روايات

رواية قسمه ونصيب الفصل الخامس 5 بقلم نور شريف

رواية قسمه ونصيب الفصل الخامس 5 بقلم نور شريف

رواية قسمه ونصيب الجزء الخامس

رواية قسمه ونصيب البارت الخامس

رواية قسمه ونصيب الحلقة الخامسة

مالك يا بت يا زينة و شك احمر في حاجة مضيقاكي ولا اي :_
الاستاذ بيقولي اعتبريني زي اخوكي ونا مخلفه منه عيال؟؟
مخلفه منه ازاي يا بت انطقي!!!
لا يا ماما ده في خيالي بس يرضيكي بعد الاحلام الوردية دي كلها يقولي اخوكي انا ابقا اخت ده، انا مش يليق بيا غير ونا مراة الظابط…
طيب يلا يا مراة الظابط روحي نامي…
بتتدخل زينة تنام و بتروح في النوم من كتر التفكير فيه!!
في بيت الظابط ياسين :_
مامت ياسين بتمسك بطنها من كتر الضحك.. يلهوي عليك يا مازن فصلتني انت بتقلد ياسين كانه انت بظبط :
ياسين بضيق :انت هتروح امته ساعه داخله علي اتنين بليل عندنا شغل بكره عملت اي في احمد و امه…
هيبات هو وامه النهاردة في السجن و ابوه هيدفع 25 الف جنية عشان يخرج اما زينة تتنازل عن المحضر!!!
بس زينة عمرها ما هتتزل وهم لو دفعو المبلغ ده مش هيسيبو زينة في حالها ربنا يستر…
مين زينة دي يا مازن؟؟
مراة ياسين المستقبلية بيبص مازن اتجاه الصوت بتكون ملك و معاه عصير و ببتضحك بكسوف من نظرات مازن…
ياسين بغيرة :انت هتروح امته ما كفاية كدا!!!!
مازن بسرحان :ها بتقول اي؟
لا ده انت تقوم تروح بقا يا صحبي عشان خلاص القلب طار والعقل غاب…..
مامت ياسين بخبث : مالك يا مازن عندك اي؟
لا ولا حاجة انا همشي انا يلا يا صحبي تصبح علي خير بيبصلها من علي الباب و بيغمزلها بحب :
مش هسيبك….
ياسين بعصبية :مازن يلا بره عشان مش اسيب جلدك هناا يلا اتكل علي الله ونتي يلا روحي نامي…
بيجري مازن من عصبية ياسين، بيدخل ياسين اوضته و بيفتح تلفونه بتوتر :اكلمها ولا لا خايف انا هنام وخلاص لو عايزه تكلمني كانت بعتت متحسسهاش انك مدلوق….
بتقعد ملك علي السرير وهي مش طايقه مازن لما عرفت انه كلم ميار لو اعرف اكلمك كنت اههههه ”
بينام ياسين و ملك بتروح في النوم من التعب……
في صباح يوم جديد بتصحاا زينة علي رنة تلفونها بتاعت عمرو دياب بتبتسم و بتفتكر ياسين
الواحد حاسس انه عشقان مش معجب ولا بيحب مش فاهمه اي ده!!!!!
بتقفل المنبه و بتشغل سورة البقرة لي الشيخ محمد صديق المنشاوي بتلبس الشبشب بنوم و بتروح الحمام بتغسل سنانها و بتلبس بجامة بتعمل شعرها كحكه وبتصلي بتجهز فطار و بتروق اوضتها و باقي الشقة و بتقعد في اوضتها بهدوء :_
بفكر ادور علي شغل هسال الظابط ياسين علي شغل ممكن ابقا سكرتيرة ليه؟؟
بيصحاا ياسين بيصلي و بيجهز و يفطر بيبوس دماغ مامته و بياخد تلفونه و المفاتيح و بينزل…
بيقابل مازن بيبصله بضيق :
بتقولها نش هسيبك يا صحبي متجيش النهاردة شوفلك واحده تانية بقاا…
ياسين هزارك بقا تقيل انا اصلا هاخدك عشان نجيب البدل و بوكيه الورد و الشوكولاته و كل ده حرام عليك صحبك عايز يتجوز!!!!
تعالا في حضني يا واد يا عين امك صعبتي عليا يا ضنايا…
صعبتي عليا بيضربه بوكس و بيركبو العربية.:_
مردوده بس عشان انت عريس بس…
بينزلو و بيجيبو البدل و ورد احمر و شوكولاته بيشوف ياسين سلسله عليها فراشة زرقاء بيشتريها لي زينة..
جايبها لي زينة؟؟
اه بتسال ليه اكيد مش ميار انا ناقص….
حقك والله يا ياسين كنت بتحبها علي اي ده انت الحب عماك خالص عماكك…
ما خلاص بقا يلا هستناك علي المغرب كدا سلام…
بيطلع ياسين الشقة و بيبعت لي زينة بهدوء :_
ازيك اخبارك اي؟
بتنط زينة من علي السرير بفرحة :بعتليي بعتليي ارد عليه ولا اتقل شوية!!!
يلهويي ده بيرن؟
اه ازيك انا الحمدلله بخير بترن في الوقت ده ليه مينفعش ممكن ماما تقول حاجة…
دايما اسف مش قصدي خلاص مش هرن عليكي تاني و قفل في وشها.
يلهوي ده زعل هرن انا..
ياسين انت زعلت انا اسفه متنمش زعلان!!
لا يا زينة انا غلطت و لازم ادفع تمن غلطي سلام…
ياسين في اي؟؟
خطوبة اختي و صحبي كمان يومين لو هتيجي قوليلي و هاجي اخدك!!
حاضر الف مبروك ليهم سلام…
بيبعت ياسين لي ميار بضيق :_
وحشتيني خطوبة مازن و ملك كمان يومين اتمني تيجي يا حبيبتي….
ميار بستغراب :انت بتتكلم جد و حشتك و حبيبتك…
ياسين بهدوء :انتي عارفه انا بحبك قد اي بس انا عايزك تتغيري يا ميار مانا مش هقبل خينتك ليا….
حاضر يا حبيبي.. بترمي ميار التلفون في الارض بعصبية :_
مازن هيتجَوزز ملكك لاء لا لا مستحيل…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسمه ونصيب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى