روايات

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الجزء الثالث والعشرون

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني البارت الثالث والعشرون

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الحلقة الثالثة والعشرون

عند سجدة ونور بعد ما سجدة خلصت كلامها
قالت لنور:
_يلا روحي بقى ..واوعي حد يشوفك
نور بأرتباك:
_طب افرضي طب عرف انو انا…..
سجدة بتشجيع:
_ولا يهمك يباشا انتي وراكي اسود
نور بسخرية:
_اسود اة …دا اول لما بينفخ فيكي بتتقلبي صرصار مضروب بالشبشب
سجدة وهي بتزُقها براح:
_طب بس يلا ..انجزي بقى وانا هستناكي…متتأخريش ها
مشيت نور
ودخلت جراج الجامعة وكان مليان كاميرات
نور وطت راسها بسرعة وقالت بصدمة:يلهوي يلهوي لو الكاميرات لقطتني وربي ماهيحلني
بس شجعت قلبها وقالت :بس لا يستاهل الي هعملوا فية
وقربت اكتر وهي منزلة راسها لحد ما وقفت عند عربية اياد
وطلعت مفك من جيب الشنطة وقالت وهي باصة للعربية والمفك:يلا كُنتي غالية ..انا عارفة انك ملكيش ذنب على فكرة…بس اعمل اي بقى صاحبك دا عيل ن’طع وضربني بالقلم …انا عارفة ان مينفعش ابالغ كدة وادشملة العربية …بس دي فكرة ماما سجدة بقى اعمل اي وابتدت الاول بالكوتشات وبعدين بدأت تخرشم في العربية وكسرت الازاز كلهُ
ورسم عالعربية قلوب كبيرة وصغيرة
وفننت بقى
وحطت المفك في الشنطة تاني
وخرجت وهي بتتسحب وموطية راسها في الأرض
وراحت عند سجدة
سجدة بفرحة:
_ها سبع ولا ضبع
نور :
_سبع يختي ..انجزي بقى يلا نمشي قبل ما يشوفنا
سجدة:ونتي خايفة كدة لي.
احنا ملناش دعوة
لا ولا انتي عملتي حاجة
نور:اي يابت دة.
سجدة الله لأ يسيبك انجزي
سجدة:طيب يلا
وخرجوا ركبوا تاكسي وروحوا
…….
بعد كام ساعة كان اياد خلص المحاضرات الي علية
خرج الجراج عشان يركب ويمشي
وكان بيتكلم في الفوم مع صديقة
وقف عند العربية
وكان بيتكلم
:الو يابني …محماا انت بقيت اطرش
محمد:يعم متقوليش محما يعم اسمي محمد محماااااااد
اياد:محما ..تيرارارا محماا ترا..و ايدة ….🤨
محمد باستغراب:في أي ياعم مالك ..؟!
اياد :اقفل اقفل دلوقت وهبقى اكلمك بعدين
قفل معاة وقال بعصبية:وديني لطلع ****الي عمل كدة
وراح للمدير بعصبية
المدير باحترام:مالك يا اياد في أي
اياد وهو بيحاول ميتعصبش:لو سمحت يافندم عايز
اشوف سيستم الكاميرات
المدير بتساؤل:لي يابني في أي
اياد:لو سمحت يافندم اشوف الزفت وبعدين ابقى اقولك
المدير :تمام وراحوا اوضة كان فيها شاشات كتيرة
اوي
اياد للشاب الي كان قاعد:معلش رجعلي كام ساعة كدة
الشاب باستغراب :تمان وفعلا رجع كام ساعة
اياد شاف واحدة ماشية وهي حاطة راسها في الأرض
وبعدين قربت عالعربية وطلعت مفك وبدأت تقول حجات كدة
وبعدين بدأت تبوظ العربية
اياد بص كتير وهو بيهز ف رجلة بعصبية
وقال بهمس:بقى بتخبط وشك ومفكرة اني مش هعرفك هاااا وربي ماهحلك يانور
المدير:ايدة ايدة ايدة ..مين البنت دي ..اي الي هي بتعملة دا ..دي لازم تتعاقب
لو طلعت طالبة هرفدها ..مينفعش المهزلة دي
اياد قال للمدير:لا يفندم متشكر جدا بس انا عارف هعمل اي
المدير:تعمل اي في اي ..انت مش شايف ..؟!
دس بوظت العربية خالص
اياد:يفندم قولت لحضرتك انا عارف هعمل اي خلاص
عن اذنك
المدير:اذنك معاك يبني
مشي اياد
واتصل على حد جابلة ونش يشيل العربية وودتها لمكانيكي (بصوا انا مش متأكدة ان اسمو ونش بس عمتا هو البتاع الي بيرفع العربيات)
وبعدها ركب تاكسي وراح على بيت هنا وسراج
________________________
عند بدر ويزن
خدها في مطعم وقعدوا يكلوا
بدر بتردد:ي..يزن انت هتعمل اي بعصام
يزن بهدوء وهو بياكل: مفيش هعلموا الأدب بس مش اكتر بتسألي لي..؟؟!!
بدر :عشان يعني خايفة ليتعرضلي تاني
يزن بصلها كتير وقال:لما تبقى متجوزة ست ابقى قولي خايفة يتعرضلي
بدر:مش قصدي بس يعني اصل بقيت مش بأمنلة
بحس انو ممكن ينطلي من كُل حتى
يزن:طب غيري الموضوع ..
بدر:تفتكر اهلك هيتقبلوني
يزن :متخفيش هيتقبلوكي
بدر:طيب
خلصوا أكل
وخدها ولفوا بالعربية شوية ووقفوا على الكورنيش عالنيل
واتمشوا شوية وكان في واحد واقف بيعمل غزل بنات
وبيبيع ايس كريم
بدر بصت علية شوية وبعدين رجعت تبص للنيل
اتحرجت تطلب منة حاجة
يزن لاحظ كدة
وقال :بقولك اي انا نفسي في ايس كريم
وغزل بنات عايزة ؟؟!
بدر بكثوف:لا لا شكرا مش عايزة
يزن:اسكتي .هجيبلك بردك
وراح عند الراجل وجاب اتنين ايس كريم وواحدة غزل بنات
واداها لبدر
بدر:مجيبتش لنفسك غزل بنات لية مش كنت بتقول عايز
يزن:متبقيش لكاكة كلي وانتي ساكتة
وقعدوا يتكلموا
وفوسك ما هم بيتكلموا
جة مجموعة شباب عليهم
واحد من الشباب بغمزة لبدر وهو بيكلم يزن: وانا بقول بردك القمر مش ظاهر في السما لي اتارية واقف قدادي ما تسلفهالنا
يزن ببسمة:لا والله؟؟!!!
_اة والله وهدعيلك انا والجماعة ولا اي يرجاله
الشباب في نفس واحد:اة طبعا
يزن ببسمة:لا ودي تيجي دنا هخلي الي يسوا والي ميسواش يدعلكوا بالرحمة يابن *******
لما ابقى سوسن ماشي معاها ابقى عاكسها قدامي غور ياض انت وهو بدل مهينكوا
الشاب :بس بس بس ..لي كل دا…وكمل وهو بينكز يزن بصباعة فكتفة:وبعدين لي كُل العصبية مكنتش حُرمة يعني هتتخانق معايا عشانها دانت حتي ابن بلدي ياجدع يعني اخويا
يزن بغضب:حُرمة ..طب خد وراح مديلة بوكس جامد الواد رجع على ورا وهو حاطط ايدة على عينة وقال
بنص عين:طب لي بقى كدة بقى
انت لية مُصر تعصبني ..ونا مش عايز اتعصب
يزن :لا تعالى اتعصب وانت تشوف الي هيجرالك
الشاب:انت الي اخترت ولسة هيقرب منة
كان يزن نزل علية ضرب والواد بقى مش عارف يتحرك
والي كانوا معاة لما شافوا الي حصل جريوا
ويزن بص على بدر بغضب وشدها من دراعها جامد
بدر بتوتر:سيب ايدي يايزن في اييي
يزن بزعيق :فييي اي …اااااه دي بتقولي فييي اييي
اقولك انا في ايييي ..في ان ال***** دول عاكسوكي قدامي وكانوا عايزين ياخدوكيي ونتي تقوليلي في اي
قدامي عالعربية يلااااااا وزقها جامد ركبها في العربية
وبدر مبقتش عارفة تعمل اي هي مش ذنبها حاجة عشان يتعصب غليها
هي مالها هما الي متربوش
<دي كانت وجهة نظرها>
يزن ساق العربية بسرعة
وراح على البيت كان اليل ليل شوية
ولما وصل فنح العربية وهو متعصب ومتكلمش و..
___________________
عند تاليا وجودي بعد ما وصلوا مصر
جودي بفرحة:ياااااااه عارفة بقالي قد اي مجيتش هنا
تاليا:اد اي
جودي :من قبل مانتي تتولدي
..سيلك يلا بينا نروح على اي فندق
تاليا باستغراب:انتي مش كنتي قايلالي انك ليكي عيلة هنا في مصر مانروحلهم
جودي:زيارتنا مش هتبقى خفية عليهم دلوقتي
لما ابقى اقولهم نبقى نروح لهم
__________________
عند ليلي وعمر وسليم وسارة وهما في الطيارة
ليلي وهي حاطة راسها على كتف عمر :ولا اعمر
عمر :اممم
ليلي:هو احنا باقيلنا قد اي ونوصل
عمر :قربنا اهدي بقى
ليلي :طب بقولك اي
عمر بزهق:هااااا.
ليلي :انا جعانة
عمر اتعدل وبصلها:هو انتي مش لسة واكلة
ليلي :اي ياعم انت بتعد عليا الاكل وبعدين الاكل دا مبيشبعش دل يدوب كلت أربعة مولتو بالشوكولاته
واتنين شبسي حجم عائلي
و واحد فولت
عمر:يابنت المفجوعة دا انا مكلتش نصهم
وبعدين هموت واعرف بتودي كل الاكل داا فين
ليلي وهي بتخمس في وشة:الله اكبر يعم اي دة
غير ..ها غير ..عشان انا باكل اد ماباكل وتخنش ونت تاكل نص ساندوتش وكرشك يبُظ مترين قدام
عمر وهو باصص على بطنة:انا كرشي مترين قدام
..انا معنديش كرش
ليلي :اة ما اكيد مش انت كل ما تاكل حاجة تروح الجيم عشان تخس اكيد مش هيبقى عندك كرش
عمر:انا بروح الجيم عشان اخس
..ليلي اتبطي ..دي تهيؤات جوع دي انا عارف
وراح نادى على موظفة الطيران وطلب أكل
لليلي وموظفه الطيران كانت بصالة ومعجبه بية
اويي
ليلي بحدة:مالك يا اوختشي ماتنجزي بقالك ساعة بتعملى اي …بتسَبلي لاخويا
موظفة الطيران مفهمتهاش لانها مش مصرية بس راحت تشوف بقية الطلبات لما عمر طلب منها كدة
عمر:كني بقى قرفتيني
والله ابويك وامك دول مابيحسوا قاعدين قدام خالص وسايبيني معاكي هنا
ليلي بتناكة وهي بتزيح خلصة شعر وهمية على ورا:ونت تطول اصلا تبقى معايا وقاعد جنبي
يخويا اتبط
بعد شوية الموظفة جت وجابت الاكل وليلي كلت
وقعدوا طول الفترة الي قعدوها في الطيارة
خناق ومشاكسة
_________________
عند تيم كان روح البيت وقاعد في اوضتة
بعد ما افتكر الموقف المحرج الي حصلة قدام مهاب
وانة اتطر يفلسع لانة معرفش يقعد مع سيلا
وقال:هووووف عيل رخم منك لله
___________
عند يزن كان
وصلوا البيت وفتح لها باب العربية
ودخلوا
وسيدرا كانت قاعدة بتتفرج عالتلفزيون
واول لما شافتة راحت حضنتة وقالت بحب:وحشتني يحبيبي
يزن بصلها كدة وهي حضناة وبادلها الحضن
سيدرا:عامل اي ياحبيبي
يزن:الحمد لله
سيدرا بحزن:كدة تبقى بايت يومين برة البيت من غير ماتعرفنا طريقك
يزن:معلش يا أمي
سيدرا بعد ما لاحظت بدر الي كانت واقفة جنب يزن
قالت:ازيك يابنتي
بدر بخجل:الحمد لله ياطنط
سيدرا:مين ديي يايزن
يزن:دي بدر …..مراتي ….
سيدرا بصدمة:ااايه…اتجوزت من ورانا ……لية يابني ..هو انت لو كنت جيت وقولتلنا انك عاوز تتجوز كنا هنرفض
يزن:الموضوع مش زي منتي فاهمة كد….
عدي مقاطعا اياه وهو نازل من عالسلم: ما لسة بدري والله كنت باتلك يومين ولا أربعة كمان برة الببت
يزن:ازيك يبابا عامل اي
عدي:زفت …خراا على دماغك
وانتبه على بدر فقال:مين دي..؟!
يزن بشجاعة:دي بدر مراتي…
تشششششششش طوت القلم الي نزل على وش يزن من عدي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!