روايات

رواية متعة الحياة الفصل السادس 6 بقلم عادل عبدالله

رواية متعة الحياة الفصل السادس 6 بقلم عادل عبدالله

رواية متعة الحياة البارت السادس

رواية متعة الحياة الجزء السادس

رواية متعة الحياة
رواية متعة الحياة

رواية متعة الحياة الحلقة السادسة

قولت في بالي لازم اروح اقابل مديري في الشغل اللي كان بيهزأني كل شوية .
وفعلا روحت عديت علي الشغل وطلبت المدير .
خرج المدير يقابلني وسألني بعصبية : انت ليه غايب عن الشغل بقالك يومين ؟ وقبل ما ارد قالي : عندك يومين خصم .
ضحكت اوي وقولتله : لأ ، اخصم كل اللي ليا عندكم انا خلاص مش جاي تاني وهعمل شركة اكبر من شركتكم وهوقف حالكم وهجيبك تشتغل عندي .
المدير كان مذهول من كلامي وقبل ما يرد عليا قولتله : بص شوف ، دول ٥ موبايلات ليا ولعيالي تمنهم بمرتب ٥ سنين عندكم .
كان مذهول وبعدين قرب مني و قالي بصوت منخفض : اوعي تكون سرقت يا طارق يا بني !!
قولتله : ابنك ؟؟!!! لأ مش سرقت ، انا ورثت . والفلوس اللي ورثتها تعمل ١٠ شركات زي الشركة دي . وسبت الرجل مذهول ومشيت وانا بضحك وفرحان اوي اني خدت حقي منه بعد ذل ومهانة سنين طويلة .
رجعت البيت واديت لكل واحد تليفونه وقولتلهم يحافظوا عليهم .
اخدت تليفوني ونزلت قعدت علي القهوة و حطيت الموبايل قدامي علي الترابيزة .
بعد شوية لقيت ايوب صاحبي ماشي ، ناديت عليه واول لما اقعد جنبي سألني : تليفون مين ده يا طارق اللي قدامك ؟
ضحكت وقولتله : تليفوني .
: انت مجنون يا طارق ؟
هي حصلت انك تمد ايدك وتسرق ؟!!
: اسرق ايه بس ، ده تليفوني انا اشتريته .
: هو انت ناقص ضغوط عليك علشان تشتري بالقسط موبايل تتمنظر به !!! انت شكل الضغوط اللي عليك تعبت دماغك .
: انا اشتريته كاش واشتريت ٤ كمان غيره للعيال .
: انت فيك ايه يا طارق انت اتجننت ولا سرقت سريقة ولا عملت ايه ؟
: مفيش حاجة من اللي بتقوله ده ، انا هفهمك كل حاجة .
وحكيت لأيوب علي كل اللي حصل معايا من اول اتصال عامر لحد ما استلمت الميراث .
ايوب بعد ما سمع اللي حصل وشاف صور الاوراق اللي كنت شايلها في جيبي ضحك وقام واخدني بالحضن وهنأني وقعد يكرر ماشاء الله لاقوة الا بالله لا قوة الا بالله ربنا يباركلك يا طارق انت ابن حلال وتستاهل كل خير .
ايوب كان واضح عليه انه فرحان من قلبه ، اصل قلبه طيب اوي وبيحب الخير للناس كلها وخصوصا انا .
ايوب قالي : لازم تعمل لله بقي . وكمان اوعي تنسي انت لسه من كام يوم كنت بتقول هتحج او هتعمل عمرة وهتبني جامع .
قولتله : ايوه ان شاء الله .
: طيب اول حاجة بقي تعمل عمرة علشان تبدأ حياة جديدة علي نضافة زي ما كنت بتقول .
: لا ، بدل ما اعمل عمرة دلوقتي انا هستني الحج كمان ٥ شهور احسن .
: بلاش تأجل يا طروق ، خصوصا الخير بلاش تأجله .
: وهو في حج دلوقتي ؟؟ مادام ربنا رزقني من وسع بدل العمرة اعمل حج بعد ٥ شهور احسن ما اعمل عمرة دلوقتي .
: طيب ربنا يباركلك يا طارق ، خلي بالك من نفسك ومن عيالك كويس .
: انت رايح فين ؟
: هطلع اريح شوية علشان راجع من الشغل تعبان .
: لو احتجت اي حاجة يا ايوب ابقي قولي احنا اخوات .
ضحك ايوب وقالي : اكيد يا صحبي .
بدأت اسأل سمسار علي شقة تكون كبيرة علشان ننقل فيها .
لقيت الشقق سعرها غالي من ٣٥٠ الف ل ٤٠٠ الف ، قولت لأ انا اللي يخليني ادفع المبلغ ده في الحي الشعبي ده انا اروح احسن اشتري شقة في حي راقي علشان نعيش زي الناس الاغنيا .
لقيت اسعار الشقق في حي من الاحياء الراقية من مليون لمليون ونص .
اخترت شقة كبيرة ومكانها حلو وروحت البنك سحبت المليون ونص واشتريت الشقة .
وفي ايام كنت نقلت انا ومراتي واولادي في الحي الراقي .
كان لازم اشتري عربية حديثة وهدوم غالية لينا كلنا علشان نعيش وسط جيرانا الجداد بنفس مستواهم .
ونزلت اشتريت عفش واجهزة جديدة للشقة الجديدة .
ببص في كشف حساب البنك لقيت نفسي صرفت اكتر من نص الرصيد !!!
اتصلت علي عامر وقولتله : عملت ايه يا قريبي في بيع الارض ؟
قالي : لسه السعر اللي احنا عاوزينه مجاش .
قولتله : السعر اللي اتعرض عليك كام ؟
قالي : ٧ الاف جنية المتر في ارض المباني !!!
: لأ مينفعش ، السعر ده بعيد اوي ، حاول تبيع ب ١٠ الاف بسرعة علشان محتاج الفلوس .وبيع الارض الزراعة بأي سعر .

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية متعة الحياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى