روايات

رواية قسوة الحياة الفصل الرابع 4 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الفصل الرابع 4 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الرابع

رواية قسوة الحياة البارت الرابع

رواية قسوة الحياة الحلقة الرابعة

:اة منا نسيت اقولك انتي هنا مش هتبقي اكتر من خدامة جديدة يابطة يعني عليكي طبيخ وكنيس ومسيح وغسيل وانتي الي هتطبخي وانسي بقي الدلع الي كان في بيت اهلك دة خالص عشان هناك رضا وهنا رضا تاني خالص
سيدرا بالم وسخرية:بجد واللة دانت كدة سهلتها عليا خالص عمتا تمام زي منت عايز
بس فين اوضتي عشان ارتاح فيها شوية قبل ما اصحي انضف
عدي بستغراب لانها متخنقتش معاة او قالتلة لا انا مش خدامة حد :انتي مش هتبقي في اوض زينا من الي فوق مدام انا كدة كدة همشي الخدمين كلهم ابقي خدي اي اوضة بتاعت اي خدامة هتلاقيها جنب المطبخ
سيدرا بالم:تمام شكرا
مشت سيدرا
لكن قبل ماتمشي سمعتة بيقول :وحاجة كمان فجر اختي متفكريش تكلميها لان انا ميسرفنيش اختي تكلم حد زيك وبعدين انتي اسمك اي؟…
سيدرا بحزن دفين :سيدرا وتاني حاجة تمام مش هقرب من اخت حضرتك عايز حاجة تانية قبل ما امشي
عدي ببرود:لا شكرا مش عايز يلا غوري
دخلت سيدرا الاوضة زي نوصلها عدي
وبعديها اتوضت وصلت وفضلت تعيط لربنا علي الي بيحصل دا وكانت واقفة عالباب فجر هي مش عارفة في أي بس معني ان سيدرا تعيط يبقي اكيد في حاجة
بعد ماسيدرا خلصت :تقبل اللة
سيدرا بابتسامة حزينة :منا ومنكم يارب عايزة حاجة
فجر بمرح:تؤتؤ وبعدين لو عايزة هطلبها منك انتي يعني وبعدين انتي اي الي جايبه اوضة الخدامين
سيد؟ا بتوتر:هو يعني اصل عدي بية قالي اني هنام هنا واني مكلمش حضرتك
فجر بضحك:بية وحضرتك لية كدة يابنتي دانتي حتي مرات اخويا بس انا عايزة اعرف اي الي حصل عشان تيجي الاوضة دي
سيدرا بحزن حكتها كل الي عدي قالة
فجر بتفكير:طب لية ابية عدي يعمل كدة امم اكيد في سبب كبير بس احنا مش عارفينة المهم احكيلي عن نفسك وشيلي النقاب دا عايزة اشوف وشك بقي
من ساعت مجيتي وانا عندي فضول اشوف وشك
سيدرا بضحكة بسيطة :حاضر ورفعت النقاب وكان شكلها جميل جدا خدودها حمرا من لما كانت بتعيط ووشها ابيض وعينها لونها الشوكولا وانفها صغير وبقها صغير
فجر بمرح:بسم اللة مشاء اللة قمر عارفة مع إن شكلك عادي بس في كدة حاجة تسحر الواحد ويخلية يحبك
سيدرا بخجل:حببتي
بصي انا حبيتك وحابة اشاركك سري الصغير
فجر بفضول :يلا قولي بسرعة
سيدرا بفرحة حاضر ممكن بس تناوليني المراية الي في شنطتي
فجر:حاضر ياستي اتفضلي اهي
سيدرا أخدت نفس وبدأت تشيل اللينسز من علي عينها وكان لون عينها أزرق فاتح صافيزي السما بالظبط وكانت جميلة جدا
فجر بشهقة اعجاب:هييييئ بشم اللة مشاء اللة سبحان من ابدع في جمال هذة العينين اللة انا عندي مرات اخويا قمر كدة طب طب وريني شعرك بالمرة بقي اصل اكيد هيطلع دهبي صح
ضحكت سيدرا عليها وبعدين بدأت تفك الخمار من علي شعرها وكانت لابسة بندانة شالتها وفكت شعرها وكان فعلا دهبي زفي خصلات بني وكان طويل أوي واصل لبعد خصرها
قامت فجر ومسكتها عشان تلف بيها بس من غير ما تقصد مسكت دراعها فسيدرا قالت اةةةة بصوت عالي
فجر بشك:سيدرا مالك في أي
سيدرا :مفيش حاجة ياحبيبتي
فجر وهي بتزيح التيشيرت بتاعها من عند كتفها قالت وهي بتشهق:هيييئ اي دة ياسيدرا مين الي عمل في دراعك كدة
سيدرا بسرعة :ممم مفيش حاجة يافجر
فجر :سيدرا هو اي الي مفيش ومتقوليش خبطة عشان دي كش خبطة ومش هتخيل عليا فزي الشاطرة كدة احكيلي كل حاجة عن حياتك يلا
سيدرا بتررد:بب بس
فجر:مفيش بس يلا
سيدرا بحزن وعينها بدمع :انا يا ستي سيدرا في كلية طب سنة تانية عندي ١٩ سنة امي سابتني وانا صغيرة وفضلت نفسها وسافرت وبابا فورا راح اتجوز وسابني معاها وراح سافر يشوف اشغالة ومن هنا بقي المأساة مرات أبويا دي بقي من ونا عندي ١١ سنة وهي بيخليني البس لينسز وبتقولي ان شعري وعيني شكلهم وحش اوي وقصتلي شعري اكتر من مرة وكانت بتخليني انا اعمل كل شغل البيت من طبخ لغسل لمسح إلخ…
وكانت بتخليني اصحي من أربعة الفجر
وكان لو جة يوم وقولت فية تعبانة كانت تمسكني تدربني وتشد شعري وتجيب سيخ مولع وتحطوا علي اكتافي وتكتم بقي عشان مسوطش وبعد ما بتقعد تلت ساعة علي نفس الوضع بتجيب ملح وتحطة علي الجرح وسعات بيغمي عليا وطبعا بتلقطلي أصغر غلطة عشان تعاقبني وانا بقيت بخاف منها جامد وبسمع كلامها كلة وحكيتلها الي حصل في اليوم الي عادل ابنها جة فية وان هي اصلا مغصوبة عالجوازة بس اكيد طلعوا من وراها بمصلحة وإلا مكنوش غصبوها وطبعا فجر حزنت جدا عليها وكانت بتواسبها وسيدرا صعب عليها نفسها جدا وعيطت
وبعدين قالت :اما اقوم البس احسن حد يدخل علينا
فجر :واللة العظيم يابنتي مافي حد غريب انا اخت جوزك وجوزك
سيدرا:بت اسكتي
وكانوا بيتكلموا دخل عليهم عدي بعصبية
وبزعيق: ….

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى