روايات

رواية عشقت زير نساء الفصل السادس عشر 16 بقلم منة محمد

رواية عشقت زير نساء الفصل السادس عشر 16 بقلم منة محمد

رواية عشقت زير نساء الجزء السادس عشر

رواية عشقت زير نساء البارت السادس عشر

رواية عشقت زير نساء الحلقة السادسة عشر

في المشفي
سهام :السلام عليكم
منه :وعليكم السلام اهلا اتفضلي
سهام :اهلا بيكي يارب تكوني احسن النهارده
منه :الحمدالله انتي عامله ايه واخبار امي وعمي واسماء من زمان ماشفتهاش
سهام :كلهم بخير وبيسلموا عليكي
منه :الله يسلمك ويسلمهم
سهام :منه انتي اكيد عارفه انا ليه هنا
منه ابتسمت لها :اه عارفه ومافيش جديد هتقوليه ممكن يغير رايي في القرار الي عزمت عليه
سهام :اسمعيني حبيبتي انا مش بلومك بعد الي شفتيه منه
منه استغربت من كلامها يعني ممكن تكون عارفه عمايل احمد معاها :مش فهماكي
سهام :متفكريش انك بالبودرة والميك اب تقدري تخفي العيوب يعني اثار الضرب
منه يعني عارفين انه بيمد ايده عليها
سهام :متخافيش انا عارفه بتفكري في ايه ماحدش انتبه الا انا
منه بستغراب:ازاي
سهام :لان الشئ ده كان برضه بيحصل في اماني الله يرحمها
منه بشهقه:كان بيضربها
سهام :كتير واحيانا من غير سبب كمان
منه :ليه طيب يعمل كدا مش حرام عليه
سهام :انا مش بقول احمد مش غلطان بس صدقيني ظروفه هي الي خلت احمد كدا وصدقيني لولا اني متاكده انه بيحبك وانتي بتحبيه لا كنت جتلك ولا كلمتك
منه “بيحبني ها كتري منها “:متضحكيش على انا عارفه ان احمد مش بيحبني ولا عمره حبني
سهام :وانا متاكده انه بيموت فيك كمان مش بيحبك
منه بتريقه:والله وازاي بقي اتاكدتي. ايه باين من ضربه وتهزيئه في الداخله والطالعه ولا جوازته الي في السر وعرفي لا واضح جدا انه بيحبي
سهام :صدقيني بيحبك انتي ماشفتيش حالته ازاي لما وقعتي ماسابكيش الا لما بعد مااتاكد انك بخير بعدها راح لابنه وحتى لما منعتيه من انه يشوفك كان بيجي ويشوفك
منه انصدمت :ازاي
سهام :كان يستناكي لما تنامي ويدخل لك من بعد مايبعت ممرضه تمشي الي عندك ويدخل هو ويقعد عندك دقايق ويطلع
منه :وازاي مانتبهتلو
سهام : السؤال ده للاسف مقدرش اجاوبك عليه تقدري تساليه هو
منه :انا لاهسال ولا عاوزه اشوفه خلاص اكتفيت و تعبت منه
سهام :صدقيني لما تعرفي ظروفه ممكن تعذريه
منه بغضب :ولو ده برضه مايدهوش الحق يعاملني كاني جاريه عنده
سهام “سامحني يارب”:اسمعيني انتي مالاحظتيش ازاي تعامله مع امي
منه عقدت حواجبها : اه لحظت انا مستغربه من جفاف معاملته ليها وخفت اساله يتعصب عليا
سهام :لانها مش امه
منه وعلامات الدهشه ع وشها :ايه. ازاي مش امه انتي لغبطيني
سهام :اه امي تبقي مرات ابوه.. امه الحقيقيه اتوفت امي انا اخدته وربته
منه :طيب امه اتوفت برضه ده مش مبرر لتصرفاته معاي ولا مع امك نفسها
سهام :انتي ليه مستعجله خليني اكمل
منه :طيب كملي
سهام :احمد ماعاش طفوله طبيعيه زي غيره كان بابا عصبي كتير عليه وعلينا كان مدوقنا الويل وكان دايما يقول جنب اخواتي الرجاله ان الحريم مالهمش امان وان الراجل الذكي مايسلمش قلبه ولا ثقته لواحده ست وكان يسب فينا وبامي وامه قدامه وفي يوم كان عمره 11سنه دخل
على امه في اوضتها مع السواق الي معاها وكانوا بوضيع مشين هو انصدم من الي شافه
منه طلعت عيونها من مكانها
سهام كملت: بقي في وضع صعب وراح طيران لبابا وراحلها ومسكها ونزل فيها ضرب لحد ماكانت روحها بتطلع في ايده والكل عرف بالموضوع وبابا طلقها والسواق هرب المهم بابا كان متجوز امي قبلها وكان بابا الله يسامحه يفضل يملا دماغه ويقوله شفت صنف الحريم كلهم كدا مالهمش امان دي امك الي هي امك وعملت كدا
منه انصدمت من الي بتسمعه
سهام :بعد فترة امه انتحرت وبعد عزاها وصلت لبابا رساله منها تقول فيها انها بريئه وكل الي حصل هي ماكنتش في وعيها بسبب ان السواق خدرها واعتدي عليها والي اثبت الشئ ده الرساله جات معاها ورقة تحاليل تثبيت ان بجسمها ف الوقت ده نسبه كبيرة من المخدر الي خدرها فيه السواق وقالت انها كذا مرة اشتكت له من السواق ومن نظراته ليها وهو مااهتمش وقالها انها تتهيئ وانا عرفت انه الشئ ده صحيح لاني سمعتها تقوله وتقول لامي بتحذرها من اننا نركب معاه لوحدنا
منه تحت مصدومه :وازاي وصل لها وخدرها
سهام :هي من الاول ماشكتش فيه ورفضت تركب معاه وكانت ترجع مع صحبتها من الشغل او مع اي حد من اخواتها في يوم كانت مضطره تركب معاه لان الكل مشغول ولما جات تنزل من العربيه خدرها واستغل ان الكل مش موجود وكان عارف انه ماحدش بيجلها لان عارف ان اليوم مش يومها يوم امي يروح لها بابا وكان جناحها معزول عن البيت يعني يقدر يطلع وياخد راحته . ومافيش حد ينتبه له بس ربك كتب ان احمد الي يشوفه
منه :يعني امه بريئه لا حول ولا قوه الا بالله فعلا صدمه له ،بس برضه مش سبب يخليه يكون كدا من غير قلب
سهام بتنهيده :لانه ماعرفش ان امه بريئه بابا خبى عنه وقال ماحدش يقوله يعني تقدري تقولي من الحكايه احمد متعقد من الحريم وبقوة ومش بيثق فيهم ومفهومه انهم مجرد لعبه يتسلى بيهم حتى يوم بابا اجبره يتجوز اماني ماكانش مهتم ابد كان بيعاملها بجفاء قدمنا وكان بيضربها كمان وكان مايخليهاش تطلع لمكان لوحدها ابدا ويفضل يراقب اتصالاتها وكل حاجه
منه :يعني هو مش عارف ان امه بريئه
سهام :لا صدقيني ياقلبي احمد اتغير من اول مااخدك صحيح اتغيير مش باين التغير قوي بس بقي يرجع البيت لانك موجوده فيه تصدقي لما كانت اماني عايشه كان يجي البيت يوم ويغيب شهر اما معاكي يغيب يوم او يومين بس
وغير كدا كنت افضل راقب نظراته ليك واشوف اهتمامه بيك لما يتصل ويسالني ان كنتي اكلت او لا ويسالنا اذا انتي محتاجه حاجه وهو عند زوجاته
منه “يعني معقوله تصرفاته بسبب كدا “:مهما كان مااقدرش ارجع له واعيش بالجحيم مرة تانيه اسفه
سهام :ومين قال تتحملي . اسمعيني كويس مترجعيش له والا وانتي مقتنعه وعاوزاك تذليه وتوريه النجوم في عز الظهر لحد مايسلم، احمد بيحبك بس مش راضي يعترف لانه بيحس انه بيقلل من رجولته وخايف ان الي حصل مع امه يحصل معاك
منه بحيره :برضه مش فاهماكي
سهام ببتسامه :منون انتي بشطارتك تقدري تخليه يثق فيك ويعترف لك بحبه بس مش على طول حسسيه بغلطته خليه يندم على الساعه الي فكر يمد ايده عليكي او يهينك
منه :وتفتكري اني اقدر
سهام :تقدري بمساعدتي ومساعدة صديقتك ريهام
منه كشرت :ريهام ايه دخلها
سهام : مش ريهام تبقي زوجة اعز صديق ل احمد وخالد ابن عمي
منه انصدمت :خالد اتجوز على اسماء وامتى ازاي اصلا ريهام ترضى بكدا
سهام :تخيلي اتجوزها تاني يوم من فرحه على اسماء وجابها لنا وعرفنا عليها من بعد ما وقعتي
منه :واسماء عامله ايه
سهام :عندنا فالبيت ومصرة على الطلاق
منه :صدقيني سهام ماكنتش عارفه ان ريهام اتجوزت خالد
سهام :عارف ياقلبي عارفه بس المهم فكري بالي قلتهولك وان شاءالله بمساعدتي ومساعدة ريهام تقدري
منه :سهام مااقدرش انا مش قويه زيك واحمد عارف ده كويس
سهام :مشكلتك انك بتقللي من نفسك لا ياعمري انتي قويه واقوى مننا كلنا ولا في واحده تقدر تصبر وتتحمل الي اتحمليته من غير ماتشتكي لاهلها
……..
اليوم خروج منه من المستشفى واتفجات بابوها بيقولها ان احمد منتظرها برا
منه باصرار :لا يا بابا الله يخليك مش عاوزه ارجع معاه
ابوها :طيب فهميني ليه
منه :الله يخليك انا مش هرجعلو عاوزه ارجع اعيش عندك عاوزه ارتاح ارجوك وعيطت
ام منه حضنتها :خلاص قوله انها مش عاوزه تروح معاه هو مش بالعافيه مش شايف حالتها البت تعبانه
ابو منه طلع يقول لاحمد انها رافضه تروح معاه بعد ثواني اتفتح الباب بعصبيه :وليه حضرتك مش جايه
منه جريت ورا امها :قلت لك انا مش عاوزاك، وعاوزاك تطلقني
احمد ماسك نفسه قدام اهلها : طيب نروح البيت ونتفاهم
منه :انا مش رايحه معاك خلاص ارحمني مش عاوزاك هو بالعافيه
احمد بحده :منه قلت لك نتفاهم فالبيت متفكريش علشان سايبك على راحتك خلاص خدتي راحتك يلا قدامي
دخل ابوها :يااحمد هدي اعصابك مالوش داعي الزعيق يعني مش شايف حالتها وازي البنت بقت خايفه منك خلاص خليها تيجي عندنا البيت ترتاح كام يوم وبعدين يحصل كل خير
احمد بغيظ :بس
ابو منه :لابس ولاغيره البنت محتاجه راحه يابني لازم تراعيها
احمد بعدم اقتناع:طيب بس قولها ياعمي تشيل من بالها فكرة الطلاق لاني طلاق مش مطلق
ابو منه :يحصل خير ان شاءالله
منه مسكها احمد وهي طالعه : ماتلعبيش بالنار يامنه هتندمي
منه حاولت ماتبين له خوفها :مش اكتر ماانا ندمانه على اليوم الي عرفتك فيه
وسابته ومشت وما استنتش تسمع رده
………………………
في بيت اهل خالد الصياد
خالد وريهام :السلام عليكم
الكل :وعليكم السلام
خالد :تعالي يا ريهام قربي سلمي على امي
اسماء بصدمه :ريهام
ريهام قربت وباست راس حماتها:ازيك يا خالتي
ام خالد :الحمدالله بس انتي مين
خالد :يا امي دي تبقي مراتي
الكل انصدم :مراتك
خالد :اه مراتي
رغد :امتى وازاي وفين
خالد:امتى وازي وفين خلوها بعدين انا جبتها عشان تتعرفوا عليها
اسماء بحتقار :حقييييييييره
ريهام خافت واتخبت ورى خالد
خالد وبحده :اسماء عيب كدا
ام خالد بزعيق :خالد من امتي حضرتك متجوز وليه
خالد :بقالي فترة
اسماء :ليه يااحمد ليه تتجوز على ومين الي كنت بعتبرها صاحبتي
خالد :قسمه ونصيب وده الي ربنا كاتبه
اسماء :وانت يلي يتقال عنك صديقه ازاي ترضي تاخديه وانتي عارفه انه جوزي
ريهام بخوف :اسماء
اسماء بصرخه :ماتنطقيش اسمي يا خطافه الرجاله
خالد :رغد خدي ريهام واطلعوا فوق
رغد :طيب
ام خالد :ليه ياخالد انت ازاي تتجوز يا ولد من غير مانعرف ايه عدمت اهلك
خالد :يعني لو قلت لكم كنتم هتوافقوا
امه :معرفش بس المفروض متعملهاش من غير ما تشورنا وغير كدا الناس هتقول علينا ايه لسه عريس اسبوع وراح الاستاذ اتجوز ع بنت عمه
خالد:صدقيني يا امي مافكرتش في كدا ابدا وانت عارفه ايه موقفي من جوازي من اسماء
امه عارفه انه ماكانش عاوزها بس ابوه اجبره عليها
خالد :يا ماما والله ماعرفت طعم السعادة والراحه الا من بعد مااخدتها هي الزوجه الي نفسي اكمل حياتي معاها هي الي عاوزها تكون ام عيالي لاني اخدتها بقتناع مني ومش مجبور ارجوك بلاش تقسي زي بابا افهمي مشاعري انا انسان ونفسي اختار واحب
ام خالد ببتسامه :شوف يا بني دي حياتك ومن حقك تختارها الله يسعدك يارب ويوفقك
اسماء الي كانت بتتسمع عليهم عصبت وحلفت ماتسيب ريهام تتهني بجوزها يوم واحد
……
في غرفه رغد اخت خالد
رغد :اعذرينا يا ريهام بس كانت صدمه لينا
ريهام :لا عادي عذراكم
انفتح الباب بقوة :انتي ياخرابة البيوت ياحقيرة
ريهام خافت ورجعت على ورى :اسماء صدقيني ماكنتش اعرف انه جوزك
اسماء بصراخ :كذابه حقيره
ريهام بخوف :والله يوم ماتقدم لي عرفت انه ابن عمك بس ماكنت اعرف انه جوزك وانتي ولامرة جبتي سيرته او اسمه كل الي كنت اعرفه انه ابن عمك بس اسمه ايه معرفش وبعد ما كتبنا عرفت
اسماء بحتقار :انا عاوزه اعرف على ايه اخدك لا شكل ولا منظر انا اجمل واحلى منك
رغد :اسماء اهدي مينفعش الكلام ده
اسماء تتجاهلها :وحتى مستواك المادي مش من مستونا وانتي طبعا ماصدقتي تطلعي من الفقر فرصه وجاتلك على طبق من دهب تفوتيها و ترفضي
ريهام بدموع :مسمحلكيش تهنيني وانا ما اخدتوش عشان فلوسه خالد راجل وكل شئ حلو فيه واي بنت تحلم بزوج زيه
اسماء بستهزاء :الهي تنعمي في عيونك البنات مايتمنوش راجل متجوز قولي امثالك واشكالك الي بيدورو علي الفلوس باي طريقه مهما كانت
ريهام :اسماء انا ساكته لك عشان عذرتك بس لحد هنا وبس
اسماء قربت وضربتها كف :قلت لك ماتنطقيش اسمي انا مايشرفنيش ان حثاله زيك تنطقه
خالد بحده :اسماااااء
اسماء خافت :…………
خالد قرب واخد ريهام وراه ظهره: :انتي ازاي تتجراي وتمدي ايدك عليها
اسماء بخوف :………………
خالد بصوت قاسي :اسمعيني ان سمعتك او شفتك مرة تانيه تهينيها او تجرحيها بكلمه او تمدي ايدك عليها ماتلوميش الا نفسك فاهمه
اسما ماتحملتش وطلعت من الغرفه بغضب اسود ،خالد لف على ريهام الي الدموع ماليه وشها :امسحيها فيا حبيبتي
ريهام رمت نفسها بحضنه :ليه تهيني كدا عارفه اني غلطانه اني اخدتك منها بس ليه تقلل من قمتي
خالد بحنان :بس ياقلبي اعذريها هي مصدومه دلوقت
ريهام تمسح دموعها :لو كنت عارفه انها مراتك قبل ما نرتبط كنت مستحيل اوافق
خالد بزعل :اخص عليك يعني انتي ندمانه انك اتجوزتيني
ريهام :صدقني انا ندمانه على الايام الي قضيتها من غيرك يا خالد انا بحبك اكتر من روحي
خالد ببتسامه :ايوه كدا ده الكلام الي يفرح
ريهام :بس ماكنتش عاوزه اكون بالموقف ده ابدا في يوم من الايام
خالد باس راسها :خلاص الموضوع انتهى “ورفع راسها يشوف الضربه “خدك بيوجعك
ريهام حطت ايدها على خدها :لا عادي
خالد بعد ايدها ويبوس خدها :ماتزعليش ياقلبي واوعدك من اليوم ورايح مش هسمح لاي مخلوق يمد ايده عليك مره تانيه
ريهام ضمته :ربنا ما يحرمني منك
خالد :ولا منك
………………..
في شركه الصياد
خالد :طيب ليه قومت الدنيا عليها طالما عملت الي في دماغك
احمد :لا مش على كيفها انا عاوز عيال ومنها هي بالذات
خالد :ليه هي بالذات يعني عاوز تربطها بيك اكتر
احمد حط ايديه على وشه :معرفش…معرفش
خالد :طيب ليه ضربتها مش حرام عليك
احمد بندم :صدقني ما حسيتش بنفسي لما ضربتها واتمنىت ايدي تنقطع قبل ما امدها عليها بس مااقدرتش امسك نفسي والي قهرني انها هي الي فكرت بموضوع الموانع ده معناته انها مش عاوزه تخلف مني يعني مش عاوزه اي حاجه تربطنا ببعض
خالد :يعني انت تتمنى انها تحمل يا اخي برجلتني معاك
احمد :صدقني مع حريمي عمري مانسيت الموانع وكنت اتاكد منهم انهم بياخدوها قدامي اماهي يمكن من غير وعي مني كنت اتمني طفل منها تسالني ليه معرفش
خالد :احمد انت بتحبها
احمد بمكابره: لا لا انا عمري ماسلم قلبي لحد وانت عارف رايي بالحب انه عبط مراهقين وهبل وكلام فارغ
خالد لوي شفايفه :يعني على كدا انا مراهق
احمد :والله انت فاضي
…………
في بيت الصياد
اسماء :سيبها يااحمد احسن لك
احمد من غير مايبصلها :انا ماطلبتش رايك
اسماء :مش شايف صحبتها الخاينه اكيد هي زيها
احمد :جري ايه في الدنيا دلوقت بقت منه خاينه فين كلامك انها زي اختك ويمكن احسن
اسماء بقهر :ده قبل ماتخوني صحبتها وتاخد مني جوزي
احمد :فيه معلومه حابب اوضحها لك
اسماء :الي هي ؟
احمد :ان ريهام مش هي الي جريت وري خالد ولا حلمت بيه حتى هو الي جرا وراها وخطبها وانا كنت معاه يومها
اسماء بصدمه :يعني انت عارف انه اتجوز علي وانت كمان الي روحت معاه “وسقفت “ونعمه الاخ بجد
احمد :بتتريقي وانا بقولك الكلام ده مش علشان اضايقك او احرق قلبك بس عاوزك تعرفي واقعك ان خالد مش واخدك عن حب لا كان مغصوب زي ما انا انغصبت واخدت اماني
اسماء وبدئت تبكي :بس ده مايدلهوش الحق انه يتجوز على وامتى تاني يوم من جوزنا
احمد راح لها وحضنها :صديقيني يااسماء لو كان في امل ولو واحد بالميه ان خالد بيحبك ويتقبلك كزوجه
كنت انا الي وقفت في وشه وعاوزك تعرفي ان مافيش راجل ينجبر على شئ ويقدر يتقبله بعدين
اسماء عيطت بحرقه.
احمد يشد عليها :وانتي عارفه انه مايقدرش يطلقك بسبب ابوه وابوي وهو ماكانش عاوز يظلمك بس ده الي ربنا كاتبه ليك وانتي لازم تتقبلي حياتك معاه وبوجود ريهام
اسماء بحده:انت ازاي عاوزني اتقبل اعيش مع واحد مش بيحبني وفوق كل ده اعيش مع ضره لا كدا حرام كتير
احمد :مش شرط الحب يكون اساس زواجكم اهم حاجه يكون بينكم الاحترام وبعد العشرة ممكن يحبك ويمكن لا بس حطي فبالك انه مش هيقصر معاك في اي حق من حقوقك كزوجه
اسماء :يعني عاوزني ارجع له
احمد :انتي بترجعي له برضاك او من غيره وانتي عارفه ابويا ، في اللحظه دي تلفون احمد رن وكانت منه
منه:الو
احمد بستهزاء :معقوله الشيخه منه متكرمه ومتصله
منه ببرود :اسمعني يا احمد انت مش راضي نتطلق صح
احمد :صح يا مو العريف
منه :اوكي
احمد :مش فاهم تقصدي ايه
منه :اقصد اني موافقه ارجع لك بس بشروطي
احمد :نعععععم ياختي
##########

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت زير نساء)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى