روايات

رواية كما يشاء قدري الفصل الخامس 5 بقلم سها أحمد

رواية كما يشاء قدري الفصل الخامس 5 بقلم سها أحمد

رواية كما يشاء قدري البارت الخامس

رواية كما يشاء قدري الجزء الخامس

كما يشاء قدري
كما يشاء قدري

رواية كما يشاء قدري الحلقة الخامسة

ليتنى طفلا لايكبر فلا انافق ولا اهان ولا اكره احد ❤️
جبران خليل🕊️❤️
مازن وهو يهمس فى أذن مرام / مرام انتى كويسه الحصه بدأت وانتى سرحانه
مرام باحراج / انا تمام
نظر لها مازن ثم نظر إلى المعلمه التى بدأت الشرح منذ دخولها إلى الفصل لم تهتم إلى أن تعرفهم من تكون أو أى مادة ستشرح لهم أو لفقرة معرفه اسماء الطلبه
لتنتهى الحصه
المس فاضل خمس دقائق هديكم Homewor
: اه قبل ال Homework انا اسمى مس هانم اوك ولا بحب العب ولا بحب قله الادب قاعد قدامى تحترم نفسك وماسمعش نفس اى حاجه هتعوزوها ف الحصه تحت امركم طبعا بره الحصه ملمحش حد فيكم واه انا مش هقولكم زى المدرسين وقت الجد جد ووقت الهزار هزار لاااا احنا مافيش هزار انا مايهمنيش اعرف اساميكم اساميكم هعرفها من ورقه الامتحان و ال Home work فى حد عنده اى استفسار لم تنتظر ان يتنفس احد ثم قالت سريعا تمام يبقى مافيش ال homework حل تدريبات الدرس يالا الحصه خلصت
زياد بعد ان خرجت المعلمه من الفصل وهو يتكلم مع الجروب بتاعه / هى مالها الوليه دى حد عملها حاجه ولا اى جايه ترمى بلاها علينا
لم يكمل كلامه يدخل احد العاملين بالمدرسه يقول اتوبيس المدرسه تحت يالا الحصتين الاخار اتلغوا عشان فى ميتينج للمدرسين
تمسك مرام هاتفها تتصل بمراد ليجيبها ع الفور
مراد / ايوة يا روحى فى حاجه ولا اى انتى كويسه
مرام / ايوة كويسه بس انا عايزاك تيجى تاخدنى عشان الحصص خلصت ع كده
مراد / حاضر انا قريب من المدرسه 5 دقايق واكون عندك
: لملم الجميع الأشياء المتعلقة به وما كانت زينه تخرج من المدرسة الا وقد وصل مراد رأته يقف كالعادة امام السياره لتجرى عليه تحضنه ازيك يا عمو
مراد /بخير يا قلب عمو
يفتح لها الباب الامامى للسيارة لتصعد هى يغلق الباب ليرى مازن زينه زياد يبتسموا له ليرد بابتسامه ثم يصعد بجانب مرام
مراد / ها طمنينى حد دايقك
مرام / لا محدش دايقنى ولا حتى قالى حاجه ايوة سالوا عن اللى ظاهر ف وشى بس قولت وقعت من ع السلم
مراد / وهما صدقوا
مرام ببراءة / ايوة ده حتى زياد كان وقع من ع السلم وحصل فيه كده بردو
مراد / زياد مين
مرام / اللى معايا فى الجروب بيقعد جنبى طول اليوم حتى ف الفسحه لتضحك بصوت عالى بعض الشئ هو زينه ومازن الجروب بتاعى انت نسيت ولا اى
مراد وكأنه للتو تذكر هذا / ايوه ايوة افتكرت طيب قوليلى عاملين ايه معاكى بيديقوكى
مرام / بصراحه لا ده حتى مازن كان فيه حد من الفصل بيسال عن اللى فى وشى قاله ان وقعت ولما جه يكذبنى ويقول انى بكذب
مازن اتخانق وياه وقالو انى عمرى ما اكذب وانه مالهوش حاجه عندى عشان اكذب عليه ولو ليه يروح يا خدها منه هو وقالهم محدش ليه دعوه بختى
مراد/ بجد قال كده
مرام / ايوة انا حتى بردو استغربت
مراد / ده حصل امتى ده واحنا نازلين ع السلم دلوقتى
اممم وايه حصل كمان حكت مرام كل ما حدث اليوم كل شى حتى عن مدرسه الرياضيات التى لم تذكر اسمها الا فى اخر الحصه
مراد بضحك / دى شكلها لسعه
مرام بضحك/ عيب يا مراد دى كبيرة
مراد يحاول كتم ضحكاته / طيب يا ستى سكت
مرام / مراد
مراد / اممم
مرام / انت عارف ايه الاغنيه اللى مازن غناها
مراد / ايه
مرام / اغنيه أسمها متغير يا ما عن زمان حسيت ان هو بيغنيهالى انا حتى حسيت كل كلمه بتوصفنى حسيت انى مكشوفه اوى حتى لما قال باين فى عنيك نظرة حنين بتحن لمين ولا مين طول عمرها ماشيه السنين
والناس ركاب…
مع دقه عقرب الساعات بتموت جوانا ذكريات عشمنا قلوبنا باللى فات …ونسينا نعيش
: تفتكر يا مراد بابا ممكن يرجع يحبنى تانى زى الاول انت عارف رغم انه قاسى اوى عليا ودايما بيقف لى ع الوحده عشان يضربنى الا انى ساعات بحن له ساعات بقول هيحصل اى يعنى لو رجع بابا بتاع زمان انا ايوة مش فاكرة زكريات حلوة معاه اوى بس فاكرة لما كان بيلعب معايا فى الجنينه انا وفارس وماما كانت بتصورنا انا حتى لسه معايا الفيديو من ساعتها ماما وحشتنى اوى يا مراد
احتضنها مراد ثم مسح الدموع التى هربت من عيناها ثم قال / ربنا يرحمهم يا حبيبتى واكيد فى يوم هيجى وباباكى هيحس انه قد اى ظلمك وجه عليكى
مرام / مش عارفه بس انا استنيته كتير يجى بس كل مرة كان بيجى كنت بكتب موتى ع ايده كان بيضربنى وبيهنى حتى بدون ذنب واضح عمرى ما عملت حاجه غلط توصله انه يضربنى بس هو دايما ايده سابقا اى حاجه
مراد / هونى ع نفسك يا حبيبتى وبعدين انا معاكى اهوه وف ضهرك واللى انتى عايزاه اعمله انا هعملهولك
مرام تحتضن زراعه / ربنا يخليك ليا يا احن حد ف حياتى
مراد / ويخليكى ليا يا اميرتي
: بعد وقت وصل الى باب المنزل
مرام / مراد هو فى حد جوه
مراد / ايوة باباكى خرج ورجع علطول الصبح وسحر هانم خرجت ورجعتها قبل ماتتصلى بيه علطول
مرام / اه قولتلى ربنا يستر
مراد / ماتقلقيش انزلى يالا وخلى بالك من نفسك
مرام / حاضر وانت كمان
دخلت مرام المنزل لترى والدها يقف يربع يده هاا ايه اللى جابك بدرى كده
: مرام/ ابدا اخر حصتين اتلغوا
امجد باستفزاز /. امم وايه اللى فى وشك ده
مرام / يعنى بركات ايدك
امجد / تصدقى الظاهر ايدى وحشتك ليمسك بها ويقوم بصفعها تكرارا و مرارا ثم يقوم بخلع الحزام وضربها به ويقرر ماحدث بالامس
تجلس مرام لا تدافع عن نفسها حتى ينتهى ابيها بما يفعله ثم تذهب الى غرفتها فهى تعودت ع هذا منذ وفاه امها وزواجه من اخرى لم ينتهى الا وقد اتت سحر
فقد كانت تغير ملابسها بالاعلى بأخرى مريحه للمنزل
سحر/ ايه يا روحى بتضربها لى
امجد / بنت قليله الادب وبربيها
سحر / طيب براحه شويه لا تموت فى ايدك ولا حاجه
امجد / يا ريتها كانت ماتت مع اللى ماتوا
كل هذا يقال امام تلك التى تكومت ع نفسها لا تستطيع الحركه ولا حتى البكاء ظلت ساكنه حتى تركها والدها وسحر ليخرجوا الى حديقه المنزل للاستمتاع ببعض الوقت مع بعضهم تاركين تلك التى تنزف الدماء من جميع انحاء جسدها وقبل هذا قلبها
: لتاأتى لها كريمه
كريمه / يا حبيبتى يا بنتى قومى يا حبيبتى معايا اسندك للاوضه بتاعتك
لتقف معها مرام بصعوبه تحت نظرات الحسرة والحزن من كريمه فكيف لاب ان يفعل هذا بأبنته
تقوم كريمه بإيصال مرام الى غرفتها ثم تنزل سريعا الى الاسفل تحضر لها بعض الشطائر وكوب من العصير ثم تعود مرة اخرى لمرام
كريمه / مرام يا حبيبتى
تنظر لها مرام دون كلمه واحده
كريمه / خدى يا. حبيبتى اشربى العصير ده وكلى
مرام / شكرا يا دادة انا اكلت خلاص
كريمه/. اكلتى اكلتى اى انتى اصلا مابتحبيش تاكلى اكل برة
مرام بسخريه / اكلت علقه موت
تقوم اباحتضانها كريمه وهى تبكى / حقك عليا يا مرام حقك عليا يا حبيبتي اصبرى ربنا انشاء الله هيوفقك والله ع صبرك ده
مرام / انشاء الله يا داده حطى الحاجات دى فى الثلاجه ولما اجوع هبقى اكل
كريمه/ ماشي يا حبيبتى
عن اذنك بقا الا ابوكى لو شافنى هيبقى يوم مش معدى انتى عارفه
مرام / اتفضلى يا داده

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كما يشاء قدري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى