روايات

رواية قرار حور الفصل الأول 1 بقلم نور محمد

رواية قرار حور الفصل الأول 1 بقلم نور محمد

رواية قرار حور الجزء الأول

رواية قرار حور البارت الأول

قرار حور
قرار حور

رواية قرار حور الحلقة الأولى

:هي دي العروسه؟!
:ايوه ياأمي هي
:يعني ملقتش غير دي تاجي تخطبها؟
:ليه ياأمي مالها وحشه!!
:ايوه وحشه انت مش شايف شكلها ايه،رفيعه وسمرة وملامحها حتي مش حلوه
:لو سمحتي يأمي انا اللي هجوزها مش انتي،وهي عجباني كده
:انا بس بقول بنات العيله اولا وحلا منها كمان يابني
:لا ياأمي انا عاوز دي بقلم نور محمد
:ماشي براحتك لما نشوف اخرتها ايه؟
:خير ياام حسن شيفاكي بتهمسي انتي وابنك من وقت،في حاجه
:لا مفيش بنتكلم عن العروسه بس
:تمام ايه رأيك بقى في عروسه ابنك؟
:بصراحه يختي هي يعني وحـ..
قاطعها بسرعه:طنط هو عمي هيتأخر كتير
:لا مسافه الطريق بس يابني
:احم طيب ممكن كوبايه ميه
:حاضر دقيقه بس
:ماما ممكن تهدي انتي ليه عاوزه تدمري كل حاجه؟
:يابني دي مش من مقامك او مقامنا اسمع مني بنات العيله كتير واحسن منها
:لا انا عاوز دي ومصمم عليها كمان
:ماشي ياحسن براحتك
:الميه يابني
:تسلمي ياطنط بس ممكن تستعجلي عمي علشان عندي شغل
:حاضر هكلمه دقيقه بس
:وبعدين بقى هنفضل كده كتير انا زهقت
:معلش ياأمي استحملي شويه علشاني
:لا كده كتير بصراحه دي قله زوق مش كفايه اجه لبنته مهندس قد الدنيا،مكنتش تحلم بيه،لا وكمان بيتأخر علينا،تعال يابني بنات الناس كتير
:معلش يام حسن اصل شغله بعيد عن هنا بس زمانه في الطريق
:ياأمي نستني شويه كمان الغايب حجته معاه
:يووه بقى ماشي لما نشوف اخرتها
وبعد وقت وصل الاب
:السلام عليكم
:وعليكم السلام ياعمي
بضيق:وعليكم السلام يابو حور ايه ياخويا كل ده في الطريق
بأحراج:معلش مكنش فيه مواصلات
:لا عادي والا يهمك ياعمي،بس ندخل في الموضوع علطول علشان انا عندي شغل
:اكيد يابني اتفضل
:انا اجيت اتقدم لبنت حضرتك حور وليا الشرف طبعا
:حور؟!
:ايوه ياعمي في حاجه
:لا بدا يابني،وانا موافق طبعا مش هلاقي احسن منك لبنتي بقلم الكاتبه نور محمد
:تمام على بركه الله نقرأ الفاتحه
: لا استني انا عندي كلام لسه عاوزه اقوله
:اتفضلي ياام حسن ده حقك
:بص بقى ياخويا ده جواز،وزي ماانت شايف ابني مهندس قد الدنيا وكمان حلو مشاء الله يعني مال وجمال
:ايوه عندك حق كملي
:تمام بقى انا عندي شروط علشان الجواز ده يكمل
: شروط؟!!
: ياأمي انتي بتقولي ايه؟!
: اسكت انا امك وعارفه مصلحتك فين؟
:ايه شروطك ياام حسن؟
:بص بقى اللي اوله نور اخره سلامه ياخويا وانا حيلتي حسن وهند بس طلعت بيهم من الدنيا
:تمام مفهوم كملي
:اولا انا ابني هيجوز في بيتي هو عنده شقته الخاصه، بس انا عاوزه يفضل معايا في البيت قولت ايه؟
:امم ماشي وايه كمان
:وكمان انا معنديش جو اهلي وحشوني وعاوزه اقعد معاهم يومين بنتك لو دخلت بيتي مفيش خروج منه غير في الحالات الضروريه بس ها قولت ايه؟
:لا طبعا مش موافقين
:موافقين ياام حسن
:انت بتقول ايه ياعلي؟؟
:طيب عن ازنكم ياجماعه هتكلم مع مراتي دقيقه بس
:اذنك معاك اتفضل
:ياأمي انتي ليه مصره تدمري كل حاجه؟
:وانا عملت ايه يعني!
:ايه الشروط دي اكيد هيرفضوا وده اللي عاوزاه انتي مش كده،اصلا الشروط دي صعبه على اي حد وانا مش موافق عليها
:انت تسكت خالص انا بعمل كده لمصلحتك
:لا مش هسكت حرام اللي بتعمليه معايا ده،انا هقول لعمي اول مايرجع انك كونتي بتهزري بس
:لا ياحسن عارف لو عملت كده انا مش هقف في فرحك ابدا وانت حر بقى
:ماشي ياأمي،ربنا يستر
:انت ازاي توافق على الشروط دي ياعلي؟!
:وانتي عاوزاني اعمل ايه ياهبه ده عريس لقطه مستحيل بنتك تلاقي زيه تاني، وبعدين انا المهم عندي هو مستقبل بنتي
:بس انا مش موافقه دي عاوزه تحرمني من حور ياعلي
:يعني عاجبك قعدتها قدامك كده بعد خمسه وعشرين سنه خلاص بنتك شويه كمان وتبور ياهبه افهمي بقى
:فاهمه بس يعني
:مفيش بس انا شايف الولد موظف ومحترم كمان وبأذن الله هيسعدها
:ماشي ياعلي اللي تشوفه
“كانت تقف امام غرفتهم وهي كاتمه دموعها وصوتها، بعد ماسمعت كلامهم واول ماحست انهم خارجين، جرت غسلت وشها بسرعه ورجعت الصالون تاني”
:معلش اتأخرنا عليكم،واحنا موافقين ياام حسن على شروطك
:عين العقل يابو حور نقرأ الفاتحه بقى
وفي الليل في غرفه حور كانت ماسكه فونها بتردد
:ارن عليه او لا، بس انا لازم ارن عليه ضروري
:الوو السلام عليكم
:وعليكم السلام مين؟
:انا حور
:حور بجد عامله ايه؟
:كويسه الحمد لله،بصراحه انا رنيت علشان عاوزاك في موضوع مهم
:تمام اتفضلي
:لا مش هنا انا عاوزه اقابلك بكره ممكن
:بكره!! طيب ممكن نأجلها لبعد الخطوبه افضل علشان اهلك
:لا لازم اقابلك ضروري بخصوص الخطوبه
:تمام بكره في كافيه( **) الساعه(**) هكون في انتظارك
:اتفقنا بكره باذن الله اشوفك سلام
:سلام
“وفي الصباح جهزت حور نفسها لمقابله حسن واخدت ازن اهلها بعد ماكذبت عليهم طبعا بس كان لازم تعمل كده وطلعت ”
:اتأخرت عليك
:لا اتفضلي اطلبلك عصير
:لو ممكن
:تمام ممكن اتنين عصير لو سمحت
:اتفضلي عاوزه تقولي ايه؟
:بصراحه انا فضلت الليل كله بفكر كويس في ارتباطنا سوى و..
قاطعها:عارف انك زعلتي من كلام امي امبارح بس انا ناوي ا….
قالت بسرعه:انا مش موافقه على الجواز ده
رد بصدمه:اييه!!

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قرار حور)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى