روايات

رواية قسوة الحياة الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء السابع والثلاثون

رواية قسوة الحياة البارت السابع والثلاثون

رواية قسوة الحياة الحلقة السابعة والعشرون

عند عدي وفجر بعد ماوصلوا
راحوا عند الاستقبال
عدي :لو سمحت كان في مريضة لسة جاية من نص ساعة
موظفة الاستقبال بدلع وهي بتندغ اللبانة:اسمها اي يافندم
عدي بقرف:منيرة اشرف الخبيري
موظفة الاستقبال بنفس الدلع وهي بتبص على الدفتر الي في ايدها وهي بتندغ في اللبانة: في اوضة العمليات الي ف الدور التالت
في آخر الطرقة على ايدك الشمال
جمب اوضة الولادة يافندمم
عدي وهو ماشي بسرعة:تمام
فجر وهي طالعة وراه بغيظ:عارف والله لولا اننا في مستشفى لكنت جبتها من شعرها بنت سلطح ملطح دي
عدي بصلها وسكت
وكمل مشي وفجر طلعت وراه
وصلوا لقوا العيلة كلها قاعدة راسها فرجليها
عدي بقلق:مالكوا
زهرة قامن حضنتة:مفيش ياحبيبي انشاء الله خير ادعيلها
عدي:ربنا يقومها بالسلامة يارب
فجر:يارب
عدي قان قاعد شارد لقى فجر بتهزة وقالت :عدي ياعدي
عدي :هااا
فجر وهي بتشاور على تميم:مش دا تميم صحبك
عدي ركز على الشخص لقاة فعلا تميم راح قام وفجر قامت وراة
عدي:انتي رايحة فين
فجر :هروح لجوري انت روح لصاحبك وانا اروح لصاحباتي
عدي:طب روحي يختي
فجر راجت لجوري وجوري فرحت بس استغرب هي لية جت وقالتلها :انتوا هنا لية؟؟
فجر: ..حكتلها عن منيرة
جوري:ربنا يقومها بالسلامة يارب
فجر:ها بقى انتوا هنى لية
جوري شدتها على نجب بهدوء وصوت واطي:سيدرا بتولد
فجر شهقت بفرحة وقالت:احلفيييي
جوري حطت ايدها على بقها بسرعة وقالت:الله يخربيتك وطي صوتك
فجر بمغزي :طب بقولك اي متيجي نجمع عدي وسيدرا تاني
جوري:والله كان نفسي عشان الواد لما يتولد او البت لما تتولد يبقى أبوها معاها بس صراحة مش قادرة اعملها مش طايقة اخوكي ونفسي اولع فية
فجر:وانا بردك والله بس يعني مش هنسكت
جوري بتفكير:اممممم بصي هوو هنحاول نلمحلة بس ان سيدرا جوا
ولو هو عرف يبقى منة ليها بقى ويتعاملوا
فجر:اشطة
بس ازاي
جوري :اممم نحاول نخليه يقعد شوية لحد ما الدكتور يخلص ولما نيجي ندخل نخليه يدخل معانا
فجر:اممم …ممكن اة صح ولد ولا بنت
جوري :معرفش سيدرا مكنتش راضية تعمل سونار
وقالت الي يجيبه ربنا حلو
فجر:اممم
وبعدين قعدوا يتكلموا في كذا حاجة
______________________
عند عدي وتميم
عدي وهو جاي من وراة وبيخبط بايدة براحة على كتفة :بتعمل اي هنا
تميم لف وقال:عدي ..عامل اي
عدي وهو بيقعد جنبة:الحمد للة
تميم باستغراب:بتعمل اي هنا
عدي:ستي بتعمل عملية في قلبها
تميم بحزن:لية كدة؟؟
عدي :مش عارف بس. باين الموضوع من بدري يعني
..المهم انت بتعمل اي هنا
تميم:صاحبة اختي بتولد
اسكت دنا قاعد مش على اعصابي ولا كأنها مراتي
من ساعة ما دخلت البيت ولقيتا عمالة تصرخ وانا جتتي متلبشة من ساعتها
عدي بضحك:يلهووىى ههههههههههه
ينهاري ايدة …وبعدين هي اي الي موديها عندكم البيت؟؟
تميم :عايشة معانا …بس حق ربنا مشفتش منها العيبة في حالها ودايما في اوضتها
ولو نزلت بتبقى لابسة محترم وطرحة
عدي:اممم ..بس يعني فين أهلها؟؟
تميم:بينلها يتيمة …اممم معرفش جوري محكتليش حاجة عنها
عدي:اممم …طيب
وقعدوا يتكلموا شوية
وفجاءة سمعوا صوت نونو
بيعيط
عدي حس باحساس غريب لما سمع صوت البيبي بس قال عادي
………..
جوري كانت قريبة من باب العمليات لاكن فجر كانت بعيدة عشان بتتكلم في الموبايل
وسمعت صوت البيبي راحت بسرعة لفجر
جوري بفرحة لفجر:سيدرا ولدت
فجر بفرحة:بتهزري
وراحوا هي وفجر قدام اوضة العمليات
ولسة هيدخلوا لقو تميم بيقول بسرعة:اي اي استنوا انتوا رايحيين فين
جوري:داخلين …!!!؟
تميم:دا حيلا لسة والدة اصبروا شوية لما تتنقل اوضة عادية
جوري وفجر قعدوا بتذمر لأنهم كانوا عايزين يدخلوا
شوية وموبايل عدي رن
ترن ترن ترن
عدي بص على موبايلة وقال باحراج:طب استأذن ياجماعة هرد عالموبايل واجي تاني
وراح بعيد عشان كانت مكالمة شغل
في الوقت دا كانوا خرجوا سيدرا على ترولي وهي نص متبنجة
وودوها اوضة عادية
وكانوا هايروحولها
جوري بتذمر:اوففف بقى فين النونو عايزة اشوفوا
فجر:يبنتي اهدي بقى
في الوقت دا عدي جة مع نفس اللحظة الي الممرضة خرجت فيها وهي ماسكة البيبي
ولأن عدي كان جي عليهم افتكرتة ابوة (بعيدا عن ان هو ابوة فعلا بس دا من وجهة نظرهم عشان هم ميعرفوش وكد🙂)
الممرضة أدت لعدي البيبي وقالت بابتسامة:الف مبروك يتربي ف عزك
عدي وهو مادد ايدة باحراج بالبيبي:بس انا مش ا…
فجر مقاطعة عدس بسرعة:تمام شكرا
الممرضة بابتسامة استغراب:العفو
ومشيت
عدي بص لفجر بصة
فجر ف نفسها:يا أرض انشقى وابلعيني دا عدي هيطلع عيني
عدي بص للبيبي الي في ايدة كان باصصلة
كان واخد ملامح سيدرا وعيونها الازرق الفاتح وواخد لون شعر عدي الأسود
وكان ابيضاني.
عدي سرح شوية فية واتمني انة يكون ابنة
(يحج والله العظيم ابنك 😂)
جوري وهي بتلاعب خدة بايدها:ياتي عثل ياناس ياتي سكر الله اكبر مشاء الله
فجر :طب كدة يجماعة حد يأذنلة في ودنة
عدي باستغراب:هو فين ابوه
جوري :مامتة متطلقة وابوة ابن ستين حلوة
مش هنا
عدي وهو بيمد ايدة لتميم بالبيبي:خلاص خد اذنلة
فجر بسرعة:لأ
تميم باستغراب:لت لية
فجر بتوتر:عشان ..عشان..اةةة عشان صوت عدي في التأذين احلى
عدي برفعة حاجب:والله
فجر بلجلجة: ها اة ..اة والله
العدي مكنش عندة مانع تبدأ يأذن في ودن البيبي براحة وكان حاسس باحساس جميل أوي كانة ابنة
(يخي على الطلبات بالتلاتة ابنننك 😂😂)

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى