روايات

رواية لماذا انا الفصل الخامس 5 بقلم إيمان شلبي

رواية لماذا انا الفصل الخامس 5 بقلم إيمان شلبي

رواية لماذا انا الجزء الخامس

رواية لماذا انا البارت الخامس

رواية لماذا انا الحلقة الخامسة

-يوسف البنت طلعت بريئه فعلا
قالها مازن صاحب يوسف وهو قاعد قدامه علي المكتب
يوسف وهو بيبصله بشك :
– بريئه؟!
بريئه ازاي يابني ديه واحده و…
مازن وهو بيقاطعه:
– يوسف البنت انسه بتقرير من الطب الشرعي
كان واضح معالم الصدمه علي وش يوسف وهو بيبص لمازن وبيسأله بنبره كلها حزن وندم :
– انت متأكد من الكلام ده ؟؟
مازن برفعه حاجب :
– جرا ايه يايوسف هي دي اول مره ليا ولا ايه؟!
حط يوسف وشه بين ايديه وهو بيقول بخفوت وعدم تصديق:
– مش معقول يعني انا ظلمتها؟
طب وكلام اخوها وجوزها والجيران يعني كلهم طلعوا بيكذبوا وهي اللي كانت بتقول الحقيقه !!!
مازن وهو بيهز رأسه بغيظ:
– جوزها ده طلع شيطان ،بشويه ملاليم قدر يخلي الكل تحت رجله
– ازاي وهو تعبان وفي غيبوبه !
مازن وهو بيضحك بسخريه:
– ده انت اللي في غيبوبه
يوسف باستغراب :

 

 

– يعني ايه ؟؟
مازن وهو بيتنهد:
– يعني هو مش في غيبوبه ولا حاجه
هو اللي قال للدكتور يقول كده بشويه ملاليم برضو عشان وسام تتسجن وتتقلب الطربيزه عليها
يوسف بشرود :
– يعني وسام بريئه
مازن :
– يابني ده كان باين من اول مره جت علي هنا البنت شكلها بنت ناس ومحترمه ،انا بصراحه مش فاهمك انت اول مره تحكم على حد بدون ادله اشمعني ديه ؟!
يوسف وهو بيشد شعره بغيظ:
– اخوها يامازن اخوها جه واعترف بنفسه أن هي خانت جوزها !
مازن بتهكم:
– اخوها ؟
يابني واحنا من أمتي بناخد بكلام واحد بيشرب مخدرات
– بيشرب مخدرات؟؟؟
قالها يوسف بصدمه لمازن اللي هز رأسه وكمل كلام :
– كرم جوز أخته هو اللي جره للطريق ده عشان يبقي تحت طوعه وده اللي حصل بكيسين بودره جه اخوها وقال كلام محصلش
– مش معقول هو في كده ؟!
– واكتر المهم دلوقتي أن وسام بريئه وانا شايف أن وجودها في السجن ملهوش اي داعي مفيش اي دليل يثبت أنها مذنبه بل بالعكس كرم هو اللي المفروض يتحاكم عشان بلاوي كتيره أولها أنه بيتاجر في المخدرات وحاول يقتلها عشان كانت هتقول الحقيقه !
هز رأسه وبالفعل خرجت من السجن لأن مكانش فيه اي دليل يثبت جريمتي وان كان علي اللي عملته لكرم فده كان دفاع عن النفس

 

 

بعد مرور أسبوع
كنت قاعده في بيت اهلي بعد ما بابا عرف كل حاجه وطرد اخويا عمار من البيت وقاله كده بالحرف
” من هنا ورايح انت لا ابني ولا اعرفك”
انا كنت منهاره في حضن بابا كنت بحكيله اللي حصل وانا جسمي بيتنفض ،مش قادره اتخيل اني دخلت سجن عمري ما كنت اتخيل اتحط في موقف صعب زي ده ، عمري ما كنت اتخيل اقف انا واخويا قصاد بعض واخويا عشان شويه ملاليم بيصرفها علي شويه سموم يعترف عليا ويتهمني بالزور !
عمري ما كنت اتخيل اني لما احب واتجوز يطلع جوزي شخص مش طبيعي ،شخص مريض أناني بشع ،عمري ما كنت اتخيل في يوم أن حد يتهمني بالزنا وانا اللي طول عمري ماشيه جنب الحيط محافظه علي شرفي وشرف عيلتي
كل حاجه اتغيرت في لمح البصر ،كل حاجه أصبحت ضدي ،حتي نظرات الناس بعد ما خرجت براءه مكانتش رحماني وكأن الناس بتستلذ بعذابي
كنت منعكفه في اوضتي ليل ونهار رافضه الاكل والشرب رافضه اقابل حد حتي بابا اللي كان قلبه بيتقطع علي الحاله اللي وصلت ليها
كنت طول الوقت بفكر ،لو خرج كرم من المستشفي ياتري هتكون ايه رد فعله اما يعرف اني خرجت براءه !
انا اصلا لحد دلوقتي معرفش ازاي خرجت ،كل اللي اعرفه ان العسكري جه اخدني علي مكتب يوسف اللي كانت معاملته غريبه
كان فيها نوع من الاحترام والندم عكس السخريه ونظرات الاتهام اللي كنت بشوفها فيه عينه ،وقتها قالي انتي خرجتي براءه
من فرحتي مسألتش عن السبب حتي خلصنا شويه اجراءات وخرجت من القسم وانا بجري في الشارع زي المجنونه ،وكأني كنت طير محبوس واتحرر ،بالرغم أن وجودي كان يومين بس الا اني حسيتهم سنتين ،كنت مرعوبه ،فكره أن يتحكم عليا بكام سنه سجن كانت فكره مرعبه بالنسبالي
الحمد لله اني خرجت مع اني مش فاهمه اي حاجه ولا عايزه افهم المهم اني خرجت وخلصت بس هو فعلا انا خلصت ولا لسه في مصايب جديده في الطريق لما كرم يفوق من الغيبوبة !
وكأن بابا كان سامع أفكاري لقيته بيخبط وهو بيقولي بصوت كله فرحه :
– وسام وسام كرم اتقبض عليه حقك جالك ياحبيبتي افتحي
رمشت عيني اكتر من مره بصدمه كبيره وانا بحاول استوعب الكلام اللي بابا قاله
كرم اتقبض عليه ؟!
ازاي وبتهمه ايه إذا كان مفيش اي دليل يثبت أنه حاول يقتلني !!!!

 

 

ضربات قلبي كانت عاليه ،جسمي كله جاب عرق ،عيوني اتملت بالدموع لكن مكانتش دموع خوف ولا قهر كانت دموع الفرحه ان ربنا حقق عدله وانتقملي منه علي الكام يوم اللي قضيتهم مقهوره وخايفه ومظلومه
قومت من السرير وانا ركبي بتخبط في بعض قربت من الباب فتحته ولسه هتكلم لقيت بابا بيشدني لحضنه وهو بيقول بدموع :
– حقك رجعلك يابنتي حقك رجعلك
رفعت راسي وانا بقول لبابا بدموع :
– ازاي ا انا مش فاهمه حاجه
بابا وهو بيمسح دموعي وبياخدني من ايدي ويقعدني علي الكنبه :
– كرم اتقبض عليه بتهمه انه كان بيتاجر في المخدرات وتهمه محاوله قتلك
– ب بس بس مفيش دليل يثبت أنه حاول يموتني
– انتي ناسيه تقرير الطب الشرعي ؟!
بصيت لبابا وانا مبرقه :
– هو طلع
هزلي رأسه :
– ايوه اليوم اللي خرجتي فيه
بلعت ريقي بتوتر واحراج وانا بسأله :
– ا اثبت اني
بابا وهو بيقاطعني :
– اثبت انك شريفه وهو اللي حقير واخد جزاته ربنا منتقم جبار ياوسام
انتي من دلوقتي تمشي رافعه راسك في الشارع واللي يبصلك بصه متعجبكيش افقعي عينه انتي سامعه !!
هزيت راسي بدموع وانا بترمي في حضنه
دقايق والباب خبط قام بابا يفتح وثواني ولقيته داخل ومعاه شخص وهو بيرحب بيه
– اتفضل يا حضره الظابط
رفعت راسي باستغراب وثواني واتنفضت من مكاني وانا بقول بصدمه :
– ي يوسف
قرب مني بابتسامه هادئه وهو بيمدلي أيده :
– ازيك يا انسه وسام

 

 

بصيت علي أيده وبلعت ريقي وانا بمد طرف صوابعي وبقول ببرود وثقه :
– كويسه
فرك أيده في بعض بأحراج وهو بيوزع نظراته بيني وبين بابا اللي كان مستغرب وجوده زي بالظبط ويمكن اكتر
– ا ا
ا احم طب اتفضل يابني
لقيته قرب من بابا وهو بيقول بسرعه :
– عمي انا طالب منك ايد الانسه وسام

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لماذا انا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى