روايات

رواية لا تتركيني الفصل الأول 1 بقلم سارة

رواية لا تتركيني الفصل الأول 1 بقلم سارة

رواية لا تتركيني الجزء الأول

رواية لا تتركيني البارت الأول

رواية لا تتركيني الحلقة الأولى

في تحدي محافظااات الصعيد وفي اكبر عائله من عائلات الصعيد عائله نعمان القناوي وفي هذا البيت الكبير الذي تحكمه العادات والتقاليد والقوااعد الذي يضعها نعمان القناوي كبير العائله التي ينفذها الكبير والصغير ولن يجرؤ شخص علي نقاشه في امر ما
يجلس نعمان في صالون هذا البيت الكبير ويتناول الفطار مع ابنه الاكبر حسين القناوي
وفي احدي الغرف غي هذا البيت الكبير تستقيظ فتاه في منتصف العشرينات تتميز بالبشره البيضاء والعيون الزرقاء والشعر الذهبي الذي ينسدل علي ظهرها وكأنه خيوط من الذهب تستيقظ بطلتنا وتصلي فرضها
وترتدي ملابسها وتحمل حقيبتها وتنزل للأسفل لكي تري جدها
ساره. / صباح الخير ياجدي
نعمان بإبتسامه/ صباح الخير يازينه البنات اقعدي افطري
ساره / مش هلحق ياجدي عندي عمليه ولازم الحق ادعيلي
نعمان/ ربنا يوفقك يابنتي خلي السواق يوصلك
ساره/ حاضر ياجدي سلام ياعمي
حسين/ البت دي اتظلمت كتير اوي يابوووي
نعمان/ منا بحاول اعملها ال هي عايزااه اهو
ثنيه/ مهي مدلعه دلع الدنيا والاخره وسايبها تروح
وتاجي علي مزاجها
نعمان بزعييق/ اتكلمي زين عن بنت ابني الدكتوره
ياثنيه لم مراتك ياحسين
حسين/ جرا ايه ياثنيه مالك ومال الدكتوره بس
ثنيه / وانا مالي انا بتكلم علشان الناس كلت وشنا
ال قدها وال اصغر منيها اتجوزو وعيالهم قربو يتجوزو
وهي محدش عارف هي متجوزه ولا مش متجوزه
منال / اتكلمي زين عن بنتي ياثنيه
ثنيه/ وانتي مصدقه انها بنتك كلنا عارفين انك
مبتخلفيش ولا انتي نسيتي انها بنت سليم وعيشه الله يرحمهم
نعمان بغضب/ منال ال مربيه ساره ياثنيه وهي امها
ومنال مش مرات ابني منال زي بنتي واسكتي بقه ياثنيه بلاش كلامك الماسخ ال علي الصبح ده
ثنيه بأسف/ معلش ياعمي انا مش عارفه قولت كده
ازاااي انا اسفه يامنال بس والله الحريم النهارده
كانو عمالين يتحددو عن ساره وال حصل زمان
انا زهقتلهم كلهم والله بس كلامهم صايقني اوي ياعمي
انت عارف ان ساره زي بنتي برضو
نعمان بزعييق/ قطع لسان ال يتكلم عن حفيدتي
كلمه عفشه ساره زينه البنات كلهم وال هيتكلم
كلمه عليها هقطع لسانو
نعمان خلص كلامو وسابهم وقام وحسين قام وراااه
داليا بنت ثنيه/انتي كده علي طول لازم تقولي كلام يضايق ياما
ثنيه بزعيق/ بت قومي شوفي وراكي ايه
داليا بضحك/ انا هقوم اروح كليتي
ثنيه / خودي في علمك دي اخر سنه ليكي في المخروبه دي وهجوزك
داليا بحزن/ ياماما حرام عليكي كل يوم تزعقيلي كده
وميت مره اقولك انا مش عايزه اتجوز انا مكرسه حياتي للدراسه وبعدين لازم تفتخري بيا انا هبقي دكتوره زي ساره بنت عمي
ثنيه /مهي ساره ال لاعبه في عقلك اختك اهي متجوزه ومتستته ومخلفه كمان
داليا بضحك/ ايوه كفايه عليكي ليلي اختي وكفايه عليكي ابنك جوزيه مهو كمان مش متجوز
ثنيه بزعيق/ غوري يابت غوري
داليا / حاضر ياماما ياحبيتي سلام يامرات عمي
منال/ مع السلامه ياحبيتي
منال/ ايه ياثنيه ماالك ومال البت ع الصبح
ثنيه/ البت دي مطلعه عيني وابوها مدلعها
مناال بضحك/ مش اخر العنقود بقه
ثنيه بأسف/ متأخذنيش يامنال ياختي علي الكلام الماسخ ال قولتو على الفطار والله مكنتش حاسه بالي بقولو
منال/ ولا يهمك ياثنيه انتي عارفه اني بحبك
زي اختي واكتر
ثنيه/ عارفه والله
*******************************
في القاااهر
في تحدي البيوت الفخمه الكبيره بيت تحفه فنيه بيت يشبه القصووور بيت سليم القناوي
فريده / فردوس صحي سليم
فردوس/ سليمح بيه صاحي بقالو نص ساعه يافريده هانم
فريده بضحك/ صحيح ده انا ال صحيت متأخر النهارده
سليم بضحك/ صباح الخير يافريده هانم
فريده بضحك/ اسمي ماما ياولد
عامر/ صباح الخير ياماما صباح الخير ياسليم
فريده / يلا ياولاد علشان نفطر
سليم/ للأسف مش هقدر اقعد معاكو عندي عمليه
ولازم الحقها
عامر بضحك/ سلام يادوك
سليم/ سلام يالمضه وانتي يلا الحقي كليتك
عامر بضحك/ كلها حوالي خمستتاشر سنه وابقي دكتور قمر زيك كده
سليم/ ليه ان شاء الله ختتخرجي علي المعاش
عامر/ ياعم مش لما اعدي من سنه تالته الاول
سليم/ انا همشي علشان مش فاضيلك
فريده/ بطل هزار وكل علشان تلحق كليتك
عامر/ اه ماانا مش ابنك شكلك متبنياني
فريده بضحك/ يابني كل وانت ساكت نفسي اشوفك
انسان ملتزم زي اخوك كده
عامر/ سليم ده فالته ودحيح ده بقي اشهر من النار علي العلم الدكاتره كلهم عارفينو ومش مصدقين اني اخوه
فريده/ انا نفسي مش مصدقه انكو اخوات
عامر/ يلا بثه سلام يافري
فريده بضحك/ ياقليل الادب
عامر بغمز/ خودي بوسه ياقمر
فريده/ رينا يجميك يابني يااارب
***************************
في مستشفي كبيره من مستشفيات قنا
دكتور سامي / كالعاده يادكتوره ساره رافعه راسنا كلنا
ساره / كلو بفضا رينا ثم بفضل توجيهات حضرتك يادكتور
سامي/ انتي عارفه انك زي بنتي ياساره
ساره/ ده شرف كبير ليا اوي يادكتور
سامي/ بوصي ياساره في مستشفي كبيره اوي في القاهره انا بعتلهم السي في بتاعك وهما عايزينك معاهم في الفريق الطبي بتاعهم
ساره بفرحه/ بجد يادكتور
سامي/ ايوه يا دكتوره انتي نستاهلي اكتر من كده
لانك من اكفأ الدكاتره ال قاباتهم في حياتي
ساره/ شكراً جدااا يادكتور انا هشوف رأي جدو الاول وهرد علي حضرتك عن اذنك بقه علشان المريض زمانو فاق
سامي/ انفضلي
ساره كملت يومها عادي وبعدين رجعت البيت
منال/ حمدالله على سلامتك ياحبيتي اجهزلك الاكل
ساره/ ياريت ياماما هموت من الجوع بجد وهمووت وانام
منال بحب/ ثواني والاكل يكون جاهز عقبال متغيري
ساره/ تسلميلي ياماما
ساره دخلت ؤضتها وغيرت واتفاجأت بداليا داخللها
ساره/ أهلا دكتوره داليا
داليا/ والله مش باينلها دكتوره خالص
ساره/ لو في حاجه مش فهماها قوليلي وهساعدك
داليا/ ياريت حاجه مش فهماها بس مرات عملك ساسو
ساره بضحك/ هي الحكايه فيها مرات عمي خرجيني
منها يادودو والنبي
داليا بضحك/ ياندله
ساره بضحك/ ياستي متقلقيش طول ماعمي موافق
هي مش هتقدر تعمل حاجه
ثنيه/ وكمان بتقسي البت عليا
ساره بضحك/داليا اسمعي كلام مرات عمي
هي ادري واحده لمصلحتك
ثنيه بضحك/ كولي بعقلي حلاوه ياساره
ساره/ انتي ولا عاجبك كده ولا كده
ثنيه بضحك/ متزعليش مني يابنتي
ساره بحب/ عمري مزعل منك ابدا يامرات عمي
انا عارفه انك عايزه مصلحتي
ثنيه بحب/ اه والله بس ده ميمنعش انك بتقوي البت دي عليا
منال بضحك/ مش هتتغيري ياثنيه هنفضلي تناقري مع البت كتيير كده
داليا بضحك/ فين الاكل عصافير بطني بتصوصو
منال/ تعالو ياحبايبي الاكل جاهز
راح الكل علشان ياكلو في جو من ااضحك والهزار بين ساره زثنيه وداليا
داليا/ اتفضلي النسكافيه يادكتوره ساره
ساره/ ميرسي ياداليا اقعدي
داليا/ اخبار دراستك ايه
ساره بضحك/ انا دراستي ماشيه تمام وكلها اقل من شهرين وهاخد شهاده الدكتوراه من الجامعه في امريكا
داليا بفرح/ يرافو ياسارا انتي تستاهلي كل خير تعرفي ان انا وخداكي قدوتي
ساره / ياحبيتي رينا يباركلي فيكي ويجعل حظك احسن من حظي
داليا/ ساره هو انتي هتفضلي كده
ساره/ ياعني ايه كده
داليا/ ياعني ولامتجوزه ولا عازبه
ساره بأسف/ انا غلط لما سمعت من جدي لما قالي
وافقي علي الجواز من عير ميكلمني ولا يشوفني مشي
بقالو عشر سنين مفكرش حتي يطلقني خايف من جدي
بس مفكرش انا هبقي عامله ازاااي ومفكرش الناس بتقول عليا ايه انا مكرهتش حد قدو ده شبه ضمر حياتي
بس تعرفي انا مش بفكر فيه خالص بفكر في مستقبلي اليا بأسف/ انا اسفه ياساره اني خليتك تفتكري
ساره/ ولا يهمك يادودي
منال/ جدك عايزك ياساره
ساره/ حاضى هروحلو
ساره قامت راحت أجدها
ساره/ مساء الخير ياجدي
نعمان/ مساء النور يابنتي اخبار العمليه ايه
ساره/ الحمدلله كانت ناجحه ياجدي
نعمان/ الله ينور عليكي يا دكتوره
ساره/ جدي كنت عايزه اقولك حاجه
نعمان/ قولي يابنتي
ساره/ انا في مستشفى كبيره في القاهره عايزني اشتغل معاهم
نعمان/ تسافري القاهره لوحدك لا يابنتي
ساره/ ليه بس ياجدي
نعمان/ ياساره مينفعش وبعدين متنسيش انك غي عصمه راجل
ساره/ وهو فين الراجل ده ياجدي ده انا مشوفتوش واسمي بس متجوزه انا عملت كل ده علشان حضرتك متزعلش مني لاكن كده كفايه اوي ياجدي انا قررت ارفع قضيه واطلق منو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لا تتركيني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى