روايات

رواية قلوب قست الفصل الخامس 5 بقلم حنين ابراهيم

رواية قلوب قست الفصل الخامس 5 بقلم حنين ابراهيم

رواية قلوب قست الجزء الخامس

رواية قلوب قست البارت الخامس

قلوب قست
قلوب قست

رواية قلوب قست الحلقة الخامسة

قربت مني قالت لي انت السبب في كل اللي حصل انت اللي وقعتي مي جريتي إسمي معها
ريحانة بسخرية: ليه هو إنتي كنت فاكره إني هعندي كذبتك اللي قلتيها لمي بسهوله بصت لي باستغراب وقالت لي كذبة ايه؟ وأنا معرفش إنتي بتتكلمي عن إيه قولتلها إني عارفة بنت خالتي كويس وهي تفكيرها مستحيل يوصلها للعملته و إنتي الي ورى كل حاجة إنتي الي اخترتي تلعبي بالنار
قربت مني وقالتلي يبقى إنتي الي إخترتي و إستني نتيجة افعالك
ريحانة: ولا هتعرفي تعملي حاجة
بعد ما طلعت من المدرسة رحت لكشك التلفون و إتصلت بمرات خالي عشان اسألها عن الأوضاع
قالتلي إن خالتي وبنتها وماما من الصبح مع بعض و ماما لسا خرجت و خالي من الصبح و بيزعق ويشـ. تم حذرتني إني اروحلهم دلوقتي و بلغتني إن ماما طلبت مني أرجع للبيت و مقولش لحد إني كنت بايتة عند صحبتي
قفلت معاها ورحت للبيت وانا خايفة ألاقي بابا و أخويا هناك بس الحمدلله ملقتهمش أختي الكبيرة فتحتلي الباب و راحت من غير ما تعبرني و ماما لقيتها بتتوضى رايحة تصلي بصتلي من غير ما تتكلم معايا و اسماء أختي طلعت من اوضتها وهي بتقولي: رجعتي يا وش الفضايح
مرديتش عليها عشان مزيدش المشاكل ودخلت أوضتي
وغيرت هدومي دخلت أختي الصغيرة رحمة وقعدت تحكيلي الي حصل في غيابي وقالت لي إن بابا عمل مشكلة كبيرة مع أمي بسبب خالتي وقعد يشـ. تم فيها و إنها قليلة الحيا
بعد المغرب بشوية بابا رجع و اختي رحمة راحتله جري قالتله إن ريحانة رجعت وهو سكت و معلقش
إرتحت شوية بس فضلت قاعدة في الأوضة خايفة أطلعله بس بعد شوية إتشجعت و قررت أطلع قدامه و أشوف رد فعله حتى لو هيضربني مش هفضل حابسة نفسي في الأوضة كتير
طلعت وهو معملش حاجة ولا عبرني حتى وبعدها اخويا دخل شافني وهو كمان معبرنيش إرتحت بعدها بيوم رحت للمدرسة ومارست يومي عادي
الأيام الي بعدها امي كانت بتروح لبيت جدي كتير كانو جدي وخالي بيحاولو يرجعو خالتي لجوزها وهو قالهم إنه موافق بس شرط إن مي تبطل دراستها ولو عايزة تكمل مترجعش مع امها جدي قالو خليها تكمل دراستها عندي هو وافق خالتي رجعت لجوزها ومي فضلت عند جدي ورجعت للمدرسة بس رجعت هادية أوي وطول الوقت ساكتة هو ده الي تستاهله
أيامها كنا بنحضر للبكلوريا وكل واحد في حاله بس جميلة بصاتها ليا مكانتش مريحة
بعد ما خلصنا الحصص طلعت أنا وحليمة وفضلنا ماشيين وقاعدين نهزر وفجأءة طلع إياد في طريقنا و إتجه ناحيتي مباشرة و قالي إنتي الي جيتي بيتنا يومها مش كده
بصتله بهدوء و انا بقوله نعم إنت مين و بيت إيه أنا مش فاهمة إنت بتتكلم عن إيه؟
قالي كده؟ ماشي أمشي قدامي وكل حاجة هتبان دلوقتي
كملت طريقي وأنا مرعوبة إنه يلحقني يضربني ولا يعمل فيا حاجة قلت لحليمة تبص ورانا وتشوف لو كان لاحقنا
قالتلي إنه راكب عربية و معاه ست كبيرة
و انا فضلت أندب حظي و أعمل إيه دلوقتي هنكشف بصتلي حليمة و قالتلي إيه رأيك ندخل عند صليحة الكوافيرة
قولتلها إني خايفة أعملها مشاكل قالتلي متخافيش هو لما يعرف إنها كوافيرة والستات عندها كتير مش هيدخل ولا هيعرف يعمل حاجة
إحنا لقينا إياد قرب أوي و إحنا دخلنا على طول صالة الحلاقة كانت مليانة على أخرها و صليحة اول ما شافت حليمة قربت عليها وسلمت علينا ولما سالتها إيه الأخبار حليمة غمزتلي و قالتلي أدخلي الحمام و إحنا هنتصرف
حكتلها بإختصار عن المشكلة الي بنواجهها
وأنا دخلت للحمام و مرعوبة من الي ممكن يحصل

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب قست)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى