روايات

رواية قسوة الحياة الفصل السادس والعشرون 26 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الفصل السادس والعشرون 26 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء السادس والعشرون

رواية قسوة الحياة البارت السادس والعشرون

رواية قسوة الحياة الحلقة السادسة والعشرون

سيدرا قعدت عالسرير وحطت ايدها على بطنها وقالت
بحزن:عارف ياحبيبي بابا مش وحش … الفترة الي قعدتها معاة خلتني احفظة كويس هو مش وحش
بس هو الانتقام عماه
يمكن لو انا مكانوا مكنتش فكرت كدة بس….بس انا عذراة
بس انا كل الصعبان عليا انا ونت ااطردنا وعاملنا وحش
أوي بس احنا هنعاقبة عقاب كبير اوي
انة ميشوفكش
واني هبقى اقوي من الاول ….في حاجات انا مكنتش عاوزة اعملها وهعملها.. … ليةة ؟
عشان نخليه يعرف قيمتنا كويس
في الوقت دا دخلت جويرية بحنية فيها اكل وهي بتقول :يلا بقى كلي عشان عايزين حبيب قلبي
يشبع
سيدرا بحب وحزن:انتي طيبة اوي ياجوري
جوري بمرح :يستي طيبة ولا مش طيبة
المهم انتي كلي بس عشان حبيب خالتوا
سيدرا:مش جعانة
جوري:سيدرا كلي
سيدرا :صدقيني مش جعانة
جوري بجدية:مفيش حاجة اسمها مش جعانة في حاجة اسمها هاكل عشان ابني
سيدرا :صدقيني والله ما ليا نفس
جوري بحزم:يلا يماما كلي يلا حببتي
سيدرا عشان متناهدش اكلت على قدها
وقالت:جوري انا هنزل اشتغل
جوري:عند امك أن شاء الله
سيدرا:انا مبهزرش
جوري:انتي مش هينفع تشتغلي
وبعدين هتشتغلى لية اصلا؟
سيدرا :عشان انا مش هاخد منك أو من اخوكي فلوس انا هنزل اشتغل واصرف عليا وعلى ابني وكتر خيرك أوي أوي انك معيشاني معاكي
جوري :انسي مفيش الكلام
سيدرا:صدقيني نفسيتي هترتاح كدة
وكمان عشان عايزة اسافر لما اولد
جوري باستفهام:تسافري ودا لية دا انشاء الله
سيدرا :انا مش هفضل محملة عليكوا يدوب اما اولد همشي
جوري بحزن:تمام بس انا عندي شرط
سيدرا :اي هو
جوري:هتشتغلى براحتك بس لما بطنك تكبر وتحسي بوعب ساعتها انا هجبرك تسيبي الشغل
سيدرا :موافقة
جوري:يلا بقى خدي الفيتامينات دي عشان انتي ضعيفة خالص
وراحت عند الكمبود وجابت فيتامينات وادتهالها
وبعد شوية سيدرا نامت من تعب اليوم
__________________
عند سمر
كانت في الكلية
لقت بنت جايالها وبتقولها:دكتور تميم عايزك في حاجة مهمة في مكتبة
سمر :مش رايحة
للبنت:انا مليش دعوة هو بلغني انها حاجة مهمة
وبعدين ومشيت
سمر وهي بتفكر :اروح ولا مروحتش اروح ولا مروحش
بس يمكن حاجة مهمة بجد
طب لا انا هروح بسرعة اشوفو عايز اي مع اني مش طايقاة
وراحت على مكتبة
وخبطت فسمعت اذن الدخول دخلت وشابت الباب مفتوح
لقت تميم قاعد عالكرسي بتاع المكتب ومديها ضهرة
سمر :عايز اي
تميم لف ببرود:اسمها عايز اي يادكتور
سمر :مش مهم اني زفت انت عايز اي
تميم:مبتجيش محاضراتي لية ؟
سمر وهي بتربع ايدها :والله اظن دي حاجة تخصني انا
تميم:اممم شكلك عايزة تشيلي المادة بجد بقى
سمر:والله يدكتور انا من ساعة مدخلتلي برايفت وانا معتبرة نفسي شايلاها فريح هتستريح
تميم قام ببرود و……..
______________________
عند هنا مسكت موبايلها
وفتحت الفيس لقت طلبات صداقة كتير
ومعظمهم ولاد
بدأت ترفض طلبات الصداقة واحد ورا التاني .
لحد ماجت عند واحد
وقالت:الخلقة دي بشبة عليها
يترا شوفتة فين شوفتة ف..
اااةةةة دا الواد قليل الذوق الي كان في السوبر ماركت
جالها فضول تدخل تقلب في البروفايل بتاعة
دخلت لقتة اسمة سراج الزهراوي
وعندي ٣٠ سنة ومن القاهرة و…إلخ
بعد ماخلصت تقليب وفرجة على صورة خرجت ورفضت الاد و….

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى