روايات

رواية كما يشاء قدري الفصل الثاني 2 بقلم سها أحمد

رواية كما يشاء قدري الفصل الثاني 2 بقلم سها أحمد

رواية كما يشاء قدري البارت الثاني

رواية كما يشاء قدري الجزء الثاني

كما يشاء قدري
كما يشاء قدري

رواية كما يشاء قدري الحلقة الثانية

انقسم الجميع إلى مجموعات الا صديقتنا لم تعرف إلى اين ستذهب قررت أن تقف جانبآ حتى ينتهى الجميع وتدخل المجموعه الناقصه بعد وقت ليس بكبير تأتى إليها زينه بأبتسامه انتى واقفه لوحدك ليه احنا مش بنعض يا بنتى
مرام فى سرها / ارد اقول اى دلوقتى
زينه / هااااى انتى انا بكلمك لتمد يدها انا زينه ونتشرف انا وكلا من مازن و *زياد* انك تنضمى للجروب بتاعنا ونبقى كمان صحاب
مرام بدون اى ردة فعل /تمام شكرا انا بس هبقى معاكم فى الجروب عشان الدراسه بس صداقه وكده …
زينه / مش عايزة يعنى تبقى صاحبتنا براحتك بس ده كان هيسهل عليكى معانا فى الدراسه وف المدرسه
مرام / انا هرتاح كده
تذهب زينه وتخبر كلا من زياد ومازن بما قالته مرام
زياد / شكلها. بنت كيوت وخافت منك
زينه / ليه هو انا شبهك عامل زى البومه
زياد / والله مافى بومه غيرك يا بقرة
مازن متدخل سريعا / بس خلاص اسكتوا بصراحه هى شكلها فعلا كيوت
لتنظر له زينه نظرة يعرفها جيدا أنه إن قال زى ما قال زياد سيموت حتمآ
ليقول سريعا / انا حاسس انها عندها رهاب اجتماعى
لتقول زينه / فعلا حتى لما كنت بتكلم معاها كنت حاسه انها متوترة وعايزة تنهى النقاش
المهم احنا هنحاول نساعدها ف اللى هى عايزاه ولو مش عايزانا نبقى أصحابها بردة فمنديقهاش
يمر اليوم بسلام حتى وقت الخروج من المدرسه كل التلاميذ تخرج مع اصدقائها الا بطلتنا تخرج لوحدها منفصله عن الجميع لترى من بعيد مراد
مرام وهى تجرى مراد وتحتضنه وحشتنى وحشتنى وحشتنى خمسه وحشتنى ليضحك عليها لطلاما دائما تخطف قلبه بابتسامتها فقط فهى ابنته المدلله ولما لا فهو من يتوكل لجميع أمور حياتها واقرب لها من والدها نفسه يحتضنها مراد ويقبل مقدمه رأسها وانتى وحشتينى اوى يا روحى يالا نركب واحكيلى كل حاجه حاضر يالا
يقف من بعيد كلا من زياد ومازن وزينه
مازن / اكيد ده باباها
زينه / ماعتقدش بس ممكن يكون قريبها
زياد / انا بقول باباها و
مازن مقاطعا له / شباب شباب انا عندى فكرة ايه رائيكم نسأله عنها ونشوف هى مش عايزة تبقى صاحبه لينا ليه
زينه /تفتكر كده مش هنتدخل فى خصوصيتها
زياد / لا احنا نسأل ونشوف
فى السيارة ….
مراد / ها احكى بقا اللى حصل معاكى يا أميرتى
لتقول له كل شئ منذ أن تركها حتى هذه اللحظة مرام / بس يا سيدى ده كل اللى حصل
مراد / ليه يا مرام
مرام / ليه ايه
مراد/ ليه رفضتى يبقا عندك صحاب
مرام بكل بساطه / عشان انت كفايه
مراد بابتسامه/ انا معاكى بس مش معاكى فى كل وقت يعنى ف المدرسه انتى لوحدك خلى عندك اصدقاء
مرام / مراد انا مش عايزة أصحاب انت كفايه بقول وكمان انا مش عايزة أصحاب ف المدرسه يا سيدى هو عافيه
مراد باستسلام / انتى دماغك ناشفه
مرام / بس بحبك هااه
مراد بضحك/ بتسبتينى يعنى
مرام / ايوة اكيد 😂😂
مراد / لا وصريحه
يالا انزلى وخلى بالك من نفسك
مرام /سلام يا عمو
مراد / انتى خليتى فيها عمو انزلى يا اختى انزلى
تنزل مرام من العربيه لتصدتدم فى سحر
سحر/ ايه مش شايفه
مرام / انا اسفه يا طنط ما اخدتش بالى
سحر / لا ابقى خدى بالك بعد كده عشان ماتزعليش فاهمه
ليتدخل مراد / سحر هانم حضرتك رايحه مشوار
سحر بتكبر / ايوة رايحه يالا اتفضل وصلنى
مراد ينظر لمرام بمعنى أن تذهب ولا تهتم بما حدث
لتذهب مرام دون أن تنطق كلمه واحده
: تدخل مرام المنزل لترى والدها يجلس فى الريسبشن أمام ال TV لم تنظر له وتدخل
ماجد بصوت عالى / ايه مش شيفانى القطه اكلت لسانك عشان ماترديش السلام
ليان ف نفسها / ومن متى رديت عليه السلام
ولكن لتفادى اى أذى
قالت السلام عليكم
يتقدم ماجد منها / ايه يا بت الغرور ده مالك بتتكلمى غصب عنك
مرام / اتكلم مع حضرتك ازاى
ماجد / انتى بنت قليله الادب ولازم تتربى
ليان / انا فعلا قليله الادب اقول لحضرتك ليه لانك مش فاضى تربينى
امجد بسخريه /تمام وانا هربيكى ليخلع حزام البنطالون الذى يرتديه ويقوم بضرب ذات الفتاه التى لم تفعل شئ وبدون زنب حتى
يظل يضرب فيها حتى أن يرى الدم يتركها فتذهب لغرفتها تبكى وتنام نعم فهى تتعرض دائماا للعنف الأسري
امجد بعد ماذهبت مرام / انا بضربها ليه هى ماعملتش حاجه المرة دى يالا جات فى وقت كنت متعصب فيه وطلعتى حيرتى فيها مش مشكله ليجلس مجددا دون الاحساس بأى ذنب يستمع ال TV يضحك وكأن شئ لم يكن
فى منتصف الليل تستقيظ مرام بوجع فى جسدها تظل تبكى وتناجى ربها تبكى فقط ثم قررت أن تذهب الى الحمام لتاخد حمام دافئ يهدئ من وجع جسدها بعد قليل تخرج تنظر لنفسها ف المرأه ترى وجهها به بعض العلامات الزرقاء من آثار الضرب لتبكى مجددا تقول لنفسها ماذا على أن أفعل ما الشئ الذى فعلته ليكرهنى أبى وتكرهنى خالتى نعم فسحر لم تكن فقط زوجه أبيها بل كانت اخت امها
لماذا يكرهونى ما هو ذنبى
تغفو وهى تبكى لتستيقظ ف الصباح ع نغمه المنبه تدخل الحمام وتحضر نفسها وتحضر الحقيبه ثم تنظر الى المراه لم يتغير شئ نفس علامات الضرب مازالت واضحه كل تفكيرها ماذا سيفعل هؤلاء الطلبه معها هل سيقمون بالتنمر عليها ام يتركوها وشأنها فتمنت أن لو كان لديها بعض من أدوات التجميل لتقوم باخفاء هذه العلامات ولكن تبتسم وهى تتذكر أن والدها قام بتكسير جميع أدوات التجميل التى تمتلكها بعد أن رأها مرة تخفى بها علامات ضربه لها نزلت دراجات السلم وهى تدعى فى سرها إن لم ترى احدا منهم فلم ينقصها حزن أو بكاء لتسمع باب غرفه والدها يغلق فتخرج بسرعه من المنزل دون أن تلتفت خلفها حتى لترى مراد بانتظارها تستقل السيارة لينطلق بها مراد الى المدرسه
ف الطريق ….
مراد / مرام ايه اللى حصل يا حبيبتى مين عمل فيكى كده وحصل ليه
لتنفجر مرام فى البكاء ليقف مراد ع جانب من الطريق ويحتضنها ثم يقول أهدى يا حبيبتى قوليلى اى اللى حصل ثم تقص عليه كل ما حدث ليزيد من احتضانها ثم يقول / خلاص يا أميرتى ما تعيطيش حقك عليه مرام من بين شهقاتها مراد ممكن تسوق عشان هتاخر ع المدرسه ليبعدها مراد الى الكرسى المقابل له ثم يعود إلى السواقه مرة أخرى وهو يهدئ بها لا داعى أن تبكى يا أميرتى فالامس قد انتهى ولم يعد ……

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كما يشاء قدري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى