روايات

رواية قسوة الحياة الفصل الخامس 5 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الفصل الخامس 5 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الخامس

رواية قسوة الحياة البارت الخامس

رواية قسوة الحياة الحلقة الخامسة

فااااااجررررر
فجر بخضة وهي بتجري :احية نعم ياابية في أي
عدي بعصبية :تعالي هنا ومسكها من ايدها وخدها وراة
وقال بعصبية :هو انا مش اتزفت قولتلك متتكلميش حتي مع ستك فجر
سيدرا بدموع بسبب اهانتة ليها الغير منطقية :وو واللة ه هي ..اةةة قالتها وهي بتحط ايدها علي خدها مكان صفعتة ليها وبصتلة بعتاب
عدي بزعيق:هي اي انتي عايزة تلبسيها اي حاجة وخلاص انتي الي بتخليها تيجي هنا عشان يحلالك الجو لما توسق فيكي تقومي نتشة حاجة او سارقة حاجة صح. …انطقي قالها بزعيق
سيدرا بخوف وعياط مكتوم هزت راسها بلاء
راح جابها من شعرها وقال بعصبية:انا لما اكلمك ياروح امك تردي متهزليش في ام راسك دي سامعة
سيدرا بخوف وعيال:حاضر واللة حاضر بس سيبني عشان شعري بيوجعني
ساب شعرها وهو بيقول بقرف :غوري بالارف الي انتي لبساه دا اكيد مشوهة عشان كدة مشوفتكيش جاتك الارف في اشكالك وسابها واخد فجر من ايدها وخرج ودخل اوضتة وقال لفجر بحنان:حببتي متروحيش عندها تاني عشان دي وحشة وهتاذيكي
فجر بمعارضة:لا واللة يا ابية هي م…
عدي بمقاطعة وحدة:لما اقول متكلميهاش يبقى متكلميهاش عشان بعد كدة هيبقى ليا تصرف تاني معاكي تمام
فجر بحزن على سيدرا وحظها في الدنيا :تمام
عدي سابها وخرج
راح اوضة سيدرة ورزع الباب من غير ما يستأذن
كانت سيدرا لسة بالنقاب عشان كانت بتعيط
قال بحدة:انت يازفتة
سيدرا وهي بتمسح دموعها من تحت النقاب :نعم
عدي بحدة:نعم حاف كدة.
سيدرا بخوف:ا ا امال بتتقال ازاي
عدي بحدة :هو انا مش قولت تقولي عدي بية
اماءت سيدرا بخوف
عدي بقسوة:يبقى اسمها نعم يابية او نعم ياعدي بية.
فاهمة
سيدرا بخوف:ف فاهمة فاهمة
عدي بحدة :يلا بقى غوري اعمليلي قهوة مظبوط
ونص ساعة وتنزلي تروقي الفيلا كلها
سيدرا بتردد وخوف:ب بس حضرتك دا معاد نوم واحنا لسة جايين ونا عايزة انام واستريح وبعدين ابقى اروق
عدي بزعيق:لما اقول كلمة متتناش سامعة يلا غوري
اعملي الزفت القهوة
جريت سيدرا وهي.بتعيط في المطبخ وعملت القهوة
وطلعت ادتهالة ودخلت اوضتها اتوضت وصلت
وقعدت تبكي كتييير أوي على حظها وكانت بتقول:اللهم لا اعتراض على قضاءك يارب بس انا واللة ما حمل كدة.
انا انا واللة رضيا بس كدة كتير عليا اوي يارب
وبعد ما خلصت صلاة
قعدت عالسرير وقعدت تقرأ شوية قرآن وبعدين قالت
بحزن:طب انا دلوقت جعانة ومكلتش اي حاجة من امبارح
حتي لما كنت في المطبخ في بيتنا ملحقتش أكل وطنت فهيمة ندهتلي وزعقتلي
اووف بقى
استغفر اللة العظيم يارب
ومرة واحدة سمعت عدي بينادي عليها بصوت عالي
من تحت
سيدرا راحت فتحت باب الاوضة ونزلت جري من عالسلم ووهي بتنزل رجليها اتعوجت كانت هتقع
بس مسكت في الترابزين بتاع السلم
ونزلت
وقالت بخوف:نهم
عدي بحدة:انا قولت نص ساعة بقالك ساعة الا ربع متزفتة فوق
انجزي وروقي الفيلا دي كلها مش عايز تراباية واحدة انا طالع انام لو صحيت الصبح لقيت الفيلا وسخة او حتى في ترباية قد كدة🤏صدقيني هتزعلي مفهوم
سيدرا بصتلة ومردتش
عدي بزعيق :مفهوم
سيدرا بخوف:مفهوم مفهوم
عدي طلع عالسلم وقال وهو طالع حتي من غير ما يديها وشة
:اة صح بكرة عالساعة سبعة الصبح في ضيفة هتيجي
عايزك تعملي اكل يشرف وتبقى تلبسي حاجة عدلة بدل القرف الي عليكي دة
سيدرا بقلة حيلة :حاضر حاجة تانية
عدي :اة ابقى صحي ستك فجر بكرة عالساعة واحدة عشان عليها محاضرة مهمة
سيدرا بقهر :تمام في حاجة تانية ولا كدة خلاص
عدي بقرف:لا كدة خلاص لما يبقى في تاني هبقى اقولك يالا غوري
وطلع
وكانت ساعتها الساعة ١٢:٠٠ بليل
سيدرا بحزن:اللهم قويني يارب
دخلت قلعت النقاب بما ان مفيش حد صاحي
ولبست شرواك وتيسرت بنص
وعملت شعرها ديل حصان
وراحت تتعرف عالفيلا الاول
لقيتها كبيرة جدا
سيدرا بخضة:ينهار ابيض هو انا هنضف كل دول
دا شكر المطبخ لوحدة يخض
يلا استعني عالشقى باللة
وابتدت تروق وبدأ بالريسبشن والليفنج
وكانوا كبار جدا وقررت انها هتغير نظام عشان حست ان البيت مفهوش روح على قد ما هو كبير وفخم بس تحسي كئيب كدة مع إن لما دخلتة كانت مبهورة من جمال المكان
بدأت تغير اماكن العفش كلة وغيرت أماكن الفازات الي ع التقتوقة (انا مش فاكرة اسمها أوي بس هي بتبقى زي ترابيزة رفيعة وطويلة وعليها فازات ليكور وكدة)
وجابت كرسي طويل
عشان هي قصيرة
وطلعت تنضف الجبسمبورد وتحط علية الحاجات بتاعت الديكور (زي شجر صغير تماثيل فازات إلخ)
وطبعا فتحت الستاير ونفضت وبعد ما خلصت شغلت الإضاءة وكان المنظر جميل أوي
وبعدها دخلت المطبخ
وبدأت تروق
وخلتة جميل برضوا
وعملت كدة في كل الاوض معادا الي نايمة فيها فجر وعدي
وكانت ساعتها الساعة خمسة
وافتكرت الضيفة الي كانت جاية
وراحت المطبخ بسرعة عشان تعمل الأكل
وقعدت تفكر وتقول:يترا اعمل اي اعمل اممم اعمل مكرونة بشاميل ولزانيا وبعدين قالت :اي الغباء دا حد هيفطر مكرونة بشاميل ولزانيا
بصي اركني اي بروتينات خلينا في. فطار شيك كدة
اعملها شكشوكة وجبنة وحلاوة
لا لا برضو دا بيقول ضيفة مهمة بس تاهت ولقيتها
هعملها كيكة الشكولاته بالكراميل
وهعملها بان كيك مع سينابون او مافن شوكولاتة مع براونيز كيك
خلاص خلاص مش هعمل بان كيك هعملها كيكة الشكولاتة بالكراميل مع المافن والبروانيز وخلاص مع كوباية عصير
وبدأت تدور على المقادير لحد ما لقيتها وبدأت تعمل
وكانت الريحة جميلة جدا وكانت الساعة٦:٠٠
لفيت الي بيقول من وراها:اللة اي الريحة الحلوة دي
سيدرا بخضة:هيئ خضيتيني يافجر وبعدين قالت بحوف:فجر اطلعي فوق عشان عدي بية لو شافك واقفة معايا هيزعق
فجر :آسفة امي خضيتك وبعدين يستي فوكك كدة كدة ابية عدي مبيصحاش دلوقتي بس لا لا اي الريحة الجمدة دي
سيدرا بحب وفرحة:بجد
فجر :اة واللة بتعملي اي
سيدرا :بعمل كيكة شوكولاتة بالكراميل
ومافن كيك وبراونيز كيك
فجر:اللة اللة اي الجمال دة ياشيف على كدة بقى انتي بتعرفي تطبخي حلو
سيدرا:اةة بس في الحلويات اكتر يعني
فجر:انتي وصلتي لفين
سيدرا:خلاص دخلتهم الفرن وبعمل اهو صوص الكراميل
فجر وهي بتبص عالمكان :بس ايدة اي النظافة الجامدة دي ومعطرات وكلام جامد
سيدرا بكذب:انا لقيت نفسي صاحية بدري وكدة قولت اروق وغيرت نظام الريسبشن والليفنج
فجر:مشوفتوهمش وهنا طالعين ابقى اشوفهم بس لالا بقى في روح حلوة في الفيلا الا صح انتي صاحية من الساعة كام
سيدرا مارضيتش تقولها انها منامتش اصلا
:لسة صاحية من شوية
فجر :امم …بقولك اي ممكن اطلب منك طلب
سيدرا :اكيد ياقلبي قولي
فجر :بما انك يعني بتعرفي تطبخي كان نفسي في اكلة
وجربتها من كذا مطعم ومعجبتنيش فممكن تعمليهالي
سيدرا :اة اكيد ياقلبي
فجر :نفسي في نجرسكو بالفراخ
سيدرا :بس كدة نص ساعة واحلا نجرسكو لاحلا فجر يكون جاهز
فجر :حببتي
سيدرا باحراج:بس بصي هقولك عالمكونات وتجيبيها عشان انا عشان اعمل الحلويات دي قعدت نص ساعة بدور على المقادير
عشان مش عارفة مكانها
فجر:تمام ياقلبي
سيدرا:ماشي وبدأت تقول لها عالمكونات وفجر جابتها وسيدرا بدأت تعملها
وخلصتها في نص ساعة وكان شكلها جامد
وريحتها كانت جامدة
وشالت الكيك من الفرن وحطت علية صوت الكراميل وجابت شوكولاتة مدورة وحطتها عليها وكان شكل الحلويات جامد
فجر بتساؤل:بس ازاي انتي طلعتي بتحبي تعملي اكل كدة
سيدرا بحزن:اممم كنت بلهي نفسي بعمل الاكل
وبقيت بحب اعملة بحس بيخفف عليا حجات كتير
اماءت لها فجر وبعديها طلعوا فوق وكانت سيدرا مجابتش معاها اي لبس وقالت لفجر بحراج انها عايزة لبس من عندها عشان نسيت تجيب وهي جاية
فجر :بصي تعلي معايا عشان انا صراحة مش عارفة لبسي هيعجبك ولا لا
سيدرا باستغراب:لية هو مش انتي محجبة
فجر :اة بس بلبس بناطيل واسعة وانا لاحظت انك مابتحبيش البناطيل فتعالي بصي ولو حاجة عجبتك خديها كدة كدة جسمنا من جسم بعض وراحت معاها سيدرا وقالت بضيق عشان هي مبتحبش البناطيل :هو انتي معنديش غير البناطيل دي
هي واسعة بس انا مش بحب البناطيل
فجر بتفكير :امممم صح صح افتكرت صاحبتي كانت جيبالي كاردجان مغربي خدية هيبقى حلو عليكي وورتة لسيدنا وتقبلة نوعا ما
وبعدين طلعت أخدت شاور بسرعة وطلعت لبست الكاردجان والنقاب وكان جميل فيها وقعدوا يتكلموا هي وفجر
وشوية ولقوا جرس الفيلا بيرن
و…..

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى