روايات

رواية قسوة الحياة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني والعشرون

رواية قسوة الحياة البارت الثاني والعشرون

رواية قسوة الحياة الحلقة الثانية والعشرون

عدا اسبوعين وسيدرا كل شوية بترجع وبيحصلها دوخة جامدة
وقررت تروح للدكتورة ومتخدش معاها عدي باعتقاد
ان الي عندها دا برد في المعدة ومطول
نزلت من البيت بعد ما عدي راح شغلة
واخدت تاكسي وراحت عالمستشفى
…………
بعد مدة في المستشفى
سيدرا كانت نايمة على شاذلونج (مش عارفة اسمه ف قولت اي حاجة)
والدكتورة بتقول :حاسة باية
سيدرا : قالتلها عالي حاسة بية
والدكتورة كشفت عليها
الدكتوره بابتسامة:الف مبروك
سيدرا باستغراب:الف مبروك!! على اي
الدكتورة بابتسامة:انتي حامل في الشهر التاني
سيدرا اتصدمت كدة وعنيها دمعت جامد
الدكتورة افتكرت انها زعلانة فقالت باستغراب:في أي هو حضرتك يعني مش متجوزة ولا اي
سيدرا بسرعة:لا طبعا منجوزة بس بس انا فرحانة. أوي
دكتور هو ولد ولا بنت
الدكتورة بارتياح وابتسامة: لا مش هتعرفي دلوقتي خالص وحيث كدة الف مبروك مرة تانية عن اذنك وخرجت
سيدرا عدلت هدومها
وخرجت وهي حاطة ايدها على بطنها مش مصدقة
ان هي حامل
حست باحساس غريب
احساس خوف لانها حاسة انها مش هتقدر على المسؤولية دي
واحساس سعودي كبير اوي
سيدرا بصوت واطي:احنا هنعمل مفاجئة لبابا ونفرحة
صح عارف انا ميهمنيش هتيجي اي بنت او ولد اهم حاجة عندي انك جيت
وخرجت ركبت تاكسي وهي فرحانة أوي
_______________
عند عدي كان قاعد في مكتبة الفخم
وقال.لنفسة وهو بيحاول يستجمع شجاعتة:انت مش هتهد كل الي بتبني فية في لحظة انت قدها
مينفعش تستسلم في الاخر
وطلع تنهيدة كبيرة وبعدين اتصل على شخص وقال وهو مغمض عنية :زي ما اتفقنا. …….
هننفذ النهاردة …….. وبعدين فتح عينة وهو بيقول بغضب:انا الي اقول مش انتي …
…..طب يلا غوري
وقفل
____^____________//
عند سيدرا وصلا البيت
وكانت فرحانة
وطلعت على اوضة فجر
فجر بابتسامة ومرح:مالك كدة فرحانة ومبسوطة
لية
سيدرا بفرح:انا حامل
فجر بصدمة :بتهزري
سيدرا:والله
فجر فرحت جدا وقامت وفضلت تلف بسياراتهم بفرح وتقول :يس يس مرات اخويا حامل
وهبقى عمتو الحرباية
سيدرا بفرح :يبت سيبيني دوخت
فجر بسرعة وقفت لف وخدتها قعدتها على السرير وقالت :آسفة آسفة نسيت من فرحتي الف الف مبروك ياقلبي
دا عدي هيفرح اويي
سيدرا بتحذير:اوعي تقولي حاجة لعدي
فجر باستغراب:لية؟
سيدرا:عشان انا عايزة اعملة مفاجأة واقولة
فجر بمرح:ياسيدي ياسيدي
سيدرا ضربتها في كتفها وقالت : اسكتي يابت انا طالعة عايزة حاجة
فجر:لا ياقلبي
سيدرا طلعت الاوضة وغيرت هدومها
وقعدت عالسرير وجابت الفون بتاعها واتصلت على عدي
سيدرا بحب:الو ياحبيبي
عدي:اي ياحببتي
سيدرا:جاي امتا
عدي :انا لسة ماشي من شوية
سيدرا :طب تعالى بدري بقى عشان عملالك مفاجأة
عدي بمغزى:وانا كمان عاملك مفاجأة
سيدرا بفضول:اي هي اي هي بسرعة
عدي :تؤ تؤ لو قلتلك مش هتبقى مفاجأة
سيدرا بزن:ونبي ياعدي قولي بقى اي هي
عدي :سلام ياسيدرا لما احي هتعرفي
سيدرا بحزن:طب سلام
عدي:سلام
وقفلوا
سيدرا بتفكير:يترا اي هي المفاجأة
اممم شوكولاتة لا لا ممكن اممم ممكن
اووف مش عارفة
انا هستناة وخلاص بقى
_____________________
عند سمر كانت قاعدة عالفون
اتبعتت مسدج لها
دخلت لقت تميم باعتلها:مفكرة اني معرفتكيش صح
سمر بتوتر وهي بتقرأ المسدج اكتر من مرة:دا عايز اي دة دا عدي عالملام دا اكتر من اسبوعين
تميم :متشوفيش الرساله وتطنشي
سمر كتبت:عايز اي
تميم :نتكلم
سمر:لا معلش مبكلمش ولاد
تميم:لا يبطة مهو مش بمزاجك دحنا كمان ممكن نرتبط
سمر:وانا اي الي يجبرني على كدة معلش
تميم:مفيش حاجة بسيطة خالص هشيلك المادة
سمر :اقولك يادكتور شيلني المادة واعلى ما فخيلك اركبة
واستنت اما هو شاف الرساله وبعدين بلكتة
سمر بقرف:ناس زباله ولاد كلب
وبعدين قامت ولبست عشان تروح الجامعة بس قالت إنها مش هتحضرلة محاضرات تاني وعايز يشيلها المادة براحتوا وخرجت وراحت لسارة (بيتها جنب بيت سمر)
وخدتها ومشيوا
_________________________
عند سليم. (خال عدي الصغير لو فاكرينة)
كان ماشي هو وصاحبة
شاف بنتين ماشيين
صاحبة مازن:شايف يلا القمر
مش اخواتنا الغفر
وقال بصوت عالى بمعاكسة : قمر عليا النعمة قمر
سمر. وقفت في مكانها ولفتلة وقالت بزعيق:مين دول الي قمر يحيوان يزباله
سليم بدهشة:سمر
سمر:سليم؟ انت بتعمل اي هنا
مازن بغمزة:ايدا يادوك انت تعرفها
ما تعرفها عليا انا كمان
سليم بزعيق:بنت اختي ياعم في أي
مازن بأسف:اسف يعم مكنتش اقصد
ووجة كلامة لسمر :انا اسف ياأنسة
سمر بقرف وهي بتبصلة من فوق لتحت: اشكال زبالة …سليم لما تروح نبقى نتكلم عشان ورايا جامعة
سليم اماء لها بماشي
وفضل باصص عليهم وهما ماشين وبص على سارة كدة كتير
وقال بسرحان:انا شكلي كدة واللة اعلم هكمل نص ديني
وبعدين فاق
ومشي هو ومازن وهو بيفكر في سارة .
________________________
عدى اليوم وعدي رجع
وسيدرا كانت مستنياة
عدي وهو داخل
سيدرا:ها ياعدي اية هيا المفاجأة
عدي قرب عليها ببطئ و….

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى