روايات

رواية ليلتي الفصل العاشر 10 بقلم سلمى ابراهيم

رواية ليلتي الفصل العاشر 10 بقلم سلمى ابراهيم

رواية ليلتي البارت العاشر

رواية ليلتي الجزء العاشر

رواية ليلتي
رواية ليلتي

رواية ليلتي الحلقة العاشرة

الدكتور بحزن..احم…هو بصراحه انا شاكك انو….كانسر عالرحم…….
اتصدم علي وليلي وبصتلو كدا وعيونها مليانه خوف جدا ودمعت كمان
علي بنبرة حزن شديده..طب….وهو لو لقدر الله طلع كدا…..هنعمل اي يدكتور…..
الدكتور..هنضطر نعمل جلسات كيماوي….وبعدها لو محصلش التحسن اللي في دماغي….لازم عمليه
كانت ليلي مش قادره تتكلم ودموعها نازله وبس…
الدكتور..لا …لازم تجمدي كدا يليلي…..اهم حاجه في العلاج النفسيه طبعا…لو نفسيتك حلوه هتخفي بسرعه جدا…
علي بيحاول يطمنها لكنو من جواه مرعوب..يبنتي متقلقيش….هتبقي زي الفل انشاءالله…..
الدكتور..ولازم بقا تحافظي على مناعتك جدا…يعني حاول تتجنبي انك تاخدي برد علي اد ما تقدري…..
علي..متقلقش يدكتور انا هفضل جنبها…
الدكتور..هو حضرتك تقربلها اي…
علي بصلها كدا..ابن عمها…..

 

الدكتور..تمم….عشان الالم دا ميحصلش تاني…هتاخد العلاج اللي انا كتبتهولك دا واسبوعين كدا تكون نتيجه التحاليل ظهرت ونشوف هنعمل اي
علي..تمم يدكتور شكرا….واخدها ومشيو…….
كانت هي ماشيه تايها خالص وحاسه انها مخنوقه اوي وخايفه..هو نا ممكن اموت….يارب أقف معايا….
علي..ليلي ..انتي ساكته لي….
ليلي بصتلو ومسكت ايدو..هو نا هموت يعلي…..
علي عيونه دمعت..اوعي تقولي كدا يليلي…دانا كنت اموت وراكي علطول….انا بس عاوزك تعملي زي ما الدكتور قالك كدا…تظبطي نفسيتك علي اد ما تقدري…ومتخافيش من اي حاجه…
ليلي بتوتان وخوف..انا…مش عارفه انا عملت خير في حياتي ولا لا….يعني لو قابلت ربنا دلوقتي هيكون راضي عني
علي سابها تتكلم براحتها وتطلع كل اللي جواها وباصصلها ودموعه بتنزل وبس….
ليلي..انا خايفه اوي يعلي….خايفه ربنا يكون مش راضي عني
علي طبق علي ايديها اوي ..اهدي يليلي…انتي قلبتيها نكد لي كدا …والله هتبقي زي الفل
ليلي..انا بثق فيك يعلي…تفتكر هبقا كويسه…..
علي..ونا بقولك هتبقي كويسه انشاءالله….قربي من ربنا وادعيلو كتير وهو عمره ما هيخذلك…ونا هكلم امي انهارده تدعيلك وهي ف الحرم
ليلي بدأت تطمن شويه..طب …ممكن محدش من خالتك او لين يعرفو
علي..دا اللي انا كنت لسه هقولك عليه……

 

واخدها وروح البيت…..
لين..اتاخرتو لي…..
ليلي..علي انا هدخل اغير هدومي…..
علي..ماشي….ودخلت ليلي ولسه جاي علي يدخل اوضته مسكته لين من ايدو
علي بص لايديها كدا وشد ايده من ايديها..عيب كدا يلين مبقناش صغيرين
لين..انت بقيت تعاملني كدا لي….
بصلها علي كدا ورن فونه وكان يحي…
علي..الو…..احسن بردو…تعالي…..سلام…….
لين..مين جاي…
علي..دا يحي….عاوزه حاجه…..
لين..ممكن نتكلم في اوضتك…….نفخ علي كدا ودخلو الاوضه وساب الباب مفتوح…
علي..نعم…..
لين..اتغيرت معايا لي يعلي…..
علي..لين….انا..مش قادر اكمل….
لين بتحاول متصدقش..نعم…..مش قادر تكمل اي…

 

علي..العلاقه يلين….انا زمان كنت واعدك وقايل لأمي ولكلو اني هتجوزك..بس لما كبرنا حسيت اني..لا مش انتي..انتي اختي وبس
لين بضحكه سخريه..ههه.. لا….متهزرش بقا يعلي…..
علي لف وشو الناحيه التانيه..هي دي الحقيقة يلين….
لين مدت ايديها لمست وشو ووحركتو ناحيتها..بطلت تحبني يعلي
علي كان باصصلها ومش قادر يتكلم اصلا فيه اللي مكفيه….
لين..يعني انا بعد ما استنيتك..لحد ما عمري وصل 25 سنه..جاي دلوقتي تقول كدا…وعشان مين…بت لقيها ف الشارع
علي..لا …متتكلميش ع ليلي كدا انا قولتلك اهو…وبعدين صدقيني الموضوع ملوش علاقه بليلي خالص..المشكله مني انا…
لين بدأت تزعق..طب انا بقا..مش هسمحلك بكدا يعلي…فاهمني…انت بتاعي انا وبس..ومش هسيب البت دي تكسبني..وسابتو ومشيت…
علي كانت دماغه اد الدنيا…مش عارف يفكر في اي حاجه بسبب موضوع ليلي…شويه وجرس الباب رن راح يفتح وكان يحي…وقعدو مع بعض في اوضه علي بيتكلمو
يحي..طب اهدي يعلي…انشاءالله هتكون كويسه…..

 

علي.. انا خايف عليها اوي..ليلي لو حصلها حاجه انا ممكن اموت وراها
يحي..اجمد كدا يعلي…المفروض انها هتاخد قوتها منك انت لازم تبان قوي ادامها..فاهمني
علي..فاهم…بس بجد الموضوع صعب اوي..انا حاسس انها بنتي بجد….
يحي.. طبيعي..مش انت اللي مربيها طيب يعلي…انت كلمت امك قولتلها تدعيلها
علي..قولتها تدعيلها لأنها تعبانه..بس مقولتلهاش عشان متتخضش..لما تيحي هجيبلها الموضوع براحه ..ونت اوعي حد يعرف حاجه
يحي..متقلقش يبني…انت بس عاوزك تكون انت اللي مديها امل..وبعدين لسه نتيجه التحاليل مظهرتش ..صح
علي بحزن..الدكتور شكله متاكد..انا وهي لاحظنا كل دا……..
كانت ليلي قاعده في الاوضه بتاعتها خايفه جدا ومتوتره…الحاجه الوحيده اللي مطمناها هو علي وبس …حاسه انها هتكون كويس بس عشانو…
عدي الوقت ويوم ورا يوم لحد ما عدي الأسبوعين ورجعت رضوي من العمره….وعلي حاول يجيبلها الموضوع براحه لكنها كانت حرفيا هتموت من الرعب ع ليلي..بتحبها جدا زي بنتها واكتر كمان…..الدكتور حددلهم اول معاد لأول جلسه وعلي بيعمل كل اللي عليه عشان تكون ليلي في حالة نفسية كويسه……….كانت قاعده علياء مع رضوي لوحدهم….

 

علياء..بقولك اي..احنا هنرجع الجيزه كمان اسبوع كدا….
رضوي..تنورو يحبيبتي…بس شكلك عاوزاني في حاجه تانيه…
علياء..بصراحه اه….ابنك مخلي لين جنبو وسنها بيكبر….لازم ياخد اي خطوه
رضوي..انا كنت هفاتحو في الموضوع دا ع فكره
علياء..اه…هو مش محتاج حاجه ..اي بقا اللي مخليه يستني
كانت معديه ليلي من أدام الاوضه وسمعتهم…حست انها زعلانه جدا وخافت ان علي فعلا ممكن يتجوز لين….
راحت لحد اوضته فتحت الباب منغير ما تخبط وكان هو بيخلص ورق
علي بخضه من شكلها المتعصب..مالك يليلي..حد زعلك….
ليلي بعصبيه ودموع..هو نت فعلا هتتجوز لين دي…
بصلها علي كدا وووووو…….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليلتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى