي عندي..اني مش ههملها يمه ولا اعرف اهملك انتي كمان ..
والدته هتروح فين..
لكنه لم يجيبها وغادر .
*************
منى بدموع يعني انت عايزين تخلصو مني
فهد بانفعال اي الكلام ده..نخلص منك كيف
منى ده معني كلامك يافهد..
قدر بضيق انا جولتلك يافهد جولتلك..
منى بدأت تبكي اني همشي لو كنت متجله عليكم كده..
فهد استنى عندك انا جولت كده..وانت ياقدر اسكتي خليني اعرف اكلم البت..
قدر اه هسكت اني اتكلم..عتقول ايه..
نظر لها بغيظ وقلة حيله من اسلوبها الطفولي. وعاد بنظره لمنى..
فهد اني عارف انك مش طايقه نصر ولا عايزه تشوفيه .لكن هو طلب انه يشوفك وتديله فرصه يكلمك مره وحده بس ولو فضلتي على رأيك مش هيجي ناحيتك تاني..وهيرجع البلد
منى ده كداب يافهد متصدقوش والله كداب..
فهد حتى لو كداب اني جمبك لكن عايزك تسمعيه واني مش ههملك يامني انا هبجى ابوكي واخوكي وسندك بالدنيا دي متجواليش لنفسك سلطان مات واني ماليا حد لا فهد موجود وهيسندك لحد ما تعيشي الحياة اللي امتي عايزاها..انتوا برجبتي لحد ماموت انتو امانه سلطان الغالي
مسحت دموعها لكن اني مش عايزه اشوفه..
فهد اني مش هغصب عليكي لكن بجولك اهه لو تشوفيه وتتكلموت بهدوء وتفهميه انك خلاص مبجتيش عايزاه هيكون احسن.
منى اني جولتله الف مره الكلام ده هو مبيفهمش..
فهد طب اسمعيه المرادي يامنى مينفعش عشان خاطري.
منى..
فهد ف..قاطعه رنين الهاتف ..
فهد ايوه ياحبيبتي..
قدر دون تفكير حبيبتك مين دي..
فهد بتجاهل لقدر نفخ بضيق حاضر هعدي عليكي ..ايوووه كمان شويه
قدر بانفعال تعدي على مين انت كمان..
فهد مع السلامه..متقلقيش ماشي..
فهد بغضب في ايه مش عارف ات***اتكلم انت ايه مش شايفاني بتكلم با***.
قدر بغيظ والله طب خلي حبيبتك تنفعك.وابجى روحلها بدل ماتتأخر عليها …. لتصعد غرفتها بغضب.
والاخر نفخ بضيق يارب احلها من هنا تتخرب من هناك…
لينظر الى منى وهو يضع هاتفه بجيبه اني مضطر امشي دلوجتي انتي فكري براحتك ..ورديلي خبر يامنى واني شايف انك تكلمي وتخصلووو من الحكايه دي..
وغادر دون ان يرى قدر…
اما قدر تنظر اليه من النافذه بغيظ وهي تقضم اظافرها بتوتر..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية متيم بقدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى