رواية لست أمي الفصل الرابع 4 بقلم أمل مصطفى
رواية لست أمي الجزء الرابع
رواية لست أمي البارت الرابع
رواية لست أمي الحلقة الرابعة
كانت تطرق على الباب وهي تتحدث يا أستاذ يا باشا يا باشمهندس الساعه بقت 11 مش هتصحى كفايه لحد كده مش كفايه كده حتى الكلب نايم لحد دلوقت الكلاب بتصحي من الفجر يا أستاذ يا اللي جوه ماترد عليا
فتح عيونه بإنزعاج من الطرق والصوت العالي خارج غرفته إعتدل و هو يتحدث بحده أيه في أيه في حد يخبط على حد كده ؟
أدخل يعني ولا أعمل أيه ؟
أدخلي في أيه أيه الدوشه اللي أنت عملاها من الصبح كده؟
فتحت الباب ودخلت صبح أيه حضرتك أنا صاحيه من الساعه 6:00 الصبح وروقت البيت وعملت فطار ورشه الجنينه وقاعده أستنى سيادتك تصحى حتى الكلب ما صحاش تحركت إلى الشباك وفتحت الستائر.
عامر بصدمه في أيه يا بنتي ما لك أيه اللي أنت بتعمليه ده سيبي الستاره؟
ياسمين لا باقول لك أيه اللي أوله شرط آخره نور أنا ما أعرفش أقعد لغايه كده لوحدي أنا متعوده أن بصحى الصبح بدري أروح شغلي وبكلم ناس وأشوف ناس وما ينفعش تنام لحد كده الساعه 11:00 كفايه.
الصحيان بدري صحه قامت بفتح الستائر وباب البلكونه
أغمض عيونه من قوة الضؤء وأستغفر ربه في سره أيه البلوه اللي باليت نفسي بيها دي يارب
يلا يا ريكس قوم أتحرك بلاش كسل يلا عشان أحميك وأكلك تحرك أمامها بصمت كأنه في إنتظارها
*******************
قام أخذ شاور و إرتدى ملابسه وجلس على كرسيه وخرج من الغرفه لم يجدهم في الصاله
نادى بصوت عالي ياسمين يا ياسمين
شعرت بشيء غريب عندما سمعت صوته ينادي إسمها تحركت بسرعه إلى الداخل نعم
أومال فين الفطار اللي مزهقاني بيه من الصبح؟
بره في الجنينه تعال المنظر والجو جميل قوي النهارده من إمبارح تغيير سبحان الخالق.
جاءت كي تدفع الكرسي ولكنه رفض
تحدث بضيق أنا بعرف أتحرك لوحدي
إبتعدت وهي تعتذر
خرج إلى الحديقه وجد الجو مشمس وجميل
جلس أمام الطعام كان شهي ولذيذ.
قالت وهي تجلس أنا ماكنتش عارفه أنت بتحب إيه فعملت أكتر من صنف.
تسلم إيدك بس إحنا أتفقنا أن أنت مرافق مش خدامه.
ياسمين ::ما فيش مشكله أنا كده كده يعتبر بعمل الأكل لنفسي وبعدين أنا مش بحب الأكل البايت
في حد يبقا عنده مكان واسع زي ده وينام لحد الظهر
تحدث وهو يمضغ طعامه أعمل أيه بالمكان الواسع ولا أصحي بدري ليه وأنا بالظروف دي ؟
مالها ظروفك في ناس ظروفها أسواء منك
بتجتهد و بتدرب و بتأخد بطولات وجوائز حول العالم في مجالات مختلفه
عندك ستيفين هوكينج عالم فيزياء تحدي الإعاقه وسابق الزمن .
وعمر حجازي قاهر الصعاب قدر ينجح في السباحه
من مصر للأردن برجل وحده عن طريق خليج العقبه .
عمرو السوهاجي كان ملاكم مميز بس ما حققش أي إنجاز غير بعد إصابته كان قاعد علي كرسي بعد تعرضه لحادث سير سبب ليه شلل رباعي وغيرهم
كتير ليه تعجز نفسك بالحبسه والقاعده دي عيش حياتك كأن مافيش أي حاجه إتغيرت ,،؟
وقفت وهي تغمز أيه رأيك نتسابق أنا وأنت وال يكسب ياخد أكبر حتة لحمه علي الغداء
تحدث بإبتسامه فقد طيب كلامها خاطره كثيرا موافق .
وقفت بسعاده وتوجهوا ثلاثتهم إلي نقطة البدايه هو علي الممر الممهد وهي وركس علي الجانبان
ريدي ستيدي جو
أنطلق الجميع ووصلت هي إلي الخط
وقفت وهي ترقص رقصة الفوز كانت تقفز
أنا كسبت أنا كسبت اللحمه من حقي لوحدي
هاي هاي هاي
نظر لها بفرحه كبيره كأنه هو الفائز رغم بساطة ما فعلته لكنه أدخل البهجه لقلبه وروحه الحزينه منذ سنين .
هجم عليها ريكس وهو يلعقها بلسانه ولكنها لم تستطع صده وقعت علي ظهرها وهو فوقها
تحدثة ياسمين بضيق وألم ريكس بلاش هزار البوابين ده أنا مش قدك .
ضحك وهو يتحرك ليبتعد مش بقولك مجنونه !
رايح فين يا أخ ماتبعد كلبك ده من فوقي ؟
تحدث دون أن يلتفت لها مش بتقولي بيفهمك
خليه يقوم
*************
بعد مرور يومان كانت تقف في المطبخ لصنع كيك الشيكولا التي تعشقها عندما سمعت حركه غريبه في الخارج تحركت بحذر وجدت شخص غريب يتسحب للدخول شعرت بالذعر
وحاولت لفت نظر ريكس ولكنها
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لست أمي)